Vad göra om han vaknar för tidigt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Vad göra om han vaknar för tidigt?

Inlägg av Kristin »

God morgon!

Uppe tiiidigt idag.... Plutten vaknade redan 06 och kunde tydligen inte somna om. Jag gick precis in och tog upp honom då han protesterade.Hade ju faktiskt legat ensam i hela 30 min och tyckte väl att det räckte..

Vad gör vi här? Han har sovit till 07 2 dagar nu, men idag vaknade han alltså tidigt. Hela förra veckan hos mina föräldrar kan man säga att han ockå vaknade vid 06-tiden....

När han vaknar så här tidigt, blir det ju automatiskt att schemat ändras... suck! Nu kommer han säkert vilja sova fm-lur omkring 08 i stället för 08.45.

Åhhhhh, jag vet att vi inte har med robotar att göra, men vad gör jag???????

Kram en trött Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Kanske har jag fått svar på detta genom mitt andra inlägg om att plutten börjat äta mer...

Likväl, idag blir ju schemat rubbat eftersom han vaknade redan 06 och schemat är upplagt för att ha morgon 07....

Fm-luren har han nu redan haft, lade honom 08 och han somnade bums. Sov som vanligt en halvtimme. Egentligen skall ju fm-luren vara 08.45-09.15. Nästa lur är 11.30, men den lär ju också intäffa tidigare idag. Kanske redan 10.30..... Suck!

Min sambo ropar - han sa "jag börjar bli svartsjuk på ditt forum.."
Hi, hi, hi

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

06.45 hade du kunnat ta upp honom (marginalkvart) utan dåligt samvete :wink: Och så hade du bara haft en liten kvart extra att hålla honom vaken, och det går!
Men nu är det som det är, kan du inte att försöka skjuta fram schemat så här i efterhand? Hålla honom vaken längre och längre så att han till sist inte läggs förrän halv sju ikväll ändå? För en halvtimme tidigare på kvällen är okej att lägga någon gång ibland, det ska de inte märka av ens :!:

Lycka till, den här dagen kommer fixa sig den också! Och ikväll ger ni så mycket mat han någonsin kan få ner :wink: :!:
Louise

Inlägg av Louise »

Pluppen vaknar också vid 6-tiden periodvis men jag går inte med på att rucka schema utanför marginalkvartar.
Så då får han var trött, väldigt trött och gnällig till marginalkvarten till första dagsluren. Och är det alltför jobbigt så får han en femminuters för att hålla ut.
Eftersom vårt schema är uppbyggt runt hållpunkter som lämning och hämtning på dagis så kan jag helt enkelt inte rubba schemat.
Så framåt dagens slut är allt i sin ordning med marginalkvartar och femminuterslurars hjälp.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hm... intressanta svar...

Plutten hade alltså vaknat redan 06 och hade inga problem med att ligga och jollra till 06.30. Då började han kinka (=protestera). Det känndes (och känns) rätt meningslöst att ramsa plutten i ytterliggare 15 min när han ändå har legat vaken i 30 min. Varför låta honom bli upprörd i 15 min när man kan ta upp honom glad? Han äääär ju faktiskt pigg och vaken. Finns inte en chans att han skulle somna om i 15 min.

Vad vinner jag på detta? Han kommer ju ändå att bli trött tidigare eftersom han har vaknat tidigare. Han kommer ändå att bli hungrig tidigare eftersom han har vaknat tidigare.

Lite uppkäftig är jag nu men what´s the point?

På något vis känns det inte bra att hålla honom vaken i 30 min bara för att hålla ett schema (jag tänker här på hans fm-lur)! Som jag skrev tidigare, vi har ju inte att göra med robotar utan människor.

Idag börjar vi med Baby Semp 2 och ökar på mängden mat lite. Det verkar som att han har börjat äta mer och självklart skall han få det :D ! Få se om det får honom att sova fram till 07.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Om du inte tycker det känns bra att hålla honom vaken i 30 minuter för att hålla ett schema, så låt bli! :wink:
Men då kommer heller inte Plutten att lära sig hålla ett schema :!: Det är poängen... (Det måste ju funnits en anledning till att ni införde schema från början?)

Hoppas nu att det löser sig automatiskt med maten istället, det är ju absolut en möjlighet! Lycka till :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

En rapport:

Plutten somnade 11.00 (=30 min före ord. schema) och sov till 14.00!!! Vi väckte honom inte, men hade satt en gräns på just 14.00 då hans ord. middagslur brukar sluta. Han vaknade SJÄLV 13.55 Coolt va? :) och vips var vi tillbaka i det ord. schemat :D .

Skönt när det löser sig självt!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"