ramsorna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mosten

Re: ramsorna

Inlägg av mosten »

Tack TorsMamma!
Ja då har jag fått veta att ni har ca 3 dagar på er att svara, är man ny så är man :wink:

Nu är 6:e natten avklarad, allt går bra men det är det här med varhtimmen :roll: inatt såg de ut så här:

18.50 natti natti bäddade om ramsa *4 inkl.bekräftelse, tyst på en gång, jag gör inte någon solfjäder längre när jag lägger honom bara stoppar om, är det rätt :?:
4.55 pratade, jag ramsa direkt *4 han fortsätter då prata lite(men nöjd)
5.10 började gnälla jag satt på Mozart, han tystnade :)
5.29 gnäller, arg, gråter jag ramsar*4 högt och bestämt + höjer Mozart högre o högre, tystnade 5.38 :) efter en minut sänkte jag Mozart.
5.42 gnäller/arg höjer Mozart men ingen ramsa rätt el. fel :?:
5.47 jätte ledsen tillslut fick jag gå in solfjädern funkar inte blir hysterisk då, jag fick buffa*4 :oops: lugnade sig och blev tyst 5.51, jag ramsade ut lite tyst*4
6.45 hörde att han började vakna, jag dit på en gång (inom marginalkvarten) GODMORGON han var jätte glad

Nu är det ju så att jag buffade igen [-X men det gick ju bättre än natten innan, förstör jag allt när jag gör så här :?: finns det någon annan som gjort så som jag och allt blivit bra sen :?:

Tänk han sover 10 tim utan att vakna, bara att lägga ner honom ramsa och han somnar och utan napp :!: :lol:
------------------------------------------------------------------
Så här såg förra natten ut:
19.00 Natti natti ramsade ut*4 inkl.bekräftelse, gnällde 1min satt på Mozart tystnade
4.00 gnydde till
5.37 gnäll ramsade efter 1 min och satt på Mozart
5.55 skrikit upp sig buffade (gick inte med solfjädern blev då hysterisk därför buffade jag) tystnade till slut efter 4 min buffande, tyst ramsa ut *4
6.00 jätte ledsen lyssnade inte på ramsan alls, buffade flera ggr tyst efter 10 min, ramsade *2 tyst.
7.00 han vaknade, jag tände på en gång sa godmorgon och allt var så kul

Tur att ni finns så man får lite bekräftelse =D>
Son född 2011-07-18
Kurstart 2012-01-09. (5mån3v)
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Läs igenom kapitlet om Safarin i SHN. Tror du kommer att finna svaren om buffning där, samt att du då förstår den bakomliggande problematiken samt VARFÖR det hjälper när man gör på ett visst sätt och VARFÖR det kan stjälpa när man gör på ett annat :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mosten

Inlägg av mosten »

Okej, men jag hittar inte det kapitlet Safarin i min SHN bok finns det fler :?: i min står det andra upplagan 2005, finns Safarin i "Nya Barnaboken" den ska jag hämta på biblioteket idag, jag frågade dem om de hade någon mer SHN bok men det fanns bara den jag har.

Tycker du det ser okej ut som det ser ut för oss fram till dag 2 i uppföljningsveckan :?:

På dagslurerna får vi alltid väcka honom han sovtider är:
9.30-11.00
13.00-14.30
16.40-17.00
Han somnar på 5 min i vagnen, ute de två första, inne den sista. jag måste vagna lite varje gång.

Ska ändra när det gått två veckor till 12-45-2-20
Kram
Son född 2011-07-18
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Du behöver nog en nyare upplaga för att kunna läsa om Safarin. Vi får hoppas att boken du skulle hämta ut idag innehåller den delen. Safarin kan annars vara väldigt läsvärd.

När du ändå är på bibblan kan du kanske låna Barnaboken också :D Läs på om barn i åldern 7-12 månader.. en massa matnyttigt finns att hämta där :D

Ska ändra när det gått två veckor till 12-45-2-20
Hur gammalt är barnet när du tänkt införa schemaändringen? tänkte så vi är säkra på att den summan du valt är korrekt för just den åldern..
Tycker du det ser okej ut som det ser ut för oss fram till dag 2 i uppföljningsveckan
Det ser ok ut! Om ni behöver gå in om barnet skriker upp sig gå då direkt på buffning. Avsluta buffandet med en lätt solfjäder. I övrigt kan du använda solfjädern när du lägger ner barnet för att sova. Försök nu att i största möjliga mån att minimera all trafik in till barnet och låt ramsan tala. Öva på tonläge och få in en dialog med barnet.
mosten

Inlägg av mosten »

Tack NAT!
Han är 6 månader på onsdag :D

Jag ska låna Barnaboken också de hade den inne, jag får väl köpa en ny SHN bok så jag har de nyaste rönen, biblioteket hade inte den nya :cry:

Är det ok att buffa lite under vargtimmen om han skriker upp sig, de två nätterna jag har buffat har han somnat om, och i natt gick det längre tid innan han blev ledsen och var nöjd/tyst emellanåt, så det går framåt.
Hur länge ska jag vänta innan jag går in, är det när han blir jätte ledsen :?:
Kommer det ge sig, gör andra så har det behövt buffa under vargtimmen och hur långt fram i tiden har du erfarenhet av att vissa har fått buffa :?: Många frågor men det känns bättre efter att man fått svar på sina frågetecken. Hoppas att ni inte tycker att jag är allt för tjatig :)
TUR ATT NI FINNS :!: :!: :!:

Ska jag alltid då göra solfjädern när jag lägger honom på kvällen :?: I vagnen ligger han på rygg och på natten på sidan/rygg men det har gått jättebra jag har buffat och gjort solfjädern på sidan :)

När jag börjar med de andra schemat ska han sova de korta lurerna i sin säng, jag blir så låst om han sover inne det långa passet.

Jag har märkt att det blir krångligare att lägga honom nu på dagslurerna han är piggare än förut, innan SHN kuren kunde han aldrig vara vaken längre än 2 tim och somnade på en gång jag ställde ut honom och sov alltid 2-2.5 tim o em 1.5 tim och en liten lur på sen em. Vi får alltid väcka honom även nu efter alla sina lurar
Son född 2011-07-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer 2 länkar du kan läsa som är från nya Internationella sova hela natten boken.

Jag tycker inte det är fel att buffa vid KRIS, men man får inte fastna eller fortsätta göra mer. Utan man skall hela tiden backa och göra baksteg, så barnet kan göra framsteg. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mosten

Inlägg av mosten »

Tackar Tackar =D>
Son född 2011-07-18
mosten

Inlägg av mosten »

Hej hej, jag igen :lol:
Inatt kommer jag känna mig säker, vet att jag kan buffa i NÖDFALL och läst länkarna jag fick TACK TorsMamma.
Har en fråga till: om jag ramsar direkt när han vaknar under vargtimmen (om han nu gör det :wink: ) och han fortsätter krångla arg/ledsen mm skulle han sedan bli tyst och det var ett tag sedan jag ramsade ska jag då ändå ge ramsan eller bara låta de vara :?:
Son född 2011-07-18
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Va skönt att du känner dig trygg!
gick natten bra?

Tycker du att sonen tar till sig ramsan? om du känner att han gör det kan det vara dags att baka ihop ramsan och bekräftelsen. Du avvaktar alltså inte på att han skall tystna utan säger ramsan * 3 och avslutar direkt med bekräftelsen * 1.

Fanns Safarin med i den nya boken du lånade? plöj gärna igenom det kapitlet!
Nat

Inlägg av Nat »

Just ja glömde ju att be dig fylla i signaturen med barnets födelsedatum och kurstart!
mosten

Inlägg av mosten »

Hej!
Hur lägger jag till en signatur :?:
Safarin fanns inte med i boken men jag läste de på en länk jag fick,
bra läsning :!:

Till kvällen och natten som varit 7:e kväll/natt
18.54 gjorde solfjädern, ramsade *3+1 satt på Mozart lite tyst(har somnat varje gång sedan vi börjat med kuren)
18.59 hörde lite ljud
19.10 gnällde
19.12 skrek upp sig blev jätte ledsen
19.15 kände att nu var det kris buffade *4 ramsade *3+1, lugnade sig inte var jätte ledsen
19.17 lugnade sig, men jag ramsade inte, visste inte hur jag skulle göra då jag ramsade *3+1 när jag gick ut, var det fel :?:
19.18 skrek upp sig igen ramsade *8 hårt och bestämt, tyst.
19.19 helt hysteriskt ledsen på några sekunder, buffade *3 solfjädern ramsade *3+1 tyst somnade

känns lite snurrigt när det blev så här, var det fel de jag gjorde kunde jag gjort på nåt annat vis :?: (kändes att det var kris för honom)

sov utan ett pip fram till

4.55 små pratade ramsade*3+1 satt på Mozart
5.00 tyst somnade om :lol:

men sen blev det jobbigt hur skulle jag gjort eller är detta ok :?:

6.00 prat, började gråta ramsade *3+1 hög Mozart, jätte ledsen, ramsade som ovan men högt och bestämt, ännu högre Mozart (väldigt högt)
6.06 lite lugnare
6.08 tyst
6.13 lite gnäll
6.14 ledsen
6.15 jätte ledsen började bli kris jag väntade lite till
6.20 buffade *8 solfjädern (gråt på en gång jag lade händerna på) skrek jätte mycket "hulkande", fick buffa ett tag
SAKEN VAR DEN ATT MIN DOTTER KOM UPP OCH FRÅGADE LITE ARGT "VAD GÖR DU, DU FÅR VÄL VARA HOS HONOM SYND OM HONOM", jag förklarade att jag är hos honom och buffar han är inte själv, KÄNDE MIG SOM VÄRSTA SKURKEN SOM ÄR DUM MOT MITT BARN :(
Jag fick tänka så här, kände att han inte kommer att somna om skulle ju upp 7.00 och klockan var nu 6.30 bara han blir tyst när jag buffar så tänder jag och säger godmorgon, och så blev det
6.40 GOD MORGON till en glad liten kille men en lite ledsen mamma

sen kom jag ner började prata med mina tonåringar och försökte förklara att jag inte är dum vill hans bästa, då får jag till svars av dottern
"Har du inte hört att A.W. har misshandlat sina barn, säger det överallt nu även på skolan igår då vi hade psykologi, hur kan du köpa hennes bok"
Jag blev lite ledsen gick därifrån började faktiskt gråta lite med min lilla älskling i famnen och undrar ifall jag gör rätt :(
De märkte detta o dottern sa "men mamma då" ja svarade att jag aldrig varit dum att han ska bli trygg i detta hon svarar "ja, men man undrar ju när det sägs så mycket om henne, men jag vet att du inte är dum" sonen sa "bra att du får ut lite känslor o gråter lite, jag har inte sagt något men det är lite hemskt när han är så där ledsen, så här behövde du inte göra med oss ju, varför måste de vara annorlunda med lillen" jag sa föe att ni vaknade inte var 20 min hela nätterna ni kunde ha napp och var nöjda ändå fast den åkt ut på natten, vi måste ju få sova på nätterna :!:. Ja det förstår vi väl mamma.

Ja hoppas jag får svar på mina funderingar känns lite jobbigt, men ändå så glad att han somnade om på min ramsa vid 5.00 :lol:

Har en fråga till:från förra inlägget om jag ramsar direkt när han vaknar under vargtimmen (om han nu gör det ) och han fortsätter krångla arg/ledsen mm skulle han sedan bli tyst och det var ett tag sedan jag ramsade ska jag då ändå ge ramsan eller bara låta de vara
Son född 2011-07-18
mosten

Inlägg av mosten »

Kom på en sak, är det någon som har en ide om hur man kan få tag i ljud som innehåller vardagssysslor :?: kanske någon cd :!: vi sover på övervåningen och där är bara ett litet extra sovrum bredvid vårt, så det är svårt att få till ljud mer än damsugaren och Mozart, kom på detta om det är någon som varit så fiffig och satt på en cd med dessa ljud :!:
Tacksam om ni har någon idé och gärna synpunkter/hjälp med förra inlägget
Ni är guld värda [-o<
Son född 2011-07-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Ska försöka svara på dina frågor!
Signaturen fixar du i kontrollpanelen här uppe till vänster på sidan, sedan klickar du på profil och sedan signatur, där skriver du in födelsedatum och kurstart för sonen.

Du har nog en äldre bok om inte safarin finns med.

19.12 skrek upp sig blev jätte ledsen
19.15 kände att nu var det kris buffade *4 ramsade *3+1, lugnade sig inte var jätte ledsen

Ramsade du först? kris blir det sällan så snabbt.

Går du in och det är KRIS får du vara beredd på att buffa eller göra solfjädern tills liten i princip sover, annars är risken stor att han bara blir ännu argare. Arg får man vara men inte ledsen, då får man en ramsa.

19.17 lugnade sig, men jag ramsade inte, visste inte hur jag skulle göra då jag ramsade *3+1 när jag gick ut, var det fel

Du behöver inte bekräfta separat längre, när du går ut med ramsan eller ramsar utanför rummet drar du ihop bekräftelsen med ramsan, 3+1.

4.55 små pratade ramsade*3+1 satt på Mozart
5.00 tyst somnade om

Här skulle jag inte gjort något, bara om liten är ledsen och ber om hjälp.

Jag använder alltid solfjädern vid kris, inte buff. OCH stå då så länge så att han somnar.

Tidiga uppvak ska inte ha någon underhållning, då tror liten att det är morgon. Ta upp liten i en paus och gör glad morgon! :mrgreen: :mrgreen:

Förstår att det är jobbigt med tonåringarna. jag tänker så här, de måste lita på att du vet alla i familjens bästa och att du vet vad du gör, gäller både stora och små i flocken. Ni kanske kan läsa safarin tillsammans och resionera kring den, du kanske kan förklara lite vad shn handlar om så att de vet. men du ska inte behöva "försvara/ursäkta dig".

"Har du inte hört att A.W. har misshandlat sina barn, säger det överallt nu även på skolan igår då vi hade psykologi, hur kan du köpa hennes bok"

På detta kan jag bara svara med en motfråga! Varken du eller jag eller dina barn har varit närvarande i AWs familj och kan inte heller säga vad som hänt. Men det finns alltid 2 sidor av saken eller hur? Det vet säkert dina barn oxå, falska rykten och andra typer av förtal florerar ju inte minst på skolorna.

Du gör i stället ett bra jobb som tar ansvar för din sons sömn! men du måste behålla ledningen!

Ja hoppas jag får svar på mina funderingar känns lite jobbigt, men ändå så glad att han somnade om på min ramsa vid 5.00

I vargtimmen finns olika strategier finns i boken, men du har kanske den äldre.... här är ett utdrag ur boken.

Anna Wahlgren skrev:Vargtimmen

Anne, fem månader, vaknar varje morgon vid fyra, halv fem. Kan jag ge henne välling då, i samband med att jag byter blöja? Hon somnar om sedan hur fint som helst och sover till sju, då jag gör morgon.

Det som händer blir dessvärre inte att hon sover över av sig själv, plötsligt, och fortsätter sova till sju. Det som händer är att hon inte somnar om efter maten längre. Då får du antingen börja dagen klockan fyra eller ändå genomföra Sova hela natten-kuren till fullo.

Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.

Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!
Vet inte om nån cd med husljud, men allt ni gör är ju husljud. något måste väl ändå höras till hans rum. Huvuudsaken att han hör att ni finns det behöver inte vara HÖGA husljus, tv, prat, disk, duscha, spola på toaletten osv. gå in i hans rum och be tonåringarna husljuda på nedervåningen det du hör hör ju liten oxå! :wink:

jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mosten

Inlägg av mosten »

Hej Jenny!
Tack för svaret!
Det där om jag ramsade vid 19 tiden vet jag ärligt talat inte, jag har i alla fall inte antecknat de, ibland när jag har ramsat blir han mer ledsen kunde vara en sådan gång, eller så missade jag det helt enkelt.

Går du in och det är KRIS får du vara beredd på att buffa eller göra solfjädern tills liten i princip sover, annars är risken stor att han bara blir ännu argare.
Förstår inte riktigt, om jag buffar/solfjädrar vid kris får jag hålla på då tills han sover, trodde inte det, men i så fall kommer det nog gå bättre, behövs ingen ramsa då när jag går ut :?: ska jag vara helt tyst när jag står där o bara vänta in tills han somnat :?:

Ändå känner jag att det går framåt, bara det att man tänker på om det ska gå åt skogen :?

jag fick till svar för ett tag sedan att ramsa på en gång vid vargtimmen så han inte skulle skrika upp sig, (då han har gjort så någon gång förut) ska jag prova att vänta ett tag innan och se hur det går nu eller ska jag vara snabb ändå :?: usch va svårt :oops: när han vaknat någon natt innan vargtimmen har jag väntat och han har somnat om, tiden får väl utvisa det :)

Arg får man vara men inte ledsen, då får man en ramsa.

när han är ledsen är det ramsa, är han arg gör jag inget då :?:
När jag går in är han ju oftast jätteledsen skulle han låta arg är det lättare att vara kvar utanför

Konstiga frågor kanske, men jag blir stärkt när jag får svaren

Ser det normalt ut eller konstigt ut efter nu 7 dagars kurande om ni jämför med hur det brukar se ut :)
Ena dagen känner jag mig jätte stark andra dagen fundersam och vimsig :roll:
Son född 2011-07-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Synd att du inte har nya SHN boken.... Jag råder dig att läsa så mycket du kan på fliken "sova-hela-natten" när du går in på AWs hemsida. Där står en del om attityden. Du ska inte tänka om det går åt skogen..... Då släpper du in vargen!

om du läser på om solfjädern ser du där att när du använder den som kriskverktyg så gör det inget om barnet hinner somna!

När du känner att du skulle vilja gå in ska du RAMSA i stället, med övertygande rös tx4, 8, 12 eller 16 om så behövs. Han ska lyssna på ramsan och bli lugn av den.

Du ska vara helt tyst, alltid när du är inne i rummet, ramsa gör du bara när du går UT. Jag brukar viska en tyst ramsa ibland när jag går ut, men lika ofta är jag tyst.

I vargtimmen ska du ramsa förebyggande som AW skriver i mitt svar ovan. Men passupp så att du inte väcker. Han kanske bara gnyr till i sömnen. Det är där jag menar att du ska lyssna, inte vänta nån lång stund.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"