Snart fyra år o utan nattblöja - hur gör man?

Skriv svar
Sarah B

Snart fyra år o utan nattblöja - hur gör man?

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Vår äldsta blev blöjfri på dagen strax efter 3-årsdagen. I mars blir han fyra och nu är vi inne på fjärde natten utan blöja.

Första och andra natten kissade han i sängen. Natten till idag var den första torra. Nu undrar jag om man stör nattsömnen för mycket om vi tar upp honom och sätter honom på toaletten innan vi går och lägger oss för att han ska få kissa? Hur gör ni andra? Potta/nattlampa/barnet gå upp själv eller inte alls?

Han ääälskar sin välling och eftersom småsyskonen som blir två år i mars fortfarande dricker välling så har vi bara fortsatt. Det vi tänker på nu är ifall det är dumt att dricka drygt 2 dl välling precis innan sänggåendet (han bör ju bli ganska kissnödig efter ett tag)? Tvillingarna dricker inte så mycket alls på kvällen utan håller mest på att springa runt med flaskorna så vi har flera gånger funderat på att ta bort vällingen på kvällen för alla. Vi gjorde det nu ikväll - är det dumt/tidigt?

Ska säga också att alla tre sover i samma sovrum på övervåningen, vi sover i det andra på samma våning. Det har hittills gått bra att de sover i samma rum. Vi har nyligen tagit bort ena sidan på spjälsängen för vår äldste och han är mycket stolt över det. Det har gått jättebra hittills, allihopa sover precis lika bra som de brukar. Tvillingarna sover i varsinna spjälsängar.

Vi vore tacksamma för svar - vill helst inte göra fel så att vi sabbar något bra!

Tack för att ni finns alla ni på forumet!
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
videunge

Re: Snart fyra år o utan nattblöja - hur gör man?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag tror att många väljer att vänta med att ta bort nattblöjan tills låt säga en vecka varit torr. Hos oss tar jag alltid upp våd äldsta innan jag går och lägger mig. Jag lyfter bara upp henne efter en liten smekning över kinden och sätter henne på pottan. Pratar inte. Hon kissar i sömnen. Då håller hon sig ( oftast) torr till morgonen. Ibland blir det en kissepaus till. :wink: men det kan hon fixa eftessom hon har pottan brevid sängen så hon hittar den. jag lägger en bit papper i så hon vet att hon alltid har.

Det enda som kan ev bli problem med att ta upp så är att det finns vissa barn som sover så gott att de inte vaknar tillräckligt för att kissa. Men det märker man ju om man prövar :wink:

Här hemma har vi inte haft någon vällingälskare i storasyster. MEn jag märkte att perioden när jag tog bort kvällsgröten så sov hon sämre. Nu har vi banan ( som man sover jättegott på) eller smörgås. Det fungerar jättebra. Så jag tycker att du skall erbjuda något ialla fall. I bland går det ner ibland inte men möjligheten bör finnas tycker jag.

Lillebror (10 mån) delar rum och han vaknar i princip aldrig när jag går in.

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Tack för ditt svar!

Ja, nattblöjan har inte varit torr så oddsen är ju inte så bra om man säger så. Men han köper läget och han pratade mycket om att han ville sluta på natten med blöja så vi körde på när vi ändå var lediga under jul och nyår.

Ungefär varannan natt kissar han i sängen. Hittar hon pottan då i mörkret? Vi har helt mörkt och undrar över om han kommer se den på natten. Han kissar det sista han gör innan han lägger sig. Han dricker dock vatten till maten och lite på kvällen i samband med tandborstningen o så. Vi tar upp honom när vi går o lägger oss och oftast kissar han då. Det är endast dessa nätter som han INTE kissar i sängen. Vi som har AW-barn har ju barn som sover långa nätter och då blir det ju svårare att hålla sig tänker jag?! Vad har ni andra med AW-barn för strategier?

De sover bra utan välling alla tre (vi äter så sen middag oftast), men bra tips med banan eller macka, ska tänka på det om det börjar strula med sömnen!

Har ni begränsat hur mycket hon dricker på kvällen?

Tacksam för fler tips!
miniz

Inlägg av miniz »

Min snart fyraàring har ännu nattblöja, han har ofta blöjan torr i lànga perioder, men inte en vecka i rad. I natt var den blöt, sà dà börjar jag pà noll igen. Han vet inte att jag räknar sà det är ingen press. Det är mest för att jag inte orkar med kisslakan och madrasser och hela allt det där. Han slutade med dagsblöja när han var 1 àr och 8 mànader sà nattblöja bjuder jag pà! :wink:

videunge nämnde potta vid sängen, nattkissa och begränsa drickandet pà natten.
Nàgot mer kommer inte jag pà heller.
Nàgon annan?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miniz skrev:Han slutade med dagsblöja när han var 1 àr och 8 mànader sà nattblöja bjuder jag pà! :wink:
Jag håller med miniz - att bli dagtorr och nattorr är två olika saker, det ena styr barnet över (dagen) men det andra (natten) styr hormonerna över och är inget barnet kan lära sig. Det kommer när det kommer, helt enkelt, det här att bli nattorr. Mina sex barn har varit väldigt olika så det går inte att generalisera och säga att när barnet är si eller så många år är det dags att slänga blöjan på natten. Min yngsta, Frida, är nyss fyllda fem men har natt-trosa (som vi väljer att kalla det - blöja är för bebisar tycker hon :wink: ) och den är dyngeblöt varje morgon. Men hon sover som en lite gris och det är för oss mer värt än att hålla på och väcka och trixa.

För mig bär det emot att neka dryck på kvällen - är man törstig så är man. Att börja äventyra sömnen genom att ha lampan tänd skulle jag inte heller göra. När systemet är fullt utvecklat så vaknar man av att man är kissnödig, men så länge det inte är det (systemet) så tror jag inte det spelar så stor roll vad man försöker med.

Vår läkare rådde oss att göra ingenting fram till sex års ålder med vår fyra, hon blev nattorr först när hon var nästan sju år. Så från sex års ålder hade vi kontakt med läkare för att diskutera men det visade sig att hennes "system" helt enkelt inte var klart förrän hon var såpass gammal som sju. Man kan även se en ärftlig faktor som påverkar, men som sagt - barn är individer och funkar olika :D

Kram och lycka till, du ska se att han helt säkert kommer att bli torr när han är mogen för det :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej igen!

Tack så mycket för era svar!

Jag tackar så mycket för era tips och idéer.
Nej det är lite jobbigt med all tvätt eftersom han kissar i sängen varannan var tredje natt. Vi har ju två mindre barn också och har tidiga mornar innan dagis, så detta var inte så väldigt genomtänkt.
Jag läste nånstans att man inte ska återgå till nattblöja igen efter att man en gång slutat, att man på något sätt då säger till barnet (i handling) att de inte klarar av att vara utan. Vad tror ni - ska man börja med nattblöja igen ändå? Kan vi rädda situationen på något sätt och ändå inte få honom att känna det som ett misslyckande?

Jag håller med - jag tycker egentligen också att nattsömnen är mer värd än att sluta med blöja på natten. Det tar emot att väcka upp honom på natten för att kissa och jag har också en känsla av att han varit tröttare de senaste veckorna...

Nej, det känns trist att neka dryck på kvällen, det håller jag också med om. Det är ofta så att han glömmer bort att dricka tillräckligt på dagarna på dagis och då kommer han ju hem törstig och dricker ganska mycket under eftermiddagen/kvällen, så det är klart att det är svårt att låta bli att kissa i sängen då. Han vaknar inte av att han är kissnödig, så det är nog som ni säger att man ska vänta in tills han själv är mogen.

Usch, hur ska vi göra?

Tack igen för bra svar!
Kram Sarah
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ta på nattblöjan igen är mitt snabba svar på din tvehågsenhet :wink: Prata inte så mycket om det utan på med blöjan bara, jag tror inte alls det är nån fara med självkänslan. Jag tror däremot det ka kännas tufft att inte "klara av" att hålla sig torr och kissa ner sängen. Så på med blöjan (kalla det nattkalsong, vi säger natt-trosa här :wink: ) och ta bort den när den varit torr 4-5-6 nätter!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack för snabbt svar!!

Jag håller med angående självkänslan, det sabbar den nog mera av att ständigt "misslyckas" :(
Då gör vi nog så imorgon kväll. Vi har använt vanlig blöja till natten tidigare, men om vi byter till "byx-blöja" som han kan ta på sig själv och så kallar vi det natt-kalsong, det blir jättebra - tack för tipset!! Ni är guld värda!

Kram Sarah
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"