Kura på rygg?
Re: Kura på rygg?
Ikväll var han gladare än han någon sin varit och han åt mycket till både middag och nattslurk så självförtroendet är tillbaka.
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
=D> :thumbsup: \:D/
Bra jobbat!
Bra jobbat!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vi är nu inne på 9:e dygnet och undrar lite hur det går för oss. Skapar vi säkerheten eller bara dåliga vanor
Nedan följer exempel på hur dagarna och nätterna ser ut.
Natt 8
19.00 Välling sedan skratt
19.30 Godnatt (han frågar vid beskedet sedan tystnar han vid ramsans första vers men fortsätter sedan gnälla lite)
19.32 stötvis gnäll/skrik
19.33 tyst bekräftar *2
04.20 vaknar frågar Pangramsa*4 Somnar direkt
05.50 Vaknar skriker ramsar *4 fortsätter gnälla skriker stötvis
05.53 Tyst
06.45 frågar lite men lugnar sig med husljud
07.00 Väcker en glad pojke
07.00 ammar *2
Ligger och naken i på vardagsrums golvet leker antingen med oss eller själv
08.30 Frågar arg! Men är mkt trött
Tystnar
Bekräftar
Går igång igen
08.38 tystnar bekräftar *2
09.20(09.15) väcker han är glad
Går ut på en promenad
10.00 äter grönsakspuré, fruktpuré, fyller på med amning
11.15 Frågar mycket vid läggning ramsar *4 + bekräftar *2
11.20 Påminner + bekräftar *2
12.57 frågar lite pangramsa*4 gnäller men tystnar
13.03(13.15) tar upp en glad pojke
13.15 äter grönsakspuré, fruktpuré, fyller på med amning
Social delaktighet
Här blir han alltid jättetrött nästan omöjlig att hålla vaken!
15.45 lägger mycket trött mycket arg kille omöjlig att få att skratta
Ramsar *6
Inget svar forsätter skrika
15.48 tyst bekräftar *2
18.00 bad med mamma
18.20 mys och skratt i sängen
19.00 Välling
19.30 Godnatt
Ungefär så har alla dagar sett ut vissa nätter har sett något bättre ut. På dagarna är skrattet i regel omöjligt att få till och läggningarna är jobbiga och långluren vaknar han och skriker ibland hysteriskt så jag har varit tvungen att vagna två gånger under dessa nio dagar i övrigt har vi aldrig buffat eller vagnat efter första natten och dagen.
Idag gjorde vi ett avsteg från schemat eftersom det var babysim 09.30 - 10.00 han tyckte om det och vi var lugna och glada. Efter det sov han långluren bra men vaknade 13.05 och var arg vi ramsade och han lugnade sig sedan gick vi in och väckte honom 13.15 och då blev han helt ursinnig och har varit ganska arg sedan dess han vägrade äta. Jag vet inte om detta kan bero på att vi gjorde avsteget eller om det bara är ett sammanträffande
Vårt schema innehåller en halvtimme för lite sömntid och vi undrar om vi då måste lägga till det nu efter uppföljningsveckan
Kan det vara det som gör att han är så trött på eftermiddagen
Mycket tack sam för svar
Natt 8
19.00 Välling sedan skratt
19.30 Godnatt (han frågar vid beskedet sedan tystnar han vid ramsans första vers men fortsätter sedan gnälla lite)
19.32 stötvis gnäll/skrik
19.33 tyst bekräftar *2
04.20 vaknar frågar Pangramsa*4 Somnar direkt
05.50 Vaknar skriker ramsar *4 fortsätter gnälla skriker stötvis
05.53 Tyst
06.45 frågar lite men lugnar sig med husljud
07.00 Väcker en glad pojke
07.00 ammar *2
Ligger och naken i på vardagsrums golvet leker antingen med oss eller själv
08.30 Frågar arg! Men är mkt trött
Tystnar
Bekräftar
Går igång igen
08.38 tystnar bekräftar *2
09.20(09.15) väcker han är glad
Går ut på en promenad
10.00 äter grönsakspuré, fruktpuré, fyller på med amning
11.15 Frågar mycket vid läggning ramsar *4 + bekräftar *2
11.20 Påminner + bekräftar *2
12.57 frågar lite pangramsa*4 gnäller men tystnar
13.03(13.15) tar upp en glad pojke
13.15 äter grönsakspuré, fruktpuré, fyller på med amning
Social delaktighet
Här blir han alltid jättetrött nästan omöjlig att hålla vaken!
15.45 lägger mycket trött mycket arg kille omöjlig att få att skratta
Ramsar *6
Inget svar forsätter skrika
15.48 tyst bekräftar *2
18.00 bad med mamma
18.20 mys och skratt i sängen
19.00 Välling
19.30 Godnatt
Ungefär så har alla dagar sett ut vissa nätter har sett något bättre ut. På dagarna är skrattet i regel omöjligt att få till och läggningarna är jobbiga och långluren vaknar han och skriker ibland hysteriskt så jag har varit tvungen att vagna två gånger under dessa nio dagar i övrigt har vi aldrig buffat eller vagnat efter första natten och dagen.
Idag gjorde vi ett avsteg från schemat eftersom det var babysim 09.30 - 10.00 han tyckte om det och vi var lugna och glada. Efter det sov han långluren bra men vaknade 13.05 och var arg vi ramsade och han lugnade sig sedan gick vi in och väckte honom 13.15 och då blev han helt ursinnig och har varit ganska arg sedan dess han vägrade äta. Jag vet inte om detta kan bero på att vi gjorde avsteget eller om det bara är ett sammanträffande
Vårt schema innehåller en halvtimme för lite sömntid och vi undrar om vi då måste lägga till det nu efter uppföljningsveckan
Mycket tack sam för svar
glömde skriva att han äter 16.30 Grönsakspuré, fruktpuré och amma 
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Tycker nätterna ser ganska bra ut- tar emot pangramsan och nöjer sig fint där, bra!
Dagslurarna har ju tyvärr en tendens att strula lite. Men nu ser jag inte ert schema.
Men en hel halvtimma under det rekommenderade sömnbehovet tycker jag är lite mycket faktiskt, så visst blir han nog övertrött där.
LilloppansMamma
Tycker nätterna ser ganska bra ut- tar emot pangramsan och nöjer sig fint där, bra!
Dagslurarna har ju tyvärr en tendens att strula lite. Men nu ser jag inte ert schema.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack för snabbt svar!
Ikväll börjar vi med en 12 timmars natt så han får den sömn han behöver. Hoppas det
hjälper.
Ikväll börjar vi med en 12 timmars natt så han får den sömn han behöver. Hoppas det
hjälper.
-
LilloppansMamma
Åh, vad gott med 12 timmars nätter. Härligt! 
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vi har haft en struligt dygn nu och nu på morgonen har det varit som det var första natten i en 1tim 40min.
Det började igår när jag gjorde ett misstag och glömde ta upp honom rätt tid på fm luren. Efter det kände jag mig osäker och gjorde därför ännu ett misstag på em luren han började då skrika precis innan han skulle upp men tystnade tvärt. Jag bestämde mig för att gå in och ta upp honom, när jag kom in började han skrika igen och då var det för sent att gå ut igen när lampan var tänd och jag hade redan börjat med mitt glada prat. Så jag tog upp honom när han skrek.
En annan skillnad är att jag var tvnungen att ta natten vilket pappa brukar göra för det mesta så han frågade några gånger igår kväll men han somnade om ganska snabbt. Så här såg natten ut:
Natt 14
19.00 Lägger glad pojke som skrattar hela vägen till sängen.
20.00 vaknar skriker jag ger ramsa *4, tystnar bekräftar *2
20.15 Vaknar skriker pangramsar*4
05.26 vaknar skriker men somnar om själv
05.45 vaknar skriker Pangramsa* 4 men fortsätter
05.50 tystnar efter husljud
05.54 går igång igen
05.55 tystnar bekräftar *2
06.05 går igång igen men tystnar
06.07 går igång men tystnar
(Här blir jag osäker på om han kanske har kissat igenom blöjan för så här brukar han aldrig vara på morgonen, ha hade kissat igenom blöja på en 45 min lur under dagen)
06.10 Går in byter blöja han blir otroligt upprörd börjar skrika som han skrek första natten. Jag ramsar ut han blir jättearg!
06.15 Ramsar *4 gnäll/ skrik låter lite ledsen
06.17 skriker upp sig till arg/ ledsen det låter som första natten.
06.25 Jag går in och buffar men han svarar inte riktigt på detta så jag fortsätter tills han lugnar sig och ramsar sedan ut då börjar han skrika igen. Väldigt arg!
06.29 ramsar*4 tyst bekräftar*2
06.32 Ramsa*4 gnälll/ skriker
06.35 Ramsar *4 skriker ledsen
06.40 tystnar bekräftar*4
07.00 Väcker glada men ha blir inte så glad han verkar väldigt hungrig
Jag undrar om detta kan vara ett bakslag eller kanske en produkt av alla misstag jag gjorde under dagen? Jag ska prova ge han mer mat under dagen. Vi blir så osäkra. Hur bör vi agera nu?
Det började igår när jag gjorde ett misstag och glömde ta upp honom rätt tid på fm luren. Efter det kände jag mig osäker och gjorde därför ännu ett misstag på em luren han började då skrika precis innan han skulle upp men tystnade tvärt. Jag bestämde mig för att gå in och ta upp honom, när jag kom in började han skrika igen och då var det för sent att gå ut igen när lampan var tänd och jag hade redan börjat med mitt glada prat. Så jag tog upp honom när han skrek.
En annan skillnad är att jag var tvnungen att ta natten vilket pappa brukar göra för det mesta så han frågade några gånger igår kväll men han somnade om ganska snabbt. Så här såg natten ut:
Natt 14
19.00 Lägger glad pojke som skrattar hela vägen till sängen.
20.00 vaknar skriker jag ger ramsa *4, tystnar bekräftar *2
20.15 Vaknar skriker pangramsar*4
05.26 vaknar skriker men somnar om själv
05.45 vaknar skriker Pangramsa* 4 men fortsätter
05.50 tystnar efter husljud
05.54 går igång igen
05.55 tystnar bekräftar *2
06.05 går igång igen men tystnar
06.07 går igång men tystnar
(Här blir jag osäker på om han kanske har kissat igenom blöjan för så här brukar han aldrig vara på morgonen, ha hade kissat igenom blöja på en 45 min lur under dagen)
06.10 Går in byter blöja han blir otroligt upprörd börjar skrika som han skrek första natten. Jag ramsar ut han blir jättearg!
06.15 Ramsar *4 gnäll/ skrik låter lite ledsen
06.17 skriker upp sig till arg/ ledsen det låter som första natten.
06.25 Jag går in och buffar men han svarar inte riktigt på detta så jag fortsätter tills han lugnar sig och ramsar sedan ut då börjar han skrika igen. Väldigt arg!
06.29 ramsar*4 tyst bekräftar*2
06.32 Ramsa*4 gnälll/ skriker
06.35 Ramsar *4 skriker ledsen
06.40 tystnar bekräftar*4
07.00 Väcker glada men ha blir inte så glad han verkar väldigt hungrig
Jag undrar om detta kan vara ett bakslag eller kanske en produkt av alla misstag jag gjorde under dagen? Jag ska prova ge han mer mat under dagen. Vi blir så osäkra. Hur bör vi agera nu?
God morgon!!
du är på dag 15 i kuren och barnet är 4 1/2 månad just nu?
Hur tycker du det har gått hittills? vad är mest problematiskt?
När jag läser dina senaste inlägg så tänker jag att det som verkar brista är attityden. Du gör kanske något misstag här och där precis som vi alla gör men då gäller det att "inte darra på manchetten". Det är bättre att du visar en massa attityd TROTS att du gör fel än att du gör 100 % korrekt men med mindre attityd.
Ok du gör ett fel men då bortser du bara från det och visar att mamma fixar detta nemas problemas..
Var extra noga med tider, ställ larm på mobilen om det kan hjälpa, mycket mat, en massa utomhusaktivitet (gå och kika på träden i skogen), en vagnpromenad, ta barnet på ryggen och flanera i en park eller bara gå till en sandlåda.
Jag vill att du läser kapitlet om säkerheten i SHN på sidan 57. Läs och begrunda vad ni gör rätt och vad ni kan göra bättre!!!
Lycka till!!!
du är på dag 15 i kuren och barnet är 4 1/2 månad just nu?
Hur tycker du det har gått hittills? vad är mest problematiskt?
När jag läser dina senaste inlägg så tänker jag att det som verkar brista är attityden. Du gör kanske något misstag här och där precis som vi alla gör men då gäller det att "inte darra på manchetten". Det är bättre att du visar en massa attityd TROTS att du gör fel än att du gör 100 % korrekt men med mindre attityd.
Ok du gör ett fel men då bortser du bara från det och visar att mamma fixar detta nemas problemas..
Så kan det vara, men det spelar ingen roll det viktigaste ni kan göra är att visa barnet att ni vet hur skeppet ska styras. NI KAN DETTA!!!!Jag undrar om detta kan vara ett bakslag eller kanske en produkt av alla misstag jag gjorde under dagen? Jag ska prova ge han mer mat under dagen. Vi blir så osäkra. Hur bör vi agera nu?
Var extra noga med tider, ställ larm på mobilen om det kan hjälpa, mycket mat, en massa utomhusaktivitet (gå och kika på träden i skogen), en vagnpromenad, ta barnet på ryggen och flanera i en park eller bara gå till en sandlåda.
Jag vill att du läser kapitlet om säkerheten i SHN på sidan 57. Läs och begrunda vad ni gör rätt och vad ni kan göra bättre!!!
Lycka till!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Godmorgon och tack för snabbt svar!
Jag tycker det har gått jättebra, det var jobbig i början men vi såg ganska snabbt resultat. Ramsan har tagit och om han vaknar under natten har han oftast somnat om själv men vi har varit tvungen att ramsa nån gång på morgontimmen, han har då somnat om igen med undantag av idag.
Det som har varit mest problematiskt är vargtimmarna då han har kunnat vakna ett antal gånger men som sagt somnat om igen. Även den långa dagluren har varit strulig då han antingen har vaknat efter att ha sovit en timme eller precis innan han ska upp. Men detta har vi varit medvetna om kan ta ett tag innan det sätter sig så vi har inte oroat oss för det.
När vi ändrade schemat till 12 timmars natt sov han för första gången hela natten igenom!
Jag försöker styra min osäkerhet hit till forumet istället för på honom vilket jag tycker jag lyckats med, men det är klart att han kan känna att jag är osäker ändå.
Jag antar att vi bara ska köra på med en säker attityd och fasta tider. Jag ska läsa kapitlet om säkerheten igen.
Tack!
Jag tycker det har gått jättebra, det var jobbig i början men vi såg ganska snabbt resultat. Ramsan har tagit och om han vaknar under natten har han oftast somnat om själv men vi har varit tvungen att ramsa nån gång på morgontimmen, han har då somnat om igen med undantag av idag.
Det som har varit mest problematiskt är vargtimmarna då han har kunnat vakna ett antal gånger men som sagt somnat om igen. Även den långa dagluren har varit strulig då han antingen har vaknat efter att ha sovit en timme eller precis innan han ska upp. Men detta har vi varit medvetna om kan ta ett tag innan det sätter sig så vi har inte oroat oss för det.
När vi ändrade schemat till 12 timmars natt sov han för första gången hela natten igenom!
Jag försöker styra min osäkerhet hit till forumet istället för på honom vilket jag tycker jag lyckats med, men det är klart att han kan känna att jag är osäker ändå.
Jag antar att vi bara ska köra på med en säker attityd och fasta tider. Jag ska läsa kapitlet om säkerheten igen.
Tack!
Hej,
I och med att ditt barn är så pass litet blir jag ändå lite lite fundersam hur det fungerar med maten i och med att ni har långa nätter och ett långt pass mitt på dagen. Du pratar lite om problem med skarvar och det kan mycket väl vara så att barnet inte riktigt har lärt sig somna om själv, när detta väl sitter och tryggheten är till 100 % på plats så kanske han sover förbi skarvarna. Men om liten är hungrig kommer det aldrig att bli så, då kommer han fortsätta vakna upp efter en timme och framåt vargtimmarna just på grund av hunger. Därför undrar jag hur det går med maten? hur mycket fast föda har ni fått in på schemat? får han i sig ordentligt på kvällen både till middag och som nattslurk?
/Nat
Men du, det låter alldeles strålande, jätte bra arbetat =D>Jag tycker det har gått jättebra, det var jobbig i början men vi såg ganska snabbt resultat. Ramsan har tagit och om han vaknar under natten har han oftast somnat om själv men vi har varit tvungen att ramsa nån gång på morgontimmen, han har då somnat om igen med undantag av idag.
Låter bra! säker attityd inför barnet och här kan vi guida dig vidare.Jag försöker styra min osäkerhet hit till forumet istället för på honom vilket jag tycker jag lyckats med, men det är klart att han kan känna att jag är osäker ändå.
I och med att ditt barn är så pass litet blir jag ändå lite lite fundersam hur det fungerar med maten i och med att ni har långa nätter och ett långt pass mitt på dagen. Du pratar lite om problem med skarvar och det kan mycket väl vara så att barnet inte riktigt har lärt sig somna om själv, när detta väl sitter och tryggheten är till 100 % på plats så kanske han sover förbi skarvarna. Men om liten är hungrig kommer det aldrig att bli så, då kommer han fortsätta vakna upp efter en timme och framåt vargtimmarna just på grund av hunger. Därför undrar jag hur det går med maten? hur mycket fast föda har ni fått in på schemat? får han i sig ordentligt på kvällen både till middag och som nattslurk?
/Nat
07.00 ammar*2
10.00 gröt med plommonpuré ca 2 dl + ammning efter ca 20 min
13.15 grönsakspuré och fruktpuré till efterrätt ca 2 dl + amning efter ca 20 min
16.30 puré med någon typ av protein grönsaker och kölhyderater + amning efter ca 20 min
18.30 välling 1,5 dl + ammning
Han känns väldigt mätt efter varje mål och innan han ska sova. Jag hoppas verkligen att detta räcker?
10.00 gröt med plommonpuré ca 2 dl + ammning efter ca 20 min
13.15 grönsakspuré och fruktpuré till efterrätt ca 2 dl + amning efter ca 20 min
16.30 puré med någon typ av protein grönsaker och kölhyderater + amning efter ca 20 min
18.30 välling 1,5 dl + ammning
Han känns väldigt mätt efter varje mål och innan han ska sova. Jag hoppas verkligen att detta räcker?
Hejsan,
Bra då kan vi iallafall utesluta att barnet är hungrigt, såg ju ut att vara ett finfint matschema
Då gäller bara idogt arbete med vargtimmarna tills de ger sig vilket de kommer att göra. Det kan ta lite tid men successivt brukar de ge med sig, barnet börjar att oftare och oftare somna om på slutet så att man får väcka strax innan 7. Den vakna tiden krymper och gångerna som barnet vaknar alls blir färre och färre. Efter ytterligare några veckor vaknar barnet inte längre förrän det är glad gomorron
Vad är er strategi när barnet vaknar vid vargtimmen?
Läs gärna denna tråd om tidiga uppvak:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Bra då kan vi iallafall utesluta att barnet är hungrigt, såg ju ut att vara ett finfint matschema
Då gäller bara idogt arbete med vargtimmarna tills de ger sig vilket de kommer att göra. Det kan ta lite tid men successivt brukar de ge med sig, barnet börjar att oftare och oftare somna om på slutet så att man får väcka strax innan 7. Den vakna tiden krymper och gångerna som barnet vaknar alls blir färre och färre. Efter ytterligare några veckor vaknar barnet inte längre förrän det är glad gomorron
Vad är er strategi när barnet vaknar vid vargtimmen?
Läs gärna denna tråd om tidiga uppvak:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Tack för tipsen det känns bra att veta att det kommer att gå över