Mitt i kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mollys mor

Mitt i kuren

Inlägg av Mollys mor »

Hej Kurare!

Vi är nu inne på 4:e dygnet i kuren för vår lilla Molly, 3,5 månad, och hittills har det gått hyfsat bra. Vi har dock en del frågor och funderingar som vi hoppas få svar på här.

Vårt schema ser ut som följer:
06:00 Glatt "God morgon!"
06:00-07:00 - Amning
07:00-08:00 - Vaken med aktiviteter, lek & bus
08:00-10:00 - Morgonlur i vagnen
10:00-11:00 - Amning
11:00-12:00 - Vaken med aktiviteter, lek & bus
12:00-14:00 - Middagslur i vagnen
14:00-15:00 - Amning
15:00-16:00 - Vaken med aktiviteter, lek & bus
16:00-17:30 - Eftermiddagslur i vagnen
17:30-18:30 - Amning
18:30-19:00 - Vaken med aktiviteter, lek & bus
19:00-19:30 - Kvällsrutin, tvätt/bad, pyjamas, dämpat ljus/ljud
19:30-20:00 - Amning
20:00- Nattning i spjälsängen, eget rum (utan napp)

Morgonluren går oftast helt smärtfritt, hon är då så trött att hon somnar efter en ramsa.
Middagsluren går också hyfsat bra, här krävs det lite mer ramsande och i bland lite vagning.
Under eftermiddagsluren vaknar hon efter 25 minuter och skriker, både argt och ledset. Här hjälper sällan bara ramsning utan vi får nästan alltid vagna. Sedan sover hon 5 minuter innan det är dags igen. Detta pågår under ca 30 minuter.
Innan vi började med kuren hade Molly napp när hon skulle sova, när hon vaknar under middags- och eftermiddagsluren har hon ett stort sug/snutt behov och försöker suga på allt hon kommer åt. Händer, kudde, mm. Då hjälper det inte med bara ramsning utan vi får vagna tills hon lugnar sig. När vi ramsar skriker hon bara högre, som om hon blir arg.
Molly sover på sidan i vagnen, som hon alltid har gjort.

Är tanken att det skall räcka med ramsning även på dagarna?

Några tips på hur vi skall få Molly att sova hela middags- eftermiddagsluren?

Direkt efter uppföljningsveckan har Mollys mormor önskemål om att vi skall komma och hälsa på och sova över hos henne. Vi bor i Göteborg och mormor i Skövde, ca 1 timmas resa med tåg. Är det en dålig idé att göra en sådan utflykt med både tågresa och övernattning såpass tidigt efter kuren?

Vi har ett hus med mycket öppen planlösning varför vi inte har något avskiljt ställe att ställa vagnen på under hennes dagslurar. Är det viktigt med lugn och ro under dagslurarna? Skall vi lägga henne i hennes säng, i hennes rum på dagarna istället?

Nattningen går lite bättre kväll för kväll. Första nattningen tog ca 1 timma och nu är vi nere på en kvart. Det är dock en intensiv kvart med mycket skrik och många ramsor i omgångar.
Hon vaknar en gång mellan 02-03:00 då hon är relativt lätt att få att somna om, ibland själv och ibland efter en ramsning.
Sedan vaknar hon flera gånger mellan 04-05:00 och skriker argt/gnälligt. Här krävs det upprepade ramsningar för att få henne att somna om.
Natt 3 sov hon dock hela natten själv.

Vi får väcka henne efter alla sovpass, men på morgonen (efter nattsovningen) och efter morgonluren är hon relativt svårväckt.
Hon har lätt för att somna när hon ammas, hon äter dock ordentligt och får tillräckligt med mat.

Molly, som på det hela är en väldigt glad och välmående tjej, har alltid haft en lite kinkigare period på kvällarna.

Bör vi justera vårt schema på något sätt?

Alla tips och idéer på hur vi skall få detta ännu bättre emotttages tacksamt!

Mvh
//Mollys Mor
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Mitt i kuren

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mollys mor och välkommen :D

Sova hela natten är inte gjord för barn under 4 mån är det tänkt. Dels för att vissa har napp till 4 mån då sugbehover sjunker väsentligt (vilket du just nu märker av), sen behöver barnet ha 11-12 tim natt utan mat, men då betyder det oftast att de behöver någon form av fast föda på dagen som smakisar och gröt. Du har helt rätt det är så att en 3 mån skall klara 10 tim natt utan mat precis som du har gjort, men de är också ovanliga. MÅnga har 12 tim natt med ett nattmål kvar när de helammar fortfarande.

Sen är det så att vissa/många små under 3 mån bara vänder huvudet efter rösten och därmed kan bli frustrerade när man ramsar till dem. Men så finns ett fåtal som faktiskt kan ta till sig ramsan tidigare, då kan man använda den lite tycker jag.

Så, med denna utläggning så skulle jag nog rekommendera dig att avbryta kuren, avvakta riktig mat innan du kör igång igen eller går in under Späda och små och kör Standardmodellen i raketfart där.

Schemat ser helt ok ut om det passar er, annars har jag kört med just rytmen 12tim+45min+2tim+45min för jag hade så stora bekymmer med 45 min skarvarna i denna ålder (3+4 mån)

Ang. daglurar så kan man ha vagnen mitt i centrum om man vill, det är inte ljudet som stör utan synintrycken, så du hänger ett luftigt lakan eller skynke över så du stänger ute synintrycken och på så sätt kan hon sova i vagnen vart som helst.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mollys mor

Inlägg av Mollys mor »

Hej,

Vi är minst sagt förvånade över ditt svar, TorsMamma.

Att såpass små barn vänder ansiktet efter rösten och att sugbehovet brukar avta markant efter ca 4 månader är bra information och förklarar varför Molly sover som hon gör under eftermiddagsluren.

MEN...
Vi har båda läst Internationella Sova Hela Natten boken och kan där inte hitta någon information om att det skulle vara för tidigt att kura ett barn som är 3,5 månader.
Däremot finns det ett helt kapitel från sidan 164 om Lille Ludvig, 3,5 månad, om hur han kuras.

Förutom att "Ludvig" och Molly båda var 3,5 månader när de började med kuren, så finns det många andra likheter med vårt "fall".
Inte heller i detta kapitel nämns det något om att det skulle vara för tidigt att kura ett 3,5 månaders barn, tvärt om uppmuntras det till det.
Vårt schema är, så när som att Molly sover 30 minuter längre under morgonluren, helt identiskt med det schema Anna föreslår Ludvigs föräldrar.

Molly somnar nu efter 5-15 minuter efter endast tillrättaläggning och ramsning inför natten och sover sedan 10 timmar i sträck tills vi väcker henne kl 06:00. Hon är pigg och glad, äter ordentligt och mår bra på alla sätt och vis.
Det enda som varit lite struligt är just att hon bara sover 30-45 minuter under eftermiddagsluren. Samma sak var det ju i fallet med "Ludvig".

Och nu tycker du att vi skall avbryta kurandet?!?
Vad säger Anna?

Sedan var ju vår fråga om det är för tidigt med att åka tåg och sova över hos mormor veckan efter uppföljningsveckan?

//MollysMor
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit,

vad bra att det går bra för er och att Molly sover bra nu. Precis som Torsmamma skriver så hör det till undantagen att en 3,5 månaders kan kuras. De allra flesta barnen behöver vara något äldre och börjat med någon slags fast föda. Därav hennes svar tror jag.

Men åter till er specifika fråga. Efter uppföljningsvecka om allt sitter så är det bara att ge sig iväg på äventyr. Håll på rutinerna så kommer det gå bra.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Mollys Mor :P

Det är mycket som händer nu med "kritik" från höger och vänster och attacker på forumet och de råd som ges här; med jämna mellanrum finns mörka krafter :mrgreen: som gärna vill se både SHN, AW, TorsMamma förstås (ordföranden) och hela vårt välbesökta föräldraforum med alla ideellt arbetande hjälpande händer här gå upp i rök. För gott. Just nu är attackerna intensiva och alla väger nog därför sina ord på guldvåg alldeles extra omsorgsfullt. Samtidigt som det kan bli förvirring i största allmänhet därför att hjärnan är upptagen i femtioelva riktningar samtidigt... :roll:

Så jag kan tänka mig att en liten sådan förvirring har uppstått här. Naturligtvis kan man - och bör man - hjälpa en liten 3,5-månaders till 10 timmars nattsömn (så som står beskrivet om lille Ludvig i Internationella Sova hela natten). MEN när vi talar om kur, själva kuren, brukar vi tänka / mena / avse 12 timmars nattsömn (eller 11 eller 11,5) och se det som hel natt, inte 10 timmar, som ju är sista steget fram till 12 tim, om du förstår. Och 12 tim natt kan man inte begära av små Skräp under 4 månader.

Kan detta förklara något av förvirringen du uppfattade?

Fortsätt nu bara arbetet lugnt och fint, så kan du snart se fram emot ett alldeles underbart lättrörligt liv =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"