Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt jobbat! =D> Nu är ni tillbaka på banan igen Se det inträffade som positivt - nu vet ni att det går att ta sig ur träsk :D eftersom ni vet hur ni ska göra (dottern hon följer).

:thumbsup: :heart:
jealan

Inlägg av jealan »

Ja det känns bra att vara på banan igen, TACK!

Jag måste bara få förtydligat nu en gång för alla. Nu har vi alltså kurat i snart två veckor.
Fortfarande vaknar bebis till ibland. Som det är nu så pang ramsar vi x 4 + husljud + bekräftelse när hon vaknar till under kvällstid eller vargtimmen mellan 4.00-6.00.

Peppar peppar nu har hon inte vaknat under nattetid på länge men OM hon nu gör det ska vi ändå göra på samma sätt? Jag läste nämligen i boken att husljuden är endast till under vargtimmen...eller har jag missförstått ?

Tack igen!
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
Nat

Inlägg av Nat »

gomorgon!
Nu har vi alltså kurat i snart två veckor.Fortfarande vaknar bebis till ibland
Så är det ofta, ge det lite tid, två veckor av ett helt liv är ingenting :D
Peppar peppar nu har hon inte vaknat under nattetid på länge men OM hon nu gör det ska vi ändå göra på samma sätt?
Det beror lite å var man är i kuren och hur frågan ställs från barnet. Ni har kurat i 2 veckor och då tänker jag mig att ramsan nu sitter bra och att barnet tar den till sig, stämmer det? i sådant fall skulle jag göra som så att om barnet vaknar låt oss säga kl 2 så skulle jag lyssna på frågorna. Är det bara sömndruckna förvirrat gnällande? kanske avtar det inom 20 sekunder och barnet somnar om, är det en dröm och barnet inte ens är vaket? Är det oro och ett ledset barn då skulle jag gått in med en ramsa, trygg och stabil, avvaktat 2 minuter och sedan ramsat igen, så skulle jag hållt på tills att barnet somnar om. Om mot förmodan barnet skulle gråta upp sig och bli hysteriskt så finns alltid buffning att tillgå.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Husljuden använder ni när helst ni vill. Jag kör med dem dag som kväll och inte alls så spec mkt för att det alltid behövs, utan för att vi andra här i huset måste kunna leva om och ha oss även fast att barnen ska sova :D Vår 3-åring tycker det är jättemysigt att ha dörren på glänt och höra oss pyssla på ute i köket medan hon somnar.

Det förmedlar ju att det finns folk därute som "håller vakt" och "stör" inte lika mkt som ramsan.

:thumbsup:
jealan

Inlägg av jealan »

Hejsan igen,

Här kuras det på sen 1, 5 månad tillbaka. Som det ser ut nu så går läggningarna klockrent utan minsta skrik. Härligt! Bebis går och lägger sig 18.45 och sover sedan utan uppvak till mellan 04.30-05.00. Då är hon riktigt pigg! och glad:)..(men inte vi...)

Vi har försökt med att pangramsa och sedan köra endast husljud men detta resulterar i att bebis gallskriker fram till att det är dags att kliva upp kl 06.45..:( Då är hela morgonen och fm total kaos. Hon vill inte äta hon vill inte leka. Vi får bära henne fram till hon ska sova nästa gång kl. 09.15. Efter den 45 min sovluren är hon oftast glad igen och kan äta.

Vi har nu istället gjort morgon kl. 05.00 (jag vet det är fel) men då har vi iaf en glad och trött bebis istället för en arg och trött.. :roll:

Vi vet att det är jättevanligt att bebbarna vaknar runt 5. Vad ska vi göra? Men hur gör ni andra?
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Hur länge har ni kört samma strategi? Vargtimmarna är ibland en seg nöt. :roll: Men känner ni att ni har fastnat så tycker jag att ni ska köra mini-kur av morgonen.

Här ger Anna09 bra tips på s 6:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=255920

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"