Diskussionstråd om barnaboken

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Sarisparis »

Sarisparis skrev:Vi är väl ganska sâ överens om att vi inte är oöverens om Annas râd och det är inget fel i det.
... att vi inte är överens om Annas râd... skulle det förstâs vara.
Rosine

Inlägg av Rosine »

Varför tror man att de som använder sig av Annas metoder inte har kollat upp olika experter, granskat och prövat olika förslag? När min son var ett halvt år gammal och nätterna blev jätte sönderrivna, då läste och försökte jag mycket annat innan jag hittade Annas böcker och forumet. Att vi kurade sonen enligt SHN, använde oss av standardmodellen efter vår dotter föddes och tillämpar många av Annas förslag i uppfostran av våra barn (t.ex. ensamlek, social delaktighet, syskonrelationer osv.) beror inte på blind tillit utan på att vi har märkt att de hjälper oss att uppfostra nöjda och glada barn., resp. att agera på ett för barnen lättnande sätt om de inte är nöjda. Och: det går helt enkelt inte att använda Annas metoder ”blind”. Man får ”verktyg”, men man måste själv utveckla skicklighet i att använda dem och anpassa dem till situationen, barnets personlighet och ens egen temperament. Andra av Annas idéer är vi för övrigt inte så intresserade i, t.ex. angående vaccinering. Vi skiljer ur.
Att använder begreppet ”sekt” i det här fallet är bara polemik som syftar till att nedvärdera de som tänker annorlunda än man själv gör. En sekt (i ordets moderna negativa betydelse) fungerar som den gör genom att medlemmarna hållas psykiskt, fysiskt, oftast även ekonomiskt, beroende; medlemmarnas självförtroende och självkänslan nedsättas genom anklagelser och förhörsmässiga samtal; medlemmarna hållas isolerade i sin tankevärld genom straff och andra metoder. Visst skiljer sig det här forumet from andra genom att ha en tydlig inriktning. Men jag uppskattar detta för att allt annat skulle störa mig i att hitta råd. Jag behöver inget forum där det, när jag söker hjälp i vardagen, om och om diskuteras vissa grundläggande åsikter. Att kalla detta för en ”sektmässig” attityd är bara ett av många tecken på fel förstått ”pluralism”. Jag lever inte bara i forumet, så jag har mycket annat tillfälle för att läsa och höra vilka andra metoder som finns, vilken kritik som finns mot Annas metoder osv. Det finns ingen anledning att tro att de som skriver här på forumet skulle i genomsnitt ha mindre mental kapacitet än andra vanliga människor i att kritiskt avväga det ena mot den andra.

Putteli skriver: ”Att man haft en tung uppväxt sanktionerar inte vilket beteende som helst, att man inte kan vara perfekt ger inte fribiljett att bete sig som man vill mot sina barn. Ändå är det i princip det ni säger.” Ingen har sagt detta.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
extradarkchocolate

Inlägg av extradarkchocolate »

Plutteli:
" Detta berör mig mycket också för att Anna i sitt sätt att formulera sig på forumet/i krönikor och genom sina råd är så sjukt likt min egen mamma till vilken jag inte har det bästa förhållande."

Du som verkar vara så påläst och har hela 3 utbildningar, ser du inte då själv varför du har sånt agg mot Anna? Oftast när man hyser så stort hat mot någon annan finns ju svaret oftast hos en själv. Så om du bearbetar dina egna känslor först och sedan kommer tillbaka hit så kanske det går att föra en vettig diskussion med dig utan att du försöker smutskasta i vart och vartannat inlägg.
plutteli

Inlägg av plutteli »

extradarkchocolate skrev:Plutteli:
" Detta berör mig mycket också för att Anna i sitt sätt att formulera sig på forumet/i krönikor och genom sina råd är så sjukt likt min egen mamma till vilken jag inte har det bästa förhållande."

Du som verkar vara så påläst och har hela 3 utbildningar, ser du inte då själv varför du har sånt agg mot Anna? Oftast när man hyser så stort hat mot någon annan finns ju svaret oftast hos en själv. Så om du bearbetar dina egna känslor först och sedan kommer tillbaka hit så kanske det går att föra en vettig diskussion med dig utan att du försöker smutskasta i vart och vartannat inlägg.
Nåja, jag har egentligen inget agg mot Anna som privatperson. När jag från allra allra första början började läsa om SHN och Barnaboken var det faktiskt för att jag ville ha HJÄLP. Sen, pga bemötande började jag fundera på vem (och vad) jag sökte hjälp hos, läste på än mer, började kolla i fler och fler trådar här i forumet och DÄR började min kritik, min motvilja för Annas metoder.

Jag vet sen tidigare att ni inte ser minsta fel i att råda föräldrar att ha barnen sovande i bajs upp till 4 timmar, "bara på med salva så blir det bra", jag personligen (och många med mig) tycker det är ett råd som bara platsar i soptunnan. Sen hjälps det inte hur mycket ni pratar er varma om att SHN inte är en CIO metod, skillnaden mellan SHN och 5mm tex är i praktiken i det närmaste obefintligt. (Att tala om utanför dörren att allt är lugnt, barnet kan sova jämfört med att tala om inne i rummet att allt är lugn, barnet kan sova är liksom ingen revolutionerande skillnad)
Mamma till S 080818 och V 110126
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

plutteli skrev: Det som gav grunden för denna tråd är ju egentligen mitt ifrågasättande av hur ni kan försvara i princip allt hon gör så till den milda grad, människan verkar ju ofelbar i era ögon!

Att man haft en tung uppväxt sanktionerar inte vilket beteende som helst, att man inte kan vara perfekt ger inte fribiljett att bete sig som man vill mot sina barn. Ändå är det i princip det ni säger.
Jag försökte förklara för dig genom mitt exempel på den misshandlande vännen att det absolut inte är OK med vad som helst. Ofelbar är det nog ingen som tycker att hon är här. Poängen är att vi kan se BB för vad den är.
plutteli skrev:Bara för att DU klarar av att sålla betyder det inte att alla klarar det, tyvärr, och eftersom Anna varvar bra saker med komplett galenskap så blir det så mycket svårare att sålla rätt. Även om varje förälder har ansvar för sitt barn betyder det inte att man står utan ansvar för de råd man ger!
Ja. Men med all respekt plutteli, vem är du att bedöma vem som sållar rätt? Måste man tycka som du?
plutteli skrev:De få bra råd hon kommer med är för det mesta inga nyheter utan "gammal skåpmat" hämtat från generationer av föräldrar, så dessa saker kan man lika gärna ta från annat håll.
Det är din personliga åsikt att det endast är få bra råd. Andra tycker de är många, vet du. Bara för att DU kan ta råden från annat håll betyder det inte att alla kan eller vill göra det. Vad vet du om var vi hittar råd och vad vet du om vad vi tar till oss eller inte från BB? Vad vet du om vårt ifrågasättande? Dina resonemang känns väldigt subjektiva och så kan det väl få vara men snälla låt andra tycka det de vill. Jag tycker det är bra samling av råd och jag hittar annat på andra håll också.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Åse

Inlägg av Åse »

plutteli, jag tror verkligen att du har ett stort och äkta engagemang i barnens bästa. Ett ganska fantastiskt engagemang - jag är inte ironisk. Därför tycker jag det är synd att du fastnat så i din kamp mot Anna Wahlgren och hennes råd i barnfrågor. Jag tror du hade kunnat göra som himla nytta på andra ställen! (Därmed inte sagt att du inte gör det också, men du skulle i så fall kunna lägga så mycket mer tid där.) Om du verkligen tror att vi som tycker många av Annas råd och tankar är bra vantolkar dem så som med bajsblöjan du refererar till, borde det inte ha uppmärksammats via bvc, socialen och andra stödsystem? Allvarligt? Jag vill ju inte tro att du bara vill smutskasta Anna och vantolka med flit, och då måste du ju fundera mycket på vad det blir av alla barn med föräldrar som gillar Annas råd. Jag vet ju förstås hur det är ställt med mina älsklingar här hemma :D :heart:
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Åse

Inlägg av Åse »

Om du tycker jag hamnade lite OT så är mitt svar på om jag ser några problem med att följa Annas råd och tankar kring barn nej. Jag ser dem helt enkelt inte som rocket science, bara oerhört kloka. Jag har alltså inga som helst problem med att bedöma och bottna i dem med mitt eget förnuft och hjärta. Så som varje förälder förstås bör göra med allt den företar sig som rör sitt barn.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag hittade till forumet, Anna, SHN och barnaboken när jag behövde VERKTYG för att lära min äldsta son att sova som folk. Jag behövde inte få veta vad jag inte ska göra utan vad jag kunde göra för att hjälpa! Ganska snabbt var jag hooked på filosofin eftersom det är sunt bondförnuft!

Jag finns kvar på forumet för att hjälpa fler barn att få sin välbehövliga sömn och allt gott som kommer med den. Försöka hjälpa andra föräldrar, ge dem verktygen för att lära sina barn att få den sömn som de väl behöver. Jag finns här för att uppmärksamma den underbara och enligt mig självklara filosofin kring barnuppfostran. Barn ska ha förutsättningar att äta och sova som folk. De ska dessutom SKRATTA mycket och få känna sig delaktiga och livsnödvändiga i familjens överlevnad och också ges tillfälle att utforska och upptäcka på egen hand. Barn ska njutas och njuta själva!

Den som söker sig hit är kanske nyfiken, letar svar eller söker uppenbarligen hjälp... Det här foumet utgår ju från AWs filosofier.

Vad är ditt syfte med att hänga här Plutteli? Om det är så att du fått ett dåligt bemötande härifrån hoppas jag innerligt att du kan komma över det och gå vidare, för din egen skull, måste vara jobbigt att vara så irriterad och ilsk samt känna behov att debattera ständigt.

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
olgis

Inlägg av olgis »

Plutteli: Du nämner en igenkänning och jämför Felicias och Annas påstådda relation med din och din mors relation. Det är projektioner. Du projicerar alltså din egen själsliga "smörja" på en offentlig person, som du inte känner. Du säger att du har läst massor av Anna Wahlgrens texter, men vet du, du har inte tolkningsföreträde. Allra helst då inte känner Anna Wahlgren, du har inte ens sett henne jobba. Du vet egentligen ingenting. Du har läst, men du har inte praktiserat. Du har läst men du har inte sett. Du har läst men du har inte träffat.

Jag projicerar jag med, för mig är du en anonym, feg, nätstalker, företrädesvis hemmahörande på andra föräldraforum, förmodligen förälder. Känner du igen dig?
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
Theresepalmereek

Inlägg av Theresepalmereek »

Jag står alltid på Annas sida eftersom det är tack vare hennes råd som vår son sover h :evil: ela nättrrna och äter som en häst! Det är emellertid svårt att inte läsa allt negativt som skrivs om henne av diverse fanatiska Anna-hatare. En sak som gjorde mig lite ifrågasättande idag var emellertid när jag läste det här: http://www.alltforforaldrar.se/la :? dydahmer/2012/january/forbannade-skitbog-kan-du-svara-i-lugn-ton.html?_tmp=27e7101a66647458a6cfec4ce74b390f6ac8b950. Är det verkligen Anna som skrivit det inlägget? Jag ifrågasatte det och bad att få en källa. Jag fick bara till svar av bloggskrivaren att Anna skrivit det på en föräldrasida som hon varit tillfällig rådgivare på. Hmmm...
Theresepalmereek

Oj då, djävulen hamnade visst på fel plats i mitt förra inlägg. Den skulle varit efter"Anna-hatare" :)
Theresepalmereek

Jag klipper in hemsidan igen för den andra smileygubben kom oxå fel!! Så går drt när man skriver från mobilen :) http://www.alltforforaldrar.se/ladydahm ... 0f6ac8b950
extradarkchocolate

Inlägg av extradarkchocolate »

Theresepalmereek skrev:Jag står alltid på Annas sida eftersom det är tack vare hennes råd som vår son sover h :evil: ela nättrrna och äter som en häst! Det är emellertid svårt att inte läsa allt negativt som skrivs om henne av diverse fanatiska Anna-hatare. En sak som gjorde mig lite ifrågasättande idag var emellertid när jag läste det här: http://www.alltforforaldrar.se/la :? dydahmer/2012/january/forbannade-skitbog-kan-du-svara-i-lugn-ton.html?_tmp=27e7101a66647458a6cfec4ce74b390f6ac8b950. Är det verkligen Anna som skrivit det inlägget? Jag ifrågasatte det och bad att få en källa. Jag fick bara till svar av bloggskrivaren att Anna skrivit det på en föräldrasida som hon varit tillfällig rådgivare på. Hmmm...
Hon har ju skrivit dylika saker i de gamla upplagorna av barnaboken om inte annat.
kiki

Inlägg av kiki »

det gäller ju att komma ihåg tidens anda också, när jag växte upp i början av 70 talet var det ett välkänt "hot" bland föräldrar att tvätta barnen munnar med tvål. Det var ingenting vi utsattes för men man "hotade" med det, jag kan nästan svära på att DAGIS t.om använde det som ett skrämsel till lydnad sätt.

Så NI som nu så otroligt aktivt och hotfullt sågar andra människor efter fotknölarna tänk om 10, 15 kanske 20 år då ska ni stå till svars inför er själva om ALLA jag menar ALLA saker ni sagt och gjort under hela er livstid. Och om en enda person har tyckt ni gjort eller sagt fel i något sammanhang måste ni granska varje litet misstag, värdera och också på ett rättvist sätt bestraffa. Överlever ni en sån granskning?

Det vi tycker idag är helt rätt och rimligt kommer inte alltid att vara det kommer tiden att utvisa.

T.ex så blir människor i Sverige idag 2012 tvångssteriliserade, ja det är sant. Där finns något man verkligen kan engagera sig i att få till en lagändring som gör att detta inte får fortgå. Det är sjukt det är sanktionerat av staten och med alla våra politiska partiers goda minne kan detta fortgå, år efter år. Jag lovar att vi om 20 år kommer att ifrågasätta detta lika starkt som vi idag är arga över massor med saker som hände tidigare.

Jag är så jävla trött på dessa diskussioner som går om och om i cirklar år ut och år in.

Sluta nu, *skriker ganska högt med gäll röst*
/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Åsa Jinder har något på hjärtat :)

http://blogg.passagen.se/asajinder/entr ... a#comments

fint skrivet =D> =D> =D>
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06