Fnurror på sömntråden är precis vad vi har och lägger därför inlägget hit trots att start och bakgrund finns under annan rubrik... Rätt eller fel hoppas jag iaf någon finner mitt lilla rop på hjälp, här eller där.
Lille O som var 7 mån när han kurades, både en och två gånger, är nu snart 11 månader. Han sover jättebra på natten och är pigg, glad och hungrig på dagarna. Kanske inte den hungrigaste fågeln i boet med tanke på hans energiska personlighet. Men äter och växer, det gör han.
Vårt problem är inte O:s sömn i sig, utan insomnandet
Han sover trots det sina goda 12 h per natt och somnar om själv vid sällsynta uppvak. Vi undrar givetvis var vi felar? Vi fasar återigen för nattningarna som blivit till skrik och frustration och jobbar hårt med säkerheten inför kvällen.
Några misstag har vi själva sett:
- Efter de fantastiska framstegen som ledde till flera månaders skön nattsömn efter lite mutter och prat i ca 15 min, började vi slappa något med rutinerna. Vi tog bla förbjudna sovmorgnar då och då (så bra sov han!) vilket ledde till att resten av dagsrutinerna rubbades från och till.
- Har svårt att finna på bra sysslor för social delaktighet, förutom dammsugning som han älskar! Dock mest kolla apparaten.
-Då vi hade två vilor på schemat men märkte att han bara "snackade bort" den sista, testade vi att bara låta honom få en långvila mitt på dagen. Mindre schemaändring. Vi ångrade oss snart tillbaka till grundschemat då han blev övertrött både fm och kväll samt var fortsatt svår att natta. Kanske höll vi inte ut tillräckligt för att nyheten skulle sjunka in?
- Under en period hade vi dörren lite på glänt för att underlätta, trodde vi...nu är det svart igen.
Vårt nygamla schema, åter i bruk:
8.00 God morgon + välling (nu utan sovmorgon)
9.30 Gröt + banan
10.30 vila (1,5h) hans favoritvila, mkt morgontrött
12.30 Lunch
15.00 Rejält mellanmål (gröt+macka/frukt)
15.30 Vila (45min alt 20min om han är extra pratglad)
18.00 Middag
19-20 Bad, välling, skoj
20.00 God Natt
Totalt timmar sömn: ca 14
Utevistelse 1g/dag nu vintertid (vagn, gunga, känna på naturen etc)
Kryper, grejar, låter, pratar non-stop däremellan. Vi sjunger, dansar, kramas, tokar, ramsar och skrattar mycket.
Alla vilor ackompanjeras av klassisk musik samt husljud.
Varför så arg vid nattning? Och hur kan vi underlätta?
Tacksam Johansen