Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Inlägg av TorsMamma »

Men det är så att sova på rygg i vagn när man är 8-mån är inte så lätt för någon. Måste man iväg så blir det liksom en "undantagsdag". Jag hade med resesäng till folk om vi åkte på besök, någon enstaka gång fick det bli lite som det blev.

Annars kanske du skall överväga en dubbelvagn som han kan vrida och vända sig i, billiga begagnade finns på blocket.

Hunden kanske kan få en kort prommis precis innan långlur och sen går ni ut allihop tillsammans på långprommenad vakna. Han behöver ju vara ute typ 1 tim fm och en 1 tim em vaken, att sova ute räknas inte som utevistelse i min bok. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Du är klok du! Nu fick jag många bra råd, tack! :D
Son född 110509
Kurstart 120108
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Angående dagslurarna så vaknar han alltid för tidigt. Hur går man till väga då? Om han börjar gråta tex 5 minuter innan man ska väcka, hur gör man? Jag har provat att göra husljud och ramsa men han fortsätter gråta.

Nätterna går dock prima! :D
Son född 110509
Kurstart 120108
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Kan tillägga att han oftast då vaknar för att han har kissat.
Son född 110509
Kurstart 120108
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ta upp i en någorlunda lugn stund som om han inte var ledsen och att det är hans födelsedag. :D (men inom marginalklvart, vaknar han innan så bör han helst somna om)
Tor 2006

FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Perfekt!

Han har nu fått feber och då undrar jag hur man ska göra med sovtiden. Barn och vuxna också för den delen mår ju bättre ju mer man får sova när man är sjuk. Ska jag låta honom sova tills han vaknat av sig själv eller fortfarande följa tiderna strikt?
Son född 110509
Kurstart 120108
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Alla gör lite olika det beror på barnet.
:arrow: fri mat och sov så länge man har feber, upp på bsnan så fort det går sen igen.
:arrow: fri sovning, men väcker inför mattiderna. Upp på banan igen så fort som möjligt.
:arrow: eller det som räckt för oss. Jag använder marginalkvartar på samtliga lurar och får på så sätt till 30 min mer sovning per lur samt lägger 30 min tidigare på kvällen.

Jag ger helst ingen alvedon mot febern om det inte påverkar så mycket att barnet inte ens kan dricka. Annars anser nog jag att lite feber är till nytta. Sen hackad lök. Under sängen antingen som den är eller lagd i en kastrull uppkokat vatten, bra mot nästäppa och hosta.

Krya på er och upp på banan så fort som möjligt.
Tor 2006

FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Tack för bra och snabbt svar som alltid! Guld värt! :-D
Son född 110509
Kurstart 120108
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Jag behöver verkligen hjälp. Våra dagslurer fungerar verkligen inte. Vi bestämde oss för att ha honom i sängen på dagarna istället för vagnen men det funkar inte ändå. Han är jättesvår att lägga och ingenting hjälper. Jag gör husljud och ramsar vid kris men det blir att han skriker och somnar av utmattninh och det känns som barnplågeri. Vad ska jag göra?!
Son född 110509
Kurstart 120108
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:

Husljud och ramsa är inga krisverktyg, dessa måste du vara frikostiga med vid förändring. Hans värld är i gungning nu, med 8-månadersångesten. Då måste du/ni vara extra tydliga.

Är man arg får man vara det, förutsatt att allt är i sin ordning, mätt och glad i magen, mörkt och svalt i sovrummet, kännt att man har gjort nytta och hjälpt till, fått frisk luft utomhus....
husljud alltid!

Är man ledsen får man en ramsa och en till om man behöver och frågar.

Kan man inte slappna av, utan bara skriker upp sig ännu mer och är riktigt ledsen, får man en SOLFJÄDER tills man sover!

Ser schemat ut så här nu eller? Kan eventuellt vara dags för en schemajustering på sömnsiden.

Hur ser dagarna ut annars? och hur går ni till väga vid läggningarna?

Mycket utevistelse och social delaktighet! Har du läst på nåt om 8-månadersångesten?

Här finns massor med bra läsning!lästips
07.00 Gomorron + välling
08.15 Gröt
09.15-10.00 Sova
11.30 Lunch (12.00?)
13.00-15.00 Sova
15.00 Mellanmål
18.00 Middag
19.00 Nattslurk och Godnatt
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Hej igen!

Dagslurarna har fungerat jättebra nu sedan vi bytte från vagnen till sängen som jag fick råd om att göra, tack!( peppar peppar kanske man säga) :wink:

Japp, schemat ser ut så, lunchen är vid 12. Hur ska jag justera på sömnsidan?

Våra dagar ser i stort sett likadana ut om vi inte träffar vänner och gör andra utflykter som vi nu har undvikit pga kuren. Dagliga promenader då vi har hund, lek tillsammans, lek för sig själv, sångstund, han är med när jag tvättar, plockar i och ur diskmaskin, duschar mm.

Läggningarna börjar med att ngn av oss går och byter blöja och där börjar skrattet till gonattet, ca 10 minuter innan han ska läggas ner i sängen.

Har läst på om 8 månaders ångesten nu, toppen, förstår saker och ting lite bättre nu! :D

Det som inte riktigt funkar än är tillvägagångsättet när vi lägger honom, vet att vi inte ska buffa längre men vi kör några buff eftersom han är så ledsen när han läggs ner. Hur kommer vi ur det?!
Vargtimmen tror jag spökar också för han vaknar runt 4 på morgonen och det tar ett bra tag tills han somnar om.

Allt fungerade bra några nätter, sedan blev han sjuk och fick hög feber och efter det funkar det inte helt 100 som sagt men vi kanske är för ivriga?
Son född 110509
Kurstart 120108
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Om inget strular med schemat så kan man behålla det som det är. Det som händer härnäst OM det skulle börja strula är att man kortar fm.luren till 20 min.
FrökenK skrev: Det som inte riktigt funkar än är tillvägagångsättet när vi lägger honom, vet att vi inte ska buffa längre men vi kör några buff eftersom han är så ledsen när han läggs ner. Hur kommer vi ur det?! Vargtimmen tror jag spökar också för han vaknar runt 4 på morgonen och det tar ett bra tag tills han somnar om.
Ni får lov till att köra några markeringsbuff. Vi pratar om högst en omgång liksom. Mjuk och fin solfjäderstryck kanske som avslut? Busar ni hela vägen in till rummet? Vi flyger, galopperar, skuttar, hänger upp och ner på, ända in till sängen. Vi är så glada så, och sen utan vidare krusiduller ner i sängen. Ni får skapa den glada inramningen som avslutar dagen och startar en ny dag. Ni är glada när det läggs i sängen och ni är MINST lika glada när liten kommer ur den. :lol:

Har ni valt strategi för vargtimmarna? Här finns bra vargtimmestrategier.

För skutan sakta men SÄKERT framåt så är ni snart i mål trots sjukdom och annat elände. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Senaste dagarna och nätterna har fungerat kanon! Hoppas det fortsätter så.
Det enda är att han vaknar ca 30 minuter innan han ska och ligger och bajsar :) Hur hanterar man en sådan sak, inget man kan styra över direkt?! :lol:
Son född 110509
Kurstart 120108
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

vår lillebror är oxå en tidig morgonbajsare. :wink: Inte så mycket att göra åt annat än att ge plommonpuré, kiwi, päron på förmiddagen och hoppas att liten hinner göra ifrån sig på dagen. För att bajsa måste man ju vara vaken..... minimalt med underhållning på morgonkulan så liten inte tror att det är dags att kliva upp. Bajsar lillebror 6.30 typ, väntar jag med blöjbyte till GOD MORGON. Skulle det råka ske tidigare under natten går jag in och byter i sängen, stoppar om och ut som om inget hänt. Ramsa får man om man ställer frågor i samband med detta! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"