Funderingar kring kurstart nästa vecka
Re: Funderingar kring kurstart nästa vecka
Ååhh vad dumt... Hon somnade under mitt tidigare inlägg, och jag gick in efter 10 min och skulle kolla kolla blöjan och lägga tillrätta, och hon vaknar.. Och blir såklart skitförbannad, här kommer jag jag in och stör precis när hon somnat ju. Så nu sitter jag igen och försöker överrösta skriken medans storasyster är ledsen för att lillasyster gråter... Känner mig som världens sämsta mamma just nu 
Hjärta 1 född 090316
Hjärta 2 född 110505 (kurstart 3/11)
-
LilloppansMamma
Hej!
Du, vi får alla "klanta" oss. Ibland blir det tokigt och så befinner man sig en situation man helst vill slippa. Att du ska känna dig dålig som mamma tycker jag är obefogat.
Snart infinner sig lugnet igen.
LilloppansMamma
Du, vi får alla "klanta" oss. Ibland blir det tokigt och så befinner man sig en situation man helst vill slippa. Att du ska känna dig dålig som mamma tycker jag är obefogat.
Snart infinner sig lugnet igen.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Båda sover nu, och jag tänker INTE gå in igen
Hon hade inte bajsat, men jag funderar ändå på varför hon vaknade bara efter 25 min igen och var såå ledsen. Hoppas resten av natten blir lugnare.. Hon hade lite feber tidigare idag, kan det ha med saken att göra? Hon fick en supp en stund innan läggning, och jag tror att hon har två små gaddar påväg upp också.
Jag tycker ändå vi har varit hårda med att inte solfjädra i ondödan, buffa gjorde vi bara första natten. Sen dess har det räckt bra med ramsan, förutom på em luren som hon tar inne i sin säng, då har hon vaknat varje gång efter 30 min (ska sova 45) och varit jätteledsen och svår att få lugn igen. Annars har det som saft gott toppen, så ledsen som hon var ikväll har hon inte ens varit i närhets av tidigare. Men då har hon också varit grinigare än vanligt idag, kanske är tänderna?
Jag tycker ändå vi har varit hårda med att inte solfjädra i ondödan, buffa gjorde vi bara första natten. Sen dess har det räckt bra med ramsan, förutom på em luren som hon tar inne i sin säng, då har hon vaknat varje gång efter 30 min (ska sova 45) och varit jätteledsen och svår att få lugn igen. Annars har det som saft gott toppen, så ledsen som hon var ikväll har hon inte ens varit i närhets av tidigare. Men då har hon också varit grinigare än vanligt idag, kanske är tänderna?
Hjärta 1 född 090316
Hon har hunnit vakna en gång till men somnade om med ramsan direkt, skönt! Kikade in nu och hon ligger som hon "ska"men dock ovanpå hennes täcke, men det spelar väl ingen roll? Ser inte knöligt ut direkt utan platt iallafall 
Hjärta 1 född 090316
Hej
Om inte du ifrågasätter hennes sömn så gör inte hon det heller! Lägg över henne en filt och låt henne ligga kvar ovanpå sitt täcke.
Jenny
Kikade in nu och hon ligger som hon "ska" men dock ovanpå hennes täcke, men det spelar väl ingen roll?
Om inte du ifrågasätter hennes sömn så gör inte hon det heller! Lägg över henne en filt och låt henne ligga kvar ovanpå sitt täcke.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Natten gick suveränt när hon hade somnat, inte ett pip förrän vid uppstigning 07.40 
Har en fundering.. Imorgon måste jag åka till grannkommunen, det tar ca 50 min och jag måste ta med mig Freja. Vi ska vara där 10.30' hon har sovtid 10-10.45. Vi lämnar storasyster 9.30 på dagis och åker sen, tror ni hon kan sova i bilen då ca 9.45-10.30 ungefär, och ska jag ramsa i bilen då eller? Hade helst velat stanna hemma veckan ut så schemat sitter men jag måste verkligen dit.
Har en fundering.. Imorgon måste jag åka till grannkommunen, det tar ca 50 min och jag måste ta med mig Freja. Vi ska vara där 10.30' hon har sovtid 10-10.45. Vi lämnar storasyster 9.30 på dagis och åker sen, tror ni hon kan sova i bilen då ca 9.45-10.30 ungefär, och ska jag ramsa i bilen då eller? Hade helst velat stanna hemma veckan ut så schemat sitter men jag måste verkligen dit.
Hjärta 1 född 090316
Har du möjlighet att ta med dig vagnen och låta henne sova färdigt i den (i grannkommunen)
. Mycket möjligt att hon somnar i bilen på vägen dit, men jag skulle ta med mig vagnen utifall... Skulle hon somna mot slutet av bilturen kan du ju bara flytta över i vagnen och låta henne sova färdigt där.
Jag brukar inte ramsa i bilen, möjligtvis en gång för att markera sovdags. Men då innebär ju inte ramsan samma sak, för du går ju inte iväg ochh håller vakt... du sitter ju kvar bredvid. Jag brukar spela lite radio och vara superkoncentrerad på vägen.
När luren "sitter i kroppen" somnar man på klockan.
Jenny
Jag brukar inte ramsa i bilen, möjligtvis en gång för att markera sovdags. Men då innebär ju inte ramsan samma sak, för du går ju inte iväg ochh håller vakt... du sitter ju kvar bredvid. Jag brukar spela lite radio och vara superkoncentrerad på vägen.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Blev inte att vi for idag då vi fortfarande har feber. Kanske vanligt att mamman också blir sjuk under uppförlningsveckan när man äntligen får sova
Inatt sov Freja sin första 12 timmars natt utan minsta lilla pip, hejja! =D>
Inatt sov Freja sin första 12 timmars natt utan minsta lilla pip, hejja! =D>
Hjärta 1 född 090316
-
hottitotta
=D> =D> =D> Bra jobbat 
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Hej igen! Det är nu en månad sen vi började kuren och vi är väldigt nöjda. F sov sina första 12timmars nätter redan under fjärde natten och bar gjort sedan dess. Det har verkligen gått superbra! Dock nu senaste veckan har hon varit lite ledsen både vid eftermiddags vilan och när hon ska sova för natten, det känns lite som att hon inte riktigt är trött? Hon somnar ju alltid efter efter några ramsor, men hon är ju ändå ledsen och det har hon inte varit tidigare.
Kanske vi ska dra ner till 20 min på eftermiddagen istället för 45? Eller har ni några andra idéer kanske! Vi skrattar alltid innan vilan, kanske slarvas lite på dagen iofs nu när jag tänker på det men inte på kvällarna. Vi har ju aldrig gått in eller så sen kuren utan hon somnar alltid med ramsan såsmåningom. Lite kul ändå att man tycker hon är "svårsövd" om man måste ramsa några ggr
Är ju ändå ingenting jämfört med förr.. Men har ni några tankar? Hon blir förresten 7 månader på måndag och sover 3 timmar på dagen. 45 min på fm, 1 1/2 på dagen och 45 på em.
Kanske vi ska dra ner till 20 min på eftermiddagen istället för 45? Eller har ni några andra idéer kanske! Vi skrattar alltid innan vilan, kanske slarvas lite på dagen iofs nu när jag tänker på det men inte på kvällarna. Vi har ju aldrig gått in eller så sen kuren utan hon somnar alltid med ramsan såsmåningom. Lite kul ändå att man tycker hon är "svårsövd" om man måste ramsa några ggr
Hjärta 1 född 090316
-
frk Carlsson
Hej Emmans,
jag tänker såhär
- enstaka krångliga perioder kan man ha utan att för den skull behöva dra ngr stora växlar på det
- visst är det så att schemat kan behövas justeras efter ett tag då man mer tydligt märker vad som ev passar och inte passar. JAg tycker dock det är viktigt att man då ändrar utifrån att det verkligen finns ett behov och inte bara för att det är lite knöggligt under ngr enstaka dgr eller så. Jag brukar ha ca 1 v som måttstock...om samma mönster upprepar sig, DÅ kan jag börja fundera kring ev förändringar.
Läs den här tråden avs funderingar om hur man kan lägga upp lurarna. Ni kan kanske dra ner på em-luren, men det totala antalet tim och min/dygn kvarstår, så då kanske ni får göra den långa luren ännu längre ist (?).
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
(Läs inlägg nr 2 av Torsmamma)
Förtydligande: Med "förutsättningar" menas att man har den där 20-min luren på em på pappret och den skall ERBJUDAS, men börjar den strula får man se den som just ett erbjudande/en förutsättning , och så kanske den inte blir mer än 10 -15 min, el kanske ännu mindre ibland. El så är det en "vaken-vila" vissa dagar .Helt enkelt
Ändrar ni schemat är det 3+7 dgr som gäller för att barnet ska ha en chans att ta det nya till sig
Ha det!
/Sanna
jag tänker såhär
- enstaka krångliga perioder kan man ha utan att för den skull behöva dra ngr stora växlar på det
- visst är det så att schemat kan behövas justeras efter ett tag då man mer tydligt märker vad som ev passar och inte passar. JAg tycker dock det är viktigt att man då ändrar utifrån att det verkligen finns ett behov och inte bara för att det är lite knöggligt under ngr enstaka dgr eller så. Jag brukar ha ca 1 v som måttstock...om samma mönster upprepar sig, DÅ kan jag börja fundera kring ev förändringar.
Läs den här tråden avs funderingar om hur man kan lägga upp lurarna. Ni kan kanske dra ner på em-luren, men det totala antalet tim och min/dygn kvarstår, så då kanske ni får göra den långa luren ännu längre ist (?).
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
(Läs inlägg nr 2 av Torsmamma)
Förtydligande: Med "förutsättningar" menas att man har den där 20-min luren på em på pappret och den skall ERBJUDAS, men börjar den strula får man se den som just ett erbjudande/en förutsättning , och så kanske den inte blir mer än 10 -15 min, el kanske ännu mindre ibland. El så är det en "vaken-vila" vissa dagar .Helt enkelt
Ändrar ni schemat är det 3+7 dgr som gäller för att barnet ska ha en chans att ta det nya till sig
Ha det!
/Sanna
Hej och tack för svar! Nu har det varit såhär i drygt en vecka. Och både igår och idag (och någon dag till under veckan som gått) har hon somnat men sen vaknat efter typ en halvtimme och varit ledsen. Som nu ikväll, jag var inte hemma vid läggning men sambon la henne och hon vaknade sen och har gråtit/varit missnöjd en halvtimme. Trodde hon hade somnat nu men jag har fått ramsa några gånger till nyss, vet inte om hon sover ännu. Nu tror jag dock att sambon glömde dra ner rullgardinen så jag måste gå in sen och göra det när hon har somnat.
Men jag funderar på varför hon vaknar och är ledsen titt som tätt? En natt var jag uppe flera ggr också mellan 2-5 och ramsade. Vargtimman har aldrig varit ett problem tidigare. Idag vaknade hon också efter 45 min när hon egentligen skulle sova 1 1/2 timme, jätte ledsen. Hon är iofs rätt gnällig när hon är vaken nu också
Kanske är nån period, men det känns ju aldrig bra att lägga ledsna barn, speciellt inte när hon varit de en vecka vid läggningarna. Men imorgon tror jag vi börjar med att dra ner etermiddagsvilan från 45 till 20 minuter iallafall, så får vi se om det blir bättre.
Men jag funderar på varför hon vaknar och är ledsen titt som tätt? En natt var jag uppe flera ggr också mellan 2-5 och ramsade. Vargtimman har aldrig varit ett problem tidigare. Idag vaknade hon också efter 45 min när hon egentligen skulle sova 1 1/2 timme, jätte ledsen. Hon är iofs rätt gnällig när hon är vaken nu också
Hjärta 1 född 090316
Hej!
Hur går det?
Har du barnaboken? Där kan du läsa om ditt barns eventuella period
Vad äts det på kvällen? Hur ser er läggning ut? Skrattet till godnattet ska med hela vägen ner i sängen, sluta inte utanför rummet! Då är det lätt att man tar på sig hur-ska-det-här-gå-nu-då-ansiktet
istället för å-vad-sköööönt-det-blir-att-få-sova-minen
har du läst avsnittet på sid 193, Internationella SHN om kvällsgråt?
här finns bra tips!
Skriket-till-godnattet
Jenny
Hur går det?
Har du barnaboken? Där kan du läsa om ditt barns eventuella period
Nej, det ska du inte behöva göra heller.Emmans skrev:känns ju aldrig bra att lägga ledsna barn
Vad äts det på kvällen? Hur ser er läggning ut? Skrattet till godnattet ska med hela vägen ner i sängen, sluta inte utanför rummet! Då är det lätt att man tar på sig hur-ska-det-här-gå-nu-då-ansiktet
har du läst avsnittet på sid 193, Internationella SHN om kvällsgråt?
här finns bra tips!
Skriket-till-godnattet
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
8mån ångest och schemaändring?
Hejsan! Här är vi nu 2 månader senare, mitt i 8 månaders ångesten. Jag minns den här tiden som otroligt krävande med storasyster (som inte är kurad). Freja har skött sig bra och sovit gott för det mesta. Sist vi hade långvariga bekymmer gjorde det susen att korta ner emvilan till 20 istället för 45. Och nu är vi där igen.. Alla dagsvilor strular mer eller mindre och jag tror att det beror på för mycket sömn. Såhär ser vårt schema ut;
8 vakna, 260 ml välling
10-10.45 fm vila 45 min
11.15 lunch en halv burk barnmat + fruktpure och lite vanlig frukt efteråt
12.45-14.15 vila 1 1/2 timme, här sover hon sällan hela numera..
14.45 grötmellis
16.45-17.05 em vila 20 min
17.30 middag, samma mat som oss oftast plus lite barnmat mellan tuggorna och frukt.
19.30 välling 260 ml
20 sova natt
Ja ungefär så ser det ut.. Det jag funderar på är om vi ska korta ner fm vilan också till 20 min? Alt. "ta bort" den och flytta fram långa vilan litegrann, känns lite som om hon inte riktigt hinner bli trött mellan gångerna. Har varit så nu i kanske två veckor..
Natten inatt har även varit väldigt märklig. Storasyster har vattkoppor och Freja hade feber hela dagen till och från igår. Jag var och tränade vid läggning och sambon "hade inte tänkt på" att ge henne en supp innan läggdags. Hon vaknade till fleeera gånger på kvällen, somnade dock med ramsa rätt direkt men jag tänkte hela tiden att jag borde ge henne en supp. Sedan kuren vid 6 mån har jag aldrig nånsin varit in i rummet så jag var osäker på hur jag skulle göra. Kl 01 hade hon vaknat flera ggr så då bestämde jag mig för att gå in. Hon kändes varm och det var ju förmodligen därför hon sovit så oroligt. Fixade på där inne i mörkret, supp på plats, passa på att byta blöja, pyjamas på, tillrättaläggning och ut igen. Arg som ett bi men det hade jag ju räknat med.. Somnade iaf på 10 min med ramsande. Sen sov hon i ett framåt kl 04 och sen har hon vaknat en gång i timmen efter det. Kl 07 tog jag upp henne (hon ska upp 8 egentligen). Febern var ju då tillbaka. Skulle jag ha gått in igen och gett en supp kanske redan vid 05/06 när hon vaknade då? Så kanske hon hade kunnnat sova vidare till 08..
Ja nu blev det långt... Kort och gott behöver jag lite tips och råd
8 vakna, 260 ml välling
10-10.45 fm vila 45 min
14.45 grötmellis
16.45-17.05 em vila 20 min
17.30 middag, samma mat som oss oftast plus lite barnmat mellan tuggorna och frukt.
19.30 välling 260 ml
20 sova natt
Ja ungefär så ser det ut.. Det jag funderar på är om vi ska korta ner fm vilan också till 20 min? Alt. "ta bort" den och flytta fram långa vilan litegrann, känns lite som om hon inte riktigt hinner bli trött mellan gångerna. Har varit så nu i kanske två veckor..
Natten inatt har även varit väldigt märklig. Storasyster har vattkoppor och Freja hade feber hela dagen till och från igår. Jag var och tränade vid läggning och sambon "hade inte tänkt på" att ge henne en supp innan läggdags. Hon vaknade till fleeera gånger på kvällen, somnade dock med ramsa rätt direkt men jag tänkte hela tiden att jag borde ge henne en supp. Sedan kuren vid 6 mån har jag aldrig nånsin varit in i rummet så jag var osäker på hur jag skulle göra. Kl 01 hade hon vaknat flera ggr så då bestämde jag mig för att gå in. Hon kändes varm och det var ju förmodligen därför hon sovit så oroligt. Fixade på där inne i mörkret, supp på plats, passa på att byta blöja, pyjamas på, tillrättaläggning och ut igen. Arg som ett bi men det hade jag ju räknat med.. Somnade iaf på 10 min med ramsande. Sen sov hon i ett framåt kl 04 och sen har hon vaknat en gång i timmen efter det. Kl 07 tog jag upp henne (hon ska upp 8 egentligen). Febern var ju då tillbaka. Skulle jag ha gått in igen och gett en supp kanske redan vid 05/06 när hon vaknade då? Så kanske hon hade kunnnat sova vidare till 08..
Ja nu blev det långt... Kort och gott behöver jag lite tips och råd
Hjärta 1 född 090316
Hej igen,
8 vakna, 260 ml välling
10-10.45 fm vila 45 min
(uteaktivitet)
14.45 grötmellis
(uteaktivitet)
18.00 middag, samma mat som oss oftast plus lite barnmat mellan tuggorna och frukt.
19.30 välling 260 ml
20 sova natt
Kommentarer på schemat
* Lite långt mellan middag och nattslurk kan jag tycka.. kanske ni kan ha middagen kl 18?
* Bort med hela eftermiddagsluren. Kvar har ni då 12 timmar natt och 2 timmar och 15 min dagssömn summa 14 timmar och 15 minuter
* Jag tycker att förmiddagsluren och lunchluren ligger fint placerade och tror inte att det ska vara något problem med dessa när du minskar ner på eftermiddagen. Om problemet kvarstår så kan du skjuta på lunchluren en timme
* Lade in två uteaktivitetspass, ett före lunchluren och ett efter lunchluren. Liten behöver få frisk luft, massa solljus och röra på sig mycket innan längre luren och innan nattsömnen.
Erbjud extra marginalkvartar tills febern är borta, och MYCKET vätska. Inte bara till måltider utan även mellan samt på natten. Smyg in när barnet sover och ge flaska med vatten så brukar de snutta utan att vakna. Sömnen är extra viktig när de är sjuka så man vill ju inte störa allt för mycket heller, samtidigt är det otroligt viktigt med vätska. Man får helt enkelt försöka hitta en bra lösning. Svalt i sovrummet, lite febernedsättande innan sänggående och så mycket vatten.
Bot mot 8-månadersångest:
* Extra mycket social delaktighet
* Förläng skratten till gonatten till 15 min
* Bad och bus innan läggning
* Ute minst två gånger per dag och innan varje längre lur
* Lugn och ro, ingen stress och inte för mycket spring hit och dit
Lycka till och Hoppas febern ger med sig!
Ja 8-måndersångesten kan vara riktigt krävande. Till att börja med kan vi justera schemat lite. Sedan finns såklart annat man kan göra för att underlätta för barnet.Hejsan! Här är vi nu 2 månader senare, mitt i 8 månaders ångesten. Jag minns den här tiden som otroligt krävande med storasyster (som inte är kurad). Freja har skött sig bra och sovit gott för det mesta. Sist vi hade långvariga bekymmer gjorde det susen att korta ner emvilan till 20 istället för 45. Och nu är vi där igen.. Alla dagsvilor strular mer eller mindre och jag tror att det beror på för mycket sömn.
8 vakna, 260 ml välling
10-10.45 fm vila 45 min
(uteaktivitet)
14.45 grötmellis
(uteaktivitet)
18.00 middag, samma mat som oss oftast plus lite barnmat mellan tuggorna och frukt.
19.30 välling 260 ml
20 sova natt
Kommentarer på schemat
* Lite långt mellan middag och nattslurk kan jag tycka.. kanske ni kan ha middagen kl 18?
* Bort med hela eftermiddagsluren. Kvar har ni då 12 timmar natt och 2 timmar och 15 min dagssömn summa 14 timmar och 15 minuter
* Jag tycker att förmiddagsluren och lunchluren ligger fint placerade och tror inte att det ska vara något problem med dessa när du minskar ner på eftermiddagen. Om problemet kvarstår så kan du skjuta på lunchluren en timme
* Lade in två uteaktivitetspass, ett före lunchluren och ett efter lunchluren. Liten behöver få frisk luft, massa solljus och röra på sig mycket innan längre luren och innan nattsömnen.
Usch då stackars litenStorasyster har vattkoppor och Freja hade feber hela dagen till och från igår.
Erbjud extra marginalkvartar tills febern är borta, och MYCKET vätska. Inte bara till måltider utan även mellan samt på natten. Smyg in när barnet sover och ge flaska med vatten så brukar de snutta utan att vakna. Sömnen är extra viktig när de är sjuka så man vill ju inte störa allt för mycket heller, samtidigt är det otroligt viktigt med vätska. Man får helt enkelt försöka hitta en bra lösning. Svalt i sovrummet, lite febernedsättande innan sänggående och så mycket vatten.
Bot mot 8-månadersångest:
* Extra mycket social delaktighet
* Förläng skratten till gonatten till 15 min
* Bad och bus innan läggning
* Ute minst två gånger per dag och innan varje längre lur
* Lugn och ro, ingen stress och inte för mycket spring hit och dit
Lycka till och Hoppas febern ger med sig!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .