ramsorna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mosten

ramsorna

Inlägg av mosten »

Hej!
Ny här och kört kuren i två nätter och fungerar bra :D en undran ska jag alltid säga påminelseramsan och bekräftelseramsan även när allt fungerar sen :?: blir ju så långt då, eller är det så när allt sitter säger man bara bekräftelseramsan*4 ni som gjort detta för länge sedan säger ni ramsorna eller något annat när ni lägger era lite äldre barn :) Hälsningar mosten
Son född 2011-07-18
Kurstart 2012-01-09. (5mån3v)
LilloppansMamma

Re: Dax att starta kuren....

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen säger jag! :lol:

Jag har gjort ditt inlägg till en egen tråd. Så vi håller oss här. :wink: Återkommer med svar! PM:a mig om du vill ha rubriken ändrad så ber jag admin att göra det.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
mosten

Inlägg av mosten »

Hej igen!
Nu är tredje natten avklarad :D Somnar på en gång när jag lägger ner honom och ramsar ut :) gnydde till i sömnen 1.30, vaknade 3.30 småprata/gnäll jag ramsade *4 och bekräftelse *2 allt detta inom 5 min och han sov! Vaknade glad 6.30 men ska väckas 7.00 tycker det är svårt att veta hur jag ska göra, han blev gnällig jag fick ramsa *8 men ville inte somna, men så fort han blev tyst tände jag lampan 6.55 då började han gråta :?: undrar om han var på gång att somna igen :?: men jag vågade inte chansa då han krånglat i 25 min.
Ska jag ramsa på en gång när han vaknar så nära inpå hans egentliga tid ska de då vara båda ramsorna?

Inget svar på min förra fråga :roll: är det någon som vet om man alltid måste ramsa så många ggr? Om man inte kört med denna metod brukar man typ "bara säga natti natti" men det kanske är så att allt måste sägas.

En tredje fråga vi ligger i samma sovrum men under dessa tre nätter har jag legat i rummet bredvid, kan jag lägga mig i min säng under uppföljningsveckan? och min stora undran KAN JAG SEDAN FORTSÄTTA ATT RAMSA NÄR DET BEHÖVS NÄR JAG LIGGER KVAR I MIN EGEN SÄNG i vårt sovrum, Jobbigt om jag måste ut ur rummet varje gång.
Hoppas någon kan svara mig på dessa frågor /EN GLAD OCH PIGG MAMMA
Son född 2011-07-18
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!!
Nu är tredje natten avklarad :D Somnar på en gång när jag lägger ner honom och ramsar ut :)
=D>
han blev gnällig jag fick ramsa *8 men ville inte somna, men så fort han blev tyst tände jag lampan 6.55 då började han gråta :?: undrar om han var på gång att somna igen :?: men jag vågade inte chansa då han krånglat i 25 min.
Kan mycket väl vara så att han precis höll på att somna. Det spelar ingen roll jag tycker du jobbade på bra!
Ska jag ramsa på en gång när han vaknar så nära inpå hans egentliga tid ska de då vara båda ramsorna?
Timmen innan gomorron är en svår stund och brukar krångla in i det sista. Faktiskt är denna timme det som brukar ta absolut längst tid innan det sitter till 100 %. Å ena sidan behöver ett barn så här tidigt i kurandet veta att ni finns där och vaktar dörren, å andra sidan kan han bli väldigt sugen på att komma upp och leka om han hör din röst. Han kommer att känna sig ganska utsövd vid denna tid och vill gärna upp och äta och leka.. Husljud kan fungera bra, har du testat? sätt igång dammsugaren och lite musik (inte för glad musik bara...)
Inget svar på min förra fråga :roll: är det någon som vet om man alltid måste ramsa så många ggr? Om man inte kört med denna metod brukar man typ "bara säga natti natti" men det kanske är så att allt måste sägas.
Förstår inte frågan
En tredje fråga vi ligger i samma sovrum men under dessa tre nätter har jag legat i rummet bredvid, kan jag lägga mig i min säng under uppföljningsveckan?
Ja du kan lägga dig i din säng under uppföljningsveckan!
KAN JAG SEDAN FORTSÄTTA ATT RAMSA NÄR DET BEHÖVS NÄR JAG LIGGER KVAR I MIN EGEN SÄNG i vårt sovrum, Jobbigt om jag måste ut ur rummet varje gång.
Ramsan ska ju visa att mamma finns där och vaktar dörren, det tänker jag att man bäst visar genom att ställa sig utanför barnets rum. Men det kan säkert fungera även från ett annat rum, beror kanske även lite på avstånden mellan rummen.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mosten

Inlägg av mosten »

Tack så mycket Nat [-o<
Skönt att få lite bekräftelse :wink:

Det jag menar med rasmsandet är: behöver jag i all framtid :wink: säga påminnelse ramsan*4 + bekräftelse ramsan *4 (nu gör jag bara *2 på bekräftelsen kanske är fel) när vi nattar honom på kvällen, och om det behövs ramsor på natten ska allt sägas då med *4 + *4 :?: Tycker att det blir lite tjatigt, har kanske missat något hur jag ska göra när "allt sitter"
Förstår du nu? annars får jag börja lära mig att formulera lite bättre :oops:

Nu är det så att vår lille ligger i samma rum som oss efter dessa 4 första nätter, så ramsar jag är jag i samma rum som lillen under natten, på kvällen blir det utanför som det ska vara men under natten i samma rum.
Har du hört någon som ramsar i samma rum? Läst att vissa har sina barn i samma rum, men går de då ut ur rummet först och sedan ramsar, sedan in igen och lägger sig, låter krångligt eller hur :?:
De jag då undrade är om jag kan ligga kvar i min säng och lillen en bit ifrån mig i samma rum och köra ramsorna där?
Son född 2011-07-18
Fauve

Re: ramsorna

Inlägg av Fauve »

Hej!
Från "tips på vägen" här på sidan.
Under slutet av andra eller början på tredje natten börjar barnet på allvar förstå vad som gäller och känna en första trygghet i det. ("Men gäller det i natt också? Kan man lita på det? Är ni där ordentligt? Håller ni koll på vargen? Törs man sova lugnt?"). Då kan den som har vakten (sic !) dra ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan, så att de blir ett och detsamma. Tonfallet mjuknar, stillnar och går ner, och tystnaden kvarstår. Polletten har ramlat ner.
Jag undrade samma sak. :) Har läst nånstans här att det ska vara 3*påminnelse och sen 1*bekräftelse i ett svep.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
mosten

Inlägg av mosten »

Tackar Tackar Fauve =D>

Nu är "bara" frågan om jag kan säga ramsan på natten/morgontimmarna i samma rum från min egen säng när nu lillen ligger i samma rum som oss, (vi vill inte ha han ensam i ett rum ännu) på kvällen går jag ut med ramsan och om han vaknar under kvällen blir ramsan utanför vid dörren, men under natten skulle jag vilja ligga kvar i sängen, blir ju ett stör moment om jag ska gå ut rummet när vi redan är i samma rum, måste vara flera som ligger i samma rum eller hört de som gör det.

Ni som vet hur ni/de gör skriv en rad, snart ska vi ligga i samma rum igen, vill inte göra fel. Tack på förhand :!:
Son född 2011-07-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, de gånger man behöver ramsa (typ i alla fall de första 10 dagarna) bör man gå UT med ramsan så det sker UTANFÖR dörren tycker jag. Så har vi gjort i gastsjön.

Man kan ju behöva stötta med husljud och liknande saker. Sen när liten sovit i 10 min får man gå in igen och sova vidare om så kräves.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mosten

SCHEMA

Inlägg av mosten »

Hej!
Nu kommer jag mer mer frågor :D

Ska jag räkna från det att han somnar tills han ska väckas på dagslurerna eller från det att jag lägger ner honom?

Sen har jag märkt att han sover lite för länge :o

7.00 väckning+välling
8.00 Gröt
9.15-10.45 Sova 1.5tim
11.00 Lunch
13.00-14.30 Sova 1.5tim
14.45 Middag
16.30-16.50 Sova 20min
17.30 Gröt
18.45 Nattslurk
19.00 Natti natti

Blir 20 min för mycket!

Efter det att jag börjat med kuren verkar det som han kan vara vaken lite längre på morgonen, annars har det aldrig gått mer än 2tim, men nu är han nog piggare :D

Han har alltid sovit 2-2.5 tim på fm innan kuren och 1.5 em + 1/2tim senare på em.

Kanske går att ändra schemat nu när han är piggare och sova kortare på fm och långpass efter lunch ex.

7.00 vakna
9.45-10.30 sova 45min
12.30-14.30 sova 2tim
16.40-17.00 sova 20min
han är ofta gnällig på sen eftermiddagen vet inte varför, gränsfall om han klarar 2tim tills det blir natti natti

Vår kille blir 6 mån nästa vecka hoppas på lite råd =D>
Son född 2011-07-18
mosten

Re: SCHEMA

Inlägg av mosten »

Jag igen :oops:
Har nu själv fått svar på en av mina föregående frågor,
men då undrar jag, ex. Om barnet på schemat ska sova 9.00-9.45 lägger ni då barnet 9.00 eller fem- tio min tidigare, de tar ju lite tid att somna :)
Hoppas på svar
och om ni tycker schemat ser bra ut, när kan jag ändra isåfall eftersom han sover 20min för mycket (vet inte hur det kunde bli så fel när jag gjorde schemat) börjar i dag med uppföljningsveckan
Son född 2011-07-18
mosten

Undrar om det är okej

Inlägg av mosten »

Hej!
Ja nu var femte natten avklarad :D

19.00 Natti natti ramsade ut*4 inkl.bekräftelse, gnällde 1min satt på Mozart tystnade :lol:
4.00 gnydde till
5.37 gnäll ramsade efter 1 min och satt på Mozart
5.55 skrikit upp sig buffade (gick inte med solfjädern blev då hysterisk därför buffade jag) tystnade till slut efter 4 min buffande, tyst ramsa ut *4
6.00 jätte ledsen lyssnade inte på ramsan alls, buffade flera ggr tyst efter 10 min, ramsade *2 tyst.
7.00 han vaknade, jag tände på en gång sa godmorgon och allt var så kul :lol:

Vad ska jag göra när det blir så här kommer det ge sig med tiden, när han blir så ledsen kan jag inte bara låta honom vara :cry: därav mitt buffande men det kanske är okej så här i början.
Det går så bra för övrigt :)

Ställde dessa fråga förut men inte fått något svar:
Om barnet på schemat ska sova 9.00-9.45 lägger ni då barnet 9.00 eller fem- tio min tidigare, de tar ju lite tid att somna :?:

Kanske går att ändra schemat nu när han är piggare och istället sova kortare på fm och långpass efter lunch ex.
7.00 vakna
9.45-10.30 sova 45min
12.30-14.30 sova 2tim
16.40-17.00 sova 20min

Kan jag ändra redan nu eller måste det gå längre tid :?:
Blir inte så stor skillnad för honom det blir att jag väcker lite tidigare och sova en 1/2 tim längre när han ska sova efter lunch.
Han är ofta gnällig på sen eftermiddagen vet inte varför, gränsfall om han klarar 2tim tills det blir natti natti, men sover han ett långt pass på em kanske det blir bättre

Vår kille blir 6 mån nästa vecka.

Hoppas någon kan ge mig lite svar, allt känns ju lättare när man vet om man gjort rätt eller inte /mosten
Son född 2011-07-18
videunge

Inlägg av videunge »

Hej alla. :D

Om det är lite hoppigt i tråden så är det får att jag har klippt ihop den för att vi skall kunna hålla oss i en tråd per barn :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mosten

Inlägg av mosten »

Hoho!
Någon som vill svara på mina frågor :?: så det blir rätt de jag gör :)
Son född 2011-07-18
mosten

Inlägg av mosten »

halåååå :D
Vill så gärna ha svar på mina två frågor för att känna mig säker.
Tack på förhand =D>
Son född 2011-07-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen säger jag! :D

Våra hjärtan har som regel att alla skall få ett svar inom 3 dygn så att få vänta en dag eller två är inte så konstigt. Även om många är snabbare än så. :wink:

OM du vill ha det föreslagna schemat du har ovan är det helt ok att ändra till det NÄR uppföljningsveckan är klar tycker jag. Man ändrar inte schemat innan 2 veckor har gått är min och bokens åsikt. Så vänta tills dess och gör ändringen.

Om det tar barnet 5 min att somna har du ju marginalkvarten du kan använda för att få ett "natuligt" sömnpass. Eller så lägger du med hjälp av marginalkvarten 5 min tidigare så du har koll på luren. Det är en smakfråga. Men att ta den i förhand är nog lite bättre så du slipper övertrötthet.

Nu är du på natt 6 och då bör faktiskt den mesta buffningen ha avtagit tycker jag, det är ditt jobb och se till ATT ramsan TAR nu. Den sägs alltid MINST X4 och uppåt. Bekräftelsen om man ger den separat sker den också alltid minst X4 men den kan du ta och baka ihop med den "vanliga" ramsan nu så du ramsar X3 och går ner i bekräftande ton på 4:e versen. Men FÅR ramsa fler gånger typ X12 om så skulle behövas. Ramsan skall ha sista ordet. 100 frågor skall ha 101 tillfredsställande svar.

läs på om säkerheten i boken igen.
Du har nu med verktygen lärt dig HUR man lugnar ett barn, men nu skall säkerheten på plats. Jobba med ramsan och försök att inte överarbeta vargtimman. läs på under "vanliga frågor" här ovan i forumet.

Lycka till inatt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"