Uppföljningsvecka men fortfarande mycket skrik

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
camillah

Uppföljningsvecka men fortfarande mycket skrik

Inlägg av camillah »

Hej,
Vi började kura vår son den 1 januari och är nu inne på 7:e dynget. Det har gått upp och ner men nu senaste dagarna hade vi hoppats på att schemat skulle sätta sig ordentligt men några lurar är lite svåra medan andra funkar jättebra. Dock så skriker han en hel del vid de flesta läggningar, som vi bemöter med ramsor. Ofta ger ramsan ganska bra resultat men sedan kommer han igång igen efter en stund och så kan det hålla på ett tag. Det är ju meningen att han ska lugnas så det känns som ramsorna behövs. Idag skrek han sig dock igenom hela sin ena 45 min lur. Han somnade till ett par gånger efter några minuter men vaknade till och skrek och var till slut så upprörd att vi fick gå in och buffa för första gången sedan dag 2.

Är det vi som är otydliga eller kan det vara såhär fortfarande? Det känns inte bra att det fortfarande är så mycket skrik.

En annan fråga, hur är det med bekräftelseramsan, ska den alltid avsluta läggningen för alltid?

Vårt schema:
Natt: 19.00 - 06.30 (11,5tim)
Lur 1: 8.15-9:00 (45 min)
Lur 2: 10.30-11.15 (45 min)
Lur 3: 13.15-14.45 (1,5 tim)
Lur 4: 16.15 -17.00 (45 min)

Tacksam för svar!
/Camilla
Min son är född 2011-08-04
Kur påbörjades 2012-01-01
ilindstrom

Re: Uppföljningsvecka men fortfarande mycket skrik

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit.

Jag personligen har ingen erfarehet av att ha 4 lurar till mina barn. De har haft 3 och då fått lite mer vakentid emellan dem. Men jag antar att ni satt ihop ert schema efter hur just ert barn är. :lol:

Det låter super att han lugnar sig på ramsan, då vet ni att den fungerar.

Några frågor till dig så att vi kan svara lite precis är hur ser hela schemat ut med måltider också? Vad äter han?

Hur går nätterna för er?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
camillah

Inlägg av camillah »

Hej och tack för ditt svar!
Vi känner också att vi kanske skulle ha haft tre lurar på dagen och 12 timmar natt. Vi tyckte inte att han orkade vara vaken så långa pass men den sista eftermiddagsluren kommer väldigt tätt inpå hans långa dagslur och efter den är det så snart natt och då är han inte så trött.

Nätterna går bra. Sedan andra natten har han sovit bra förutom en gång då han var vaken i en timme. Av 7 nätter så har han sovit 3 hela nätter utan att vi behövt ramsa, han brukar vakna till men somnar snabbt om av sig själv. De andra nätterna har vi ramsat några gånger och det har funkat bra.

Han ammas 1-2 gånger under varje vakenperiod, vi gav första smakportionen idag då jag känner att jag har mindre mjölk efter att ha slutat amma på natten. Han verkar jätteintresserad av mat så det är möjligt att vi kan öka det succesivt.

Idag har det gått bättre med läggningarna, det var bara på kvällen han behövde några ramsor så vi hoppas att vi fått ett genombrott!

Vi ska dessutom åka till Asien om fyra dagar och undrar också hur vi bäst hanterar schemat under 17 timmars flygning och sedan när vi kommer fram... Enligt svensk tid läggs han kl 2 på natten så två timmar behöver vi i alla fall skjuta fram schemat. Ska vi helt enkelt hoppa SHN under resedygnet och sedan när vi kommer fram försöka att sätta schemat framskjutet ett par timmar? Om vi dessutom vill ta bort en lur, när är rätt tid för det, efter resan (som varar nästan fyra veckor)?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:
camillah skrev:Han ammas 1-2 gånger under varje vakenperiod, vi gav första smakportionen idag då jag känner att jag har mindre mjölk efter att ha slutat amma på natten. Han verkar jätteintresserad av mat så det är möjligt att vi kan öka det succesivt.

Mat, mat och mera mat! Så länge liten vill och magen hänger med, öka succesivt. En måltid bör rymmas inom ca 1h (45 min) ALL mat, förrätt, middag, efterrätt och kaffe och kaka om så önskas, amning och vanlig mat. Det är lite tufft att sova hela nätter på bara amning.

Vi ska dessutom åka till Asien om fyra dagar och undrar också hur vi bäst hanterar schemat under 17 timmars flygning och sedan när vi kommer fram... Enligt svensk tid läggs han kl 2 på natten så två timmar behöver vi i alla fall skjuta fram schemat.

Här finns en länk att läsa: tidsskillnad

Ska vi helt enkelt hoppa SHN under resedygnet och sedan när vi kommer fram försöka att sätta schemat framskjutet ett par timmar?

Hoppa över och hoppa över.... :wink: SHN är en helhet! Liten måste ju äta och sova även på resande fot förstås. Ha tänket i bakhuvudet och behåll ledningen, liten ska inte behöva skrika sig till sina basala behov.

Om vi dessutom vill ta bort en lur, när är rätt tid för det, efter resan (som varar nästan fyra veckor)?

Lurar försvinner när liten ber om det, dvs vaknar för tidigt vid någon lur eller på morgonen under en period. 4 månaders behöver ca 15,5 h sömn och en 5-månaders 15 h. Eftersom ni har 11,5 h natt har ni då 4 respektive 3,5 h att fördela på dagen.
Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
camillah

Inlägg av camillah »

Hej, tack för ditt svar!

Vi fortsätter med gröten och ökar mängden så snabbt vi vågar, vill inte ge liten problem med magen.

Vi försöker hålla schemat under resan men han får somna i bärsjalen som han gillade innan kuren.

Har med resesäng och fixat mörkläggningstyg och när vi är framme kör vi som vanligt igen och använder marginalkvartarna för att skjuta fram dygnet.

Han har lite svårt att sova sin långa lur (vaknar ofta efter 45 min o har svårt att somna om) och den sista sitter inte helt heller så vi kanske tar bort en lur och ändrar i schemat lite.

Camilla
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Han har lite svårt att sova sin långa lur (vaknar ofta efter 45 min o har svårt att somna om) och den sista sitter inte helt heller så vi kanske tar bort en lur och ändrar i schemat lite.
lite för hungrig kanske?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
camillah

Inlägg av camillah »

Manfred10 skrev:
lite för hungrig kanske?
Ja, han slukar en smakportion gröt utöver amning så kanske är det så. Vi ökar på mängden lite varje dag nu. Natten däremot sover han bra på.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit, säger även jag! :lol:

Bra att ni jobbar på med maten, bara magen hänger med så kan man öka ganska bra. Maten är verkligen nyckeln till god sömn.

Har ni också övriga smakisar av frukt, grönsaker etc?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"