Frågor inför kurstart för min 8-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma77

Frågor inför kurstart för min 8-månaders

Inlägg av Mamma77 »

Hej,
Vi ska kura vår snart 8-månaders kille med start onsdag kväll. Jag har några frågor inför kurstart!
1. Vi har använt en ramsa till och från (inte konsekvent). Kan vi använda samma ramsa eller bör vi byta ramsa så att det blir nytt?!
2. Måste båda föräldrarna vara med och ta två nätter var under de fyra första nätterna? Jag är nämligen mer påläst än min man och mer bestämd och tror att detta ska fungera.
3. Om barnet vaknar för tidigt under dagsluren, kan man bara vagna då eller ska man ramsa också?
4. Vi har en 3,5-åring också och tanken är att dom ska dela rum efter kuren. Han går och lägger sig runt 1930 då vi läser saga för honom i sängen. Har ni några idéer på hur vi ska göra nattningen med båda? Är det dumt att ha läggningen för den lilla 1930?
5. Bör man vara hemma under hela uppföljningsveckan eller räcker det att vi följer schemat?

Vårt schema är tänkt att se ut så här:
07.30 vakna+ev lite ersättning (nu får han flaska vid 05)
08.00 frukost med oss
09.30-10.15 sova
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 ersättning eller välling
16.99-16.20 sova
17.00 middag
19.00 gröt
19.30 sova

Några synpunkter på schemat?
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
LilloppansMamma

Re: Frågor inför kurstart för min 8-månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :D

Snart stundar det, om möjligt, ännu ljuvligare livet med barn när ni alla får den goda sömnen.

Till dina frågor. Om jag förstår dig rätt så har ni använt er "ramsa" lite då och då? Jag hade velat ha en ny fräsch start och få attityden på plats med en ny ramsa. Men känner ni att ni vill ha samma- så ser jag inga bekymmer med det heller. Det är liksom attityden det hänger på. :wink:

Båda föräldrarna behöver inte dela på kurdygnen. Bara den som kurar får sova på dagen efter nattpassen, så ser jag inga problem med att en och samma tar kurdygnen.

Dagslurarna sköter ni på samma sätt som ni sköter natten. Vaknar lillkillen för tidigt så skall det skötas som vilket uppvak som helst, beroende på var ni är ni kuren.

Ett förslag till nattningen är att ni läser godnattsaga utanför rummet och sedan skratt och bus med båda. In i rummet under fortsatt skratt och sedan lägger ni dem samtidigt.

Jag tycker att man håller sig hemma uppföljningsveckan. Det är inte särskilt shysst att flänga runt och stressa med liten som behöver lugn och ro. :heart:

Jag hade personligen skjutit fram maten lite. Välling med en gång när man vaknar och sedan en andra frukost vid 8.30. Lunch vid 11.30- och fortsatt att skjuta på maten under dagen.

Jag hade också gett ordentligt mellanmål. Gröt?

Lite tankar från mig. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Hej och tack för ditt svar!

Ok, jag ska komma på en ny ramsa under dagen! Jo, jag har ramsat lite då och då. Hade tänkt att kura min 3,5-åring när han var liten men det blev aldrig av. Så jag har använt mig av några verktyg, bla ramsa och buffning.

Ok, en följdfråga angående vem som kurar. Om jag kurar alla de fyra första nätterna, kan då min mamma hjälpa till på dagarna under torsdag och fredag (då min man jobbar) och sedan hjälper han till på helgen? Eller kan man inte blanda in fler personer i kurandet? Kan tex mamma och jag turas om på dagen eller måste det vara samma person hela dagen?

Natta båda samtidigt låter bra, bara det att jag är orolig att storebror ska störa lillebror som precis har kurats. Han brukar prata lite och ibland även kliva upp en eller två gånger. Annars sover han bra oftast hela natten.

Jag lämnar på dagis kl 09 så jag har lite svårt att ge frukost senare än 08. Men gröt som mellanmål ska jag börja med! Eller iallafall välling istället för ersättning:-)

Storebror har tagit med sig en förkylning hem och lillen har blivit rejält snuvig. Tycker du vi ska vänta några dagar med kurstart?

Tack för hjälpen!!!
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen Mamma77! :lol:

Jag tror nog att det kommer gå bra att ha mamma med också. bara det i övrigt är lugnt och fint kring lillen och hans kurning så ser jag inga problem med att mamma avlastar på dagarna och att pappa kommer in i bilden till helgen.

Nu i början av kuren så rekommenderar jag att syskonen sover i separata sovrum, men sen när allt har satt sig så tycker jag att du kan lägga dem samtidigt. Kommer inte vara några som helst problem- men ni här på forumet som har erfarenhet av syskon som sover ihop, får gärna berätta hur ni gått tillväga! :wink: :D

Om ni känner att ni får attityden mer på plats när förkylningen har dragit förbi, så avvaktar ni. Men om jag får tycka och tänka utifrån mig själv- så hade jag kört i vilket fall. :wink:

Varsågod för hjälpen, bara kul att få hjälpa andra mammor. För det är ju precis vad vi alla är här inne- mammor som ger råd i varm och kärleksfull anda.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Hej igen

Tack för svaret!!

Jag gjorde en ny tråd alldeles nyss innan jag såg att du hade svarat!! Jag kopierar in mitt mail här också..

Hej,

Nu har vi genomfört första natten av Sova hela natten kuren. Jag var SÅ förväntansfull igår kväll. Det gick över förväntat fösta halva natten då han två gånger sov 2h i rad (brukar vakna minst varje timme och ofta flera gånger i timmen). Han somnade också om av sig själv några gånger. Jag hörde att han var vaken (men skrek inte) så jag avvaktade med ramsan och sen sov han!

Men runt 02 började det strula. Han är jättesnuvig och var helt täppt i näsan och dessutom blev han plötsligt jättelös i magen. Han bajsade tre gånger mellan 02 och 07 (då det är morgon) och har fortsatt att bajsa löst nu under dagen. Så mellan dessa tider så vaknade han ofta.

Nu till mina frågor.

1. Den viktigaste frågan, ska jag avvakta med kuren eftersom han har diaree och är snuvig? Om jag ska fortsätta ska jag då göra som jag gjorde inatt, byta i sängen (han skriker då) och när bytet är klart buffa, ramsa*4 och sist bekräftelse ?

2. Jag började alltid med att ramsa *4 innan jag gick in till honom. Någon gång somnade han om på ramsan men oftast fick jag gå in och buffa och sedan ramsa. Gjorde jag rätt? Nu är det ju andra natten så nu ska jag minska buffandet. Ska jag ramsa direkt han vaknar eller gå in först och lägga tillrätta och sedan bara ramsa ut?

3. Jag hittar inte så mycket om dagslurarna. Kan jag fortsätta att vagna någon minut i fortsättningen också och avsluta med ramsa*4 eller måste jag sluta att vagna? Ska man bekräfta då också eller bara ramsa*4?

Det känns bra det här (förutom sjukdomen) för det känns redan som att han reagerar positivt på ramsan! Hoppas!!

Tack för snabbt svar så jag vet om jag ska fortsätta kuren ikväll!!
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,
Den viktigaste frågan, ska jag avvakta med kuren eftersom han har diaree och är snuvig? Om jag ska fortsätta ska jag då göra som jag gjorde inatt, byta i sängen (han skriker då) och när bytet är klart buffa, ramsa*4 och sist bekräftelse ?
Jag hade väntat tills både förkylning och mage är "up and running". Känns som ett onödigt stort och svårt hinder att överstiga med flera bajsblöjor per natt. Svårt för er att visa på lugn och trygghet för barnet när ni kommer att behöva vara inkonsekventa.. Avvakta tills han är frisk!
2. Jag började alltid med att ramsa *4 innan jag gick in till honom. Någon gång somnade han om på ramsan men oftast fick jag gå in och buffa och sedan ramsa. Gjorde jag rätt? Nu är det ju andra natten så nu ska jag minska buffandet. Ska jag ramsa direkt han vaknar eller gå in först och lägga tillrätta och sedan bara ramsa ut?
Det jag nu skriver handlar ENDAST om dygn 1.
När barnet ställer sina frågor så går man in och buffar lugn, man avslutar buffen med en snabb solfjäder, ramsar och bekräftar när barnet är helt tyst.
Vänder man på steken och börjar med ramsa och avslutar med buff så lär sig barnet att efter ramsa ska det komma en buffning vilket inte är sant. Barnet kommer därför att bli mycket förvirrat när buffningen försvinner, vilket den gör under dygn 2.
3. Jag hittar inte så mycket om dagslurarna. Kan jag fortsätta att vagna någon minut i fortsättningen också och avsluta med ramsa*4 eller måste jag sluta att vagna? Ska man bekräfta då också eller bara ramsa*4?
Dagssömnen skiljer sig inte från nattsömnen, därför står det inte explicit om dessa. Efter dygn 1 skall du sluta både vagna och buffa.
Man lägger tillrätta på exakt samma sätt i vagnen som i sängen. Alltså:
1. skratt
2. lägger ner i sängen eller vagnen med huvudet bortvänt
3. lägger över täcket eller sovpåsen
4. trycker till lätt över den lilla rumpan och ryggen (kort solfjäder)
5. skyndar sig bort från sängen/vagnen samtidigt som man ger en ramsa
6. stänger dörren/går en bit bort från vagnen och ramsar vidare
7. avvaktar att barnet tystnar...
8. bekräftar

De åtta steg jag beskrev ovan gäller både natt och dag och både vagn och säng. INGEN skillnad!!

Dygn 1: buffa, vagna, ramsa och solfjädra
Dygn 2 och vidare: ramsa och kort solfjäder

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Hej

Eftersom jag inte fick något svar igår kväll så körde jag på. Kändes konstigt att ha tillämpat kurens verktyg en natt och sedan vara på ett helt annat sätt när han vaknar nästa natt.
Men det gick ganska bra! Så blev natt nr 2:

19:00 Gonatt. Tyvärr så bajsade han direkt efter läggning. Byte av blöja, kort buffning, ramsa*4 och bekräftelse. Smågnäller efter bekräftelsen.
Ska man bekräfta igen när han blir tyst eller inte?
19.30 somnar själv utan att jag går in eller ramsar
01.53 vaknar och gnäller. Ramsar*4, han somnar om
03.40 Bajsar igen! Byter, buffar snabbt, ramsar i flera omgångar till 04.10 sen TYST. Bekräftar, sen SKRIK
04.15 går in, lägger tillrätta, ramsa*4 gnäller
04.27, går in, lägger tillrätta, ramsa*4 gnäller
04.43 SOVER
05.50 Bajsar, byter, buffar lite, ramsar*8 gnäller.
06.27, bekräftar och somnar
07.10 Godmorgon!!! (hade mobilen på ljudlös så jag missade larmet med 10 min)

Han sov 8h i sträck utan att jag gick in! (bara en ramsa) Det har inte hänt på flera månader:-) Innan kurstart för två dagar sedan så vaknade han ofta flera gånger per timme och nästan aldrig mer än 1h i sträck.

Jag gjorde alltså fel första natten då jag ramsade först och funkade inte det så gick jag in. Måste jag börja från början eller kan jag köra på?
Nu har jag slutat buffa förutom kort vid läggning och lite efter byte av bajsblöja (krisläge). Annars har han somnat om med ramsa. Känner mig dock osäker på hur jag ska göra efter bekräftelsen när han börjar gnälla eller skrika. Om jag inte behöver påminna igen, ska jag ändå bekräfta igen??

Inatt är det tänkt att min sambo ska ta över nätterna. Men han är inte lika påläst och taggad som jag så jag funderar på att ta nätterna själv hela kuren. Fungerar ramsan för honom sen i framtiden fast han inte varit med under kuren? Eller måste han nu ta två nätter för att hans röst/ramsa också ska fungera senare..?

Tack för alla svar! Jag är så glad :D :D
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Huruvida ni ska köra kur eller inte måste du ta ställning till själv, vi kan bara råda. Jag hade personligen inte kört en kur samtidigt som sjukdom, det är svårt nog att kura ändå. Förstår att ni kommit igång nu och att du känner att det vore jobbigt att börja om och avvakta.
Jag gjorde alltså fel första natten då jag ramsade först och funkade inte det så gick jag in. Måste jag börja från början eller kan jag köra på?
Ja du gjorde inte helt enligt SHN, ingen fara du behöver inte börja om. Extra mycket attityd så ska det gå bra ändå.
Inatt är det tänkt att min sambo ska ta över nätterna. Men han är inte lika påläst och taggad som jag så jag funderar på att ta nätterna själv hela kuren.
För att kunna göra ett bra jobb behöver man vara påläst eller på något sätt väl insatt i SHN och hur alla verktygen fungerar. Kan du instruera honom?
Fungerar ramsan för honom sen i framtiden fast han inte varit med under kuren? Eller måste han nu ta två nätter för att hans röst/ramsa också ska fungera senare..?
Ramsan kommer att fungera för alla, barnvakter, svärföräldrar, pappan, ja alla. Det kan ställas fler frågor när en "ny" person säger ramsan, men i övrigt ska det fungera finfint. Då framförallt på en säker sovare.
Nu har jag slutat buffa förutom kort vid läggning och lite efter byte av bajsblöja (krisläge). Annars har han somnat om med ramsa.
Bra, det innebär att han börjar ta till sig ramsan en aning. Det är fortfarande väldigt tidigt så det är fortfarande otroligt viktigt att du är snabbt framme med ramsan, alltså avvakta inte för länge utan ge honom en ramsa relativt snabbt. Successivt ju längre in i kuren ni kommer desto mer kan man avvakta.

Lycka till!
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Hej igen,

Några sista funderingar inför kurnatt 3:

När du säger att jag ska vara snabbt på med ramsan för att det är tidigt. Gäller det även vid påminnelsen eller bara vid beskedet när han precis har vaknat? Om han har varit ledsen efter beskedet så har jag väntat ganska länge innan jag har gett honom ramsa igen.

Jag undrar fortfarande om jag ska bekräfta en gång till om jag redan har bekräftat en gång och han har gnällt/skrikit efteråt men lugnat ner sig själv?

Kan man utnyttja marginalkvarten vid dagslurarna när det tar ca 10 minuter för honom att somna?

Tack ännu en gång!!
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
Nat

Inlägg av Nat »

hej,
Några sista funderingar inför kurnatt 3:
Fråga på du, bara bra om du är påläst och säker i attyden..
När du säger att jag ska vara snabbt på med ramsan för att det är tidigt. Gäller det även vid påminnelsen eller bara vid beskedet när han precis har vaknat? Om han har varit ledsen efter beskedet så har jag väntat ganska länge innan jag har gett honom ramsa igen.
Ge honom en PANG-ramsa Direkt när han vaknar och sätt sedan igång husljuden. Avvakta cirka 2 minuter innan du ramsar igen (om det behövs). Ställer han nya frågor ramsar du igen och fortsätter sedan med husljuden. Lyssna på barnet igen, ställer han nya frågor? då ramsar du igen. Så håller ni på tills han är lugn. Då bekräftar du. Lagom tid är cirka 2 minuter från barnets frågor till dina svar, självklart kan man variera detta vid behov.
Jag undrar fortfarande om jag ska bekräfta en gång till om jag redan har bekräftat en gång och han har gnällt/skrikit efteråt men lugnat ner sig själv?
1. Barnet gråter
2. du ramsar
3. barnet är lugnt och avslappnat
4. du bekräftar
5. barnet börjar gråta igen
6. avvakta 2 minuter
7. ramsa
8. barnet lugnt och avslappnat
9. du bekräftar

Så ja! du bekräftar igen
Kan man utnyttja marginalkvarten vid dagslurarna när det tar ca 10 minuter för honom att somna?
10 minuters insomningstid är helt normalt, det bör och ska ta en stund för både barn och vuxna att somna när vi lagt oss. Vi kan inte kräva att de somnar direkt när de lägger huvudet på kudden.
Marginalkvartarna använder du vid resor, sjukdomar, sommartid/vintertidförskjutning och liknande. Alltså vid kriser!!
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Tack för svar!
Men nu fick jag såklart följdfrågor..;-)

Ska jag göra husljud på natten också? Det känns ju konstigt för det kommer ju inte att vara ljud på natten efter kurtiden..?!

Men om han bara gnäller ska jag avvakta då eller ramsa efter ca 2 min ändå?

Samma fråga ang bekräftelsen. Det är vanligt att han blir tyst av ramsan efter ett tag sen börjar han gnälla igen efter bekräftelsen. Om det bara är gnäll ska jag verkligen ramsa+bekräfta igen då eller vänta ut gnället? (om det inte blir till skrik?)

Ang marginalkvarten, tolkar jag dig rätt att han bara ska få sova 10 av sina 20 minuter på sista luren om det tar 10 min att somna? Han ska sova 16.00-16.20. Idag somnade han inte förräns 16.18, när ska jag då väcka honom?

Tack!!!!!
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
Nat

Inlägg av Nat »

Hej igen,
Ska jag göra husljud på natten också? Det känns ju konstigt för det kommer ju inte att vara ljud på natten efter kurtiden..?!
Jag håller med om att det känns konstigt men det är ändå bara för en kort tid. När barnet sover gott om natten (och dagen) gör man givetvis inga husljud längre :mrgreen:
Kommer du ihåg när du själv var liten och du hörde din mamma och pappa stöka i köket, tv-nyheterna var kanske på? man låg och lyssnade och vyssades till ro för man visste att föräldrarna fanns där ute och vaktade så inget ont skulle hända. Det är precis DET vi återspeglar med husljud. Barnet vet inte att de är fejkade eller att ni egentligen vill ligga i sängen. Han tror bara att ni är uppe och vaktar dörren mot vargen.
Samma fråga ang bekräftelsen. Det är vanligt att han blir tyst av ramsan efter ett tag sen börjar han gnälla igen efter bekräftelsen. Om det bara är gnäll ska jag verkligen ramsa+bekräfta igen då eller vänta ut gnället? (om det inte blir till skrik?)
Om inte gnället stegras tycker jag du helt kan ignorera det! stegras det så motar du bort gnället med en bestämd ramsa.
Ang marginalkvarten, tolkar jag dig rätt att han bara ska få sova 10 av sina 20 minuter på sista luren om det tar 10 min att somna? Han ska sova 16.00-16.20. Idag somnade han inte förräns 16.18, när ska jag då väcka honom?
Exakt! somnar han 2 minuter innan han ska upp kan du ge 5 minuter extra. Var riktigt försiktig med marginalkvartar och extra försiktig nu under kuren. Du måste ge barnet en möjlighet att lära sig schemat vilket är svårt om man kör kvartar lite till höger och vänster. Jag vet att det är svårt och tar emot att väcka när barnet bara sovit 5 minuter.. men så kommer de inte att vara för evigt. Så snart alla lurar sitter kommer han även att sova största delen av dom med kanske 10 minuters insomningstid.
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Hej,

Jag känner mig fortfarande osäker på hur jag ska göra när han vaknar på nätterna. Först ger jag ramsan utan att gå in och om det behövs så går jag in och lägger tillrätta och ramsar ut. Stämmer det?
Sen när jag påminner, ska jag alltid göra det utanför dörren eller kan jag ibland gå och och lägga ner honom och ramsa ut?

På dagslurarna har vi alltid vagnat honom. Har läst i en annan tråd att man kan välja om man vagnar eller ramsar på dagslurarna. Stämmer det? Jag brukar nämligen ofta vara utanför huset på dagarna, inne i stan och luncha med mera (inte under kurtiden förstås) och jag skulle då föredra att vagna lite istället för att ramsa. Är det ok?

Ok, jag förstår vad du säger om marginalkvartarna och att följa schemat benhårt. Men om det tar honom ca 10 min att somna så blir det ju aldrig en 20 min lur på eftermiddagarna. Då blir det ju totalt 30 min för lite sömn per dygn om det alltid tar ca 10 min att somna..?!

/Mamma till 8-månaders och 3,5-åring
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
Nat

Inlägg av Nat »

hej svejs,

Ska iväg och simma med sonen så detta blir ett halvsnabbt svar...
Först ger jag ramsan utan att gå in och om det behövs så går jag in och lägger tillrätta och ramsar ut. Stämmer det?
Sen när jag påminner, ska jag alltid göra det utanför dörren eller kan jag ibland gå och och lägga ner honom och ramsa ut?
Natten som kommer blir natt 4 för dig va? Jag tycker att du skall minimera all trafik in till barnet. Med trafik menar jag att du går innanför hans dörr. Håll dig på utsidan och stanna där och ramsa. Lämna gärna även hans dörr och gå tillbaka vid behov. Barn märker om man står med örat tryckt mot dörren nämligen :shock:

När du lägger vid dagslur eller natten så gör du så här:
1. skratt och bus
2. lägg ner i sängen med huvudet bort från dig
3. tryck till över rygg och rumpa (lätt solfjäder)
4. ramsa dig bort
5 stäng dörren
6 ramsa vidare
7 bekräfta

När/om barnet vaknar under luren/natten:

1. ramsa
2. avvakta
3. ramsa igen om barnet ställer nya frågor
4. vid tystnad så bekräftar du

Som du ser i ovanstående punkter finns det inte plats för varken buffning, vagning, tillrättaläggande eller solfjäder annat än när du lägger ner första gången då du gör en snabb solfjäder. I övrigt är nu buffning och allt annat utom ramsan ett minne blått så länge inte barnet blir hysteriskt.

Har du börjat baka ihop ramsa och bekräftelse? känner du själv att barnet har tagit till sig ramsan? lyssnar han och blir lugn? om han blir det är det dags att vi bakar ihop ramsa och bekräftelse. Jag kan förklara mer senare men vill ha ditt svar först :D
På dagslurarna har vi alltid vagnat honom. Har läst i en annan tråd att man kan välja om man vagnar eller ramsar på dagslurarna. Stämmer det? Jag brukar nämligen ofta vara utanför huset på dagarna, inne i stan och luncha med mera (inte under kurtiden förstås) och jag skulle då föredra att vagna lite istället för att ramsa. Är det ok?
Dygn 1: buffa och vagna
Dygn 2 and forth: bara ramsa

Vagnar du lite nu och då så kommer barnet att lära sig att vagnen måste vara i gungning för att kunna sova. Snart kommer han att vilja ha vagning i gungning för att kunna somna vid varje lur och efter ytterligare en tid kanske han behöver ha en gungande säng även på natten .... :shock:
Ok, jag förstår vad du säger om marginalkvartarna och att följa schemat benhårt. Men om det tar honom ca 10 min att somna så blir det ju aldrig en 20 min lur på eftermiddagarna. Då blir det ju totalt 30 min för lite sömn per dygn om det alltid tar ca 10 min att somna..?!
Korrekt!
Men... det finns en möjlighet att lägga 10 minuter innan på varje lur och inför natten. Det betyder att du lägger sonen att sova kl 18:50 istället för 19:00 och tänker att det tar i genomsnitt 10 min att somna. Denna tid är inte flexibel utan du gör likadant år efter år och på alla lurar. På så sätt behöver du inte känna stressen att barnet måste somna på 1 sekund.
Mamma77

Inlägg av Mamma77 »

Hej,
Ja det är natt 4! Fast eftersom lillen är både förkyld och lös i magen så strular nätterna lite mer än vad de kanske skulle göra annars. Har tex bytt 1-2 bajsblöjor per natt och han brukar aldrig bajsa på natten.
Dålig tajming!! Fast nu vill jag inte avbryta..

Om han tystnar direkt efter beskedet eller påminnelsen har jag gett bekräftelse ggr två direkt. Men oftast så fortsätter han gnälla ett tag till så då väntar jag med att bekräfta tills han tystnar. Tyvärr så börjar han då ofta gnälla igen..

Ok, men om det är ok att buffa snabbt som markering vid läggning så borde det vara ok att vagna kort som markering vid dagslurarna och sedan ramsa?

Nu laddar jag för natt fyra och hoppas att han inte bajsar så mkt.. För han blir så vaken o arg när jag byter:-(
Har tagit alla nätter själv och bara sovit 45 min första dagen så jag är ganska trött.

Håll tummarna!!

Tack för all hjälp :-)
Son född 2011-05-15
Kurstart 2012-01-11

Son född 2008-07-21
Ej kurad
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"