Lillasyster född i november

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sofiapia

Lillasyster född i november

Inlägg av Sofiapia »

Hej :D
Det är dags att också lillasyster får en egen tråd. Hon föddes i slutet av november och är 6,5 vecka nu. Stor tjej som vägde 4,1 kg när hon föddes och redan är uppe i 5,6 kg. Hor är en riktig tröttis. 1,5 h vakentid är knappt vad hon klarar av. Efter en timma börjar hon falna och har mycket nära till gråten. 2 timmar är näst intill omöjligt att hålla henne vaken och nöjd. Jag ammar därför påfyllningen inom en timma så att hon ska orka äta. Hon sover för det mesta långa pass på dagarna.

Våra utmaningar är:
:arrow: Kvällsstrulet: På sovpasset från 17-tiden vaknar hon ofta. Helst hade jag sett att hon fick mat vid 19-tiden, men för det mesta blir det tidigare. På kvällen gråter hon och kommer varken till ro för att äta eller sova. Jag har testat att ge henne lite mer sömn under dagen. Siktat in mig på mattider 7,11, 15 och 19 och om hon bara klarar 1-1,5 h vakentid så fyller vi ut med sömn till nästa mål. Har hittills inte inneburit att tiden mellan 19-24 blivit lugn. Jag vill inte styra för hårt ännu. Speciellt inte som en tillväxtperiod borde vara i antågande, men lite hjälp behöver hon allt för att ta sig igenom kvällen utan strul. Extra mycket matande på kvällen har jag också testat, men till slut blir hon mest arg och ledsen och äter inte ändå.

:arrow: Somna om på nätterna: Nätterna fungerar ofta bra. Hon kan sova från midnatt till 07.30. De nätter hon vaknar vid 5-tiden ger jag henne mat. Då blir det en utmaning att få henne att somna igen. Hon kan strula till 7-tiden. Hon har visat att hon kan sova 8-9 timmar på natten, så jag försöker sikta på ett mål kl 23 och få henne att sova till morgonen. :wink:

:arrow: Öka längden på vakenpassen: Snart borde denna lilla tröttmössa klara av att vara vaken 2 h utan gråt.

Lika nära som hon har till missnöjet har hon till leendet. Första vakna timman är hon en liten solstråle :heart: . Jag försöker att styra väldigt försiktigt och ser målet med 12 h natt framför mig. Det är inte så långt dit 8) , även om ledsna kvällar ibland kan kännas lite för långa :( .
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
SaraMilana

Re: Lillasyster född i november

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis till lilla (stora :D) tjejen! :heart:

Ni verkar vara inne på ett så fint spår, det här kommer gå galant! =D>
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"