Hyperemesis Gravidarum
Re: Hyperemesis Gravidarum
Hej hej
Ang det där du skriver om metallsmak om du inte dricker cola på ett par dar - det låter som att du hamnat i ketos bara, det är inte farligt utan betyder bara att du bränner kroppsfett. Då bildas ketoner som kroppen sen använder som bränsle och de kan göra att man känner metallsmak och kanske får lite dålig andedräkt. Om nån kommer och blir hysterisk över att du hamnat i ketos så har de blandat ihop det med ketoacidos som är ett farligt tillstånd som typ-1-diabetiker kan hamna i. Om du fortsätter gå ett tag till utan cola och socker skulle smaken antagligen försvinna då kroppen lär sig balansera hur mycket ketoner den ska bygga.
ang rörelser - har du testat gravidyoga? Gick själv en kurs i våras och det var superskönt faktiskt, mycket avslappning men ändå lite rörelser som mjukar upp. Testa annars t ex "katten" när man står på alla fyra och sen skjuter rygg och drar in magen (hah). Om du klarar det kan du också testa att stå på alla fyra och lyfta en arm i taget rakt ut åt sidan så den blir vågrät, följ med handen med blicken. Skönt för rygg och axlar. Situps ska man ju inte göra kanske men man kan ligga på rygg och trycka upp rumpan mot taket, liksom räta ut svanken.
Ina May Gaskin hade jag inte heller hört talas om innan men namnet har börjat poppa upp litegrann nu i höst, hon var visst i stockholm ganska nyligen och talade nånstans? Vet tyvärr inget mer direkt.
Hoppas ni får en kul jul snart och att lilla ärtan håller sig i schack!
Ang det där du skriver om metallsmak om du inte dricker cola på ett par dar - det låter som att du hamnat i ketos bara, det är inte farligt utan betyder bara att du bränner kroppsfett. Då bildas ketoner som kroppen sen använder som bränsle och de kan göra att man känner metallsmak och kanske får lite dålig andedräkt. Om nån kommer och blir hysterisk över att du hamnat i ketos så har de blandat ihop det med ketoacidos som är ett farligt tillstånd som typ-1-diabetiker kan hamna i. Om du fortsätter gå ett tag till utan cola och socker skulle smaken antagligen försvinna då kroppen lär sig balansera hur mycket ketoner den ska bygga.
ang rörelser - har du testat gravidyoga? Gick själv en kurs i våras och det var superskönt faktiskt, mycket avslappning men ändå lite rörelser som mjukar upp. Testa annars t ex "katten" när man står på alla fyra och sen skjuter rygg och drar in magen (hah). Om du klarar det kan du också testa att stå på alla fyra och lyfta en arm i taget rakt ut åt sidan så den blir vågrät, följ med handen med blicken. Skönt för rygg och axlar. Situps ska man ju inte göra kanske men man kan ligga på rygg och trycka upp rumpan mot taket, liksom räta ut svanken.
Ina May Gaskin hade jag inte heller hört talas om innan men namnet har börjat poppa upp litegrann nu i höst, hon var visst i stockholm ganska nyligen och talade nånstans? Vet tyvärr inget mer direkt.
Hoppas ni får en kul jul snart och att lilla ärtan håller sig i schack!
Nelly f. 28 maj 2011
Aha!emu skrev:Ang det där du skriver om metallsmak om du inte dricker cola på ett par dar - det låter som att du hamnat i ketos bara, det är inte farligt utan betyder bara att du bränner kroppsfett. Då bildas ketoner som kroppen sen använder som bränsle och de kan göra att man känner metallsmak och kanske får lite dålig andedräkt. Om nån kommer och blir hysterisk över att du hamnat i ketos så har de blandat ihop det med ketoacidos som är ett farligt tillstånd som typ-1-diabetiker kan hamna i. Om du fortsätter gå ett tag till utan cola och socker skulle smaken antagligen försvinna då kroppen lär sig balansera hur mycket ketoner den ska bygga.
Nu har jag klarat flr dgr utan Cola! Är jättestolt över mig själv.
Nej, jag har ju mått så himla dåligt att jag knappt kunnat göra någonting annat än att försöka ta hand om Bebispojken men det låter underbart. Hade gärna velat göra just yoga...emu skrev:ang rörelser - har du testat gravidyoga? Gick själv en kurs i våras och det var superskönt faktiskt, mycket avslappning men ändå lite rörelser som mjukar upp. Testa annars t ex "katten" när man står på alla fyra och sen skjuter rygg och drar in magen (hah). Om du klarar det kan du också testa att stå på alla fyra och lyfta en arm i taget rakt ut åt sidan så den blir vågrät, följ med handen med blicken. Skönt för rygg och axlar. Situps ska man ju inte göra kanske men man kan ligga på rygg och trycka upp rumpan mot taket, liksom räta ut svanken.
Jag ska testa att göra de övn du skriver om, låter vettigt och enkelt.
emu skrev:Ina May Gaskin hade jag inte heller hört talas om innan men namnet har börjat poppa upp litegrann nu i höst, hon var visst i stockholm ganska nyligen och talade nånstans?
Ja, hon fick det här alt nobelpriset- Right Livelihood Award. Jag var nyfiken om folk här hört talas om henne eftersom folk här verkar öppna för att se på saker och ting lite mer spirituellt... Hon tycker att man ska sluta utgå ifrån ett risktänkande när det gäller förlossningar bland annat. Tycker att det låter väldigt sunt eftersom det måste ju ändå vara meningen att kvinnor ska kunna föda hur skulle vi annars överleva som art?
God lul till er!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hur mâr du nu för tiden, Luvisen?
Pâ slutet med lille Nils i magen sâ kände jag mig mycket otymplig och tung och stel. Jag tyckte att det var jätteskönt att stretcha ordentligt (sâ mycket som gickLuvisen skrev:Jag kom på en sak jag skulle vilja fråga... det är ju bra att röra på sig så man har ngt flås kvar när det är dags för förlossning. Är det ngn gympa eller övning man kan göra hemma som är bra? Känner att jag börjar bli stel i lederna... Balansbrädan kommer jag knappt upp på längre- balansen är helt kass nu...
Kramar, snart är det "snart"!
Gott Nytt!
Det går inge bra alls.
Är ganska ledsen för nu är kaskad kräkningarna tillbaka och mitt järnvärde är i botten. Alla mina fina förberedelse övn och "gympa" har kastats över bord. Nu gäller det bara att ta sig igenom...
Jag försöker pina i mig nässelpulver i jos 1 gg/dag men nu sa BM att det bara inte räcker. Snart blir det sprutor om jag inte får upp värdet och jag fick veta att de gör gruvligt ont så det vill jag ju undvika. Hur mkt pulver kan man ta per dag? Vet ngn det?
Järntabletter och blutsaft går bara inte ner. Ska gå till apoteket och botanisera i efm och se om det finns ngt annat jag kan ta. [-o<
Jag ska be äkta hälft massera mina stackars ben och sen ska jag försöka strecha iaf. Känner mig helt ovig och hur ska man då få ut ungen??
Kram!
Det går inge bra alls.
Jag försöker pina i mig nässelpulver i jos 1 gg/dag men nu sa BM att det bara inte räcker. Snart blir det sprutor om jag inte får upp värdet och jag fick veta att de gör gruvligt ont så det vill jag ju undvika. Hur mkt pulver kan man ta per dag? Vet ngn det?
Järntabletter och blutsaft går bara inte ner. Ska gå till apoteket och botanisera i efm och se om det finns ngt annat jag kan ta. [-o<
Jag ska be äkta hälft massera mina stackars ben och sen ska jag försöka strecha iaf. Känner mig helt ovig och hur ska man då få ut ungen??
Ja! Snaaaart! \:D/Sarisparis skrev:Kramar, snart är det "snart"!
Kram!
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Kaskadkräkningar igen?
Förstâr verkligen att du är ledsen och slut.
Jag vet tyvärr ingenting om järnvärden och sânt, hoppas att nâgon annan kan svara pâ din fundering.
Hoppas äkta hälften lyckades fâ dig lite mer stretchbenägen.
Skickar en stor varm kram.

Jag vet tyvärr ingenting om järnvärden och sânt, hoppas att nâgon annan kan svara pâ din fundering.
Hoppas äkta hälften lyckades fâ dig lite mer stretchbenägen.
Skickar en stor varm kram.
Åh, Luvisen! Inte mera kaskadkräkningar!
Hang in there, snart är ungen ute!
Ingen aning om nässelpulvret, men vet du att torkade aprikoser innehåller jättemycket järn? Tre (eller var det två :-k ) torkade aprikoser innehåller lika mycket järn som en tablett Niferex. Min mage klarade inte av Niferex, men jag fick upp järnvärdet med endast aprikoser.

Ingen aning om nässelpulvret, men vet du att torkade aprikoser innehåller jättemycket järn? Tre (eller var det två :-k ) torkade aprikoser innehåller lika mycket järn som en tablett Niferex. Min mage klarade inte av Niferex, men jag fick upp järnvärdet med endast aprikoser.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Ja, de e helt sjukt. Men det är ju det som är så überjävlish med detta HG...Sarisparis skrev:Kaskadkräkningar igen?
Han gjorde ett gott försök. Men han får nog träna lite på det där med rytm...Det fattades så det var inte särskilt skönt MEN det stela blev bättre! :thumbsup: Övning ger färdighet- han får nog göra om det där varje kväll så blir det nog bra.Sarisparis skrev:Hoppas äkta hälften lyckades fâ dig lite mer stretchbenägen
Ja, jag läste det i Råsmartboken. Det fanns ngnslags snacks man kunde göra "Järnboll"- kanske får ge mig på en sån?Tetz skrev:Ingen aning om nässelpulvret, men vet du att torkade aprikoser innehåller jättemycket järn?
I övrigt kära medmänniskor vill jag säga att ert stöd och peppande betyder oerhört mkt för mig!
Kram!
SM rookie
SM rookie
Å, stackars, stackars dig Luvisen. Fy vad tufft du har det. Jag hade maginfluensa en gång under min tvåa-grav och det fick mig att ringa till Sjukvårdsupplysningen och gråta, för jag var så utmattad och i dåligt skick. Tanken på att då kaskadkräkas flera gånger per dag gör ju livet outhärdligt. Jag ryser.
Ang järn tror jag mig ha hört att det är viktigt att ta c-vitamin samtidigt, för att kroppen ska kunna ta upp järnet, men det visste du kanske redan. Och så tänker jag någon form av probiotika för att hjälpa din stackars mage, typ Sempers magdroppar. Fast det visste du kanske också. Hursomhelst är det vad jag kan bidra med just nu.
Jag känner verkligen med dig.
Ewa
Ang järn tror jag mig ha hört att det är viktigt att ta c-vitamin samtidigt, för att kroppen ska kunna ta upp järnet, men det visste du kanske redan. Och så tänker jag någon form av probiotika för att hjälpa din stackars mage, typ Sempers magdroppar. Fast det visste du kanske också. Hursomhelst är det vad jag kan bidra med just nu.
Jag känner verkligen med dig.
Ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Tack, söta Ewa!
Det känns lite bättre nu när jag petat i mig nässelpulver två ggr idag med citronjuice samt smuttat på en torkad aprikos. Ska komma ihåg allt jag ska äta och hur, det måste ju kunna bli bättre! [-o<
Det känns lite bättre nu när jag petat i mig nässelpulver två ggr idag med citronjuice samt smuttat på en torkad aprikos. Ska komma ihåg allt jag ska äta och hur, det måste ju kunna bli bättre! [-o<
SM rookie
SM rookie
Oj oj vad tufft! Hoppas att det ger sig och att aprikoserna funkar. Det finns så mycket skit man åker på när man är gravid, det är ju rent av orättvist!
Nelly f. 28 maj 2011
SM rookie
SM rookie
Varme tanker fra Norge! Stakkars deg.

mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Men kära du
Vad du kämpar
Jag har inga tips till dig men jag tänker på dig och sänder dig massor av nyårskramar.
/Krisse
Vad du kämpar
Jag har inga tips till dig men jag tänker på dig och sänder dig massor av nyårskramar.
/Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Rasmus 091223
Kära AMAMA och Krisse IAHP-kollegor
, tack för ert stöd söta rara!
Kräklandet har slutat igen- phew! Men illanåendet kvarstår. Ligga blixtstilla i en timme hjälper fortf tillräckligt för att sedan stapla ut med Bebispojken som tycker att det går för långsamt- han har börjat gå mer och mer själv. Det har blivit omvänd ordning, om han kunde skulle han säga: Men mamma, kom då!
Nu ska jag göra de sista förberedelserna och Ärtan har lagt sig i startgroparna med hövet nedåt. Vi är båda redo!
Kram på er goa mammor!
Kräklandet har slutat igen- phew! Men illanåendet kvarstår. Ligga blixtstilla i en timme hjälper fortf tillräckligt för att sedan stapla ut med Bebispojken som tycker att det går för långsamt- han har börjat gå mer och mer själv. Det har blivit omvänd ordning, om han kunde skulle han säga: Men mamma, kom då!
Nu ska jag göra de sista förberedelserna och Ärtan har lagt sig i startgroparna med hövet nedåt. Vi är båda redo!
Kram på er goa mammor!
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Härligt att kräkningarna gett med sig, kan inte ha varit kul.

=D> SNAART! =D>Luvisen skrev:Nu ska jag göra de sista förberedelserna och Ärtan har lagt sig i startgroparna med hövet nedåt. Vi är båda redo!![]()