Femte natten - snälla hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Femte natten - snälla hjälp!

Inlägg av Manfred10 »

Jag kan inte heller råda er på annat sätt. :roll: Det finns inget facit och de små är inga robotar, gör si så blir det så. Anna kommer inte hem till föräldrar, hon har workshops i Stockholm. Det finns diplomerade kurare som åker ut, ni får titta på listan jag länkade till i tidigare svar.

Jag tänker lite på det ni skrev att ni inte orkar hålla honom vid tillrättaläggandet. Det är väl inte så att nu "kurar om" därhemma var och varannan kväll? Ni förvirrar honom jättemycket när ni sen slutar....

Jag säger så här:
:idea: Se till att han läggs i sängen jätteglad :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: och ni är glada oxå! Lägg till rätta för att markera att det är dags att sova (med attityd; trygga, stadiga händer, inte hårdhänta och inget mesfjes), avsluta med en kort solfjäder, mer som ett tryck, och ramsa sedan glatt UT. Han kanske vrider och krånglar under era händer, men låt honom då göra det. Vad han sedan gör är hans sak det är inte förbjudet att röra sig i sängen eller att ställa sig upp att skrika eller. Ni stöttar utanför med husljud. Arg får han vara ifred. Blir han ledsen är det ramsan som gäller, ni kanske måste stå utanför dörren och ramsa, LYSSNA, han frågar, ni svarar, han frågar igen....osv! Ställer han 100 frågor ska han ha 101 svar. Blir det KRIS har Torsmamma beskrivit solfjädern på ett lysande sätt,
Torsmamma skrev:Solfjädern är liksom mjuk statisk. Som jag gör den är den mjuk mot kroppen men typ 3 cm ovanför blir den hård. Så man kan liksom röra sig pyttelite med flex men inte gå upp på alla fyra eller vända sig. Men när jag gör kan man även rotera huvudet.

Så det gäller att solfjädern lugnar, man kan få stå så länge som 45 min första gången och det är inte lite jobbigt, utan mycket, Just för att man inte får hålla för hårt ner i madrassen men endå stabilt.
Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ludwig-prinsen

Inlägg av ludwig-prinsen »

tack för svaren...

ska vi alltså fortsätta som "vanligt" och inte börja om från början? Lillen har ju nu under en månad nästan sovit lika dåligt som innan vi började kura - nästan sämre, men detta e ju inte konstigt för att vi skickar olika signaler. Men det får va slut på det. Men för att det ska kunna bli ett slut på det måste vi veta HUR vi bör tackla det? Kura om, och se till att ramsan verkligen sätter sig?

Lillen vänder sig ju samma sekund som vi slutar buffa/solfjädra, vi hinner alltså inte ens påbörja ramsan eller ut ur rummet...

Så...hur ska vi göra? Smartast att kura från natt 1 för att verkligen visa lillen att nu är det detta som gäller, eller nåt annat? Vi är fullt beredda på att kura från början för att detta ska sätta sig igen..

Lillen är dessvärre en liten man som känner av sina tänder väldigt mkt, kommer han att kunna sova ensam ändå? Han fick 5!!! tänder samtidigt nyss, och 2 till på G nu...vänta tills dem är igenom innan vi kurar om, eller bara köra?
Per Ludwig Vike Sterning, 110411, påbörjade kuren 111103
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Jag vet faktiskt inte riktigt hur ni skall göra. Alla :heart: har gett så goda råd till er. Beslutet är upp till er hur ni vill gå vidare. Visst kan ni köra om, vad är det som kommer att ändras med en eventuell omkurning?

Kuren har pågått så länge och utan något gott resultat. Kanske kan vara värt att också vila från detta?

Ni måste samla kraft för att orka göra en omkurning, om det är det ni vill göra. :heart:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
ludwig-prinsen

Hej

Nja, vi har ju inte kurat sedan början på december egentligen.

vi vill inget annat än att lillen ska sova tryggt och bra, och att även mamman ska få sin sömn...för just nu är det bara mamma som gäller o det är tillbaka till att snutta hela nätterna, som det var innan vi började kura i november..

KAN man kura om är frågan vi ställer oss? Vi är beredda på att börja om från natt 1...för vi måste ju skapa förtroende och säkerhet igen med ramsan. Ska man helt enkelt se det som att vi börjar kura nu, som att vi inte gjort det tidigare? Känns som att de första nätterna/natten kan bli en galen fajt, men det kanske är det som behövs för att bryta mamma-behovet o snutta-behovet och skapa ordning med sömnen igen?
ludwig-prinsen

Hejsan hejsan - lite feedback önskas :lol:

Vi körde en omkurning i går, från natt 1 egentligen. Efter en absolut galen första timme där jag fick byta av mamma som inte fysiskt orkade solfjädra lilleman - han e galet stark - så lyckades vi få honom lugn med solfjäder/buffning och sen ramsan...han somnade vid halv 9, vi la honom vid halv 8.

Natten var bra, han vaknade vid halv 12 och behövde då lite arbete med fjäder/buff, men sen somnade han om och resten av natten räckte det med ramsan för att han skulle somna om!

Vid 6 vaknade han o vi trodde det skulle bli en fajt, men efter ramsa så lät vi honom va...o det blev tyst o han somnade!

Vid första vilan tog det 6 minuter så sov han..

Detta var väl ändå ganska bra va? från att ha snuttat på mamma hela nätterna o legat o vridit sig o sovit väldigt oroligt (trots att han sovit brevid mamma) så sov han nu mer ihållande och själv..

En fråga...han är nu 9 månader...dags att korta ner till 2 vilor på dagen? Förslag på schema?

Vår tanke är:

19.30-07.00 sova natt
07.15 välling
08.30 mellis/frukt
09.00-09.45 vila
10.30 gröt
11.30 litet snack
12-14 vila
14.30 mat
17.30 äter vår mat eller gröt
18.30 välling

OK?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ser helt ok ut, lycka till med natt 2. Jobba med ramsan nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ludwig-prinsen

Hejsan

Efter en månad som gått sådär, är vi nu tillbaka i ingen-sömn läge..

Lilleman somnar ok på kvällen, men efter 2-3 timmar vaknar han, o sen vaknar han var 30e minut eller så resten av natten..

Han ställer sig upp i sängen nu när han vaknar..

Va ska man göra? Ramsa o låta honom stå o gråta eller skrika?

Nätterna e inte bra som sagt o nu drabbas även efm vilan, den långa...där han Max sover 1 Tim ist för 2..

Kan man plötsligt sluta gå in vid uppvaknande då han ställer sig upp eller krävs omkurning för att han ska förstå?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Han är en stor kille nu, 10,5 månader! Hur ser det ut på matfronten? Riktig mat ska det vara! Och MYCKET! :D Han ska oxå få arbeta ordentligt, känna sig behövd! RÖRA på sig mycket! Få frisk luft och ha roligt!

Sömnbehovet är nu ca 14 h. 11,5 h natt lämnar 2,5 h kvar till dagen, 20 min fm-lur och 2 h lunchlur till exempel.

Jag vill att ni i detalj berättar hur dagarna ser ut, dygnet runt (gärna i schema-form)! Vad ni gör, vad han äter+ portionsstorlek, hur ni hanterar uppvak osv. Hur ser er strategi ut? Vad säger ni till sonen med miner och kroppsspråk? :D eller :shock: eller :? eller :cry: eller :roll: eller :| eller [-o< osv........ Alla vilor i mörkt rum i spjälsäng? ALLT vill jag veta! :mrgreen:
Ludwig-Prinsen skrev:Lilleman somnar ok på kvällen, men efter 2-3 timmar vaknar han, o sen vaknar han var 30e minut eller så resten av natten..
:-k

Hur gör ni vid läggningen? Vad gör ni när han vaknar?
Ludwig-Prinsen skrev:Han ställer sig upp i sängen nu när han vaknar..
Internationella SHN sid 182 skrev:Står upp i sängen

Jag hinner inte ens ut ur rummet, så har Alexander, 10 månader, ställt sig upp i spjälsängen och står där och gapar och skriker. Det hjälper inte hur många gånger jag lägger ner honom. Han kommer på benen lika fort igen.
Små älsklingar som hoppar upp till stående – låt dem stå! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande – tyvärr, inte mycket att göra åt! Det är inte förbjudet att stå upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det åt en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra någon ifrån. En ilsken unge måste få svära klart.

Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ber barnet om hjälp, och det är också först då lilla barnet är mottagligt för hjälp.

Tillrättaläggande alltså, i det läget men inte förrän då; ramsa på väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som får sista ordet.

En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger också kvar.

Ser schemat ut så här?
19.30-07.00 sova natt
07.15 välling
08.30 mellis/frukt
09.00-09.45 vila
10.30 gröt
11.30 litet snack
12-14 vila
14.30 mat
17.30 äter vår mat eller gröt
18.30 välling
Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ludwig-prinsen

Ok...då ska vi se...

07.00 ska lilleman upp..får välling ganska omgående, 2 dl...sen e det lek o skoj

08 får han en macka, oftast med leverpastej..sen lek o träna o gå..
09.00 e det 45 min sömn..
9.45 upp o hoppa..sen vid 10 gröt, 1 1/2 portion..
Efter det nån aktivitet utanför hemmet, till förskolan eller handla eller så..
12.15 lunch, en portion/burk barnmat, med 1/2 burk frukt som desert..
13-15 ska han sova lunch..brukar bli max 1.20...
Efter det en lite mellis..

Sen lek o skoj eller kanske en promenad...

17.30 mat, en burk, sen smakar han vår mat också..
18.45 välling..2 dl..

19.15-19.30 natta...nu har det blivit att mamma sitter i stol i rummet några minut i mörker så han lugnar ner sig..men innan dess la vi honom o gick ut "som vanligt"..

När han vaknar står han alltid upp nu..och då har vi lagt honom tillrätta och sen buffat lite kort...Vi är alltid lugna och tysta..försöker att inte ha massa ögonkontakt när man går in..

Bra natt innebär 3-4 uppvak...dåliga nätter vaknar han varje halvtimme från 20-07.. Då är man ganska knäckt, och dagen efter blir ju därefter med me vilor osv...

Vilorna e till 98% i mörkt rum i spjälsäng...ibland somnar han i bil, då e det ok att gå in i huset o lägga honom i sängen o då sover han vidare fast han vaknat när man bär ut honom ur bilen..

Nåt jag missat o svara på?! :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ludwig-prinsen skrev: 07.00 ska lilleman upp..får välling ganska omgående, 2 dl...sen e det lek o skoj
Glad god morgon :mrgreen: ? Ensamlek i sängen eller lek med er?

08 får han en macka, oftast med leverpastej..sen lek o träna o gå..
Äter ni oxå frukost här så det blir social delaktighet av det hela?

09.00 e det 45 min sömn..
Hur går läggningen till och hur somnar han?

9.45 upp o hoppa..sen vid 10 gröt, 1 1/2 portion..
Bra aptit! :D

Efter det nån aktivitet utanför hemmet, till förskolan eller handla eller så..
Utevistelse? Social delaktighet? Killen ska hjälpa till och känna sig livsvuiktig och behövd i familjen!

12.15 lunch, en portion/burk barnmat, med 1/2 burk frukt som desert..

13-15 ska han sova lunch..brukar bli max 1.20...
Efter det en lite mellis..
Hur går läggningen till och hur hanterar ni uppvak?

Sen lek o skoj eller kanske en promenad...

17.30 mat, en burk, sen smakar han vår mat också..
Äter han någonting själv, plockisar....?

18.45 välling..2 dl..

19.15-19.30 natta...nu har det blivit att mamma sitter i stol i rummet några minut i mörker så han lugnar ner sig..men innan dess la vi honom o gick ut "som vanligt"..

varför då? [-X [-X Av vilken anledning började detta? Redan här har ni släppt in vargen. Ni ska vakta utanför så att liten kan vara trygg i sin säng i sitt rum. Sitter hon "bara" på en stol i mörkret eller verktygas det? Skratt till godnatt?

När han vaknar står han alltid upp nu..och då har vi lagt honom tillrätta och sen buffat lite kort...Vi är alltid lugna och tysta..försöker att inte ha massa ögonkontakt när man går in..
Ögonkontakt bör vara omöjligt då det är mörkt i rummet eller? För inte tänder ni väl när ni går in? Trafiken måste upphöra, det blir en väldans massa spring, dörren står på vid gavel för vargen. Läs sid 182 i shn. När/om ni slutligen går in och lägger ner gossen när han verkligen BER om det och sen oxå ligger kvar. Ska det inte duttas någonting med buff osv. Tillrättalägg=parkera, en kort stadig solfjäder som markerar och ramsa ut.

Bra natt innebär 3-4 uppvak...dåliga nätter vaknar han varje halvtimme från 20-07.. Då är man ganska knäckt, och dagen efter blir ju därefter med me vilor osv...
Han är nog oxå knäckt.......Viktigt att hålla schemat dagtid annars blir det en nedåtgående spiral av det hela

Vilorna e till 98% i mörkt rum i spjälsäng...ibland somnar han i bil, då e det ok att gå in i huset o lägga honom i sängen o då sover han vidare fast han vaknat när man bär ut honom ur bilen..
Bra! :D Då har han ju lite "säker sovare" i sig. Tror att han skulle utveckla den sidan bättre om ni inte störde honom så mycket. :wink:

Nåt jag missat o svara på?!
:idea: Har ni barnaboken i er ägo? (kanske står i tråden men jag läser inte hela nu) Annars KÖP den! :D
:idea: Finns ensamlek med på schemat?
:idea: Social delaktighet där liten får hjälpa till, helst 2 st 20 minuters pass om dagen, (diska, tvätta, dammsuga, laga mat etc) och bli så ödmjukt tackad för sin insats. Inte, vad duktig du är, utan ett ärligt TACK för hjälpen! :D
:idea: Utevistelse! Gärna 2 gånger om dagen och gärna på barnets villkor, inte bara sitta i vagn, kanske krypa (om föret tillåter :wink: ) titta på, känna på, undersöka träd, en skrovlig husvägg osv.
:idea: Skrattet till godnattet!
:mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: Glada miner, VÄLDIGT glada miner! Vid varje läggning och väckning!
:idea: LÄMNA rummet på kvällarna! SKRATT, parkering, kort solfjäder, ut med ramsan, husljud.
:idea: När han vaknar på natten ingriper ni inte förrän han BER om hjälp, babbel och ilska verktygas inte däremot ledsenhet. Ramsan går i första hand!
:idea: Har ni kontaktat någon diplomerad kurare?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Håller med föregående talare och vill bara extra mycket pusha för den sociala delaktigheten
Social delaktighet där liten får hjälpa till, helst 2 st 20 minuters pass om dagen, (diska, tvätta, dammsuga, laga mat etc) och bli så ödmjukt tackad för sin insats. Inte, vad duktig du är, utan ett ärligt TACK för hjälpen!
Så otroligt viktigt att få de små att känna att de bidrar till familjens överlevnad. De ska ALLTID veta att 'mamma och pappa behöver min hjälp, jag är viktig, jag behövs'

Lycka till!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej på er, vad hände egentligen från en omstart av kurningen? Det har gått en månad och kuren är raserad. :shock:

Jag måste få säga att ni har hållit på i 3 månader nu allt som allt, fått i princip all hjälp vi kan ge på forumet, vi har liksom inget mer att tillföra känns det som.

:idea: Jag har egentligen bara 2 sista råd kvar till er. Avbryt kuren eller ta hjälp av en diplomerad kurare som kan guida er. För så här skall en kur inte gå till. :cry:

Det är inte sjysst mot er, det är inte sjysst mot alla som har stöttat och främst det är inte sjysst mot barnet.

Jag kommer här sätta stopp för fler hjärtan att svara i tråden, ni är välkomna tillbaka när/om ni är på bana igen med hjälp av en dipl. kurare.

Lycka till oavsett hur ni går vidare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"