Vill inte vara ute!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
anna
Kontakt:

Vill inte vara ute!!!

Inlägg av anna »

Hej!

Jag behöver råd...

Det är ju viktigt att vara ute en stund varje dag med barnen, och det är jag också. (kanske hoppar över 1 dag i veckan :oops: )

Jag har som minimum-tid 30 minuter, men det blir nästan alltd en timme åtminstone.

Men det är svårt så här vintertid (på sommaren är man ju ute hela dagarna mer eller mindre).
Det gnälls, dom vill in o.s.v.
Clara 3,5 säger att hon fryser, men det är omöjligt med de kläderna.
Då säger hon att hon fryser på kinderna, och det går ju liksom inte att göra något åt...

Än gnäller den ena, än gnäller den andra, och det är så TRÅKIGT,
när man vet hur viktigt det är!

Dom vill gunga bägge två, för att vara någorlunda nöjda, och det tycker jag tråkar ut MIG, som får stå där och pötta på hela tiden... :oops:
Nu har vi monterat ner gungorna och sagt att dom behöver sova på vintern...

Än gnäller den ena, och än gnäller den andra...
Jag försöker VERKLIGEN jobba på att entusiasmera de bägge över fåglar i luften, och konstiga grenar på marken. Låter jag dom gå fritt båda två, så blir dom bara stående och gnäller "In, In".

Jag kör även "MammutMaria-knepet: Man MÅSTE ut varje dag - "det säger Anna Wahlgren", i brist på argument emellanåt :wink:

Skäll på mig :evil: - eller ge mig förslag på hur jag ska göra för att få dem att uppskatta att vara ute vintertid :D !

Nästa höst, när Clara är drygt 4 år, ska hon gå på dagis 15 timmar i veckan, och det är ett "Ur och skur-dagis", där barnen är ute HELA dagarna...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kr?kan

Re: Vill inte vara ute!!!

Inlägg av Kr?kan »

Hej!
Angående frusna kinder kan jag bara rekomendera en "rånarluva" i ett tunnare material att ha under mössan (finns på sportaffärer) viktigt med materialet så att den inte sticks eller blir kall av utandningsluften. Min son (två år) älskar att vara ute, jag tror att svaren ofta (men inte alltid) ligger i att om man själv gillar att vara ute så "smittar" det av sig på barnen och det blir lika naturligt som andra (innomhus) aktiviteter. Jag tror därför att det är viktigt att göra saker som man också själv gillar att göra. Vi brukar nu när snön äntligen har kommit gå långa promenader med bobben (och åker naturligtvis det fortaste vi kan i nerförsbackarna) vi stannar och tittar på hästarna i hagen, tar en avstickare i skogen och tittar på djurspår. Jag är inte mamman som gillar att stå och hänga vid någon lekpark och gör därför heller inte det, tycker man däremot att just det är roligt/mysigt så gör det. Är det inte så att barn gör inte som man säger utan som man gör. Så gör det du gillar så tror jag säkert att även barnen gör det.
Hoppas att det löser sig och att barnen så småningom uppskattar utevistelsen, ur och skur dagiset blir säkert alldeles toppen!
Lycka till!

Då säger hon att hon fryser på kinderna, och det går ju liksom inte att göra något åt...

Än gnäller den ena, än gnäller den andra, och det är så TRÅKIGT,
när man vet hur viktigt det är!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej anna.
Jag håller med Kråkan, men jag änkte också på de råd jag fåt av Anna W; låtsas inte om gnället. Det är inte roligt att höra, men låtsas som om dom är nöjda och glada.

Om Clara fryser om kinderna, så säg till henne glatt att ja, det är vinden eller vintern som busar lite och då blir det kallt, men om du vill så kan vi jaga vinden - eller vntern och se om vi kan fånga den...

Spring omkring och fåna dig och låt barnen göra det också, då glömmer de snart att det är tråkigt.

Dagis tror jag inte ens att du behöver fundera på, där är det ute som gäller inget annat och det kommer hon att veta - och tycka om.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fido

Inlägg av Fido »

Hej
Om jag går ut på gården med min dotter kan hon tycka det är tråkigt ibland. Men om vi gör nåt jobb ex. skottar, sopar snö, rensar ogräs osv så är det skoj, sen när hon lessnar på jobbet så hittar hon alltid nåt skoj som måste göras (lekas)Det är ju bra om man har nån liten "skog" eller annat inspirerande då ju en steril gårdsplan eller "pedagogisk" lekplats fort blir ganska trist och förutsägbar. Ibrist på skog kan man ju ta ut lite hinkar och byttor att leka med i snön. (oj nu glömmer jag att alla inte har snö, minns med fasa hur tråkigt barnen hade förra hösten då vi ej fick snö förren i dec.) Dra gosedjur i dockvagn ute kan vara skoj eller bygga små hus åt dem vid buskar och dyl.
Låt barnen leka så mkt. som möjligt själva och håll dig i bakgrunden, helst sysselsatt med något viktigt.
Finns det några grannbarn som kanske kan gå ut samma tid som er? Roligare då man är fler.
Lycka till!!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vad jag är GLAD att Forumet finns, och ni därute, vänliga själar!!! :D

Ibland "kör man fast", tänker inte klart, och då känns det suveränt med lite nya vinklingar av ens problem!

Kråkan:
Rånarluva ska inhandlas!
"Om man själv gillar att vara ute, smittar det av sig på barnen"...
Jo, du...det stämmer in alltför väl på mig... :oops:
Jag GILLAR inte vintern! Det är kallt och bedrövligt, och naturligtvis måste dom känna av det, även fast jag inte säger det i ord! Jag har bara inte tänkt på det :shock:
Sommaren är fantastisk och då vill jag inte vara inne istället!
Jag gillar heller inte att hänga i lekparker, för då får jag ju stå där och gunga dom... Frågan är VAD jag gillar att göra ute så här års?
Jo - promenera! Och, vid närmare eftertanke, det är då det funkar bäst med barnen! Med varsin dockvagn kan dom gå LÅNGT, och är glada.
Särskilt bra fungerar det när vi har ett mål. T.ex "-Idag ska vi till handelsträdgården och köpa blommor"
Jag kör på det! Ska fundera ut lite mer projekt att ta tag i istället för att bara gå runt i trädgården utan mål och struktur...

LO:
Lite mer "busighet" hos mig själv skadar nog inte heller...Alldeles riktigt.
Jag kör väl mer med "Ja, på vintern ÄR det kallt, men på SOMMAREN är det varmt". Usch, jag skäms, här inplanterar jag omedvetet en åsikt, tack för att du får det att klarna.... :oops:
I och för sig låtsas jag inte om gnället, men jag busar inte bort det heller, lite att fundera på.
Jag kommer ihåg svaret du syftar på, det gällde gnäll när du satt vid datorn :D Funkar det bra?

Fido:
Vi har en gammal villa och en stor trädgård, och en bit ifrån huset en skog, så visst finns det saker häromkring att göra!
Sommartid är det hur mycket som helst att göra med rensning av hundratals perenner och trädgårdsland, men lite snöskottning kan man ju alltid ordna såhär års. :wink:

Nu ska jag skärpa mig!!!!

kram på er alla!
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
lill

Inlägg av lill »

Jattebra saker att tanka pa for mig ocksa som verkligen hatar vintern (och har i Minnesota blir det jadrans kallt ocksa..). Det ar klart att min lilla tjej kanske inte tycker det ar sa himla kul att knata runt i var samma gamla tradgard dag in och dag ut med en mamma som hellre satt vid koksbordet med en kopp varmt te. Hon klagar inte men verkar inte ha sa hemskt roligt heller. :oops:

Men nu ska det bli andring. :D Klart att vi kan ta dockvagnen och ga ut och ga. Eller sopa sno. Kom garna med mer forslag som en liten 1.5 aring skulle tycka var kul. :idea: Konstigt att all pahittighet forsvinner for mig sa fort det blir kallt ute, vi som hade det sa roligt hela varen och sommaren ute, efter hon borjade krypa och ga. Inte har jag riktigt markt att entusiasmen langsamt har forsvunnit alltefter temperaturen har sjunkit. :oops:
bor i USA
liten skrutta juni 2003
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"