kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Hej! Nu är vi inne på dag 2, och Oliver sover i sin säng på dagen med! :) så här har det gått:

Natt 1:
Läggning 18.30, jag buffar i 20 min. Buffar 3 ggr till, påminner 3 gånger och bekräftar 6 ggr innan det mottas, tyst 19.23.

19.48 och 01.19 vaknar han till, jag buffar kort, han gnäller lite, blir tyst och tar emot bekräftelse.

02.20-02.28 han vaknar, jag buffar, påminner 2 ggr, buffar igen och sen är det tyst, bekräftelsen mottages. Här var han väldigt arg!

06.30 väcker vi :)

Pappa tog dagen som förflöt på ungefär samma sätt, ett uppvak på långluren.

Natt 2:
Jag buffar kort vid läggning, påminner 3 ggr, han är super arg och förvirrad. Jag buffar en gång till, påminner 2 ggr, sen blir det tyst, jag bekräftar 4 gånger innan han är tyst. Sen vaknar han nästa gång 05.31, jag ramsar, han gnällpratar, bekräftar 3 ggr innan det mottages. 06.30 väcker vi :)

Dagen idag har varit bättre än gårdagen med :)

Hur länge ska man räkna med protester vid läggning? Jag förstår att det är väldigt olika, men typ efter uppföljningsveckan kanske det inte bör protesteras längre?

Sen undrar jag angående 4:e dygnet och uppföljningsveckan, om han vaknar men man inte behöver ingripa, ska man bekräfta när han är tyst?

Vid läggning så lägger man tillrätta, kanske solfjädrar lite och sen går ut med ramsa? Och så gör man sen forever (förutom solfjädern)?

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va roligt att du är igång med kuren, kommer ihåg att jag hjälpte dig med ett schema tidigare!

Natt 1 lät som en helt normal första kurnatt och bra jobbat tycker jag med att konsekvent beteende och att ni alltid bekräftar som är mycket viktigt men lätt att glömma.
Natt 2:
Jag buffar kort vid läggning, påminner 3 ggr, han är super arg och förvirrad. Jag buffar en gång till, påminner 2 ggr, sen blir det tyst, jag bekräftar 4 gånger innan han är tyst. Sen vaknar han nästa gång 05.31, jag ramsar, han gnällpratar, bekräftar 3 ggr innan det mottages. 06.30 väcker vi :)
Här skulle ramsan helt tagit över och ingen buffning eller vagning förutom vid verklig panik.

Hur länge ska man räkna med protester vid läggning? Jag förstår att det är väldigt olika, men typ efter uppföljningsveckan kanske det inte bör protesteras längre?
Svårt att sia om men säg att om ni jobbar hårt, konsekvent, mycket positiv attityd så kanske 2-3 veckor, men det är väldigt individuellt och kan ta både kortare och längre tid. Det bästa enligt mig för att mota bort ledsna miner precis vid kvällsläggningen är långa utdragna skrattet till gonattet. Jag pratar om MINST 10 minuter. Ju längre desto bättre. Det är svårt och tungt men ju mer bäbisen skrattar desto mindre troligt att denne gnäller eller gråter vid läggning :D
Sen undrar jag angående 4:e dygnet och uppföljningsveckan, om han vaknar men man inte behöver ingripa, ska man bekräfta när han är tyst?
Mitt korta svar är: Nej
Längre förklaring: Vid det laget kan du sammanfoga ramsan med bekräftelsen så att du säger alla fyra verserna efter varandra (eller hur man nu ska förklara det). Vaknar sedan barnet upp på natten (vilket alla barn gör vid flera tillfällen) så ingriper du bara om barnet är ledsen eller oroat. Om barnet vaknar och ligger och pratar, skrattar, gnäller (lättare gnäll) eller är ilsken så gör du inget.
Vid läggning så lägger man tillrätta, kanske solfjädrar lite och sen går ut med ramsa? Och så gör man sen forever (förutom solfjädern)?
Nedan gör du for ever and ever :D
1. nattslurk
2. långt skratt (skrattet till gonattet) minst 10 min
3. lägger barnet i sängen
4. släcker ner
5. lägger tillrätta (armar upp, benen ut, trycker över den lilla ryggen)
6. lägger över täcket
7. går bort från sängen och ramsar på vägen ut och avslutar med bekräftelsen
8 stänger dörren

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag vet att jag inte borde buffar vid läggning natt 2 en andra gång men jag påminde och påminde å de verkade inte som han lyssnade över huvud taget. Nu är det iaf slutbuffat och ikväll la pappa med solfjäder, och efter lite gnäll så bekräftade vi bara.. dock kom det lite gnäll till så det blev ev till bekräftelse. Dock mycket stor skillnad från läggningen igår :)

Vi har lite svårt att få honom att skratta, men vi försöker verkligen! Glad är han ju iaf men ja, skrattet kommer vi verkligen jobba vidare på. Bra med läggningsrutinerna uppstaplade så :)
Du skriver att man ska släcka innan tillrättaläggning, nu gör vi efter, är det fel? Vi lägger tillrätta, täcke på, släck, dessa nätter buffar el solfjädrat å sen ramsa ut. Är de ok?

Under uppföljningsveckan, är det ok att man varierar person då hur som helst? Pappa jobbar ju så han kommer inte ta nätter om det kommer behövas, men kan han ändå ta läggningen? Hur länge bör båda vara med vid läggning och väckning?

kram
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Och jo, du skriver att man drar ihop ramsan och bekräftelsen när man lägger, drar man fler än 4 verser då eller är det bara att man ändrar tonläge om han är tyst?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hjälp! De hände något!

Vid Olivers sista sov idag (15.45-16.30) så vaknade han 8 min förtidigt, och denna dag ska man ju avvakta innan man gör något, alla andra lurar har han tystnat av sig själv efter lite gnäll och sen har vi bara bekräftat, så jag väntade på att han skulle sluta men han började istället värva upp. Jag påminde 16.25,16.29,33 och 38. Han skulle alltså upp halv men han var ju inte lugn, det blev bara värre, kändes inte som han hörde påmonnelserna eller någonting. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag gick in 39 och solfjädrade, säkert i tio minuter statiskt och bestämt, men det blev bara värre! Då började jag buffa och på typ en halv minut var han lugn och få tog jag upp honom som om inget hade hänt och var världens gladaste morsa.. vi kom ut 52, alltså 22 minuter för sent.. vad borde jag ha gjort?? Vad gör jag om det händer igen???
Försöker skaka av mig orosvargarna här..

Dessutom händer det ofta att han gnäller till lite efter vi har bekräftat. Nu ikväll precis så var han lite gnälligare än vid läggning igår, min sambo fick påminna en gång, efter 3 min var det tyst men han bekräftade 4 ggr för att det kom ett litet gnäll efter varje bekräftelse. Är detta ok, det står ju i boken att bekräftelser inte längre bör följas av protester.. dock känns ju inte detta som en protest men det är ju ändå nåt..

attityden av självklarhet vet jag är viktig och jag gjorde mitt bästa för att inte visa något för honom men jag kan inte låta bli att undra om vi gjort nåt litet fel nånstans..
Jag skulle väl kanske behöva en rejäl buff själv bara... :P men är tacksam för svar :)

Kram
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Lugnt och försiktigt för vi denna process framåt. Så lugn och fin :heart: . Inget är förstört. När han vaknar 8 minuter för tidigt från en lur och blev aparg när du gav en påminnelseramsa- så hade jag tagit upp honom i tyst paus. Ni var inom marginalkvarten. Är det så att det händer mitt i natten- så får ni spetsa öronen och lyssna om han behöver hjälp. Behöver han den så skall han också få den så va inte rädda för att ta en nattlig diskussion med honom Han frågar efter sin säkerhet och man får svara envist tillbaka att den finns och att man kan somna om tryggt och säkert.

Runt natt 3,4 kan man baka ihop bekräftelsen med påminnelseramsan. Vid en framgångsrik kurning så har poletten börjat trilla ner hos de små godingar med bekräftelsen och de nöjer sig med att få den ihopbakad.

Det där tvivlet slänger vi i sopen. Man får göra fel-bara man kommer på banan igen. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det har gått bra idag så tvivlena är släppta. Idag la vi honom halv sju och gjorde ingenting mer än bekräfta efter 4 minuter. Dock undrar jag nu i upfölhningsveckan, jag frågade om bekräftelsen under uppvak och den ska man strunta i men vid läggningen både igår och idag har han lixom smågnällt, typ man måste stå vid dörren för att höra det ens. Han tystnar själv efter ett tag och jag har bekräftat då, men är det onödigt nu? Ska jag bara låta honom vara istället?

Kram :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Protesterar han redan när du går ut?

Om du märker att godnattramsan tar direkt när du ramsar dig ut. Dvs att på 2-3e versen (typ: :evil: AAA :x aaaaa :o aaaa)går han ner i protesterna så bakar du in bekräftelsen direkt. Du har han ju svarat/tagit på ramsan om du förstår vad jag menar. Sen låter du smågnället vara om det är så tyst som du säger och han reder ut det själv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Nej, han är alltid tyst under tillrättaläggande och under ramsan, tills typ 5 sekunder efter jag avslutat ramsan. Då kommer det gnäll, ibland jättekort, nyss när jag la honom gnällde han bara i 2 minuter, men igårkväll kom nog ett litet bakslag för han var sur och jag fick påminna en gång, han var tyst efter 25 minuter. Men oftast gnäller han i typ 10 minuter, och kan då låta både arg och ledsen, bara gnälla eller allt om vartannat..

Ibland har jag bekräftat när han håller på lite länge eller låter lite för mycket, annars låter jag honom vara helt.

Men hur menar ni när ni säger dra ihop ramsa och bekräftelse? Blir det fler än fyra verser eller bara ändra tonläge? Jag brukar säga ramsan typ som bekräftelsen i slutet eftersom han alltid är tyst..

Sen en annan fråga, hur gör man om man misstänker bajs? Och om man måste byta, får man flippa över han på rygg då?
Han har haft bajs typ hela veckan när vi tagit upp honom, antagligen har han vaknat lite för tidigt och klämt för vi har fått använda marginalkvarten hela tiden.. :P men ja, vill ju verkligen inte springa in i onödan och störa honom.. hur gör ni?

Kram
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Nej, han är alltid tyst under tillrättaläggande och under ramsan, tills typ 5 sekunder efter jag avslutat ramsan. Då kommer det gnäll, ibland jättekort, nyss när jag la honom gnällde han bara i 2 minuter, men igårkväll kom nog ett litet bakslag för han var sur och jag fick påminna en gång, han var tyst efter 25 minuter. Men oftast gnäller han i typ 10 minuter, och kan då låta både arg och ledsen, bara gnälla eller allt om vartannat..

Ibland har jag bekräftat när han håller på lite länge eller låter lite för mycket, annars låter jag honom vara helt.

Men hur menar ni när ni säger dra ihop ramsa och bekräftelse? Blir det fler än fyra verser eller bara ändra tonläge? Jag brukar säga ramsan typ som bekräftelsen i slutet eftersom han alltid är tyst..

Sen en annan fråga, hur gör man om man misstänker bajs? Och om man måste byta, får man flippa över han på rygg då?
Han har haft bajs typ hela veckan när vi tagit upp honom, antagligen har han vaknat lite för tidigt och klämt för vi har fått använda marginalkvarten hela tiden.. :P men ja, vill ju verkligen inte springa in i onödan och störa honom.. hur gör ni?

Kram
LilloppansMamma

Hej!

Man bakar ihop bekräftelsen med påminnelsen genom att gå ner mjukt och bekräftande på den fjärde och sista versen. Alltså 3 vanliga glad, hurtiga påminnelser och sedan 1 sista mjuuuukt och bekräftande.

Om liten har bajsat så byter man självklart ( tro inget annat! :wink: :lol: ) man använder sig av ledljus utifrån rummet. Byter i sängen- kanske ett snabbt tillrättaläggande och ramsa ut. Så gjorde jag tidigt in i kuren. Bajsandet på natten kommer att gå över, man får helt enkelt se till att bajsandet sker på dagen. :wink: Ge gärna katrinplommon, päron eller kiwi på morgonen/lunch.

Lycka till nu!

Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Det går hyfsat bra här för oss, vissa gånger vid dagslurarna har han somnat utan ett knyst eller efter lite prat med sig själv. :)

Dock skrika det en del vid kvällsläggningen fortfarande, ganska länge i jämförelse med dom andra sovstunderna, mellan 10 minuter och 25 minuter som mest. Han skriker upp sig, går ner i gnäll, upp igen, blir tyst ett tag, upp igen osv. För det mesta låter vi honom vara och bekräftar när han är tyst, men jag undrar om ja ska va lite på och påminna honom emellanåt så att vi kanske "diskuterar" lite istället för att han ska ha en monolog.. va tycker ni?

Kram
LilloppansMamma

Härligt här går det framåt. :lol:

Vi hade också en trend med längre "läggningar" ( ja, alltså innan hon somnade, själva läggningen går ju alltid på 2 min!) med Loppan. Hon kunde gnälla till och från, nån högre fråga in emellan. Tog mellan 15-30 minuter ett tag. Jag valde att inte ta en diskussion, för det fanns liksom inget att ta en diskussion om. Lite gnöl och bök kan man ju få ha innan man somnar. :wink:

Mitt hetaste tips är att öka skrattet och utevistelsen! Två dunderfaktorer till god insomning. :lol:

Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack för tipset! Skrattet går ibland superbra och ibland inte alls, vissa dagar har vi vårt helt svettiga efteråt men det känns som att de går åt rätt håll med. Vi försöker gå ut en stund varje dag men det hinna knappt eftersom han inte är vaken så länge i stöten. Skulle så gärna vilja att han sov ute i vagn och jag letar och letar efter något begagnat och som är tillräckligt bred men hittar inget.. och vågar inte pröva på rygg för jag är så rädd att sabba allt.. nån som vet en bred vagn? Vill att den ska vara minst 40 cm bred.. Den måste ju f-n finnas tycker jag! :P

Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Tipset om skrattet tycker jag är ett kanontips. För mig själv tog det tyvärr till långt efter kuren innan jag verkligen förstod hur otroligt effektivt ett långt skratt kan vara för trevlig kvällsläggning. Tyvärr är det ju så att det är väldigt jobbigt och besvärligt för föräldrarna :shock: Man kanske inte alltid är sugen på att leka clown och skutta runt och vara rolig.. men det är helt klart värt det och insomnandet blir MYCKET bättre efter ett redigt skratt.

Ett tips på skrattet är att börja redan lite tidigare, kanske redan i badbaljan (om ni använder sådan), busa och stänk vatten, blås bubblor och blås vatten på barnets mage. Ju gladare barnet blir desto mer skrattar det och så busar ni ändå mer och då skrattas det ändå högre o.s.v. När ni badat klart kan ni ju fortsätta i samma positiva anda med pyjamaspåklädning, tittut foten som försvann in i pyjamasen, Oj oj där tittade foten ut i gen, oj så skoj.... osv. När ni sedan kommer till själva skrattet så är barnet redan så glad att denne bara kommer att fortsätta fnissa vidare åt allt och inget :D

Gällande vagn har jag tyvärr ingen input. Tycker sängen fungerar utmärkt och utomhus kan man vara när barnet är vaken. Vi försökte länge med vagn och jag tycker det mest bara var krångel. När vi slutligen gick över till spjälsäng på alla lurar var det mer eller mindre en lättnad, men det är min personliga reflektion :D

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"