Kura Filip 6 månader (född 8 juli) planerad start 29 dec
Kura Filip 6 månader (född 8 juli) planerad start 29 dec
Hej,
jag laddar för att snart starta kurandet för min 6 månaders son och har köpt och läst boken men önskar svar/bekräftelse på några frågor för att kunna genomföra detta med gott självförtroende. Skulle verkligen uppskatta svar på mina frågor!!
Idag vaknar han mellan 5-10 ggr per natt.
1. Just nu är han inne i en period då han vaknar oftare än vanligt och gråter och är mer otröstlig och svårsövd än vad han varit innan (då jag ammade och han somnade direkt) Är han inne i ngn speciell utvecklingsperiod eller mardrömmar så att man inte borde starta kurandet just nu. Han hostar också vilket gör att han vaknar oftare, borde man vänta tills han är frisk.
2. Han somnar oftast själv och då har vi använt en ramsa "gonatt min skatt, nu är det dags att sova" sen ett par månader tillbaka och vi brukar oftast försöka buffa honom för att försöka söva om honom och slippa att ta upp honom men här har vi ju inte varit konsekventa borde vi starta från helt ny kula och välja ny ramsa och kan vi vänta mer motstånd då vi "redan" har använt Anna W metoder?
3. Även om jag har läst boken och om alla verktyg har jag svårt att få ett helt klart svar när man ska använda solfjäder respektive buffning, är det något man får känna av själv?
4. Idag sover inte Filip på mage, är det något man ska introducera innan kuren eller är det lika bra att starta med alla nyheter på en gång.
5. Vi har haft ett fast schema nu några veckor enligt 7 månader i boken men jag får honom inte att sova 1,5 timma på eftermiddagen utan 45 min kl 13:30 och 45 min kl 15. Är det negativt att dela upp den långa sovpausen i 2 pauser?
Schema:
8:30 vakna
9:00 äta
10:30-11:15 sova
12:00 äta
13:30-14:15
15:30-16:15
17:15-17:30
20:30 sova
6. På dagarna är det viktigast att se till att de sover enligt schemat om det så innebär att man måste promenera hela tiden eller ska man ta tjuren vid hornen och passa på att få till dagarna under kuren även om det blir mycket skrik och vagnande under tex. 1,5 h luren?
7. Finns det någon gång då det är ok att ta upp honom, om han blir för hysterisk?
8. Det är svårt att få honom att äta, han tar inte nappflaskan och han äter ca en smakportion av gröt vid 19 tiden samt ammar är det något som påverkar starten av kurandet eller kommer det att ge sig. Risken är ju att han kommer att vara hungrig under dessa nätter.
9. Barnmorskan på BVC har även uttalat sig om att hon tycker att vagnandet är alldeles för hårdhänt och att det kan leda till hjärnskakningar. Jag tycker inte att det känns så hårt när jag gör det men skulle uppskatta om ni kan ta bort den osäkerheten från mig.
Stort tack
Anna
jag laddar för att snart starta kurandet för min 6 månaders son och har köpt och läst boken men önskar svar/bekräftelse på några frågor för att kunna genomföra detta med gott självförtroende. Skulle verkligen uppskatta svar på mina frågor!!
Idag vaknar han mellan 5-10 ggr per natt.
1. Just nu är han inne i en period då han vaknar oftare än vanligt och gråter och är mer otröstlig och svårsövd än vad han varit innan (då jag ammade och han somnade direkt) Är han inne i ngn speciell utvecklingsperiod eller mardrömmar så att man inte borde starta kurandet just nu. Han hostar också vilket gör att han vaknar oftare, borde man vänta tills han är frisk.
2. Han somnar oftast själv och då har vi använt en ramsa "gonatt min skatt, nu är det dags att sova" sen ett par månader tillbaka och vi brukar oftast försöka buffa honom för att försöka söva om honom och slippa att ta upp honom men här har vi ju inte varit konsekventa borde vi starta från helt ny kula och välja ny ramsa och kan vi vänta mer motstånd då vi "redan" har använt Anna W metoder?
3. Även om jag har läst boken och om alla verktyg har jag svårt att få ett helt klart svar när man ska använda solfjäder respektive buffning, är det något man får känna av själv?
4. Idag sover inte Filip på mage, är det något man ska introducera innan kuren eller är det lika bra att starta med alla nyheter på en gång.
5. Vi har haft ett fast schema nu några veckor enligt 7 månader i boken men jag får honom inte att sova 1,5 timma på eftermiddagen utan 45 min kl 13:30 och 45 min kl 15. Är det negativt att dela upp den långa sovpausen i 2 pauser?
Schema:
6. På dagarna är det viktigast att se till att de sover enligt schemat om det så innebär att man måste promenera hela tiden eller ska man ta tjuren vid hornen och passa på att få till dagarna under kuren även om det blir mycket skrik och vagnande under tex. 1,5 h luren?
7. Finns det någon gång då det är ok att ta upp honom, om han blir för hysterisk?
8. Det är svårt att få honom att äta, han tar inte nappflaskan och han äter ca en smakportion av gröt vid 19 tiden samt ammar är det något som påverkar starten av kurandet eller kommer det att ge sig. Risken är ju att han kommer att vara hungrig under dessa nätter.
9. Barnmorskan på BVC har även uttalat sig om att hon tycker att vagnandet är alldeles för hårdhänt och att det kan leda till hjärnskakningar. Jag tycker inte att det känns så hårt när jag gör det men skulle uppskatta om ni kan ta bort den osäkerheten från mig.
Stort tack
Anna
Re: Kura Filip 6 månader (född 8 juli) planerad start 29 dec
Hej och varmt välkommen till forumet
Det viktigaste är att man är påläst och har tiden att vara hemma i lugn och ro när man genomför kuren.
Buffningen eller vagning brukar jag använda för att lugna. Solfjädern avslutar det hela. Jag gör också en kort solfjäder i samband med läggning.
men fungerar det med resten av familjens tider så. Sen hade jag nog gett frukost lite tidigare. Kanske
08,30 vakna
08,45 äta.
10,30-11,15 sova
12,15 mat
13,15-14,45 sova
15,30mellis
17-17,45sova
18,30 kvällsmat
bad och bus
20.00 kvällsslurk
20,30 sova
Jag tror att luren strular på grund av hunger och att aptiten strular på grund av sömnbrist. Efter hand som liten sover bättre åkar aptiten också. MEn jag tycker verkligen att ni skall försöka få in mer mat. och definitivt innan långluren. tsta majs, sötpotatis palsternacka, banan som är lite söta och brukar uppskattas. gärna med en rejäl klick smör på.
HÄR kan du se filmklipp av när Anna vagnar bland annat
MEn det är du som måste känna att det är rätt. Vi kan tipsa utifrån egen erfarenhet samt från forumet men du måste känna dig okej med vad du gör. Om du inte gör det så fungerar det inte. Och då är det inte schysst mot någon.
Men om du känner att ni är peppade at göra det här och ge lilla barnet sin sköna sömn så finns vi här och stöttar. Och du jag kan inte tjata nog. Ls läs och läs så går det bra i så fall.
kram
Härligt! Mitt råd är att läsa boken på längden och tvären tills du kan hålla föreläsning om den. Då vet du att du är så påläst att du kan ge liten rätt ledning. Sen förståss läsa på forumet och klara ut oklarheterjag laddar för att snart starta kurandet för min 6 månaders son och har köpt och läst boken men önskar svar/bekräftelse på några frågor för att kunna genomföra detta med gott självförtroende
Även om man utvecklas eller är sjuk så behöver man sova. Men jag tror att liten vaknar av hunger. En 6 mån kan äta massor1. Just nu är han inne i en period då han vaknar oftare än vanligt och gråter och är mer otröstlig och svårsövd än vad han varit innan (då jag ammade och han somnade direkt) Är han inne i ngn speciell utvecklingsperiod eller mardrömmar så att man inte borde starta kurandet just nu. Han hostar också vilket gör att han vaknar oftare, borde man vänta tills han är frisk.
Helst skall man ju inte tjuvstarta innan kuren och använda verktygen. Om ni skall byta ramsa får ni känna själva. Det viktigaste är inte de exakta orden i ramsan utan HUR man säger den. Öva i förväg. man kan låta glad, trygg, punktsättande ( nu räcker det) osv allt efter situationen. Den skall kunna sägas med rejält magstöd så den når fram även genom litens frågor. Öva när liten inte hör.2. Han somnar oftast själv och då har vi använt en ramsa "gonatt min skatt, nu är det dags att sova" sen ett par månader tillbaka och vi brukar oftast försöka buffa honom för att försöka söva om honom och slippa att ta upp honom men här har vi ju inte varit konsekventa borde vi starta från helt ny kula och välja ny ramsa och kan vi vänta mer motstånd då vi "redan" har använt Anna W metoder?
I början är det ju in vid minsta pip. Sen backar man och låter ramsan ta över.3. Även om jag har läst boken och om alla verktyg har jag svårt att få ett helt klart svar när man ska använda solfjäder respektive buffning, är det något man får känna av själv?
Det spelar ingen roll. MEN jag rekommenderar ett andningslarm oavsett sovställning.4. Idag sover inte Filip på mage, är det något man ska introducera innan kuren eller är det lika bra att starta med alla nyheter på en gång.
Allt småfolk behöver en ordentlig paus på dagen, gärna efter lunch, 15h behöver lille herren totalt. Sen kan 20,30 vara lite sent att orka till5. Vi har haft ett fast schema nu några veckor enligt 7 månader i boken men jag får honom inte att sova 1,5 timma på eftermiddagen utan 45 min kl 13:30 och 45 min kl 15. Är det negativt att dela upp den långa sovpausen i 2 pauser?
Schema:
08,30 vakna
08,45 äta.
10,30-11,15 sova
12,15 mat
13,15-14,45 sova
15,30mellis
17-17,45sova
18,30 kvällsmat
bad och bus
20.00 kvällsslurk
20,30 sova
Jag tror att luren strular på grund av hunger och att aptiten strular på grund av sömnbrist. Efter hand som liten sover bättre åkar aptiten också. MEn jag tycker verkligen att ni skall försöka få in mer mat. och definitivt innan långluren. tsta majs, sötpotatis palsternacka, banan som är lite söta och brukar uppskattas. gärna med en rejäl klick smör på.
Inte prommenera under kuren innan liten somnat säger jag. vill du gå ut och gå så gör du det 10 min efter att liten somnat.6. På dagarna är det viktigast att se till att de sover enligt schemat om det så innebär att man måste promenera hela tiden eller ska man ta tjuren vid hornen och passa på att få till dagarna under kuren även om det blir mycket skrik och vagnande under tex. 1,5 h luren?
Tanken är att du med de verktyg du har skall kunna lugna även en "hysterisk" bebis ( men du vad är det där för negativa tankar? [-X ) Här skall vi inte bli hysteriska utan liten skall lugnas på plats.7. Finns det någon gång då det är ok att ta upp honom, om han blir för hysterisk?
Se mitt tidigare svar. Men försök med ett leende införa mer mat. Sikta på lunch är mitt förslag8. Det är svårt att få honom att äta, han tar inte nappflaskan och han äter ca en smakportion av gröt vid 19 tiden samt ammar är det något som påverkar starten av kurandet eller kommer det att ge sig. Risken är ju att han kommer att vara hungrig under dessa nätter.
Rätt utförd vagning skall inte ge hjärnskakning!9. Barnmorskan på BVC har även uttalat sig om att hon tycker att vagnandet är alldeles för hårdhänt och att det kan leda till hjärnskakningar. Jag tycker inte att det känns så hårt när jag gör det men skulle uppskatta om ni kan ta bort den osäkerheten från mig.
HÄR kan du se filmklipp av när Anna vagnar bland annat
MEn det är du som måste känna att det är rätt. Vi kan tipsa utifrån egen erfarenhet samt från forumet men du måste känna dig okej med vad du gör. Om du inte gör det så fungerar det inte. Och då är det inte schysst mot någon.
Men om du känner att ni är peppade at göra det här och ge lilla barnet sin sköna sömn så finns vi här och stöttar. Och du jag kan inte tjata nog. Ls läs och läs så går det bra i så fall.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Hej,
jättestort tack för snabba och konkreta svar. Vi har nu skjutit på kur-starten då Filip fick diagnos förkylningsastma och har nu fått inhalationer och hans hosta blir bättre och bättre, han har börjat äta bättre och vårt andningslarm har kommit så vi skulle gärna vilja kura om en-två veckor.
Jag har dock ett problem, nu är det så att vi ska åka till New Zealand under hela februari och det är 12 timmars tidsskillnad.
Jag är splittrad, dels vill jag få mer ordning på nätterna tills vår semester och dels så känns det kanske fel med att börja och vända på dygnet. Några råd här?
När vi kommer hem blir han dock 8 månader och då kanske det är svårare.
Jag har justerat schemat enligt följande:
8:00 vakna
8:15 äta
10:30 -11:15 sova
12:15 äta
13:30-15 sova
15:30 äta
17:00-17:45 sova
18:15 äta
19:00 bus och nattslurk
20:00 sova
jättestort tack för snabba och konkreta svar. Vi har nu skjutit på kur-starten då Filip fick diagnos förkylningsastma och har nu fått inhalationer och hans hosta blir bättre och bättre, han har börjat äta bättre och vårt andningslarm har kommit så vi skulle gärna vilja kura om en-två veckor.
Jag har dock ett problem, nu är det så att vi ska åka till New Zealand under hela februari och det är 12 timmars tidsskillnad.
Jag är splittrad, dels vill jag få mer ordning på nätterna tills vår semester och dels så känns det kanske fel med att börja och vända på dygnet. Några råd här?
När vi kommer hem blir han dock 8 månader och då kanske det är svårare.
Jag har justerat schemat enligt följande:
8:00 vakna
8:15 äta
10:30 -11:15 sova
12:15 äta
13:30-15 sova
15:30 äta
17:00-17:45 sova
18:15 äta
19:00 bus och nattslurk
Hej igen,
en till fråga om han får i sig tillräckligt med mat. Middag äter vi kring 18 och då äter han en full portion gröt (1 dl vatten och 3/4 dl gröt) sen ammar jag honom precis innan han somnar vid 19:45 ska det räcka för att sova 12 timmar?
tack Anna
en till fråga om han får i sig tillräckligt med mat. Middag äter vi kring 18 och då äter han en full portion gröt (1 dl vatten och 3/4 dl gröt) sen ammar jag honom precis innan han somnar vid 19:45 ska det räcka för att sova 12 timmar?
tack Anna
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit.
Vad skönt att ni börjar få ordning på mat och förkylningsastman. Ni är kloka tycker jag som skjuter på kurstart tills ni känner er säkra.
Angående att kura innan eller efter resa är svårt att råda. Det ni känner är rätt kommer bli rätt. Men jag skulle ha minst tre veckor hemma innan jag gav mig iväg på en resa som vänder dygnet helt upp och ner, men det är jag det.
Angående maten så låt honom äta tills det inte går ner en gnutta till. Bjud både förrätt, huvudrätt och efterrätt. Det går ofta ner bra mycket mer än vad man kan tänka sig. Mina barn har tex. haft två frukostar, ammning/välling när de vaknar och 1,5 h senare gröt, ofta minst 1,5 portion.
Lycka till!
Ida
Vad skönt att ni börjar få ordning på mat och förkylningsastman. Ni är kloka tycker jag som skjuter på kurstart tills ni känner er säkra.
Angående att kura innan eller efter resa är svårt att råda. Det ni känner är rätt kommer bli rätt. Men jag skulle ha minst tre veckor hemma innan jag gav mig iväg på en resa som vänder dygnet helt upp och ner, men det är jag det.
Angående maten så låt honom äta tills det inte går ner en gnutta till. Bjud både förrätt, huvudrätt och efterrätt. Det går ofta ner bra mycket mer än vad man kan tänka sig. Mina barn har tex. haft två frukostar, ammning/välling när de vaknar och 1,5 h senare gröt, ofta minst 1,5 portion.
Lycka till!
Ida
Hej och tack för svar!
Vi har kört igång och kurat då jag inte hann vänta på svar.
Vi kommer dock ha 3 st veckor hemma så jag hoppas att det mesta hinner sätta sig.
Nu är första natten igång och jag sitter uppe nu kl är 4:50
börjar bli seg men det går bättre än jag trodde.
1. han somnade väldigt enkelt med buffning och ramsning i 20 minuter
2. Han vaknade dock som han alltid gör 1,5 timma efter läggning, och är jätteledsen. Här fick jag buffa ca var 5:e minut och däremellan ramsade jag. Efter 50 min somnade han och då hade jag gett bekräftelse 2 gånger.
3. Sen vaknade han klockan 2:08, besked, 2:10 ramsar*4, 2:12 ramsar*6, 2:17 buff 4*4 samt ramsar, bekräftelse 2:19
4. Vaknar 3:54 besked buffar 7*4+ramsa, 3:55 bekräftelse
Nu sitter jag och väntar på vad som ska ske. Jag har en fråga dock, någon nattsuddare uppe?
Jag är osäker på om han får i sig tillräckligt med mat för att sova hela natten om han blir för otröstlig vid 6-7 tiden ska jag amma då och kan jag efter någon vecka när vi fått i honom ännu mer mat fortsätta kura honom då fram till åtta då vi har planerat att han ska vakna? Eller "förstör" jag för mycket genom att plocka upp honom innan godmorgon tiden?
tack!
Vi har kört igång och kurat då jag inte hann vänta på svar.
Vi kommer dock ha 3 st veckor hemma så jag hoppas att det mesta hinner sätta sig.
Nu är första natten igång och jag sitter uppe nu kl är 4:50
1. han somnade väldigt enkelt med buffning och ramsning i 20 minuter
2. Han vaknade dock som han alltid gör 1,5 timma efter läggning, och är jätteledsen. Här fick jag buffa ca var 5:e minut och däremellan ramsade jag. Efter 50 min somnade han och då hade jag gett bekräftelse 2 gånger.
3. Sen vaknade han klockan 2:08, besked, 2:10 ramsar*4, 2:12 ramsar*6, 2:17 buff 4*4 samt ramsar, bekräftelse 2:19
Nu sitter jag och väntar på vad som ska ske. Jag har en fråga dock, någon nattsuddare uppe?
Jag är osäker på om han får i sig tillräckligt med mat för att sova hela natten om han blir för otröstlig vid 6-7 tiden ska jag amma då och kan jag efter någon vecka när vi fått i honom ännu mer mat fortsätta kura honom då fram till åtta då vi har planerat att han ska vakna? Eller "förstör" jag för mycket genom att plocka upp honom innan godmorgon tiden?
tack!
Hej!
Jag Sitter också uppe under kurens första natt. Det har gått bra under natten men jag märker att hon vaknar oftar nu mot morgonen. Jag är bara en mamma precis som du men jag skulle inte ta upp lillen tidigare. Då får han ju inget riktigt schema och vet inte när han ska sova och inte. Jag har en till tjej som jag kurade då hon var 6 månader. Det gick hur bra som helst. Kör denna natten såsom planerat tycker jag så får du säkert bra råd av de andra imorgon. Han svälter ju inte på en natt
och då är förutsättningnarna de bästa för fortsättningen.
ps jag skulle aldrig kura min andra om det inte hade fungerat så bra med första tjejen. Det är otroligt och vi har nytta av det än idag(3,5år)
Håll ut!
/Kram
Jag Sitter också uppe under kurens första natt. Det har gått bra under natten men jag märker att hon vaknar oftar nu mot morgonen. Jag är bara en mamma precis som du men jag skulle inte ta upp lillen tidigare. Då får han ju inget riktigt schema och vet inte när han ska sova och inte. Jag har en till tjej som jag kurade då hon var 6 månader. Det gick hur bra som helst. Kör denna natten såsom planerat tycker jag så får du säkert bra råd av de andra imorgon. Han svälter ju inte på en natt
ps jag skulle aldrig kura min andra om det inte hade fungerat så bra med första tjejen. Det är otroligt och vi har nytta av det än idag(3,5år)
Håll ut!
/Kram
/BiancaC
Vera
080913 Kurstart 090313
Annie
110409 Kurstart 120105
tack! precis vad man behövde nu! jag ska hålla ut!
lycka till du med! =D>
/Anna
lycka till du med! =D>
/Anna
Hejsan,
Tycker du fick ett bra svar av BiancaC gällande flera av dina frågor!
Lycka till!!
Tycker du jobbade på bra här!!! =D>1. han somnade väldigt enkelt med buffning och ramsning i 20 minuter
Barnen ska absolut inte vara otröstliga utan vi skall alltid lugna med ramsan i första hand och buffning eller vagning i andra hand. Självklart kan det som du säger bero på att den lille är hungrig. Skriv gärna i schemat vad han äter och hur mycket så är det lättare att se om det kan bero på detta.Jag är osäker på om han får i sig tillräckligt med mat för att sova hela natten om han blir för otröstlig vid 6-7 tiden ska jag amma då och kan jag efter någon vecka när vi fått i honom ännu mer mat fortsätta kura honom då fram till åtta då vi har planerat att han ska vakna? Eller "förstör" jag för mycket genom att plocka upp honom innan godmorgon tiden?
Tycker du fick ett bra svar av BiancaC gällande flera av dina frågor!
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Stort tack för all snabb hjälp och stöd. Jag vill dela med mig av hur det går och det går bra, tycker jag!!
Vi är nu inne på 5:e natten och han har de senaste 3 nätterna vaknat ca 3 gånger per natt, han har somnat om själv eller så lyssnar han på ramsan och somnar om efter ett tag. Imorse vaknade han 10 min i åtta och låg och småpratade för sig själv.
En gång per natt har vi valt att gå in och buffa, det har inte varit kris men vi har tagit beslutet att det känns rätt ändå då han börjar skrika upp sig och vi har behövt säkerställa att han inte hade bajsat. men det räckte med en buffomgång a 4 buffningar.
Det som hittills har känts viktigt för att lyckas är följande: (polletten trillade ner nu efter kuren
)
Få till gonattet till skrattet, det underlättar även dagslurarna.
Självsäkerhet i gonattet-ramsan och tänka ut!!
Nu hoppas jag att nätterna innehåller färre och färre uppvak.
Jag har dock några frågor jag undrar om ni kan hjälpa mig med gällande dagslurarna:
1. Detta kommer jag få bannor för...men jag har promenerat med honom för att få honom att somna och också promenerat under hela tiden han ska sova. Vi tog en enkel väg för att vi orkade inte även ta striderna på dagen...just nu. Kan vi ta itu med dagslurarna och få honom att somna själv när nätterna sitter? några tips här på någon som har delat upp det.
2. input på schemat, då han sover som en stock på förmiddagen men vaknar så fort vagnen står still på eftermiddagsluren. ska jag flytta nån del och när kan jag tidigast göra det?
8:00 vakna+amma
9:00 frukost med mig, lite gröt ( 2 msk pulver)
10:00 amma ( är det dumt att amma en gång till, det är egentligen för att säkerställa att han är mätt och grunden till att sova gott.
12:00 lunch halv liten burk mat och 2 msk gröt (blandar för att han tycker om gröt) (han blir för hungrig om man väntar längre och går inte mata)
13:30 -15 sova (är det för långt från lunch? kan jag amma vid 13:15 för att fylla honom, han somnar inte vid bröstet
15:00 amma
17-17:45 sova
18 middag 1 dl grötpulver
19:00 bad
19:30 nattslurk amma
19:45 skrattet till gonatt -dunderkur!
tack!
Anna
Vi är nu inne på 5:e natten och han har de senaste 3 nätterna vaknat ca 3 gånger per natt, han har somnat om själv eller så lyssnar han på ramsan och somnar om efter ett tag. Imorse vaknade han 10 min i åtta och låg och småpratade för sig själv.
En gång per natt har vi valt att gå in och buffa, det har inte varit kris men vi har tagit beslutet att det känns rätt ändå då han börjar skrika upp sig och vi har behövt säkerställa att han inte hade bajsat. men det räckte med en buffomgång a 4 buffningar.
Det som hittills har känts viktigt för att lyckas är följande: (polletten trillade ner nu efter kuren
Nu hoppas jag att nätterna innehåller färre och färre uppvak.
Jag har dock några frågor jag undrar om ni kan hjälpa mig med gällande dagslurarna:
1. Detta kommer jag få bannor för...men jag har promenerat med honom för att få honom att somna och också promenerat under hela tiden han ska sova. Vi tog en enkel väg för att vi orkade inte även ta striderna på dagen...just nu. Kan vi ta itu med dagslurarna och få honom att somna själv när nätterna sitter? några tips här på någon som har delat upp det.
2. input på schemat, då han sover som en stock på förmiddagen men vaknar så fort vagnen står still på eftermiddagsluren. ska jag flytta nån del och när kan jag tidigast göra det?
9:00 frukost med mig, lite gröt ( 2 msk pulver)
10:00 amma ( är det dumt att amma en gång till, det är egentligen för att säkerställa att han är mätt och grunden till att sova gott.
12:00 lunch halv liten burk mat och 2 msk gröt (blandar för att han tycker om gröt) (han blir för hungrig om man väntar längre och går inte mata)
13:30 -15 sova (är det för långt från lunch? kan jag amma vid 13:15 för att fylla honom, han somnar inte vid bröstet
15:00 amma
18 middag 1 dl grötpulver
tack!
Anna
Hej du,
Verkar ju gå ganska bra det här!
Kan han sova natt med endast en ramsa, kan han sova dag med endast en ramsa. Börja nu direkt med nästa lur att bara lägga ner, en lätt solfjäder och ramsa dig bort, det kommer att ställas frågor men efter bara några lurar kommer även dagssömnen att sitta som ett smäck
Filar lite på ditt schema (se förslag nedan med mat i fet stil)
10:00 Mellis
13:00 lunch riktig mat
16:00 amma plus mellis
18.30 middag (riktig mat)
Schemat bör inte ändras förrän kuren och uppföljningsveckan är över!
Lycka till med arbetet!
Lägg fokus på att få dagslurar att fungera, om några dar när de sitter och kuren är klar kan ni fundera på om ni vill ändra schemat!!
Verkar ju gå ganska bra det här!
Strålande arbete!! =D>Vi är nu inne på 5:e natten och han har de senaste 3 nätterna vaknat ca 3 gånger per natt, han har somnat om själv eller så lyssnar han på ramsan och somnar om efter ett tag. Imorse vaknade han 10 min i åtta och låg och småpratade för sig själv.
Du har verkligen helt rätt här, jag poängterar det väldigt ofta till föräldrar som ska kura hur otroligt viktigt skrattet verkligen är. Läste till och med om ett forskningsresultat som visar att toalettskräck mildras med ett stort skratt hos tandläkarenDet som hittills har känts viktigt för att lyckas är följande: (polletten trillade ner nu efter kuren)
Du vet med dig att du gör på ett sätt som kommer att få konsekvenser för barnets sömn, så varför gör du det? Ni har jobbat på jätte fint med nattsömnen så varför inte köra kuren fullt ut? litar ni inte på att han kan sova även på dagen? Kuren blir mycket mer utdragen om ni "fuskar" på vissa lurar. Kuren vill vi helst att ni ska komma förbi så snabbt som möjligt, inte sjyst mot varken barn eller föräldrar att fortsätta i det oändliga.1. Detta kommer jag få bannor för...men jag har promenerat med honom för att få honom att somna och också promenerat under hela tiden han ska sova. Vi tog en enkel väg för att vi orkade inte även ta striderna på dagen...just nu. Kan vi ta itu med dagslurarna och få honom att somna själv när nätterna sitter? några tips här på någon som har delat upp det.
Kan han sova natt med endast en ramsa, kan han sova dag med endast en ramsa. Börja nu direkt med nästa lur att bara lägga ner, en lätt solfjäder och ramsa dig bort, det kommer att ställas frågor men efter bara några lurar kommer även dagssömnen att sitta som ett smäck
Filar lite på ditt schema (se förslag nedan med mat i fet stil)
10:00 Mellis
13:00 lunch riktig mat
16:00 amma plus mellis
18.30 middag (riktig mat)
Schemat bör inte ändras förrän kuren och uppföljningsveckan är över!
Lycka till med arbetet!
Lägg fokus på att få dagslurar att fungera, om några dar när de sitter och kuren är klar kan ni fundera på om ni vill ändra schemat!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Re: Kura Filip 6 månader (född 8 juli) nu 10:e natten
Hej,
jag vill dela med mig av hur det går för oss.
Under natt 5-6 vaknade Filip 2 gånger men antingen somnade han om själv eller så fick vi ramsa en gång och natt 7-10 så har han sovit 11 eller 12 timmar i sträck utan att vakna en enda gång!!
Jag tycker att det känns lite ofattbart att förändringen gick så snabbt, både jag och Filip har så mycket energi nu!
Han har två nätter vaknat vid 7 tiden. Båda gångerna har han varit rätt nöjd och ligger och pratar i 20-30 min och då har vi valt att göra morgon istället för att försöka söva om honom med 30 min kvar. Vet inte om det är rätt eller fel. Jag känner också att det kan vara vi som väcker honom när vi sover i samma rum och han verkar sova lite lättare under morgontimmarna.
Att söva honom i vagn går också mycket bra även om jag har valt att dra ut på denna kurning, Jag har ju promenerat med honom men har sagt en ramsa varje gång han ska somna in och sen började jag se till att vagnen stannade så fort han skulle somna in så successivt har han lärt sig att han ska somna till ramsan och att det är ok att vagnen står still och man enbart ramsar. Då har det inte blivit hysteriska skrik och jag har inte behövt vagna som jag kände mig lite osäker inför. Det har tagit lite längre tid men jag tycker det fungerar bra. Det är inte vad ni rekommenderar men jag hade bara kraft att ta tag i nätterna och sen när nätterna satt orkade jag inte börja om med att ta striden på dagen så detta blev mitt sätt. Det är dock fantastiskt att se hur han nu lyssnar på ramsan och betingar den med att sova på så kort tid!
Jag har dock fortfarande svårt att få honom att sova 1,5 timme på eftermiddagen utan han sover oftast 45 min-1 timme men då har jag haft honom i vagn ute på rygg då sittvagnen har känts för liten för att ligga på mage. Han är verkligen pigg när han vaknar och ligger oftast och kollar, detta gör han även om jag promenerar med honom.
Jag har inte testat att lägga honom i hans säng då jag oftast har varit ute och rört på mig på eftermiddagen.
Sammanfattningsvis så välkomnar jag livet tillbaka då jag i december enbart fokuserade på sömn eller snarare bristen på den. Jag är så glad att jag inte väntade längre på att ta i tu med problemet utan nu kan se till att få ut så mycket mer av mina resterande 6 månaders mammaledighet.
Sist men inte minst den största vinsten är att se Filip som är mycket piggare, gladare och hungrigare!
Upptäckte även igår att en liten tand har tittat fram men det är inget som har påverkat sömnen.
Sist måste jag dock nämna att jag hoppas Anna Wahlgren kan gå ut och kommentera boken som hennes dotter har skrivit om henne, det skulle ge en annan lite "virke" då man nu berättar att man har valt AW metod och då man själv försöker försvara att man valt denna metod och kommentera de senaste skriverierna.
tack för allt!
Anna
jag vill dela med mig av hur det går för oss.
Under natt 5-6 vaknade Filip 2 gånger men antingen somnade han om själv eller så fick vi ramsa en gång och natt 7-10 så har han sovit 11 eller 12 timmar i sträck utan att vakna en enda gång!!
Jag tycker att det känns lite ofattbart att förändringen gick så snabbt, både jag och Filip har så mycket energi nu!
Han har två nätter vaknat vid 7 tiden. Båda gångerna har han varit rätt nöjd och ligger och pratar i 20-30 min och då har vi valt att göra morgon istället för att försöka söva om honom med 30 min kvar. Vet inte om det är rätt eller fel. Jag känner också att det kan vara vi som väcker honom när vi sover i samma rum och han verkar sova lite lättare under morgontimmarna.
Att söva honom i vagn går också mycket bra även om jag har valt att dra ut på denna kurning, Jag har ju promenerat med honom men har sagt en ramsa varje gång han ska somna in och sen började jag se till att vagnen stannade så fort han skulle somna in så successivt har han lärt sig att han ska somna till ramsan och att det är ok att vagnen står still och man enbart ramsar. Då har det inte blivit hysteriska skrik och jag har inte behövt vagna som jag kände mig lite osäker inför. Det har tagit lite längre tid men jag tycker det fungerar bra. Det är inte vad ni rekommenderar men jag hade bara kraft att ta tag i nätterna och sen när nätterna satt orkade jag inte börja om med att ta striden på dagen så detta blev mitt sätt. Det är dock fantastiskt att se hur han nu lyssnar på ramsan och betingar den med att sova på så kort tid!
Jag har dock fortfarande svårt att få honom att sova 1,5 timme på eftermiddagen utan han sover oftast 45 min-1 timme men då har jag haft honom i vagn ute på rygg då sittvagnen har känts för liten för att ligga på mage. Han är verkligen pigg när han vaknar och ligger oftast och kollar, detta gör han även om jag promenerar med honom.
Jag har inte testat att lägga honom i hans säng då jag oftast har varit ute och rört på mig på eftermiddagen.
Sammanfattningsvis så välkomnar jag livet tillbaka då jag i december enbart fokuserade på sömn eller snarare bristen på den. Jag är så glad att jag inte väntade längre på att ta i tu med problemet utan nu kan se till att få ut så mycket mer av mina resterande 6 månaders mammaledighet.
Sist men inte minst den största vinsten är att se Filip som är mycket piggare, gladare och hungrigare!
Upptäckte även igår att en liten tand har tittat fram men det är inget som har påverkat sömnen.
Sist måste jag dock nämna att jag hoppas Anna Wahlgren kan gå ut och kommentera boken som hennes dotter har skrivit om henne, det skulle ge en annan lite "virke" då man nu berättar att man har valt AW metod och då man själv försöker försvara att man valt denna metod och kommentera de senaste skriverierna.
tack för allt!
Anna
-
LilloppansMamma
Hej!
Härligt att det går framåt!
Sover gossen 1,5 timma på em? Det senaste schemat jag kunde se var det en 45 minutare på em? Vilket schema går ni efter? Många barn tenderar till att sova kortare lurar när de sover i vagn. Lägg ni honom i sängen tycker jag om detta har blivit trenden. han kanske vill ha lite mera plats att böka omkring på och vill ha magläge?
Det är så härligt att inte tänder ställer sömnen upp och ner på. Igår höll jag Loppan upp och ner på och hon kikande av skratt och då såg jag en kindtand som inte varit där innan.
Hon har sovit gott ändå.
LilloppansMamma
Härligt att det går framåt!
Det är klokt att kura klart morgnarna. Han kommer troligtvis att vakna tidigare och tidigare. Marginalkvart MAX hade jag tagit upp tidigare.Slan skrev: Han har två nätter vaknat vid 7 tiden. Båda gångerna har han varit rätt nöjd och ligger och pratar i 20-30 min och då har vi valt att göra morgon istället för att försöka söva om honom med 30 min kvar. Vet inte om det är rätt eller fel. Jag känner också att det kan vara vi som väcker honom när vi sover i samma rum och han verkar sova lite lättare under morgontimmarna.
Sover gossen 1,5 timma på em? Det senaste schemat jag kunde se var det en 45 minutare på em? Vilket schema går ni efter? Många barn tenderar till att sova kortare lurar när de sover i vagn. Lägg ni honom i sängen tycker jag om detta har blivit trenden. han kanske vill ha lite mera plats att böka omkring på och vill ha magläge?
Livet blir fantasiskt med barn som sover gott- framförallt för barnen.Slan skrev: Sammanfattningsvis så välkomnar jag livet tillbaka då jag i december enbart fokuserade på sömn eller snarare bristen på den. Jag är så glad att jag inte väntade längre på att ta i tu med problemet utan nu kan se till att få ut så mycket mer av mina resterande 6 månaders mammaledighet.
Anna har valt att inte kommentera boken. Det får vi alla respektera. Du har ju redan det bästa försvaret- ditt barn som sover gott.Slan skrev: Sist måste jag dock nämna att jag hoppas Anna Wahlgren kan gå ut och kommentera boken som hennes dotter har skrivit om henne, det skulle ge en annan lite "virke" då man nu berättar att man har valt AW metod och då man själv försöker försvara att man valt denna metod och kommentera de senaste skriverierna.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej och grattis till lyckad kurining! =D> =D>
Gå gärna in på "livet efter kuren" och berätta er historia som inspiration för andra!
Jenny
Gå gärna in på "livet efter kuren" och berätta er historia som inspiration för andra!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Re: Kura Filip 6 månader (född 8 juli) magsjuka och lång res
Hej,
nu har vi dock tagit flera steg tillbaka. Filip fick maginfluensa för 4 dagar sen och både kräks och har diarré så nu ammar jag varannan timma hela natten och han kan inte somna om själv då det flera gånger har slutat med att han kräks i sängen. Så det vi nu har gjort är en paus helt och hållet och väntar på att Filip ska bli frisk och se till att han äter hyffsat igen innan vi drar igång.
Har ni några kloka råd här?
Om två veckor kommer vi även att ge oss på lång resa med 20 timmars flygresa och 12 timmars tidsskillnad, har ni några tips här. Jag har läst i en tråd tidigare att det bästa är att man inte använder verktygen på resan men försöker implementera dem när man väl landat på målet. Några tips här?
stort tack
Anna
nu har vi dock tagit flera steg tillbaka. Filip fick maginfluensa för 4 dagar sen och både kräks och har diarré så nu ammar jag varannan timma hela natten och han kan inte somna om själv då det flera gånger har slutat med att han kräks i sängen. Så det vi nu har gjort är en paus helt och hållet och väntar på att Filip ska bli frisk och se till att han äter hyffsat igen innan vi drar igång.
Har ni några kloka råd här?
Om två veckor kommer vi även att ge oss på lång resa med 20 timmars flygresa och 12 timmars tidsskillnad, har ni några tips här. Jag har läst i en tråd tidigare att det bästa är att man inte använder verktygen på resan men försöker implementera dem när man väl landat på målet. Några tips här?
stort tack
Anna