Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
FrökenK

Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Inlägg av FrökenK »

Hej!

Vi ska börja kura vår 8 månaders om 2 dagar och har satt ihop ett schema. Vad tror ni om detta? All hjälp och alla tips och synpunkter tas tacksamt emot!

07.00 God morgon, Frukost
09.00 Sova 45 minuter
09.45 Äta
12.00 Sova 1,5 timme
13.30 Äta
16.00 Sova 45 minuter
16.45 Äta
19.30 Sova med nattslurk innan
Son född 110509
Kurstart 120108
LilloppansMamma

Re: Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej FrökenK och välkommen hit! :lol:

Först och främst när man gör upp schema så skall man utgå från barnet- men många barn har mycket snarlika scheman. Så jag talar utifrån de klassiska scheman.

Då ska vi ta oss ett kik på ert schema. Jag reagerar lite på den sena läggningen. Jag hade lagt vid 19 om ni har godmorgon vid 07. Då hade jag också skjutit bak den sista luren till 15.30. Dessutom så hade jag nog skurit ner på luren något till 20 minuter. Snart ryker den sista luren. :wink:

Jag hade möblerat lite i mattiderna också. Mattiderna fungerar som allra bäst när magen får vila lite mellan målen- så de små får bygga upp en hälsosam aptit. 3-3,5 max 4 timmar mellan målen. Undantaget är nattslurken som kan komma en timma in på middagen. Vad äter liten om dagarna?

Lycka till med funderingarna!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Hej och tusen tack för svar!!

Har gjort om i schemat nu, hur ser detta ut?

07.00 Gomorron och ersättning
08.15 Gröt
09.15-10.00 Sova
11.30 Varm mat
12.30-14.00 Sova
14.30 Mellanmål
15.30-15.50 Sova
18.00 Varm mat
19.00 Sova och nattslurk

Som det är just nu är det sisådär med maten dagtid och vi har inga riktiga rutiner och vet inte riktigt hur han ska äta men det är enligt ovan vi vill att han ska äta. Ser det okej ut?

Har en fråga också angående dagslurarna som vi har tänkt ha i vagnen. Vagnen är tyvärr formad så att det inte går att ligga på mage i den. Kan man ha honom sovandes på mage på natten men på rygg i vagnen under dagslurarna?

Tack på förhand!!
Son född 110509
Kurstart 120108
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Ännu en fråga :)

Vi har hund som måste ut på promenad. Letar och letar men hittar inte om det är okej att ta den långa sovstunden i vagnen ute under promenaden?
Son född 110509
Kurstart 120108
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
Vi har hund som måste ut på promenad. Letar och letar men hittar inte om det är okej att ta den långa sovstunden i vagnen ute under promenaden?
Helt ok men låt först barnet somna ordentligt, vänta 10 minuter och sen är det bara att knata iväg!!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Ingen som har synpunkter eller tips på schemat jag skrev samt även vagnproblematiken? Vi har tänkt att börja kura imorgon så behöver svar snarast tack! :)
Son född 110509
Kurstart 120108
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag tycker att schemat ser bra ut. Jag personligen hade bytt ut ersättningen på morgonen till välling- och haft välling som nattslurk. Välling mättar mycket mer än ersättning.

Visst skulle det fungera att ha sonen på rygg i vagnen, men jag tror inte att han sover lika länge. Har de små fått korn på det där magläget så föredrar de helst att ligga på mage. :wink: Men som jag förstår det så vill ni ha långvilan i vagnen på rygg. Det KAN vara så att han inte vill sova luren ut, utan i regel 20-45 min. Det har aldrig slagit fel, de få gångerna Loppan fått sova i vagnen på långluren. Men klarar han skarven så ser jag inga problem med det, men min personliga åsikt är att vid långvilan bjuckar man på en säng. Men det är också jag det- och ingen lag. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Tack snälla för svar! Då byter jag ut ersättningen mot välling istället, tack för tips :)

Angående den långa sovstunden på dagen så känner jag att man blir så otroligt låst om han ska sova i en säng. Det innebär då att man aldrig kan vara borta den tiden på dagen utan måste vara hemma eller hemma hos någon annan om jag har förstått det hela rätt?
Vi skulle gärna ha haft honom på mage i vagnen men det går inte med den vagnen vi har och det känns som att det blir svårt att ha honom på mage i vagnen ju större han blir?

Åter igen; Tack snälla för alla tips och all hjälp, uppskattas enormt!

Vi kommer att börja kura vår son inatt och är väldigt laddade och förväntansfulla! :)
Son född 110509
Kurstart 120108
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och spännande med kur i natt,

tänkte bara dela med mig av hur jag gjort med mina barn. de har alltid haft alla sina lurar i vagn. Ända tills de slutat med att sova middag. Vi köpte helt enkelt en begagnad tvillingvagn för några hundra på blocket. En väldigt gammal men hur bra som helst för barnen att sova i. :lol:

Lycka till inatt!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Äntligen har kurandet startat och vi har tagit oss igenom första natten. Det här är de anteckningar min fästman har från första natten som han tog:

18:50 Skrattet till gonattet
19.00 God natt, släcker lampan, lägger tillrätta och börjar buffa, tyst, ramsa ut x 4, tyst, bekräftelse
19.14 Gråter, in igen och buffa, ramsar ut x4, bekräftelse
19.30 Gråter, in och buffar i ca 1,5 timme(!) tyst, ramsar ut, bekräftelse
21.18 Gråter, buffar, ramsar ut, gråter, in igen och buffa, ramsar ut. Håller på så ca 10 ggr fram och tillbaka.
21.46 Somnar med gråten i halsen
21.55 Vaknar, går ej in, ramsar x 4, tyst, bekräftelse
22.37 Gråter, in och buffar, tyst, ramsar ut x 8, bekräftelse
23.40 Gråter, in och buffar, ramsar ut x 4, bekräftelse
00.35 Gråter, in och buffar, ramsar ut x 4, bekräftelse
01.38 Samma som ovan
02.42 Samma som ovan
03.47 Samma som ovan
03.52 Samma som ovan
04.10 Gråter, buffar, ramsar ut, gråter, in och buffar, ramsar ut osv i ca 1 timmes tid
06.58 Börjar gråta lite, in och buffar, tyst, vi går in och gör godmorgon med tjo och tjim!

Det är en väldigt trött son som väcks och hans ögon är alldeles svullna av all gråt under natten och jag har aldrig sett honom så trött!

Vad har ni för synpunkter på natten och tips på natten som kommer?!

Tack på förhand! :)
Son född 110509
Kurstart 120108
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Då har andra natten passerat och den blev så här:

19.00 Gonatt. Gallskriker när pappa läggger ner, vill vrida sig hela tiden. Buffar, panikskriker hela tiden
19.36 Småsnyftar av utmattning, ramsar ut, tyst, bekräftar.
19.38 Vaknar med ett skrik, påminner och bekräftar utifrån
20.00 Vaknar och skriker, arg och gråter, ramsar x 1000 känns det som
20.12 Somnar om och gnäller lite, bekräftar
20.28 Vaknar, gråter, ramsar. Han tycker synd om sig själv.
20.34 Tyst i hans rum. Tror han har vridit på sig
20.49 Vaknar, gråter, ramsar x 20 utanför
20.55 Tyst igen
21.19 Vaknar, gråter, ramsar x6 utanför
21.21 Sover
22.33 Vaknar, smågråter lite, ramsa x 4
23.00 Vaknar, smågråter några minuter, ramsar x 10
23.06 Återfaller i gråt på bekräftelsen, undrar hur han ligger?
23.36 Knorrar, ramsa x 6, låter som att han har vänt sig
00.40 Vaknar, gråter argt i ca 8 min, ramsar x 20, bekräftelse
01.20 Vaknar, gråter svagt i 5 min, ramsar x 5, bekräftar x 2
01.50 Snyftar, ramsar en gång, tyst igen
03.20 Vaknar, gnäller
04.00 Vaknar, gnäller lite längre stund
05.00 Vaknar, orolig, pratar lite med sig själv i ca 20 min
07.00 Gomorron!

Vore verkligen jättetacksam för synpunkter och åsikter! Finns det verkligen ingen som har tid att hjälpa oss?!

Tack på förhand!
Son född 110509
Kurstart 120108
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker att natt 1 gick precis som ett skolexempel. Natt 2 känns det som om ni kanske hade behövt gå in någon gång men kände ni att ni fick till en "dialog" med ramsan? Det skall liksom ske en dialog och att ramsan sen får sista ordet.

Hur har dagarna gått?

Det viktiga nu natt 3 är att ni verkligen får upp dialogen med ramsan, han skall liksom inte skrika tills han somnar av utmattning, det är inte riktigt tanken.

så behöver man då kan man vid JÄTTEKRIS gå in och buffa, MEN, säg inte ramsan x4 för att direkt gå in då betyder ju ramsan "jag kommer" utan avvakta lite innan ni går in.

Ang. sovställning osv... avvakta tills han har sovit i 10 min (inte 5 och inte 20) då kan ni gå in försiktigt och lägga rätt honom om han ligger illa.

De 3 första dygnen på kuren kan vara mycket jobbiga, så jobba målmedvetet och med tålamod. Läs gärna bland "vanliga frågor" och om 8-mån ångesten, så ni vet lite hur ni kan hantera den och varför det är så viktigt med säkerheten.

Glöm inte skratt till go natt i minst 10 in innan läggning, sen en snabb läggning i redan mörklagt rum, poff ner, lägg till rätta, ut med ramsan.

Annars ser det ut som ni tuffar på rätt bra tycker jag. Ser fram emot en ny rapport i morgon. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Tusen tack för svar!! Uppskattas enormt!

Dagarna bar gått bra tycker jag, han är rätt gnällig men det är ju för att han är så trött så fullt förståeligt. Han äter bättre nu tycker jag, gillar verkligen det här med rutiner och vi följer schemat till punkt och pricka!

Dock har jag frågor om dagslurarna, eller rättare sagt den sista luren som enbart är 20 minuter, de känns så kort, som att det inte ger ngt liksom. Är det en tanke kring att sista luren är så kort?

Vi har valt att ha honom i vagnen under dagen då jag inte vill känna mig så låst till hemmet, främst för att vi har en hund som måste ut. Har läst då att man enbart ska vagna första dagen och fick även tips om att han ska somna innan man börjar promenera, alltså somna med ramsan. Men jag läste i en annan tråd där Anna W har svarat ngn att utomhus ramsar man inte utan då vagnar man. Har jag missuppfattat eller
rört ihop det?

Hör av mig imorgon oc meddelar hur natten gått! :)
Son född 110509
Kurstart 120108
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Fröken K skrev: Dock har jag frågor om dagslurarna, eller rättare sagt den sista luren som enbart är 20 minuter, de känns så kort, som att det inte ger ngt liksom. Är det en tanke kring att sista luren är så kort?

Den hade varit längre om du hade börjat kura när sonen var yngre.... :wink: . 20 minuter är en klassiskt sömnpass , visst känner du dig lite piggare om du fått vila en stund på soffan oxå? :wink: Att den är 20 minuter nu är för att den minskas ner för att så småningom försvinna, det är den lur som oftast försvinner först när man går över till 2 lurar.

Vi har valt att ha honom i vagnen under dagen då jag inte vill känna mig så låst till hemmet, främst för att vi har en hund som måste ut.

Min personliga åsikt är att man bör erbjuda liten en säng under långluren, man sover oftast skönast när man kan röra sig som man vill. Här hemma anpassar vi dagen så att vi alltid är hemma (eller borta med resesäng) under lunchluren, men det är vi det. 8)

Har läst då att man enbart ska vagna första dagen och fick även tips om att han ska somna innan man börjar promenera, alltså somna med ramsan. Men jag läste i en annan tråd där Anna W har svarat ngn att utomhus ramsar man inte utan då vagnar man. Har jag missuppfattat eller
rört ihop det?

Nej då. Du kan göra som det passar dig. Jag ramsade i vagn när sönerna sov ute. Gör du inte det, skaka bara lite i handtaget på vagnen för att markera att det är sovdags och gå därifrån.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Tack snälla för svar!

Nu har 3:e natten passerat och den såg ut så här:

19.00 Gonatt. Arg kille, ledsen, hulkar, gråter, arg och, trött. Buffar bara några tag och går ut med ramsan.
19.22 Sover efter ca 3-4 minuters buffning då han blev värre. Ramsar ut, bekräftar.
21.45 Vaknar, hulkar lite. Ramsar ett par ggr, ca 3-4 minuter. Tyst, bekräftar.
22.43 Vaknar, gnäller, lite gråt. Ramsar x 2. Tyst, bekräftar.
03.25 Vaknar, somnar om efter 4 minuter oxh 6 x ramsa.
04.20 Vaknar, gnällig ca 5 minuter. Ramsar x 2.
04.36 Vaknar, gnällig ca 10 minuter. Ramsar x 4.
07.00 Gomorron!!

Känns betyyyydligt bättre än tidigare nätter och det känns som att han börjar gilla magläget.
Kunde vi ha gjort något annorlunda?

Känner mig fortfarande osäker på dagslurarna. Som det är nu har jag behövt vagna en hel del för att han ska komma till ro. Känns som att inte ramsan hjälper. Dag 3, hur skulle ni gå tillväga med lurarna i vagnen då?

Tack på förhand!!
Son född 110509
Kurstart 120108
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"