Kura på rygg?
Kura på rygg?
Hej!
Jag har två frågor. Vi ska börja kura vår 4 mån son på tisdag.
Vi har svårt att bestämma oss om vi ska kura på rygg eller mage/sida. Han kan inte vända sig ännu men är på god väg. BVC sköterskan tror att detta beror på att han är en så stor kille. Han är trots detta stadig och stark.Vi känner att vi inte kan vänta med att kur på grund av sömnbrist och det påverkar min mans arbete. Vi har köpt ett andningslarm men vet ändå inte om vi vågar kura på mage. Till saken hör att jag uppfattar det som att han inte trivs så bra att sova på rygg han sover oroligt och kan vakna till var tionde minut under natten. Som det är nu sover han tillsammans med oss i vår säng.
Jag skulle gärna vilja höra om det är någon som har kurat på rygg och hur det har gått?
Vidare undrar jag om daglurarna ska vara på samma ställe som nattsömnen?
Jag har två frågor. Vi ska börja kura vår 4 mån son på tisdag.
Vi har svårt att bestämma oss om vi ska kura på rygg eller mage/sida. Han kan inte vända sig ännu men är på god väg. BVC sköterskan tror att detta beror på att han är en så stor kille. Han är trots detta stadig och stark.Vi känner att vi inte kan vänta med att kur på grund av sömnbrist och det påverkar min mans arbete. Vi har köpt ett andningslarm men vet ändå inte om vi vågar kura på mage. Till saken hör att jag uppfattar det som att han inte trivs så bra att sova på rygg han sover oroligt och kan vakna till var tionde minut under natten. Som det är nu sover han tillsammans med oss i vår säng.
Jag skulle gärna vilja höra om det är någon som har kurat på rygg och hur det har gått?
Vidare undrar jag om daglurarna ska vara på samma ställe som nattsömnen?
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Kura på rygg?
Hej och välkommen!
jag vet flera som kurat på rygg, och skulle gissa att kanske 50% av dem kurar om på magen efter ett par veckor när de märker att det är bättre. 8)
Det viktiga är att man har ett slätt underlag, ingen kudde och inte för mycket gosedjur.
Hur gammalt är barnet i fråga?
Vad har ni för schema tänkt?
Härligt med andningslarm, det är perfekt!
jag vet flera som kurat på rygg, och skulle gissa att kanske 50% av dem kurar om på magen efter ett par veckor när de märker att det är bättre. 8)
Det viktiga är att man har ett slätt underlag, ingen kudde och inte för mycket gosedjur.
Hur gammalt är barnet i fråga?
Vad har ni för schema tänkt?
Härligt med andningslarm, det är perfekt!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
August är 4 månader 28/ 12 då vi ska kura.
Schemat har vi inte spikat ännu men det ser ut så här
20.00 - 07.00 Natt
07.00 Äta
08.15 -09.00 (45)
10.00 Äta
11.00- 13.00 Sova (2)
13.00 Äta
15.00 - 15.45 (45)
16.00 Äta
18.00 -18.45 Sova (45)
19.00 Äta Bada
20.00 Nattslurk
Sova!
Kom gärna med synpunkter
. Det enda vi har utgått ifrån är att han brukar vilja sova ca en timme efter han vaknat på morgonen.
Vi kommer nog att försöka kura på rygg ändå vi vill väldigt gärna att det ska fungera.
Schemat har vi inte spikat ännu men det ser ut så här
20.00 - 07.00 Natt
07.00 Äta
08.15 -09.00 (45)
10.00 Äta
11.00- 13.00 Sova (2)
13.00 Äta
15.00 - 15.45 (45)
16.00 Äta
18.00 -18.45 Sova (45)
19.00 Äta Bada
20.00 Nattslurk
Sova!
Kom gärna med synpunkter
Vi kommer nog att försöka kura på rygg ändå vi vill väldigt gärna att det ska fungera.
-
frk Carlsson
Hejhopp,
Lägg första luren tidigast 2 tim efter att han klivit upp p morgonen(2-2.5 tim mellan lurarna enl boken
).Vad han vill nu och hur det kommer vara i o m att ni kurar är två helt olika saker
Kolla här för tips kring hur man kan lägga upp lurarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Måltider med 3-3.5 tim mellanrum, 5 st under dagen, och gärna i samband med lur, dvs strax innan man ska sova och så en påfyllning efter det man kliver upp. T ex frukost 07, ett ev extra mellis på fm. om man vill ,lunch vid 11, mellis vid 14/15, middag 17 och kvällsslurk strax innan sänggåendet. (ungefärliga tider)
Så har vi kört och det har funkat kanon
Min syrra kurade sin dotter på rygg, enbart, och det gick finfint. Huvudsaken är att man är konskevent :thumbsup:
/Sanna
Erigil skrev:Schemat har vi inte spikat ännu men det ser ut så här
20.00 - 07.00 Natt
07.00 Äta
08.15 -09.00 (45)
10.00 Äta
11.00- 13.00 Sova (2)
13.00 Äta
15.00 - 15.45 (45)
16.00 Äta
18.00 -18.45 Sova (45)
19.00 Äta Bada
20.00 Nattslurk
Sova!
Kom gärna med synpunkter. Det enda vi har utgått ifrån är att han brukar vilja sova ca en timme efter han vaknat på morgonen.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Så har vi kört och det har funkat kanon
Min syrra kurade sin dotter på rygg, enbart, och det gick finfint. Huvudsaken är att man är konskevent :thumbsup:
/Sanna
Hej!
Har ni införskaffat Internationella SHN-boken så ni kan läsa på riktigt ordentlig under julhelgen?
20.00 - 07.00 Natt
07.00 Äta
08.15 -09.00 (45)
10.00 Äta
11.00- 13.00 Sova (2)
13.00 Äta
15.00 - 15.45 (45)
16.00 Äta
18.00 -18.45 Sova (45)
19.00 Äta Bada
20.00 Nattslurk
Sova!
Angående schemat:
Någon särskild anledning till att ni inte vill ha 12 h natt?
Sista sovpasset ligger lite väl sent inför natten, bara en knapp timmas vakentid. Där ni ska hinna äta bada och äta igen. Sista matpasset ligger oxå väl sent och nattslurken bör ligga minst 15 minuter, gärna 30 före läggningen.
Vilket mål har ni klockan 19.00, middag?
Klura lite mer på andra halvan av dagen tycker jag, men det är jag det....
Skulle ni vilja ha 12 h natt blir fördelningen av mat och sömn lite annorlunda, 3 lurar (3,5 h) och 4 mål + nattslurk.
Jenny :santa:
Har ni införskaffat Internationella SHN-boken så ni kan läsa på riktigt ordentlig under julhelgen?
20.00 - 07.00 Natt
07.00 Äta
08.15 -09.00 (45)
10.00 Äta
11.00- 13.00 Sova (2)
13.00 Äta
15.00 - 15.45 (45)
16.00 Äta
18.00 -18.45 Sova (45)
19.00 Äta Bada
20.00 Nattslurk
Sova!
Angående schemat:
Någon särskild anledning till att ni inte vill ha 12 h natt?
Sista sovpasset ligger lite väl sent inför natten, bara en knapp timmas vakentid. Där ni ska hinna äta bada och äta igen. Sista matpasset ligger oxå väl sent och nattslurken bör ligga minst 15 minuter, gärna 30 före läggningen.
Vilket mål har ni klockan 19.00, middag?
Klura lite mer på andra halvan av dagen tycker jag, men det är jag det....
Jenny :santa:
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Det blev lite dubbel visdom här! 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack!
Ja, jag ska klura lite mer på schemat kände väl att det inte var helt optimalt som det var. Tack för tipsen!
Vi har SHN- boken och läser så mycket vi bara hinner.
En till fråga som jag kom på idag är det här med maten. August äter ganska bra på dagarna men trots det äter han mycket på nätterna. Jag undrar om vi bör vänta tills han har börjat äta mer ordentlig "riktig" mat på dagarna innan vi kurar eller om det går bra med bara amning? Han har nyss börjat med smakisar.
Ja, jag ska klura lite mer på schemat kände väl att det inte var helt optimalt som det var. Tack för tipsen!
Vi har SHN- boken och läser så mycket vi bara hinner.
En till fråga som jag kom på idag är det här med maten. August äter ganska bra på dagarna men trots det äter han mycket på nätterna. Jag undrar om vi bör vänta tills han har börjat äta mer ordentlig "riktig" mat på dagarna innan vi kurar eller om det går bra med bara amning? Han har nyss börjat med smakisar.
-
frk Carlsson
Det är att rekommendera att barnet äter så mkt "vanlig" mat som möjligt för att sen klara av att sova 12 tim i sträck.
Jag har väntat tills de ätit puré och gröt/välling alla 5 målen.Det går ganska snabbt att komma upp i konsumtion om man står på...vid ca 5 mån har vi varit där.Så börja tuta på redan nu och ta det som det kommer tänker jag
Desto bättre för en själv eftersom man slipper oroa sig för att de är hungriga på natten.
Men det är som jag resonerar
(Aptiten brukar börja blomstra i o m att kuren sätter sig, så då kan man få mata på HUUUUR mkt som helst
)
Jag har väntat tills de ätit puré och gröt/välling alla 5 målen.Det går ganska snabbt att komma upp i konsumtion om man står på...vid ca 5 mån har vi varit där.Så börja tuta på redan nu och ta det som det kommer tänker jag
Men det är som jag resonerar
(Aptiten brukar börja blomstra i o m att kuren sätter sig, så då kan man få mata på HUUUUR mkt som helst
Vi börjar kura imorgon 5/1 och har fortfarande några frågetecken som måste redas ut.
För det första undrar jag hur man ska göra när man första gången buffat och sedan ramsat sig ut, vad händer då om han bara fortsätter skrika? Ska jag gå in och buffa igen eller ska jag vänta och se om han lugnar sig
För det andra jag läste i någon tråd här på forumet att man ska låta barnet vara arg och inte gå in och buffa om han är arg utan kanske spela musik eller göra "husljud" i vilka lägen gör man detta och hur vet man om han är arg
För det tredje undrar jag om man en utav lurarna kan vara ute och gå med vagnen eller om man ska låta vagnen stå stilla
För det första undrar jag hur man ska göra när man första gången buffat och sedan ramsat sig ut, vad händer då om han bara fortsätter skrika? Ska jag gå in och buffa igen eller ska jag vänta och se om han lugnar sig
För det andra jag läste i någon tråd här på forumet att man ska låta barnet vara arg och inte gå in och buffa om han är arg utan kanske spela musik eller göra "husljud" i vilka lägen gör man detta och hur vet man om han är arg
För det tredje undrar jag om man en utav lurarna kan vara ute och gå med vagnen eller om man ska låta vagnen stå stilla
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, se mina svar i dina frågor nedan.
Lycka till med kuren!
Läs en vända till i boken om lathunden, säkerhet och trygghet. sist njutningen.Erigil skrev:Vi börjar kura imorgon 5/1 och har fortfarande några frågetecken som måste redas ut.
För det första undrar jag hur man ska göra när man första gången buffat och sedan ramsat sig ut, vad händer då om han bara fortsätter skrika? Ska jag gå in och buffa igen eller ska jag vänta och se om han lugnar sig![]()
Man buffar första natten lugn (nästan sömntung) ut med ramsan. Sen lyssnar man, hur låter det? In igen buffa lugn (nästan sömntung) allt enl. lathunden. Printa den och ha den på dörren. Det kan bli ganska många spring in och ut, eller att man ibland får stå rätt länge första natten. Men så lång tid skall det inte ta igen. Glöm inte bekräftelsen alltid X4 och separat.
För det andra jag läste i någon tråd här på forumet att man ska låta barnet vara arg och inte gå in och buffa om han är arg utan kanske spela musik eller göra "husljud" i vilka lägen gör man detta och hur vet man om han är arg![]()
Första natten är detta inget problem eftersom du buffar vid minsta pip. Det är snarare framåt natt 4 eller så då man märker att ramsan faktiskt inte lugnar, då kan man behöva använda mera husljud och avvakta lite mer på rätt tillfälle.
Jag hade om jag varit du lärt honom att somna i stillastående vagn. Långlur kan man (om det inte går att lägga på mage i vagnen) behöva ha inne i sängen. Om du går kommer du ALLTID behöva gå på vagnslurar.
Lycka till med kuren!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack för snabbt svar!
Vårt schema ser ut så här nu:
19.30 -07.00 Natt (11,5)
07.00 Första målet
08.30-08.50 lur (20)
10.00 Andra målet
11.00-13.00 lur (2)
13.00 Tredje målet
15.00- 16.30 lur (1,5)
16.30 Fjärde målet
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt!
Jag har varit tvungen att ta hänsyn till babysim 9.30 som redan är betalt och startar nu på söndag därav den korta luren på förmiddagen. Men jag tar gärna emot förslag om någon kommer på nått bättre
Vårt schema ser ut så här nu:
19.30 -07.00 Natt (11,5)
07.00 Första målet
08.30-08.50 lur (20)
10.00 Andra målet
11.00-13.00 lur (2)
13.00 Tredje målet
15.00- 16.30 lur (1,5)
16.30 Fjärde målet
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt!
Jag har varit tvungen att ta hänsyn till babysim 9.30 som redan är betalt och startar nu på söndag därav den korta luren på förmiddagen. Men jag tar gärna emot förslag om någon kommer på nått bättre
-
LilloppansMamma
Hejsan!
Om du tror att schemat fungerar så kör.
Ni ligger något plus, men det skall nog inte störa i nuläget.
Kanske kan ni ta bussen till babysimmet? Så låter ni honom somna i sin vagn och sedan rullar ni i väg och så kan han sova på bussen dit? Bara en tanke.
LilloppansMamma
Om du tror att schemat fungerar så kör.
Kanske kan ni ta bussen till babysimmet? Så låter ni honom somna i sin vagn och sedan rullar ni i väg och så kan han sova på bussen dit? Bara en tanke.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack för all hjälp jag lär behöva mer innan detta är över men sista frågan innan kuren ikväll
Hur gör man under daglurarna om han inte somnar direkt. Exempelvis om jag lägger för förmiddagsluren 8.30 och han inte hinner somna innan kuren är slut 8.50 eller att han somnar femminuter innan den är slut. Vad gör jag då
Hur gör man under daglurarna om han inte somnar direkt. Exempelvis om jag lägger för förmiddagsluren 8.30 och han inte hinner somna innan kuren är slut 8.50 eller att han somnar femminuter innan den är slut. Vad gör jag då
Första natten avklarad och trots mycket frågor så gick det över våra förväntningar. Igår kväll trodde jag att jag skulle vika mig men min man (som tar de två första nätterna) var stenhård och gjorde ett superjobb! Vi får väl se hur det går ikväll
Jag har en fråga om schemat, jag vet att man inte ska ändra något innan uppföljningsveckan är över och att schemat ska vara super genomtänkt vilket jag också trodde att det var. Nu känner jag dock att han kanske skulle kunna sova från 19.00 - 07.00 skulle man kunna ändra det nu eller ska vi vänta tills efter uppföljningsveckan
Måste det vara lika mörkt som på natten under daglurarna
Jag har en fråga om schemat, jag vet att man inte ska ändra något innan uppföljningsveckan är över och att schemat ska vara super genomtänkt vilket jag också trodde att det var. Nu känner jag dock att han kanske skulle kunna sova från 19.00 - 07.00 skulle man kunna ändra det nu eller ska vi vänta tills efter uppföljningsveckan
Måste det vara lika mörkt som på natten under daglurarna