Vi har bestämt oss för att kura vår snart 8-månaders dotter. Som det är nu så sover hon ganska ok, men inte tillräckligt bra.
Vi har egentligen 2 problem:
1. Nattningen är ibland lite stökig. Hon sover i egen säng och somnar alltid själv, men det kan bli en del stök och skrik och många isättningar av nappen innan hon slappnar av och somnar. De senaste kvällarna har varit ovanligt stökiga. Vi försöker verkligen undvika att ta upp henne, men ibland gör vi det ändå.
2. Egentligen är nog största problemet nappen, det är det enda verktyg vi har idag och den vill vi ju ta bort och ersätta med ramsan. Hon brukar vakna 1- 2 (ibland 3) gånger per natt och då brukar det räcka med att sätta i nappen så somnar hon om. Ibland funkar det inte med bara nappen och då vet vi inte vad vi ska göra eftersom vi inte vill ta upp henne och inte använda kurens verktyg förrän vi sätter igång. Då har det hänt att hon får mat, så somnar hon om.
Det känns som att vi har bra förutsättningar för att lyckas med kuren. Vi SKA lyckas helt enkelt! Jag har läst en hel del och försöker förbereda mig (och försöker peppa pappan) så gott jag kan. Jag är inte färdig med läsandet, men känner att jag behöver lite stöttning här på forumet innan vi sätter igång. Mest är jag orolig för att ta bort nappen! Nappen har blivit vårt besked till henne att det är dags att sova, både i sängen, vagnen och bilen.
Vi har ett schema som jag försöker arbeta in som ser ut så här:
Äta (amma) 7.00
Morgonlek i sängen en liten stund
Äta andra frukost (gröt) 8.00
Sova 9:15 - 10.00 (45 min)
Äta (lunch med riktig mat) 11.00
Sova 12.30 - 14.00 (1.5 h)
Äta (mellanmål med frukt och yoghurt) 14:30
Sova 16.30 - 16.50 (20 min)
Äta (middag med riktig mat) 17:30
Bad, skoj och nattslurk (välling) 18.00 - 19.00
Sova natt 19.00 - 7.00 (12 h)
Några kommentarer på schemat?
Nu några funderingar:
Hon sover idag på sidan/rygg. Jag har några gånger tidigare lagt henne på magen i sängen, men då har hon börjat skrika hejdlöst och varit nästan otröstlig. Hon lät verkligen ledsen! Därför vill jag helst inte kura henne på magen. Är det några problem att lägga tillrätta, buffa och solfjädra på sidan? Jag är rädd att mina vargar kommer smyga sig in om jag kurar på magen.
Är det en dum tid att göra detta nu när hon nästan är 8 månader? Borde vi vänta till efter 8 månadersångesten?
Tack!