Använder mig som napp???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lopita
Kontakt:

Använder mig som napp???

Inlägg av lopita »

Hej har en underbar liten prinsessa på snart 3 veckor(torsdag) som använder mig som napp känns det som :cry: Jag ammar henne fullt men på kvällsmålet och natten får hon ersättning efter jag ammat henne då hon ej blir nöjd. Problemet är att måltiderna på natten tar en väldans tid!!! För efter amningen får hon ju ersättningen och sen när hon är helt däckad, när vi verkligen erbjudit både efterrätt och dubbla kakor till det :lol: så har hon somnat. jag lägger henne i hennes säng och då vaknar hon nästan direkt, börjar söka med huvudet(som om det var flera timmar sen hon fick mat) och då har jag buffat lite lätt(eftersom jag VET att hon är fullproppad!!! men det slutar med att hon börjar skrika och jag tar upp henne, lägger henne vid bröstet och hon bara tar ngr tag och somnar direkt. Vad ska jag göra??? Känns ju som att jag är en napp? Vill helst inte börja med napp för gjorde det med min lillprins. Han tappade den alltid och så ska man upp och leta efter deni sängen.(känns som man skapar ett nytt problem) När har dom sina värsta sugbehovs veckor och hur länge? Vad tycker ni att jag ska göra? tacksam för all hjälp [-o< Kram kram
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Använder mig som napp???

Inlägg av Sarisparis »

Hej lopita och varmt välkommen hit! :D

Grattis till lilla prinsessan! :heart:

Jag tycker att det lâter som att din lilla tös har ett stort sugbehov. Fram till fyra mânader kan det vara sâ att napp faktiskt ger mer fördelar än nackdelar (med min äldste satt vi djupt fast i nappträsket och jag hade ingen napp till de andra tvâ, sâ jag vet vad du menar med borttappade nappar :wink: ).

Har du Barnaboken? (Om inte, SKAFFA :P )

Läs s 231 Napp - om, när och hur länge?

Skriv gärna vidare om hur ni har det, det ska bli roligt att följa er resa.

:heart:
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Tack för ditt snabba svar! Jo BIBLEN har jag allt :) Hade den sen min son och det klarar man ju sig inte utan!!! Är sugbehovet som starkast till 4 månader? Så länge? För det är väl för tidigt att börja vagna henne vid knappa 3 veckor?
Du tycker att napp är det som verkar vara lösningen eller?
Är sååå skeptisk till den där saken, men ibland har man väl inget val????
Och en dotter 15/12-2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

lopita skrev:Jo BIBLEN har jag allt :) Hade den sen min son och det klarar man ju sig inte utan!!!
:thumbsup: Underbart!

Ta dâ och slâ upp sidan 76 och läs under lilla bilden. Det börjar med "Och när ska du använda napp, undrar du kanske?".
Läs ocksâ kapitlet jag nämnde innan, om nappanvändande i allmänhet (s 231).
lopita skrev:Är sugbehovet som starkast till 4 månader? Så länge?
Anna drar en gräns vid tvâ mânader för nappanvändande (läs s 231 och framât :P ). Jag har hört frân mânga källor (bl a min barnmorska) att sugbehovet är som starkast fram till fyra mânader. Jag tror att dock att om man är uppmärksam pâ detta och använder nappen som Anna beskriver det i Barnaboken (sugnapp, alltsâ INTE tröstnapp), sâ blir det inte sâ svârt att ta bort den. Med vâr storebror sâ var det mer en tröstnapp och det var inte kul när den försvann (alldeles för sent :oops: ).

Det är självklart bara du som kan bestämma om du vill använda napp eller inte. Läs lite mer och fundera. Och âterkom! :D

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Rekommenderar Anna att inte börja med napp förrens efter 2 månader? Eller vad menar du? Nu väntar en ny natt och har köpt en napp och kokat och lagt på sängbordet i fall att :roll: Tänkte om ngn har erfarenhet av att ta ut den från munnen så fort hon somnat? Så hon inte ligger och suttar hela natten? Kan det vara ett alt? I allfall så kör vi SM och gjort från dag 1 och det är sååååå skönt att ha ett litet låtsas schema tills det är dags att spika :) Mår verkligen bäst av att ha lite rutin ändå fast att det blir lite si och så såklart!
Och en dotter 15/12-2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D
lopita skrev:Rekommenderar Anna att inte börja med napp förrens efter 2 månader?
Tvärtom. Nappen går bra att använda fram till två månaders ålder. Därefter kan man ta bort den eftersom sugbehovet brukar stabilisera sig runt den åldern :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

lopita skrev:Rekommenderar Anna att inte börja med napp förrens efter 2 månader? Eller vad menar du?
Precis som Tetz :heart: svarade sâ menar Anna att napp kan behövas upp till tvâ mânader. Igen, läs de sidor jag nämnde i Barnaboken! Allt stâr väldigt utförligt och fint förklarat. Hela forumet bygger ju pâ Barnaboken, sâ att gâ tillbaka och läsa mellan varven gör att allt som sägs här blir ännu lite klarare (som att vi nâgon gâng skulle vimsa till det eller vara otydliga :shock: :lol: ).
lopita skrev:Mår verkligen bäst av att ha lite rutin ändå fast att det blir lite si och så såklart!
:D Underbar inställning. =D>

elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej Lopita,
undrar hur det gått för dej? Jag har en liten kille på 4 veckor (född 9-12) som beter sig precis som du beskriver att din lilla gör! Har inte heller kunnat buffa, vi har en vagga som hänger i taket och det går bara inte att buffa bra i den.. Så jag har klurat på napp. Läst BB, men tvekat ändå. Storebror hade aldrig napp, men som sagt.... det kan ge fördelar. Hör gärna av dej hur det gått, ska koka napp och lägga klar tills i natt. Förresten, hur många gånger äter din lilla på natten?
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hon heter 2 ggr/natt! och efter jag ammat får hon tillägg vilket brukar göra henne utslagen :D Nappen ligger fortfaranade i sängen och provade stoppa in den i förgår natt men hon tog inte den, så jag tog fort bort den och sa att nä hon tycker inte om den :wink: Kändes inte alls bra att ge henne den så, nä den får nog ligga där ett tag till :lol: Hur går det för dig? Ammar du eller hur ser era nätter ut?
Och en dotter 15/12-2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Lite frågor som dykt upp:

1, Kör SM, och blir ca 1,5-2 vaken och ca 2,5 timme sömn. Ska hon få sova tills hon själv börjar vakna och då ge mat direkt eller ska man ta upp innan?

2, Är det vid 1 månad som 01.00 målet ska vagnas bort?
Hur ser vaken resp sömn timmarna ut då?

3, vid 2 månader sätts första schemat? stämmer va?

Tack på förhand! [-o<
Och en dotter 15/12-2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen,

Svarar lite kort på dina frågor så här är timmen är sen;
1, Du strävar efter 2 tim vaken, vilket hon inte klarar än för hon är så liten så 1,5 är helt bra, och 2 tim sömn. En av de allra viktigaste delarna av SM, tycker jag, är att man väcker bebisen, då sover de så gott i förvissningen att vi ömma föräldrar har full koll på när det är dags att vakna. Så väck henne du efter 2 eller max 2, 5 tim.

2, Då brukar man ha kommit upp i 2-2 med undantag för vissa tröttmössor som tarvar mer sömn. Jag har aldrig vagnat bort något nattmål utan matat på som bara den under dagen och så har bebisarna sovit över nattmålen själva. Det är ingen livsnödvändighet att vagna bort det första nattmålet när man är 1 mån, man kan lika väl vara 1, 5mån.

3, Det går bra att sätta ett schema vid 2 mån ålder.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej igen! Vi kör enligt SM och funkar bra tycker jag! Men oftast vill hon ha sista somna med en extra slurk vid bröstet. Är detta fortfarande tillåtet eller ska man lägga henne vaken och hon ska somna själv? För dom ggr jag gjort det så börjar hon bara skrika?

Likadant om hon vaknar till efter hon bara sovit en liten stund? Hon är fullmatad och ny blöja så det är inte därför hon vaknat, men jag har lagt henne till bröstet ändå och lite äter hon ju men somnar ganska fort och så lägger jag henne igen. men detta tar ju en stund och snart är det dags för den RIKTIGA matstunden igen!

Ska jag börja lägga henne i vagnen och vagna henne när hon vaknar så här eller är hon för liten?
Och en dotter 15/12-2011
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Jag tror hon är för lite för att vagnas. Det är nog bara proppmätt mage och inte övertrötthet som gäller när det ska sovas. Om du tar upp och matar efter läggdags är det inte hela världen. Sträva efter att lägga henne vaken och att hon somnar på egen hand. Ha koll på klockan så du vet att hon inte är "övertrött". Om man är i osynk till natten, gå ut på en promenad på tjugo minuter nån gång tidig kväll, så orkar hon lite längre men utan att hon blir övertrött. Förr eller senare landar man i nåt bra!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Vad menar du med osynk till natten? har inte satt ngt schema än utan hon äter var 4:de timme! Har märkt att hon har 1gång per dag att hon är vaken i nästan 4 timmar och bara äter dvs när jag efter ca 2 timmar försöker lägga henne så blir hon jätte ledsen så jag tar upp henne ger bröstet igen och så äter hon tills hon somnar, jag lägger henne och efter 5-10 min vaknar hon igen men hon kan ju inrte vara hungrig för hon har ätit bröstet + att jeg dundrat i henne ersättning för att verkligen försäkra mig om att hon är mätt. Men jag märker att så fort jag tar upp henne när hon skriker så får hon bröstet och blir tyst och somnar ju? Vad ska jag göra?
Och en dotter 15/12-2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

1, Hur länge får/tillåtet hon somna hos mig vid bröstet? Dvs hur gammal?
2, När kan man börja vagna?

3, Har väldigt svårt att lägga henne vaken så hon somnar själv för hon somnar nästan alltid när hon äter!

4, Är det schema först när hon fyller 2 mån?
Och en dotter 15/12-2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"