Tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tvillingar!

Inlägg av annawahlgren »

:D Fortsätt nu bara arbetet lugnt och fint. Håll för ögonen MÅLET: att ge dem deras goda, sköna, njutningsfyllda, sammanhängande sömn - en gåva för livet.

Rom byggdes inte på en dag. Men se hur ståtligt det blev, hur bestående vackert och evigt - Rom, "den eviga staden" :lol: Jag tror inte byggarna fick bekräftelse vareviga dag på att de gjorde rätt. De följde en VISION och släppte den aldrig ur sikte.

Du vill att barnen ska vara glada, tacksamma kanske också, när de ser dig - just när du / ni har vänt världen upp och ner för dem (börjat lägga grunden till Rom). Ställ de "kraven", de önskemålen, på dig själv och din sambo i stället :wink: :lol:

Då blir både livet och SHN-arbetet roligare.

Och tålmodigare.

Vilket i sin tur leder till att det går allt säkrare framåt.

GOTT NYTT ÅR!

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cassi

Inlägg av Cassi »

Natt 5 snart avklarad! Ska jag fortfarande ge en upplysningsramsa när jag hör att nån av pojkarna är vaken, eller ska jag bara påminna om det blir frågor?
Undrar fortfarande hur jag ska gå till väga när pojkarna vaknar å är förbannade å jag strax ska väcka dom. Är de bättre att gå in till dom på exakta tiden vare även om dom gastar förfullt, eller ska jag avvakta tills dom lugnat ner sig, även om de betyder att jag inte kan följa schemat till tusen då?
Ibland när jag går in för att väcka dom så blir dom förbannade då, när jag är där inne. Ska jag bara låta dom vara tills dom lugnat ner sig innan jag tar upp dom, eller ska jag använda verktyg för att få dom lugna? Tacksam för svar!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vilket fint arbete du gjort och gör, fortsätt så.

Upplysningsramsa kan man få hålla på med ett tag. Så den kan du ha vid vargtimmen tycker jag.

Man kan på morgonen dels använda marginalkvart, (INTE MER) eller så tar man upp i en lugn stund. Hur skulle du väcka dem om det var deras födelsedag? Så vill du ha det! Man tycker ju inte synd om någon på deras födelsedag, visst? Glatt roligt och positivt håller man det.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cassi

Inlägg av Cassi »

Tack för ditt svar :) Å tack för lite pepp :D
Jag väcker dom med så mycket glädje å tjo å tjim jag bara kan, men både idag och igår så har dom på em luren som är på 45 min vaknat efter 30 min och är inte alls glada :( Mest förbannade, men jag tycks ana nån fråga oxå. Dom gastar å har sig för att efter nån minut varva ner å sen bli tysta, men är snart igång igen :( Jag undrar då om jag ska hålla tiden till punkt och pricka å storma in glatt fast dom gastar där inne, eller ska jag avakta tills det blir lugnt men då kanske de inte blir på rätt kl slag, utan kanske 5-10 min efter (eller före). Ibland när man precis ska gå in (har handen på handtaget) så tar dom i från tårna igen :x
Sen undrar jag om pojkarna får tillräckligt att äta, enligt er mening. Jag tycker/tror de, men som sagt, alltid bra att få nån annans syn :) Hela schemat ser ut som så:

Morron 08.00
Frukost 08.00 Ersättning 180ml
Lur 10.00-10.45
Lunch 11.30 1 burk pure+ 1/2 burk katrinplommon
Lur 12.45-14.15
Mellis 14.30 Ersättning 180ml
Lur 16.30-17.15
Midda 17.30 1 portion gröt+1/2 burk katrinplommon
Nattslurk 19.30 Ersättning 150ml
Sova 20.00
Tack på förhand :)
Cassi

Inlägg av Cassi »

Ska tillägga att det är vad dom får ivar såklart, och att dom är 5 månader :)
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej! Vad roligt att läsa om en till som kurar tvillingar! Jag kurade våra ensam och det var kämpigt, tog lite längre tid men åh vad härligt det var när det äntligen lossnade! De sov i samma rum, samma rum som oss också :shock: med skynken för och svart som natten. Om du vill ha lite stöd och tips från en som varit där får du gärna skicka ett meddelande! Lycka till nu! Det kommer gå så bra!
Kram!
Bibbi & Harry
Födda 101022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

fick jag tycka lite (min personliga åsikt) så borde du har MINST ett grötmål till faktiskt och om du orkar ta in en måltid till så du har det på plats till 6 mån då det inte finns någon botten i dem och de behöver MASSA mat.

Blir sista luren 30 min kan du ju använda marginalkvarten, men försök som du gör att gå in en lugn stund. Det viktiga är ju inte att man sover varenda minut, utan att man har förutsättningarna. Så när de kommer på att det är SKÖNT att ligga i sängen kommer de ligga där och snacka en stund istället. Det är NJUTNINGEN. Läs i boken igen om säkerheten och njutningen så du har pepping och målet i sikte.

Det är bara att envisas med att det ÄR skoj att lägga sig skratta 10 min innan läggning och det ÄR skoj att sen vakna och få vara med på någon trevlig social delaktighet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"