Hjälp efterlyses - vill ha HELA nätter igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
malino

Hjälp efterlyses - vill ha HELA nätter igen!

Inlägg av malino »

Hej!

Jag är villrådig och osäker. Vi har kurat vår dotter och det blev en markant förändring för henne och oss. Jättelätt att lägga på dagen och kvällen, äter bra, växer så det knakar och om hon vaknade på natten så var det lätt att bara ramsa eller vända så somnade hon om direkt. Morgonen började kl 07. Och till slut sov hon hela nätterna!

MEN, nu har det blivit på tok...hon blev åttamånader på julafton och strulet började i mitten av december ungefär. Det verkar som om hon helt plötsligt inte är trygg nog att somna om själv på natten. Hon är fortfarande lätt att lägga på dagen och på kvällen men vaknar nu 4-6 ggr per natt igen och då är hon jätteledsen och sitter upp ibland, står upp ibland. Oftast brukar det se ut så här: Gonatt 19, Vaknar till 19.45 (sitter upp) ramsan tar ej får lägga tillrätta ramsar och går ut och då somnar hon om, vaknar ibland vid 23 igen - ramsan brukar ta då, vaknar vid 02-03 och sitter eller står då upp och får gå och lägga tillrätta. (Ett tag var hon väldigt ledsen - nästan hysterisk och då funkade inget, varken buffning eller ramsa. Vi gav då henne välling i cirka en vecka på nätterna. Det gör vi inte nu.) Och sen vaknar hon 05.30 och då är det omöjligt att få henne att somna om. Tar henne till min säng och ligger där i en timme tills vi kliver upp och ger henne välling. När det blir såhär funkar schemat dåligt på dagen också. Hon är väldigt trött på dagarna och kan sova 3-4 timmar...Ibland sover vi lur tillsammans - hon ligger på bröstet på mig, kan det ha inverkan? Dessutom har vi börjat ge henne napp på dagarna (vet inte hur det kom sig - det var väl när det var väldigt grinigt och skrikigt ett tag). Annars suger hon på tummen på nätterna.

Känner mig som en dålig mamma - när jag börjar tänka efter så kanske vi har ballat ur och släppt på attityden, men hur ska vi göra för att allt ska blir skönt för henne igen?? Själv ser jag följande saker:
- Sova lite kortare på de tre lurarna på dagen
- Försöka ge mer mat på dagen - såg att någon ger välling efter "mat"
- Försöka få ett skratt innan gonatt - hon är inte helt lätt nu...
- Vara gladare på morgonen (jag känner mig bara sur och irriterad nu när hon vaknar så tidigt)

Men, hur ska vi hantera henne på nätterna? På något annat sätt än vi gör nu? Nu testar vi om ramsan tar om hon skriker upp sig lägger vi tillrätta och ramsar och går ut. Men vid 02-03 och på morgonen kan det vara svårt och vi får göra 3-4 ggr i rad innan det funkar, oftast funkar det inte alls på morgonkulan...Kan man kura om?? Och behöver vi verkligen det?

Oj, vad långt det blev...jag har funderat länge nu på hur vi ska göra (jag börjar jobba till veckan och vi behöver alla sova gott) och ett tag tänkte jag att det går kanske över...men läste lite på forumet idag och inser att det är vårt jobb att se till att det går över - men jag behöver guidning...

Tacksam för tips om hur vi får tillbaka den sammanhängande sköna nattsömnen!!

/Astrids mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, det är alldeles för mycket trafik och följden blir förvirring. Motsägande besked också - vill du att hon ska sova lugnt själv och kunna somna om själv, kan du inte då och då ha henne sovandes hos/på dig. Välling i natten etc - ja, det är inte att förundra sig över att ni nog dessvärre är tillbaks på ruta om inte ett så två :cry: .

Speciellt nu om och när hon är åttamånadersorolig behöver hon sin lugna sömn.

Så kavla upp ärmarna och återgå till ordningen :!: Eftersom den rådde för inte alltför länge sedan, "vet" hon den redan och en omkurning ska inte behöva ta så väldigt lång tid - kanske tre, fyra, fem nätter/dygn.

Läs på - Lathunden igen - Tips på vägen - skrapa fram Attityden - läs på i Verktygslådan. Följ Lathunden :!: :!: :!:

Att "ingenting hjälper" betyder att man gödslat med krisverktygen när de inte alls behövdes. Det är ramsan som ska gälla.

LYCKA TILL :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
malino

Inlägg av malino »

Hej och tack för ditt snabba svar!

Vi ska styra upp detta nu! Men hur menar du med omkurning? Kör vi kuren igen med vaknätter eller tänker du dig att vi kliver tillbaka och inskränker trafiken, kör ramsan så lite det går och ingriper endast vid "kris"? Vi kör det senare nu...

När jag tänker efter har vi nog använt tillrättaläggandet och ramsan onödigt mycket. Nu ska vi endast använda den vid nattningen och vid "kris".

Och jag slutade genast idag att låta henne sova en lur med mig i sängen. Vi delar ju sovrum med henne pga. tillfällig utrymmesbrist - påverkar det? Vi har avskilt hörn med mörkläggningsfilt.

/Astrids mamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"