Akuta frågor inför kurning av 4mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anders74

Re: Akuta frågor inför kurning av 4mån

Inlägg av Anders74 »

Komplettering till inlägget ovan:

Hej igen,
Nu har vi gjort morgon. Efter natt ett känns det hopplöst och som att vi förstör effekten av verktygen genom att fortsätta så här. Det känns som att vi inte är tillräckligt bra på det här. Ska vi fortsätta natt två eller ska vi sluta för att inte riskera att verktygen inte fungerar senare? Vet du ungefär hur mycket en kurare tar för att kura ett barn?
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag tror som du att vagnen är lite trång och som jag skrev igår så tycker jag att man bör bjuda på en säng till så stora killar :wink: (och tjejer) vid långa luren och natten. Kortare lurar kan tas i vagnen så länge magläget funkar och då ska underlaget var helt platt, inte så skönt att ligga på mage i en halvt nedfälld sittdel. :shock: :roll: När man blivit en säker sovare och inte har nåt emot att ligga på rygg kan vagnen funka bra senare oxå.

Jag skulle säga öva buff i dag och börja om i natt i säng från natt 1. Med attityd och lathunden på näsan. Mycket skratt och bus innan sänggåendet! :mrgreen: :lol:

Alternativet, gör paus och läs på mer om ni känner att ni behöver det, rådgör gärna med en kurare, det kan hjälpa att prata med någon på riktigt i stället för via mail. En del kommer ut och hjälper till vid kur, vad det kostar vet jag inte. Försök hitta en bredare vagn om ni vill kura i vagn. Vagning rekomenderas för såna småttingar som ni har, men er småtting är ju rätt så stor i vikt även om han inte är så gammal. :D

kurare
Anders74 skrev:Det känns som att vi inte är tillräckligt bra på det här. Ska vi fortsätta natt två eller ska vi sluta för att inte riskera att verktygen inte fungerar senare? Vet du ungefär hur mycket en kurare tar för att kura ett barn?
Ni resonerar helt rätt, känner ni er inte tillräckligt trygga ska ni göra en paus och läsa och öva buffning! Jag tror ändå på spjälsäng och buff, bara ni får korn på rätta tekniken och attityden! 8) Den måste sitta i buffen oxå så att killen vet att NI VET vad ni sysslar med. :wink:

Här finns några bra videoklipp, det ska inte vara något bankande över buffningen, mer som en kraftfull men lugn skjuts/fösning framåt.

filmklipp

Jag tycker ni känns pålästa och att inställningen är på plats men lite mer attityd och kunskap skadar aldrig! Här är lite mer tips förutom filmklippen ovan.

attityd 8)

Lugnet, Säkerheten samt epilog från Gastsjön (särskilt "buffningen") i boken.

Har ni läst här?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej igen....
nu har jag funderat lite till....... :shock: :oops:

Ni får ursäkta surret och ta till er vad ni har nytta av! :D

:idea: Vagning är lättare med små barn än buffning tycker jag, men som vi resonerat ovan är ju er son rätt stor. Så sömnen i säng är nog bekvämare.

:idea: Att göra en paus i kurandet, läsa på, öva verktyg och prata med en kurare kanske är bästa lösningen om ni inte känner er trygga i det.

:idea: Jag vet inte heller exakt hur det gick i natt för er då jag inte har sett någon detaljerad rapport. :roll: kanske gick det inte så dåligt som ni känner. Rom byggdes inte på en dag som ni vet.

Ja nu har jag surrat lite till, välkomnar andra med input! :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomna hit.

Jag personligen har haft mina barn i vagn på nätterna tills de är ca 5 månader. Men de har inte varit några stora barn. Min vagn har varit en gammal brio med stort utrymme. Sedan när de blir äldre har de legat i en gammal tvillingvagn på alla lurar som jag köpte på blocket för nästa ingenting. Där har de kunna sova gott tills de slutat sova middag. Så har vi löst det med trånga vagnar.

Men nu åter till era "nattproblem". Om du upplever att vagning är ett bättre verktyg för er och kan få tag på en större vagn så kan det vara ett alternativ. Det som är viktigt tänker jag är att ni bestämmer er för hur han ska sova och sedan håller er till det. Inte håller på och byter, för då blir han förvirrad.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej och tack för all respons :D
Det som förvirrar oss är just att vagningen fungerar, den lugnar honom, men sedan är det som att han triggas av ramsan och börjar skrika och gråta. Även ramsan säger vi precis som beskrivet i boken och på hemsidan. Vi har redan tittat på filmerna flera gånger och övat vårt vagnande, ramsande och buffande, så vi är helt ställda :?

Så här har natten sett ut:

19:05-19:15 Vagnade och ramsade x 4, 1 Bekräftelse, somnade

19:43-21:00 Vagnade och ramsade x 18, 1 Bekräftelse, somnade

21:05-21:18 Vagnade och ramsade x 5, 1 Bekräftlese, somnade

21:44-21:49 Vagnade och ramsade x 1, 1 Bekräftelse, somnade

22:04-22:08 Vagnade och ramsade x 1, 1 Bekräftelse, somnade

00:59-02:58 Vagning x 28, Ramsade x 50, 1 Bekräftelse, somnade

04:38-04:48 Vagnade x 2, Ramsade x 6, 1 Bekräftlese, somnade

05:30-06:45 Vagnade x 14, Ramsade x 16, 1 Bekräftelse, somnade

07:00 God morgon
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Anders,

jag tänker såhär - "trubblet" började i o m att ni bytte strategi en liten bit in i kuren, dvs ni flyttade Lo från sängen till vagnen för att ni upplevde att buffning i säng inte funkade. En tydlig hint till honom om att mamma och pappa inte riktigt bemästrar detta och följderna blir därefter :wink:

Nu vagnar ni och ramsar och det blir huller om buller. Dels har nog inte Lo etablerat lugnet för att kunna komma till ro, dels så kan han inte förstå ramsan ännu eftersom ni är så tidigt i kuren/har"hattat runt" som ni har gjort.

Ni har ramsat x 50 vid ett tillfälle. Varför då? Natt nr 1 är det enbart buffning/vagning som gäller tills barnet i princip somnat (och det gör inget om han somnar heller, LUGNET är det viktigaste just nu)- nu ska LUGNET etableras! Ramsan anv bara x 4 i samband med att man går bort från sängen/vagnen. Tidigast natt nr 2 börjar den träda in på banan och ta överhanden, men då får man oxå vagna el buffa delvis, om det behövs.

I övrigt/i stort så verkar han ju ha lugnat sig ganska så snabbt m h a vagningen, ngr drag vid varje session bara :)

Jag kan inte säga huruvida ni ska välja att ha honom sovandes i vagnen på natten eller inte, vet bara att för oss som haft stora och rörliga barn så har sängen varit att föredra eftersom man sluppit oroa sig för att det ska korva sig ur. Buffning och vagning ger samma effekt och är samma typer av verktyg.

Fast i slutänden spelar det minder roll hur vi verktygar - attityden är det allra viktigaste. Att sova ska vara självklart och tryggt och lugnt. Hur kommer ni dit?

Vänliga hälsningar, Sanna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen! :D
Vad bestämde ni er för att göra?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar