Akuta frågor inför kurning av 4mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anders74

Akuta frågor inför kurning av 4mån

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Jag är ny här på forumet. Vi förbereder inför kurning av Lo, vår fyra och en hav månad gamla, underbara bebis. Han sover dåligt under dagen, han vägrar sedan snart två veckor att äta mat, tar bara välling och ersättning och sover oroligt om nätterna, särskilt då mellan kl 4-6. Vi känner starkt att han behöver kuras och under mellandagarna ska det äntligen bli av. Några frågor har dykt upp.

1. Lo får fortfarande ett litet mål mat på natten när han vaknar till. Han får 135ml. Har fått tips om att spä ersättningen för att underlätta under kurningen. Stämmer detta, alt har någon erfarenhet av detta??

2. Vi har upprättat ett schema där sovtiden för natten är 19-07. De nätter när Lo faktiskt har sovit bra vaknar han konsekvent kl 6. Kan det vara så att det är hans "naturliga" tid att vakna och att vi behöver justera dagpassens längd för att kompensera, eller ska vi behålla 07 för uppvak och att det kommer att lösa sig med tiden, efter kurningen?

3. Kura i säng eller vagn? Vilket är att rekommendera? Han sover alltid i sin säng på natten och vagnen på dagen.

Vi är otroligt tacksamma för alla tips, råd och förslag. Vi vill att vår lille guldklimp ska få sova gott, äta gott och njuta av tillvaron med oss :)

Anders, Teresa och Lo
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
Manfred10

Re: Akuta frågor inför kurning av 4mån

Inlägg av Manfred10 »

Hjärtligt välkomna! :D

Skriv gärna in barnets födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på inläggen i tråden och man behöver inte leta dessa fakta i tråden.
Anders74 skrev:1. Lo får fortfarande ett litet mål mat på natten när han vaknar till. Han får 135ml. Har fått tips om att spä ersättningen för att underlätta under kurningen. Stämmer detta, alt har någon erfarenhet av detta??

Vid 4 månader klarar en fullviktig baby att sova hela natten utan mat, förutsatt att det på dagen äts 4 rejäla mål + nattslurk innan sängåendet. Fortsätt erbjuda smakisar! Vet inte riktigt vad du menar med att "spä ersättningen på dagtid" Förklara gärna.

2. Vi har upprättat ett schema där sovtiden för natten är 19-07. De nätter när Lo faktiskt har sovit bra vaknar han konsekvent kl 6. Kan det vara så att det är hans "naturliga" tid att vakna och att vi behöver justera dagpassens längd för att kompensera, eller ska vi behålla 07 för uppvak och att det kommer att lösa sig med tiden, efter kurningen?

Hur ser schemat ut? Vill ni ha 12 h natt så behåller ni 7.00, 3,5 h finns kvar till lurar på dagen. Det hela kommer att lösa sig så fint med rätt mängd mat och sömn fördelad över dygnet.

3. Kura i säng eller vagn? Vilket är att rekommendera? Han sover alltid i sin säng på natten och vagnen på dagen.

Jag skulle fortsätta så, i sängen buffar ni och i vagnen vagnar ni. Men alla lurar ska konsekvent vara på samma plats under kurens 4 + 7 dagar. se sid 136, internationella SHN.

Vi är otroligt tacksamma för alla tips, råd och förslag. Vi vill att vår lille guldklimp ska få sova gott, äta gott och njuta av tillvaron med oss
Har ni internationella SHN i er ägo? om inte införskaffa den snarast och LÄS, LÄS, LÄS tills ni kan undervisa andra om filisofin. Läs sen lite till, anteckna, kladda och vik hörn i boken! :wink: Så ni är helt på det klara med hur ni ska agera innan kurstart. Men börja inte använda verktygen förrän vid kurstart, annars riskerar ni att förbruka dem i förtid. Vi finns här för fler tankar och frågor.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Tack för snabbt svar :)

Jo som tips för att underlätta under första kurnätterna fick vi tips om att spä ersättningen, dvs blanda en mindre mängd ersättningspulver än vad som behövs så att den blir mindre matig. På så vis vänjer sig barnet vid en mindre mättnadskänsla och hungerkänslan blir inte lika påtaglig vid uppvaket under kurnätterna.

Vårt sovschema ser ut som följer:
19:00-07:00
08:45-09:30
11:30-13:30
15:45-16:50

Vi har kört detta schema endast några veckor och under den tiden har vår lille varit förkyld, fått en tand, varit förkyld igen och har ytterligare en tand på gång. Men då fortsätter vi med det schemat.

Vi har boken och har läst för fullt! Är peppade till tusen :) När du säger att lurarna ska vara på samma plats under hela kuren, då menar du samma sovplats va, inte geografisk plats? Nätterna kommer han att sova i säng och dagarna i vagn. Vi ska låna en kompis landställe de första 4-5 nätterna men kommer att ta med hans säng och vagn så han känner igen sig.

Anders
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag har aldrig hört talas om det tipset.... :roll: Får liten tillräckligt med mat på dagtid ska där inte finnas någon hungerskänsla alls. Jag tippar på att lillen är van att vakna då och därför fortsätter han med det tills ni säger annat. :wink: Mitt svar är alltså; mat, mat och mera mat på dagen. :lol: Vi rekommenderar att liten äter en del vanlig mat (gröt, grönsaksmos, fruktpuré) oxå på dagarna, det kan vara svårt att klara hela nätter på endast amning och/eller ersättning.

Lägg gärna ut hela schemat så vi kan se hur måltiderna är fördelade. Sovtiderna ser bra ut, men jag antar att du menar att liten sover mellan 15.45 och 16.30 på eftermiddagen (inte 16.50). :)

Angående sovplatsen....
Anna Wahlgren skrev:När du planerar nattsömn och lurar, bör du vara konsekvent. Under Sova hela natten-kurens första fyra dygn och uppföljningsveckan ska precis allting vara sig så likt som möjligt. Barnet kan sova i vagnen på dagen och sängen på natten, i vagnen inne ena luren och andra ute, i spjälsängen både natt och middagslur, eller vad du tycker, medan du tänker efter före - bara det är detsamma som gäller dag för dag (och natt för natt)!
Läs lite till :wink:
Anna Wahlgren skrev: Så ska vi då äntligen gripa oss verket an!

Men jag ber dig – med risk för att låta tjatig – läs på, läs på, läs på, FÖRST!

Och det är då främst kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen jag avser med mitt tjat.

Det är så viktigt, om och när du nu verkligen bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, att du vet exakt vad du gör och varför.

Du får inte ha några frågetecken i huvudet alls! Huvudet ska vara fullt med svar, för det är vad lilla barnet kommer att begära av dig. Det är barnet som har ensamrätt på att ställa frågor här!

När du har rätat ut alla dina egna frågetecken och vet med dig att du är så påläst, att du skulle kunna undervisa hela släkten och halva världen i Sova hela natten-kurens teser och teorier, då är du redo att begå själva jobbet. Men först då!
Jenny :santa:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej Jenny,

Nej vi har låtit honom sova 15:45-16:50. Tidigare hade vi 16:00-16:45 men det gick aldrig att hålla honom vaken till 16. Och lät honom somna då och vakna 16:30 då pallade han inte att vara vaken till 19 och kvällen blev kaos. Vi tänkte ändra detta till kurningen, tycker du vi ska ändra det redan nu? :?

Så här ser schemat ut:

19:00-07:00 Sömn
07:10 Mat
08:45-09:30 Sömn
10:30 Mat
11:30-13:30 Sömn
13:50 Mat
15:45-16:45 Sömn
17:00 Mat + Kvällsslurk

En annan fråga väcks. Fram tills för dryga två veckor sedan åt Lo mycket bra. Ersättning dagtid, gröt på förmiddagen och puré på eftermiddagen, välling till middag. Sedan några veckor tillbaka äter han jättedåligt. Ingen mat alls och bara drygt hälften av den flytande födan. Vi ska till BVC imorgon för vägning och hälsokoll. Så till frågan, om han äter dåligt inför kurningen bör man avbryta då och vänta till en dag då han ätit bättre? Eller kommer han att börja äta bättre när han kurats?

En annan fråga om maten. Vi försöker hålla varje matningen inom en timme. När ska man korta ner tiden för matning?

Anders
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Såg att jag skrev fel på em-tiden, så här ska schemat se ut:

19:00-07:00 Sömn
07:10 Mat
08:45-09:30 Sömn
10:30 Mat
11:30-13:30 Sömn
13:50 Mat
15:45-16:30 Sömn
17:00 Mat + Kvällsslurk
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag tycker schemat ser ok ut. Målet kl 17 är mat och sen nattslurk en timma senare eller? Viktigt att det ryms "ett eget mål" här + nattslurk, så att det inte blir för lite.

Nu finns en timme till förfogande för mat. Vid 5 månader ryms måltiden inom 45 minuter. Vilket givetvis inte behöver innebära att liten äter i 45 minuter, men under denna tid erbjuds mat så länge som liten är hungrig. Ersättning och amning är oxå mat och ska rymmas inom denna tid tillsammans med "vanlig mat" och alltså inte serveras mellan målen.

Aptiten kommer att öka igen när han få sova som folk, men viktigt att ni erbjuder och trugar med glatt humör! :mrgreen:

En tanke...Om Lo känns piggare på fm kan ni lägga luren 12.00-14.00 så blir inte vakentiden så lång till em-luren.

Jag har en son som är precis en månad äldre än Lo, detta schema har han förutom em-luren som bara är 20 minuter nu. Har precis slutat amma och helt gått över på annan mat.

7.00 godmorgon (välling, 200 ml) (servera gärna frukost direkt, har man sovit 12 h är liten hungrig nu)
8.45-9.30 lur 45 min
10.30 lunch (här serveras en portion havregrynsgröt på 3/4 dl gryn, stor klick smör och plommonpuré, jag brukar toppa denna måltid med ersättning klockan 11.30 om unga herrn vill fylla på magen innan långsovningen eftersom lunchen ligger redan 10.30)
12.00-14.00 sova 2h
14.00 mellis (ersättning+ mosad banan)
16.00-16.45 lur 45 min
17.00 middag (grönsaksmos med mycket smör eller rapsolja+fruktpuré till efterrätt)
18.00 bad
18.30 nattslurk, välling (200 ml)
19.00 god natt

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej igen Jenny,

Tack för alla kloka svar :D

17-målet och även nattslurken ger vi välling, såg att du ger mat vid 17. Vi introducerade maten först vid 4 mån ålder så vi har inte riktigt testat att ge mat till middag, men det är kanske dags för det så han står sig?

Du ger mat vid 10:30 och sedan ersättning en timme senare, blir det inte svårt att hålla sig inom timmen då?

Anders
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det är bara att testa med middagsmos och ge välling eller ersättning som nattslurk. :mrgreen:

Min lunch-topping räcker inte till inom timmen, nej. Det är inte alla gånger han vill ha heller, jag ser det som ett litet mellanmål. Annat alternativ är ju att ha en andra frukost så att man kan lägga lunchen senare. en del av de små vill gärna ha maten nära inpå långvilan.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej Jenny,

På måndag kör vi. Ville bara skriva stort tack för alla bra svar och önska god jul! :santa:
Anders
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Blir spännande att höra hur det går! :mrgreen:

lycka till.

God Jul :santa:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Vet inte om någon är inne och läser så här i mellandagarna men vi testar. Vi fick skjuta fram vår kurning av Lo på grund av att vi inte hade någonstans att genomföra kurningen. Vi började därför kurningen ikväll, i vagn. Han svarade först bra och somnade efter 10 minuter, 4 x vagning och ramsa. Sedan vaknade han efter en halvtimme. Efter det vagnade och ramsade min sambo i 1 tim och en kvart. Han somnade men vaknade igen efter 5 minuter och sedan dess har min sambo vagnat i tio minuter. Vi väntar verkligen för att inte gå in för tidigt och att inte ramsa i onödan, men poletten trillar inte ner! Vagningen lugnar ner honom, men varje gång min sambo går ut och ramsar ät han tyst några sekunder och sedan dröjer det inte länge förrän han hetsats upp sig och övergår snabbt till gråt. Vi undrar nu:
-Är det vanligt att hålla på så länge? I alla exempel vi läst håller det på i 20-45 minuter.
-Vagnen är lite trång och han kan bara flytta en arm i taget, kan det vara därför han vaknar hela tiden?

Otroligt tacksamma för svar!
Anders
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Kompletterande fråga till inlägget ovan:

Solfjädern som krisverktyg: Hur och när är det tänkt att den ska användas? Ska man hålla tills barnet lugnar sig och om han inte gör det utan går upp i varv ska man släppa eller fortsätta?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej
svarar snabbt på mobilen.... på sid 134-138 står det du behöver veta om fjäder och vagning. min personliga åsikt är att liten bör bjudas på en säng till natten och långa luren. kan vara så att det är trångt för er stora kille. tänk på att vagningen ska ge besked och egentligen inte söva.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej
Vi började i säng men bytte till vagn eftersom Lo började gråta förtvivlat när vi buffade.
När vi slutar vagna börjar han gråta och skrika jättehögt och tar inte ramsan alls. Klockan är nu 06:00 och vi vagnar på, avbryter i tid fr att vagningen inte ska söva honom, skakar, men så fort min sambo ramsar honom går han igång igen. Hur gör vi inför nästa natt? Går vi på natt två med dessa förutsättningar? Eller skaffar vi en större vagn och gör om natt ett?
Lo kan i vanliga fall sova från 19 till midnatt,ibland till 01,02, sedan har han fått mat och har kunnat sova till 04, 05. Sedan har vi valt att flytta honom till vagnen och vagnat honom till sömns. Vi inser att detta kan vara varför han inte svarar på vagningen nu. Vi är rädda att vi förstör den lilla goda möjligheten han hade tidigare till att sova med den här cirkusen.
Anders
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"