Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Låttis

Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Inlägg av Låttis »

Tack! :)

Slits mellan hopp och förtvivlan känns det som! Men när jag är där nere på botten och krälar så ser jag faktiskt saker och ting med nya ögon och får ny ork att kämpa vidare!

Ikväll har jag kämpat i 3 timmar med denna matning.
från 7 till kvart i 8 gick jag fram och tillbaka upp och ner sittandes, ståendes pratandes, vaggandes och försökte lugna den lille så att han vill äta - som det står i boken.
Han äter litegrann så länge jag går omkring, men han är ju sååå tung, orkar inte gå runt hur länge som helst. Så fort jag sätter mig ner och ska ge bröstet eller om han redan suger sen jag stått så blir det gallskrik. Jag försöker verkligen att vara bestämd, målinriktad, trygg och så. Men oj, de ska gudarna veta att det är inte lätt!
Sen försökte gubben med flaskan, gick väl si och så... Han vill inte riktigt suga utan ligger bara och tittar och så.
Sen efter det fick lillen slumra till en stund, det tar ju på krafterna att skrika.
Efter det var han nöjd och glad ett tag.
Sen la jag mig med honom i våran säng och vi låg bara där tills han var hel lugn, då fick jag honom att ta bröstet och äta bra.
När han sen somnade var det utan gnäll och på en gång. Tittade just till honom, han sover som en stock! Mätt och belåten!

Ska imorgon testa att:
Ge honom bröstet så fort han vaknar och försöka truga som vanligt.
Men nu ska jag även ge honom innan han somnar så han får somna med full mage... Eftersom det verkar som han inte får i sig riktigt nog när han sover oroligt och är allmänt gnällig...
Så ser jag om han sover bättre. Om detta nu fungerar så borde den onda cirkeln bli bruten om han får vara mätt och belåten hela tiden...
Vad tror ni, verkar detta klokt eller gör jag något galet?

Tack!
Mamma till pojke född: 2011-10-17
Låttis

Inlägg av Låttis »

Ja ny dag nya kamper.

Fick honom till slut efter mycket lugnande, trugande och skrikande att ta bröstet. Men då somnar han, är ju helst slut stackarn. Försöker då väcka sugandet genom att dra med bröstvårtan på kinden och på läpparna men så fort han vaknar så är det fullt skrik igen.

Vad blir fel???

Hur ska man göra för att lugna en bebis när man liggammar? Det enda som än så länge har fungerat är att stoppa in nappen. Men det måste ju gå på något annat sätt?

Åh... Vill bara kunna njuta av denna tid! Men det är så svårt och känner mej såå ensam!
Skulle behöva en lugnande vetande människa som satt på min axel och tittade och gav råd... Känner mej vilsen! :cry: :cry: :cry:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Nu är det mycket!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till...!

Hur gör jag för att trösta honom när han gallskriker?
Någon gång går det bra att lägga ner honom så han ligger själv en stund. Men som tex nu så var det totalt gallskrik, försökte lugna på alla de sätt jag kom på men det gick inte. Det som fick honom lugn är nappen och att jag sen tar upp honom...

snälla, snälla säg vad som blir fel!

tack!
videunge

Inlägg av videunge »

HEj

Det låter som att ni har det tufft. Jag är inte riktigt med på hur du menar :oops: När du pratar om att" lägga ner" är det vid nattning då?

I alla fall

Jag tänker övertrött? Hur länge är liten vaken i stöten? Ibland kan ju trugande leda till att vakenpasset blev för långt och då är det JÄÄTTEsvårt att komma till ro. Sömnen blir också orolig.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Låttis

Inlägg av Låttis »

Hej :)

Med "lägga ner" menar jag... Lägga ner på soffan, lägga ner på sängen ett tag.

1:a passet är han vaken 1,5 timma 2:a passet 1,5 timma 3:e passet 2 timmar och 4:e ca 2 timmar... Men ser jag att han börjar vara jätte trött tidigare så lägger jag ju honom tidigare.
Han somnar väldigt fort när jag lägger honom, de sista gångerna när jag lurat i lite mat just innan han ska sova så har han slocknat totalt och sovit sina 1,5 - 2 timmars sömn pass.

Just igår tog trugandet extra länge för att jag tänkte att nu jäklar ska vi komma över detta, höll ju då på i 3 timmar (med avbrott så klart) Men han somnade ju som en stock då när jag fick i honom lite när han var halvsovande...

Men alltså, kan det vara så att han får i sig nog ändå?
Att han är så arg på att jag ska hålla på och komma med bröstet och truga?
Men det är ju såklart, ibland blir han ju arg mitt i när han äter åxå... hmm...

Hoppas att jag klargjort litegrann :)

Tack!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Oj då förlåt då missförstod jag dig :oops:

Bästa tipsen för att vilja ligga själv.

- byt ställe ofta. liten stund här, liten stund där.
- var på kul ställen. På diskbänken är poppis. titta på vattnet som rinner, man kan hänga kul saker från knopparna på skåpen som liten kan titta på. I en tvätthög...
- i början så är det väldigt liten stund och ta´upp innan protest eller lugna på plats. Distrahera med något som prasslar brukar fungera.
-Le! åh vad kul det är!

Men alltså, kan det vara så att han får i sig nog ändå?
ja

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Låttis

Inlägg av Låttis »

Nej säg inte förlåt! :D Ingen fara! Jag skriver nog ganska obegripligt ibland...

Ska testa dina tips, dom lät logiska och borde verkligen fungera!
Men hur lugnar man på plats? Han skriker verkligen upp sig på en enda gång!
Som sagt det enda som fungerat hittills är att proppa igen med nappen och lyfta upp honom.
Försökt med sång, hög röst, klapp i rumpan, smek på magen, viskning, hysch, ja allt känns det som...

Sen verkar han ha extra känslig den där omklamringsreflexen och slår ut med armarna väldigt mycket när han ligger ner. Kan tillome vara ett jätte problem när blöjan ska bytas, lägger man ner hans fötter lite väl fort så tror han att han ramlar och paniken utbryter...
Kan man hjälpa till på något sätt att försöka få denna reflex att bli lite mindre aktiv? Eller är det bara att vänta ut den...
Doktorn var faktiskt lite bekymrad när vi var på kontroll sist...
Han är nog en riktig överlevare min son, känsliga reflexer, väldiga röst resurser och äter fort! Om man nu ska se det hela positivt!

Tusen Tusen Tack :heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Gud vad tungt! Känns som en tung sten i mitt inre...

I morse när vi vaknade gav jag bröstet som vanligt, brukar gå bra när han är nyvaken. Men mitt i allt så sätter han igång med sitt gallskrik. Och jag menar gallskrik, går inte att lugna, inte ens med nappen denna gång. Fick smyga upp honom på min mage och gunga honom så blev han lite lugnare, sen upp och gå en sväng... När han då var helt lugn kunde vi lägga oss igen och avsluta matandet. Ja i några minuter... Om det nu är att anse att man är klar då....

Gav bröstet nu innan han skulle sova. Han åt en stund och sen när han var halvslumrande la jag honom att sova, tog bara en liten stund så sov han. Nu vaknade han efter en timma och började gallskrika.

Ska egentligen på ett kalas på fredag men jag måste tacka nej (måste åka 30 mil tur och retur) Vågar inte åka.
Med detta gallskrik, matvägran, oroliga sovande...

Instängd mellan dessa 4 väggar :cry:
Nej det var verkligen inte så här jag hade trott det skulle bli när man fick barn.
Man orkar ju inte ha det så här...
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Hej,

Har läst igenom din tråd och det första som slår mig är att ditt bröst inte erbjuder det som liten behöver. Kanske har det skrivits innan och jag missat det, men har du provat att pumpa ur och ge i flaska eller att ge ersättning? Min lilla fick både flaska och bröst till en början för jag hade knappt något i bröstet. De flesta barn fixar att växla mellan flaska och bröst.

Om liten är superhungrig när du lägger vid bröstet kanske det skapas en stor frustration? Om du provar att ge lite i flaska innan och sen bröstet? Det spelar ingen roll om det är ersättning eller mjölk i flaskan.

Kanske värt att prova?
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc

Inlägg av SanOsc »

Ser nu att du redan provat flaska :oops:

Sorry!
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Låttis

Inlägg av Låttis »

Ingen fara ;)

Tack för att du tog dej tid att läsa igenom!! Och sedan tänka ut något! :heart:

Jo som sagt flaska har jag provat. Går ju ibland, som med bröstet.

Försökte att titta och fundera lite nu när jag skulle lägga honom och sova igen.
Alltså jag vet inte?
Vi la oss i sängen och jag gav honom nappen så att han skulle bli lugn och tröttare. När han var lugnare gav jag bröstet - protest! I med nappen igen och vänta... Efter 3:e gången så tog han bröstet och åt, lite så där lagom slött. Åt väl ca 5 minuter som vanligt sen så var han super slö och sög inte mer.
Alltså det är ju inte så han verkar super hungrig och suger som en tok..
Då hade det gått 1 timma och 20 minuter sen han åt och då när han åt tidigare så åt han i ca 8 minuter.
Nu över analyserar jag kanske men men...
Under vaken tiden var han nöjd nästan hela tiden, fick han tillome att ligga själv ca 10 minuter medan jag åt lunch ;) jippi!
Mot slutet, när det gått ca 1 timma och 10 minuter så blev det gnälligt och jag fick gå runt och titta på saker för att få honom glad.
Jag menar är han dunder hungrig så borde han väl skrika uta tusan eller... hmm...

Kanske blir han bara arg på mitt trugande? Han har inte tid att äta hela tiden tycker han kanske?

Jag är kanske väldigt "lättmjölkad" så han har fått vad han behöver väldigt fort?
För det mesta är han "nöjd" med ett bröst, ibland på kvällen kan han äta 1 1/2 bröst men som sagt för det mesta finns det kvar i bröstet när han ätit klart...

Gnället, kanske är han bara gnällig? Rädd... osäker... ja vad vet jag???

Ja mina 10 000 frågor fortsätter...

Tack för att ni tar er tid med mig, jag uppskattar det verkligen!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det är så svårt att veta hur mycket liten får i sig när man ammar. Ett sätt att ta reda på det är att gå till BVC och väga före och efter amning, det gjorde jag en gång. Då får man svart på vitt ungefär hur mycket som går i och så slipper man fundera mer sen.

Det där med att "ligga själv" kan man behöva öva lite på. Är det nytt och konstigt så kommer det självklart en massa frågor om det verkligen ska vara så. Sitt bredvid och pyssla med ditt, ge honom något spännande att titta på. Avbryt innan han bryter ihop och undvik att ta upp honom om han skriker. Då är det bättre att skoja och busa lite först och sen ta upp, så att du inte visar att det är något farligt som han måste räddas från!

:heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack SaraMilana! :D

Ska höra med min händige gubbe om han kan fixa så vi kan väga här hemma :)
Som sagt då får man veta svart på vitt!
(Nog för att han är en riktig tjockis min käre son) :wink:

Vi lyckades få till 1 amning idag sittandes utan gnäll och skrik. Men dom andra gångerna har han ätit halvsovandes, liggandes.
Ikväll åt han hela 20 minuter, åt som en hel karl!

Ja, jag har ju burit på honom i flera veckor så det är ju klart att han tror att det ska vara så, får träna på med själv liggandet! Idag låg han faktiskt på diskbänken medan jag hann göra 2 smörgåsar... Det tar sig!

Men jag säger då det, att trösta honom är nästan omöjligt!
Går på en halv sekund så är det fullt gallskrik, har ni några tips på att stoppa ett gallskrik? Nappen är min räddning, för det mesta!

Tack, tack, tack!!! :heart: :heart: :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D
Låttis skrev:Går på en halv sekund så är det fullt gallskrik, har ni några tips på att stoppa ett gallskrik? Nappen är min räddning, för det mesta!
Det kanske inte är just TRÖST han behöver. Det behöver man bara när man är ledsen, men det är förmodligen någon annan känsla han försöker förmedla. Min minsting kan lätt accelerera när hon väl börjat yla, och då gäller bara riktigt säkert kroppsspråk och taktfast buffning/vagning. Hon kräver att bli lugnad/tryggad, inte tröstad. Alternativt börjar hon grallvråla för att jag överhuvudtaget lägger mig i... Om hon bara småknorrar blir hon fly förbannad om jag kommer in och försöker buffa.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack Tetz! :D

Ja jag tror det jag åxå!
Men det är så himla svårt att lugna honom när han sätter igång och gallskriker... Det är oftast nappen som är det som fungerar. När han börjar gallskrika så blundar han och sparkar och slår och blir helt okontaktbar men då kan nappen lugna lite och sen måste jag ta upp honom och gå runt för att få honom lugn igen.
I vagnen eller spjälsängen i samband med att han ska sova blir han aldrig "arg" på detta vis... eller han går då att lugna mycket lättare då iaf.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"