Lisa 2011-12-12, lite frågor ang ammning och syskon

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
charliesmamma

Lisa 2011-12-12, lite frågor ang ammning och syskon

Inlägg av charliesmamma »

Hej!
Nyss hemkommen med min nya lilla tös, Lisa, och har siktat in mig på att köra standardmodellen från start!
Hemma finns en stolt storebror på snart 18 månader och en mycket kärleksfull pappa! :heart:

Jag vet att lillan är väldigt liten och jag låter henne sätta tiderna och det har hittills funkat ganska bra, tills för ett par dagar sedan.
Då började hon trassla som skjutton när hon skulle ammas, sög bra i ca 5 min, bröt sedan för en rap och när vi sen ska fortsätta så börjar hon gny och småskrika och fäkta med armar och ben. Tillslut har jag hållit fast armen och benet, inte hårt, men tillräckligt för att få henne att lugna sig efter ett par minuter.
Hon diar ett par minuter till för att sen börja skrika och släppa taget helt. Då har jag rapat henne igen och sen gått igång med skötningen. Den har varit halvpopulär, och hon pallar med max 10 min och av umgänget vill hon knappt veta av, max ett par minuter.

Sen går vi på nästa bröst, och samma visa igen, snabbätning först och sen vrid och skrik.
Det hela tar ca 30-40 minuter, men hon somnar inte och vill inte dia mer och vill inte umgås.
Jag har gått runt med henne i famnen ett tag, det gillar hon, och sen försökt ge henne mer mjölk, ibland går det ner och ibland inte, men tillslut somnar hon vid bröstet och läggs sen i sin säng med andningslarm och på mage. Ibland sover hon drygt 2 timmar, ibland 1 och ibland 30 minuter.
Det känns som hon har rätt sugteknink och brösten känns bra på alla sätt.

Tänker att hon blir stressad av allt ljud och stoj här hemma, men hon är likadan även om det är helt lugnt.

Någon som har nån gissning vad jag gör för fel?
Det känns lite hopplöst må jag säga och jag får nästan lust att ge upp och köra SHNK istället om ett halvår.

Kan det vara så att hon är en snabbätare? Det måste ju finnas alla varianter! Hennes storebror åt alltid väldigt snabbt... Eller kommer det inget och så ledsnar hon?
Hon går stadigt upp i vikt så det känns som det finns tillräckligt!

Nätterna funkar ganska bra med 2-3 korta mål per natt,
men det känns nästan ofattbart att jag ska ta bort första nattmålet om 1/12 vecka, det som inte ens har nån ordentlig tid ännu!

Jag har en fundering till, storebror Charlie är hur gullig som helst mot sin lillasyster, han hjälper till att byta blöja och vill pussa, krama och bära henne hela tiden, MEN han är superjobbig mot mig och pappa här hemma. Han är extremt högljudd och överkänslig mot alla typer av tillsägelser.
Vid minsta motgång bryter han ihop totalt och bara vrålar rakt ut, helst liggande på golvet.
Nätterna har också strulat med flera uppvakningar och problem vid läggning.
Charlie är annars en säker sovare som blev kurad vid 6 månaders ålder, sover 19-07 i vanliga fall.

Förhoppningsvis är det bara en reaktion på nya familjemedlemmen och den minskade uppmärksamheten, men tacksam för tips ändå!

Detta blev längre än jag tänkt, men är som sagt mycket tacksam för alla svar!

Med vänliga hälsningar
Tiki :D
mamma till Lisa 2011-12-12 och Charlie 2010-07-09
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
SaraMilana

Re: Lisa 2011-12-12, lite frågor ang ammning och syskon

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lilla Lisa! :heart: Det låter som att lilltjejen får en mycket bra start i livet! :D
charliesmamma skrev: Kan det vara så att hon är en snabbätare? Det måste ju finnas alla varianter! Hennes storebror åt alltid väldigt snabbt... Eller kommer det inget och så ledsnar hon?
Hon går stadigt upp i vikt så det känns som det finns tillräckligt!
Jag har alltid haft sömnen som måttstock när det kommer till maten. Och går hon stadigt upp i vikt och sover bra så tror inte jag att hon äter dåligt. Du kan ju inte mer än ge förutsättningarna och erbjuda förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe med kaka. Är hon mätt redan efter huvudrätten så låt så vara tycker jag! :D Vaknar hon lite för tidigt så dra några vagndrag för att markera att det inte är dags än.
charliesmamma skrev:Jag har en fundering till, storebror Charlie är hur gullig som helst mot sin lillasyster, han hjälper till att byta blöja och vill pussa, krama och bära henne hela tiden, MEN han är superjobbig mot mig och pappa här hemma. Han är extremt högljudd och överkänslig mot alla typer av tillsägelser.
Vid minsta motgång bryter han ihop totalt och bara vrålar rakt ut, helst liggande på golvet.
Nätterna har också strulat med flera uppvakningar och problem vid läggning.
Charlie är annars en säker sovare som blev kurad vid 6 månaders ålder, sover 19-07 i vanliga fall.

Förhoppningsvis är det bara en reaktion på nya familjemedlemmen och den minskade uppmärksamheten, men tacksam för tips ändå!
Här går jag bet, tyvärr, då jag ännu bara har en liten här hemma. Vi ska se om det finns någon annan som har något bra tips!

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till lilla nykomlingen.

Vilken lycka för era alla att få en lillasyster i familjen.

Vad det gäller storebror så är det nog förtrotsen som är i antågande med stora steg. Läs på om detta i barnaboken.

Men som alltid gäller att hålla på rutinerna, när livet gungar måste ni som föräldrar stå stadigt. Inte börja ifrågasätta, undra och fundera utan kör på som vanligt så han för sina ramar som han så väl behöver nu.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
charliesmamma

Inlägg av charliesmamma »

Hej och tack för era svar!

Tyvärr måste jag säga att det har blivit lite värre sen sist...
Lilla Lisa har nu utvecklat ett mönster som ser ut ungefär såhär att vaknar efter att ha sovit, allt ifrån 5 till 90 minuter och skriker, får bröstet, suger ett par minuter, släpper och skriker. Då rapar jag henne och försöker truga lite till, oftast utan resultat. Sen byter jag på henne och försöker umgås, hon pallar max 15 minuter. Bjuder sen bröst nr 2, samma visa som första. Sen är hon missnöjd och gnällig och vaken i minst en timme, då jag försöker amma flera gånger men oftast utan framgång. Tillslut somnar hon i min famn efter vaggning, men vaknar ofta efter ett par minuter i sin säng, och då får jag göra om allt igen...

På tredje, fjärde försöket att lägga henne kan det gå bra, men hon sover inte så länge.

Konstigt nog funkar nätterna jättebra!

Hur ska jag bryta den här onda cirkeln?

Tacksam för tips!

Vill passa på att önska gott nytt år!

tiki
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Jag tycker det låter som om du har en väldigt trött bebis som inte orkar äta lika mycket som hon skulle behöva. Just nu är ni ju fortfarande i smekmånaden och då tycker jag inte att man ska trycka för hårt på att hålla vaken alltför länge, åtminstone inte en tröttmössa :D Jag tror jag bestämde att första vakenpassen inte fick vara kortare än 45 minuter och de andra vakenpassen inte kortare än 1 h, men strävade hela tiden efter att förlänga successivt.

Bli inte stressad för att hon inte får "rätt" antal, utan fokusera på att försöka få till rätt ordning på mat, vaken och sova. Ibland när min lila var pyttis och vi hamnade i en ond cirkel, så gick jag ut på promenad med vagnen om hon vaknade för tidigt (innan 1,5 h timmes sovtid hade gått). Annars var det alldeles hopplöst att få i henne mer mat sen. Dessutom funkade det bäst att mata direkt efter sovpasset när hon endast var halvt vaken, då åt hon lugnast.

Och så ingen stress över att du ska ta bort ett nattmål inom kort tid. Styr upp dagarna med mjuk hand, så brukar nätterna ordna upp sig själva.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"