Maten: Ja vi har faktiskt börjat med 2tsk pure/banan/annat mosigt på dagen och 2tsk mild gröt kvällstid - det älskar hon - men tycker nog inte jag ser skillnad i läggningen. Jag vågar inte ge mer förrän jag överlagt lite med BVC, jag måste ta vara på råden eftersom hon är för tidigt född. Däremot har amningen krånglat lite sen vi började med smakport, kanske hon vill ha mer mat istället (Jippie isåfall

)
Mage: Jag ville se stegen och lade henne (hickandes) på rygg i vagnen och nöjd som hon var jollrade hon lite tills hon insåg hennes trötthet och varför hon faktiskt låg där. Vagnande några för att inse att tiden bara går. Så jag vände snabbt på henne, sträckte ut armar och ben (men hej vilka starka armar) - i med nappen för att tysta ner något, solfjädern och vagna. 3min. Okej?! Så jag tänker testa magläge imorgon med hökögon. Kanske jag vågar inför kvällsläggning också, vi har babylarm och sitter nära rummet så vi har nog koll. Kanske det bryter igenom skarvarna!
Spjälsäng: Kanske det! Jag har fastnat i tanken att köra vagning tills hon slår ut på helnatt och sen flytta över henne som någon annan tipsat om. Jag har ju testa buffra tidigare och det gick ruggigt dåligt. Men jag vill nog fortsätta vagningen, dels för att jag hittat ett verktyg som fungerar ok men långt ifrån felfritt och köra stenhårt med ramsor och rubbet med dagen D inför SHN och "stå ut" tills dess. Jag tänker om typ 1mån kanske...
Vagning: Det har slagit helt fel i insomningen och ibland även skarvarna. Hon kan gråta sig helt vansinnig med krokodiltårar eller ibland plötsligt somna på egen hand. Oftast blir hon lite arg vid själva läggningen och vi försöker hitta sätt att avstyra den värsta uppjagade skriket med bla öppen suflett på vagn, napp, envisa tillrätta läggningen osv. Ibland går det bra, ibland verkligen inte men vi låter bli att plocka upp henne igen. Det är jäääättesvårt att göra rätt när hon jagar upp sig så hårt, det finns ju faktiskt ingen information i boken/webben om bebisar som avviker från den perfekta insomningen. Hade varit så bra med en film om bebisar som skriker upp sig... Hursom testar vi att vagna henne nära till sömns nu, mest för att hon ska slippa bli så ursinnigt ledsen och känna att det är rätt mysigt att sova - även om vi får betala för det sen.
Nätter: Uh nu är jag trött. Tyckte det gått bra att amma på nätterna men nu kommer det verkligen ikapp mig! Oftast vaknar hon två ggr för mat (då bråkar jag inget) och envisas fortfarande med vargtimmen med ett par samt börjat bråka en extra vända på kvällen mot midnatt. Att gå upp och amma är ju inga problem när det är 1-2ggr men allt för och efter - all denna brutna sömn! T.R.Ö.T.T!
Utöver: Jag gnäller och surar jag vet (förlåt), men allt detta har ju blivit väldigt långdraget och jobbigt i vågor, mestadels höga vågor. MEN jag måste få understryka bebisens inställning till livet - WOW - alla stora leenden, nära till skrattet, lätt att få upp till gott humör, gråter sääääällan (såvida om inte läggning / ngt "fel") och är en superbebis!! Vilken metod som gör sådan skillnad. Mestadels tror jag det handlar om den sammansatta nattsömnen och måltiderna även om skarvarna och läggningen är en insats för livet att gå igenom.
Tack mina älskade mammor för erat stöd - ni står ut med mina gnällväggar och hjälper till stort även om jag vet att jag gjort fel från start...
KRAMISAR!