Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Inlägg av SaraMilana »

Skrota alla tankar på att du är en dålig mamma! Det ÄR svårt i början. Även de mest pålästa och förberedda föräldrarna hamnar där och undrar vad det var som gick snett. En del får en vingligare start än andra och det är inget konstigt med det. Nu har ni hittat en väg framåt, tänk vad bra! =D> Jag hade inte heller tid att baka och stöka de första månaderna, men tack vare Barnaboken har jag nu all tid i världen! :D

Jag tycker att det låter som att din lille är hungrig. Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men är det inte en ökningsperiod där kring vid två månader? Kanske blir han frustrerad när det inte kommer tillräckligt mycket mat tillräckligt fort. Och är man hungrig kan det vara svårt att lugna ner sig för att äta. Vad tror du, kan det vara ökningsperiod nu som stökar till det? Jag klistrar in lite ökningstips om så är fallet:
TorsMamma skrev:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på http://www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.
Jag vet att många som helammat (för visst gör du det?) har efterjagat med flaska i perioder, antingen med urpumpad mjölk eller ersättning. Kanske kan det hjälpa er att komma in i en god spiral med ett rejält skrovmål och så en härlig lur på det. När han sedan vaknar pigg och utvilad är det lättare att äta nästa mål, osv.

:heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack för tipset!
Trodde inte det var hunger som var boven men det är nog så ändå.
1:a sovperioden idag gick galant! Han sov 1,5 timma vaknade till en snabbis men lyckades somna om utan att jag var tvungen att ingripa. Gav honom bröstet direkt när han vaknade i sängen i mörker liggandes sen väntade jag en kvart och gick och bytte blöja. På skötbordet har han alltid varit lugnare så då tog jag tillfället i akt och gav honom bröstet igen då med honom sittandes på skötbordet, funka perfekt! Inget skrik :D
Sen tog jag honom i famnen och gick omkring medan han åt och så fort det blev lite skrik så macherade jag fram och tillbaka och pratade högt och då lugnade han sig och tog bröstet igen. Ca en kvart efter detta så värmde jag på 40ml som jag hade pumpat ut tidigare i morse och fick då i honom 35ml av detta...
Nu har jag haft en mycket gladare gosse. Provade ha honom på mage på diskbänken och i soffan, inte så populärt men inga gallskrik iaf... Känns som att vi har kommit en bit på vägen!
La honom att sova för 45 min sedan, han somnade direkt pytte lite protest, vagnade 5 drag ungefär sen sov han som en stock.
Han vaknade till nu gick bara dit och tittade, han vände på huvudet lite hit och dit la sig sen och somnade om igen, behövde alltså inte ingripa denna gång heller *jippi, jippi, jippi* :D :D

Den hopplöshet jag kände igår har nu fått plåster på såren!
Skam den som ger sig och tusen tack för peppningen SaraMilana! :thumbsup:
Mamma till pojke född: 2011-10-17
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Heja heja! Finfint jobbat! =D> :D
Låttis

Inlägg av Låttis »

Ja jag säger då bara det!
Jag har fått ett helt nytt barn! Han är glad! :D :D :D
Iof så har ju natt sömnen inte varit ett stort problem utan det har ju varit dagsrutinerna. Men nu har vi ett schema som vi följer med mat och sömn.
Tidigare skrek han ju bara vid bröstet. Efter att ha läst i Sova hela natten boken så har jag kunnat dra slutsatser om varför han bara skrek vid bröstet.
Säkert några gånger när han åt fick han magknip eller vart rädd av någon anledning. Så klart när han skrek och vi låg ner så skyndade jag mig att ställa mig upp och gå omkring med honom "rädda honom från det farliga". Eller så antog jag att han skrek för att han var mätt och ville inte ha mer.
Nu går det bra att ligga och amma i sängen, han äter sig mätt utan skrik. Fortfarande har vi problem med att sitta och amma men när han skriker tröstar jag honom där han ligger i min famn vid bröstet, jag skyndar inte upp och går omkring. Detta har resulterat i att det går bättre och bättre, men vi är inte framme riktigt än men snart! :wink:

Så nu har jag en kille som är mätt och utvilad om dagarna = Glad! Han surrar, skrattar, tittar och njuter mer av livet!

Jag tjuvstartade ju lite med kurandet innan jag fått boken, ser nu när jag läser att allt jag gjort kanske inte följt mönstret men det har ju ändå gett resultat! Nu är det bara att göra enligt vad som står (så gott det går)

I natt vaknade han bara 1 gång och åt, sen vaknade han kl 8.00 men vi sjusovare har ju satt morgon kl 9.00 så då buffade jag lite och han somnade om :)

I natt ska vi lämna buffningen till sitt öde och gå vidare...
Ser fram emot varje nytt steg vi skall ta!
Hans skrik låter nu inte lika panikartade utan mer som frågor och klagan på att något nytt sker. Gör inte lika ont i mammahjärtat!

Tacka gud att jag hittade denna sida och er underbara sporrande människor!

:heart: :heart: :heart:

Kramar
Låttis
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Åh, vad härligt att det går så bra för er! Fint jobbat! =D> =D> :heart:

Samma "tänk" att inte rädda kan du använda i alla situationer, tex om han protesterar när han tränar magläge på golvet. Då är det bättre att gå ner till hans nivå och visa att allt är i sin ordning.

Tänk på att det är för tidigt att kura, det bör man inte göra förrän vid fyra månader. Det är också för tidigt att använda ramsan som ett verktyg! Att göra som ni gör nu, inför standardmodellen lite i raketfart, är däremot toppen!

Ha en riktigt god jul! :santa:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Oj det har jag missat...
Vad händer nu då när jag redan startat med ramsandet när han är 2 månader?
Han svarar ju så bra på det och somnar ju själv :( herregud, har jag gjort nå helgalet nu???

[-o<
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kör den du om han somnar om av den tycker jag. MEN märker du att den inte funkar innan 4 mån kan man använda husljud också. Det var perfekt för oss. Men jo, ramsan tog även den på min 2 mån kan jag avslöja. Det är bara att se till att de inte lyfter huvudet för att söka sig till rösten. Det är DÅ den inte funkar.

FOrtsätt du lugnt och sansat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Åh tack! Blev alldellens kallsvettig här, tänkte att jag gjort något alldellens jätte galet... puh!
Men varför säger man från 4 månader?

Tack :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Låttis skrev:Men varför säger man från 4 månader?
Det är vanligt att barn under fyra månader söker ansiktet till rösten istället för att lyssna till den. Men det är ju inte alldeles exakt på fyramånadersdagen som det säger pling och barnet fattar att ramsan i sig är ett budskap att ta till sig. :wink:
Sen är ju ramsan ett verktyg från Sova Hela Natten-kuren som vänder sig till barn från fyra månader och uppåt eftersom man först då kan räkna med att barnet klarar tolv timmar utan mat. Om man matar på tillräckligt dagtid vill säga. :D

God Jul :santa:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Aha... Nå men han blir då lugn när jag ramsar och somnar då om igen... Bättre och bättre för varje gång.
Men då fortsätter jag med detta.

God jul! :santa:

Tack för snabba svar!
Känner mig lugn igen, hann verkligen stressa upp mig...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Igår var en super dag!
Lillen sov 1,5h rakt igenom 2 gånger, utan att vakna till... 17.00-19.00 sovandet gick väl lite sämre.
Idag har han små vaknat hela tiden ... pust!
De 2 sista nätterna har han vaknat kl 02.00 men då har jag bara ramsat och han har somnat om sen har han vaknat för att äta 04.30 = 8 timmar sömn "nästan"

Men detta problem med att han skriker vid bröstet bara fortsätter... han äter ca 10 min sen är det kört, sen vill han inte äta mer. Ibland kan jag truga i lite mer. Men då måste jag ha nappen och tvär byta från den till bröstet, men som sagt fungerar bara ibland.
När han då tagit bröstet ett tag då börjar han tok skrika, går knappt att trösta, in med nappen är det enda som kan få honom att lugna sig, för det mesta. Han hinner bli såååååå upprörd!
Sen är han så där smågnällig hela tiden...
Några goda råd? Någon som haft något liknande? Blir alldellens förvirrad iaf, vet inte vad som felar min lille son :(
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Låttis skrev:Igår var en super dag!
Underbart! :D
Låttis skrev:Lillen sov 1,5h rakt igenom 2 gånger, utan att vakna till... 17.00-19.00 sovandet gick väl lite sämre.
Idag har han små vaknat hela tiden ... pust!
Lillen är verkligen inte ensam om att strula under sista luren. 8) Det är en riktig klassiker. Jag fick lättare att hantera detta strul efter att ha läst SusanDs kloka tankar om att sista luren kan vara att betrakta som en sömnslurk för att klara sig till nattningen. Och den kan man ju lägga lite tidigare om det blivit riktigt struligt. :wink:
Låttis skrev:Men detta problem med att han skriker vid bröstet bara fortsätter... han äter ca 10 min sen är det kört, sen vill han inte äta mer.
Vissa blir effektiva ätare ganska så fort. Min lille Nils hade också en period då han bara åt i ungefär tio minuter. Jag upplevde att jag fick i honom lite mer om jag ammade direkt efter vila, i halvvaket tillstånd och i mycket lugn miljö, gärna i dunkel.
Erbjuder du igen efter de där första tio minutrarna? Glöm inte att han ska ha förrätt, huvudrätt, kaffe och kaka. Ibland kan det ju vara skönt med en liten paus mellan rätterna. :wink:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack för svaren :)

Jo jag erbjuder både förrätt, huvudrätt, kaffe och kaka ;) Men han blir bara arg, arg, arg! Undrar om han känner att han blir påtvingad bröstet?
Liggammar direkt är han vaknat i sängen i mörker.
Testade en ny taktik idag. 1 timma efter att han vaknat så la vi oss och då halv slumrade han lite och då tog han bröstet igen... Så det verkar vara så att han måste vara halvt sovandes för att få i sig något...
Men jag vet inte om det är så bra att jag ska ha honom halvsovande och ge en hel timma efter första gången han ätit?
Eller så är han kanske nöjd efter dessa 10 min ätande?
Ska kanske inte truga på han bröstet något mer, så blir det kanske en bättre relation dem emellan på några dagar haha ;)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Visst kan det vara så att han är mätt efter 10 minuter! Jag brukar ha sömnen som måttstock, sover liten bra så var det tillräckligt med mat. :D

Vi har haft rejält med flasktrassel och jag är ganska säker på att det beror på att jag trugat för mycket alternativt trugat på fel sätt. Ännu så nobbar hon flaskan förutom på morgonen när vi väcker henne och ger den direkt. Skulle hon ha vaknat några minuter tidigare är det tvärkört.

Fundera på ditt eget förhållningssätt vid matdags. Är det så att du förväntar dig att han ska bli arg så blir han säkerligen det. Försök ha en avslappnad inställning så har han en chans att ha det också!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"