Vad hände?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
isa87

Vad hände?

Inlägg av isa87 »

Hej!

Har sedan dag ett kört med standardmetoden för min lila Samuel, nu 4,5 månader. Kurade vid 4 månader och allt gick så bra! Efter en vecka sov han som en prins, hela natten igenom.

Men trots att jag läst och läst barnaboken och shn-boken så valde jag att göra en del justeringar, enligt vad som kändes rätt för mig. Börjar nu undra hur bra de egentligen var. De första 4 kurnätterna var naturligtvis hemska men sedan volai! Jag började höra hur han somnade om helt själv. Men nu, två veckor efter går det inte alls. Han vaknar en gång i timmen (som innan kuren) och somnar inte om själv. Dessutom är kvällarna och eftermiddagarna hemska - han är så gnällig. Låter riktigt olycklig :(

Schemat ser ut såhär:
6.00 - mat, dagen börjar, ensamlek och bus med pappa
8-9.15 - sovpass 1.
9.15 mat, ensamlek och bus med mamma
11 - går ut
11.30-13.30 sovpass 2 (sover ute)
13.30 mat, utevistelse, miljöombyte, lek
Efter detta lyckas jag inte spika något vidare schema utan det varierar från dag till dag. Oftast sker följande:
15.30-16.15 sovpass 3
16.30 mat och passiv social delaktighet
18.15 Kaoset börjar och varar fram till läggdags som sker antingen 19 eller 20. Resulterar oftast i fruktansvärt gnällig älskling.
18.45 Kvällsmål (men får han sällan till att äta mycket)
19/20 sova natt
(fram till 24 får påfyllning)
2 Vaknar till
4 Vaknar till (får eventuellt mat om jag inte lyckas få honom att somna om med hjälp av verktygen)

Skulle därför vilja ha kommentarer på mina "justeringar", som jag misstänker väcker en del vargar:

1. Hans säng står bredvid min, så som han gjort sedan han föddes. Kanske skulle han flytta till eget rum? Om mamma klarar av det...
2. Min barnmorska sade till mig att jag skulle ge mat fram till 12 på natten, för att fram tills dess behöver de äta (?) Detta har resulterar i att jag, så fort han vaknar, om klockan är innan 12, har sprungit in med flaskan i högsta hugg och gett påfyllning. Efter kl 12 har jag buffat, gjort solfjädern eller lagt honom till rätta. Men första veckan efter kuren behövdes detta alltså inte - han sov som en prins fram till 6-snåret.
3. Är de redo för 11-timmars natt redan som 4,5-månaders? Min lilla älskling verkar vilja sova natt redan kl 19.

Jag är så tacksam om ni skulle vilja ta er tid att hjälpa mig!
Isa
LilloppansMamma

Re: Vad hände?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Nä, dina justeringar verkar inte vara till någon nytta. :lol: Hade du struntat i dem, så hade du sluppit detta:
isa87 skrev:De första 4 kurnätterna var naturligtvis hemska men sedan volai!
Har du läst hela SHN-boken? Det är mer än bara verktygen- för en lyckad kurning måste man ha läst boken från pärm till pärm både framlänges, baklänges och sidledes. :wink: :mrgreen:
Jag tycker du pausar nu och läser ordentligt för du verktygar allt vad tygen håller här- och liten som frågar efter sin säkerhet blir bara förvirrad. Omläsning av lugnet, säkerheten och njutningen över jul är mitt råd.

Han är trött och därför blir han gnällig på eftermiddagen- han sover inte som han ska på natten ( än!) Se han inte som gnällig, snälla du. Han klagar över för lite sömn. :cry:
Isa87 skrev: 1. Hans säng står bredvid min, så som han gjort sedan han föddes. Kanske skulle han flytta till eget rum? Om mamma klarar av det...
Går alldeles utmärkt att sova i samma rum som dig, men de första fyra kurnätterna skall han få sova i fred. Sedan kan du smyga in och lägga dig. Det viktigaste är att det är KOLsvart i rummet. Det skall vara så mörkt så att du inte ens ser handen framför dig.
Isa87 skrev: 2. Min barnmorska sade till mig att jag skulle ge mat fram till 12 på natten, för att fram tills dess behöver de äta (?) Detta har resulterar i att jag, så fort han vaknar, om klockan är innan 12, har sprungit in med flaskan i högsta hugg och gett påfyllning. Efter kl 12 har jag buffat, gjort solfjädern eller lagt honom till rätta. Men första veckan efter kuren behövdes detta alltså inte - han sov som en prins fram till 6-snåret.
En fyramånaders som äter rejäl mat på dagen ( riktig mat till lunch och middag och gärna 1-2 grötmål) klarar sig 12 timmar utan mat. Jag förstår att han blir förvirrad här- han kan ju inte klockan. Vissa gånger när man ropar om vargen kommer får man mat i truten? :mrgreen: Men efter klockan 12 när man ropar efter sin säkerhet kommer någon och buffar en? Vi måste bli konsekventa här. Det blir vi om vi kör en kur som går mer enligt SHN-boken.
Isa87 skrev: 3. Är de redo för 11-timmars natt redan som 4,5-månaders? Min lilla älskling verkar vilja sova natt redan kl 19.
Ja, ser svar ovan. Bestäm ett schema- lägg då gärna start för natten kl 19 och så håller vi oss till schemat. Lägg upp ett hållbart schema och håll fast vid det och kör en riktig kur.

Lite starttankar från mig!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
isa87

Inlägg av isa87 »

TACK för ditt svar!

Jag skall absolut läsa på igen - du har alldeles rätt!

Bara en fråga för att akut göra eftermiddagar och kvällar mer njutningsbara för min lilla:
Hur skall jag schema-tekniskt tänka kring eftermiddagarna. Även om jag lägger honom kl 19, klarar han ju inte att vara vaken från ca 16.15 - 19. (utan att bli supertrött). Hur gör jag åt detta? Lägger in en minilur någonstans?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:
Internationella SHN, sid 179 skrev:Sova hela natten-kuren light

Är det verkligen så viktigt med fasta rutiner på dagarna? Vår lille Louis, fyra månader, ”leder” oss. Jag är hemma med honom och älskar det. Kan man inte kura bara för nätterna?

Schemat underlättar kolossalt. Det verkar kanske inte så i början, när man kan tro att de strikta tiderna komplicerar tillvaron i stället för att förenkla den. Men när polletten trillat ner över hela linjen, både för en själv och barnet, ser man hur mycket tid man får för sig själv och hur bra barnet mår av att kunna förutse sin dag. I likhet med resten av mänskligheten!

Barnet blir till slut sin egen lilla klocka och fungerar pålitligt överallt. Man kan planera sina dagar – och sina kvällar! – utifrån en rörelsefrihet som varit otänkbar i månader. Man kan till exempel ägna sig helhjärtat åt barnet när han är vaken, eftersom man vet när han ska sova och hur länge, och allt blir så mycket enklare och roligare. Bara en sådan sak som att barnet äter med god aptit underlättar livet ofantligt.

De fasta rutinerna har inte bara sin praktiska betydelse. För barnet betyder de också säkerhet (se kapitlet Säkerheten!), vilket är nog så viktigt.
Genomtänkta, goda rutiner på dagen är en förutsättning för goda, pålitliga rutiner på natten.
Här kommer ett förslag, jag har helt kört över era tider.... :oops: :roll: 8)

7.00 godmorgon! :mrgreen: MAT, gärna gröt eller välling och fylla på med bröst eller flaska.
8.45 sova 45 minuter
10.30 Lunch, riktig mat+fyll på med bröst eller flaska
12-14 sova ute i vagnen
14.00 mellis, gröt, fruktpure, ersättning
16.00 sova 45 minuter
17.00 middag, grönsaksmos+fylla på med bröst eller flaska
18.00 Bad och bus :mrgreen: :lol:
18.30 (18.45) nattslurk gärna välling som mättar bra, bröst eller ersättning funkar givetvis oxå om det äts rejält.
19.00 godnatt!

Väljer ni att ha morgon klockan 6, måste ni tänka till lite mer kring mat och sovtiderna. 3-3,5 h mellan målen och 4,5h sömn fördelat på 3 lurar över dagen. Helst inga vakenpass längre än 2,5h.
Internationella SHN, sid 127 skrev:Schemat

Tänk med papper och penna. Börja med att bestämma när natten ska infalla, så att det passar familjelivet. Och hur lång ska den vara? Tolv timmar, elva eller elva och en halv?

Fortsätt med måltiderna. Sikta på fyra rejäla mål om dagen med tre timmars mellanrum, eller tre och en halv, samt en såkallad nattslurk alldeles före läggningen. Nattslurken är undantaget som bekräftar regeln: den kan komma så tätt som en timme inpå ”middagen”.

Gå sedan vidare till dagslurarna. I Barnet och sömnen såg du sömnbehovet per dygn specificerat för de olika åldrarna. Här får man räkna lite: väljer man till exempel 11,5 tim natt för sin sju-åttamånaders älskling, återstår tre timmar av det sammanlagda dygnsbehovet på 14,5 timmar att fördela på förslagsvis tre dagslurar.

Naturliga sömnrytmpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. Efter dem seglar barnet upp till ytan, så att säga, och är lättväckt i stället för motsatsen.

Tänk och pussla noga! Schemat ska vara så väl genomtänkt, att du inte ens drömmer om att justera det förrän allra tidigast efter uppföljningsveckan. När du väl ”spikat” det, får det inte ifrågasättas!
Läs på mera! Och ta det lugnt med verktygen så att de inte är förbrukade när ni kör igång på riktigt. :wink:

God jul! :santa: :heart: :sleep:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

God morgon och hej igen!

Befarar att jag kanske skrämde er med mina mattips på schemat?? :oops: :oops: Ni kanske inte har börjat med smakisar ens....

Som sagt för att kunna sova 12 h natt måste man vara en fullviktig bebis som får rejält med mat på dagen, se ovan. Börja gärna med att införa 2 grötmål som lilloppansmamma skriver om i sitt inlägg om ni inte redan har "vanlig" mat på schemat. Bröst eller flaska hänger med i samma mål, före eller efter, men liten ska bli riktigt mätt. :D

hej igen :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"