Hej!
Ska snart börja kura min dotter som blir 6 månader i mellandagarna. Hon sover hyfsat nu, varierar dock från natt till natt. I går natt sov hon från kl 21:30-08:30 (med ett uppvak kring 06:30 då lite buffning fick henne att somna om), i natt somnade hon kl 22 (efter ca 30 min gnäll) och vaknade vid kl 05:00 och var vaken drygt en timme (hon hade bajsat så det hjälpte väl inte)… andra nätter kan hon vakna 1-2 ggr och vilja äta kring 04-05-06. Jag försöker då att få henne att somna om, det går ibland. Det största problemet är dock att det kan ta så lång tid för henne att somna, både vid läggning för natten och vid dagslurar (och om hon vaknar på tidiga morgonkvisten), 30-45-60 min är inte ovanligt. Då gnäller/skriker hon om vartannat. Jag har börjat med att inte plocka upp henne men har nog fastnat i ”buffnings-träsket”… men det var ju innan jag läste boken och bestämde mig för att köra kuren. Har fått mannen med på tåget och nu väntar vi bara till julledigheten (mellandagarna) då vi hoppas att vi båda ska orka! Ska nämna att vi också har en storebror som är 2 år och 2 månader, han sover oftast hela natten men tar också ca 30-45-60 minuter att lägga, och då måste vi ligga med honom… (Tanken är att han ska kuras efter dottern!)
Har efter mycket funderande och pusslande kommit på följande schema för dottern… detta tar jag tacksamt emot synpunkter på.
07:45 Glad god morgon!
08:00 Äta frukost (ammas nu men ska övergå till välling/gröt)
08:15 Ensamlek
08:45 Lämna storebror på förskolan
09:00-09:45 Sova 45 min (vagnen, ute)
10:00-11:00 Bus & lek/hjälper till med sysslor
11:00 Äta lunch (gröt idag, alt. puré & fruktpuré framöver)
12:00-13:30 Sova 1,5 timme (vagnen, ute)
14:00 Äta mellanmål (ammas nu men ska övergå till gröt)
14:45 Hämta storebror på förskolan
15:00-16:00 Bus & lek/hjälper till med sysslor
16:00-16:45 Sova 45 min (sängen)
16:45 Äta middag (ammas nu men ska övergå till puré & fruktpuré)
17:00-17:30 Hjälper till att förbereda middag
17:30-18:00 Sitter med vid familjens middag
18:30 Bad & skoj
19:15 Äta kvällsmat (gröt/amning nu… gröt/välling framöver)
19:45 Skratt till god natt – sova!
Har i schemat tagit hänsyn till att hon är ganska morgontrött (orkar inte vara uppe lika länge första vakenpasset) och att hon har det längsta vakenpasset på kvällen… så är det nu, men nu sover hon ju en gång till på kvällen eftersom hon inte lägger sig förrän mellan 21:30-22:30… så jag är osäker på om hon orkar vara uppe hela 3 timmar sista passet… men jag tänkte att i värsta fall kan hon ju få en 5-mins lur där, eller ska jag justera på något sätt? Har också försökt jobba runt de ”fasta” tider vi har på dagen, med storebrors lämning/hämtning och middag, etc. Har försökt passa in en dagslur då vi går med storebror till förskolan (hon brukar ofta somna i vagnen), men det blev svårt att få in även den andra på eftermiddagen. Som sagt, tar tacksamt emot synpunkter på schemat! Ska kanske också tillägga att hon fortfarande ammas 3 eller 4 av 5/6 mål för dagen (oftast får hon en kvällsslurk efter kvällsgröten), något som jag indikerat på schemat ska övergå till mat/välling/gröt mer så småningom. När hon ammar äter hon väldigt snabbt, 3-6 minuter på varje bröst.
Ser fram emot att börja kura lillan, och NÄR allt gått bra, köra på med storebror! Tack för detta forum, har fått fantastisk inspiration här!
Hjälp med schema för dotter, snart 6 månaer
-
Mother-of-2
Hjälp med schema för dotter, snart 6 månaer
Mother-of-2
Son: 091020
Dotter: 110628
Re: Hjälp med schema för dotter, snart 6 månaer
Hej och varmt välkommen till forumet
Ursäkta att det dröjer lite med svar för tillfället. Det kom :santa: och sånt där...
Härligt att ni skall kura och ge den lilla sin sköna sömn =D> Är ni bara pålästa ordentligt så ni inte har några frågetecken kvar så går det galant.
Det jag kan tänka på ang schemat är dels att första passet är väldigt kort vaket. bara en timme. Jag skulle sikta på att komma upp i 1,5-2h . Jag tror att hon somnar i vagnen för att hon inte sover som hon skall på nätterna. Än... Det ger sig.
Sömnfördelningen med 2st 45 min lurar och en långlur på mitten är toppen. jag skulle bara vilja skuta på det tidsmässigt. Sen skulle jag gärna se lite längre tid mellan målen. (undantaget mellan middag och nattslurk. nattslurken är inget riktigt mål utan en sista påfyllning och kan komma så nära som en timme efter middag) ¤ rejäla mål skall det vara och sikta på 3,5-4h emellan. Så man hinner få upp aptiten. Och så in med riktig mat. Massor med mat. En 6 mån kan förbluffa en i ätande
Majs, gröt, sötpotatis, banan, palsternacka... muns för små. Kolla gärna in Johanna Westmans andra mosboken. Därfinns massor med fina enkla recept på egen bebismat. Och så förståss om du har eller kan låna Annas Barnaboken så finns där ett underbart kapitel om införandet av mat.
kanske 8 fruksost
9.30-10.15 sova
11.30 middag
12.30-14 sova
15 mellis
16-16.45 sova
18.00 mat eller 17.30om ni brukar äta då
19,15 nattslurk
och så glöm inte att gå ut varje dag. Frisk luft gör underverk på sömn och aptit och humör
Men det är mina tankar. Hur går det för er? är ni igång?
Kramar
Ursäkta att det dröjer lite med svar för tillfället. Det kom :santa: och sånt där...
Härligt att ni skall kura och ge den lilla sin sköna sömn =D> Är ni bara pålästa ordentligt så ni inte har några frågetecken kvar så går det galant.
Det jag kan tänka på ang schemat är dels att första passet är väldigt kort vaket. bara en timme. Jag skulle sikta på att komma upp i 1,5-2h . Jag tror att hon somnar i vagnen för att hon inte sover som hon skall på nätterna. Än... Det ger sig.
Sömnfördelningen med 2st 45 min lurar och en långlur på mitten är toppen. jag skulle bara vilja skuta på det tidsmässigt. Sen skulle jag gärna se lite längre tid mellan målen. (undantaget mellan middag och nattslurk. nattslurken är inget riktigt mål utan en sista påfyllning och kan komma så nära som en timme efter middag) ¤ rejäla mål skall det vara och sikta på 3,5-4h emellan. Så man hinner få upp aptiten. Och så in med riktig mat. Massor med mat. En 6 mån kan förbluffa en i ätande
kanske 8 fruksost
9.30-10.15 sova
11.30 middag
12.30-14 sova
15 mellis
16-16.45 sova
18.00 mat eller 17.30om ni brukar äta då
19,15 nattslurk
och så glöm inte att gå ut varje dag. Frisk luft gör underverk på sömn och aptit och humör
Men det är mina tankar. Hur går det för er? är ni igång?
Kramar
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
Mother-of-2
Hej och tack för svar så här i jul- och nyårstider! 
Vi har tyvärr inte kommit igång ännu... storebror fick vattkoppor strax efter jul (en riktigt elak variant) och det har ställt om tillvaron rejält... Dock är det glädjande att lilltjejen verkar sova bättre och bättre... Nu somnar hon kring kl 21-21:30 varje kväll och sover (oftast) till kl 07:30-08:00, med kanske ett kortare uppvak (ingen mat).
Tack för synpunkter om schemat! Det är säkert så att hon bara orkar vara uppe en timme första passet för att hon inte sover tillräckligt ännu. Mat är lie krångligt, hon äter glatt 2 mål gröt + fruktpure per dag (vid 11-11:30 och vid 19-19:30) men hon vägrar fortfarande flaskan... så någon välling har jag inte lyckats få i henne. Tror hon behöver mer än att "bara" amma de andra måltiderna... Några tips på att lyckas med flaskan? Vi har provat flera olika, bla Tommy Tippee och MAM, men hon bara petar runt den med tungan... Har provat både före och efter amning, men inget funkar... Har även provat lite majs, potatispure samt kyckling/grönsaker på burk, men det rynkade hon bara pannan åt...
Tacksam för tips om flaskan... återkommer sedan när storebror tillfrisknat och vi kört igång med lilltjejen. God fortsättning!
Vi har tyvärr inte kommit igång ännu... storebror fick vattkoppor strax efter jul (en riktigt elak variant) och det har ställt om tillvaron rejält... Dock är det glädjande att lilltjejen verkar sova bättre och bättre... Nu somnar hon kring kl 21-21:30 varje kväll och sover (oftast) till kl 07:30-08:00, med kanske ett kortare uppvak (ingen mat).
Tack för synpunkter om schemat! Det är säkert så att hon bara orkar vara uppe en timme första passet för att hon inte sover tillräckligt ännu. Mat är lie krångligt, hon äter glatt 2 mål gröt + fruktpure per dag (vid 11-11:30 och vid 19-19:30) men hon vägrar fortfarande flaskan... så någon välling har jag inte lyckats få i henne. Tror hon behöver mer än att "bara" amma de andra måltiderna... Några tips på att lyckas med flaskan? Vi har provat flera olika, bla Tommy Tippee och MAM, men hon bara petar runt den med tungan... Har provat både före och efter amning, men inget funkar... Har även provat lite majs, potatispure samt kyckling/grönsaker på burk, men det rynkade hon bara pannan åt...
Tacksam för tips om flaskan... återkommer sedan när storebror tillfrisknat och vi kört igång med lilltjejen. God fortsättning!
Mother-of-2
Hej du,
Jobbigt med vattkoppor
förstår att det ställde till oreda.
Fungerar inget av detta skulle jag ha gått över till något annat än just flaskan. Självklart är välling i flaska oerhört smidigt men gillar inte barnet välling så är det inte mycket att göra. Några försök till tycker jag du kan göra. Tar olika lång tid för barn att prova nya saker, nya smaker och liknande.
Det verkar som att du ger mat ganska sent på kvällen, kan tänka mig att det är lättare för liten att lära sig en ny sak en piggare tid på dagen. Du skulle alltså kunna introducera flaskan vid mellisen kl 15 några dagar istället, när det fungerar börjar du även erbjuda flaskan som nattslurk och frukost.
Lycka till
Jobbigt med vattkoppor
Klipp upp öppningen så att vällingen bara rinner ut, sen minskar du successivt ner hålet tills du inte längre behöver klippa nåt alls. Har du provat olika vällingsorter? finns ett flertal olika sorter, hon kanske helt enkelt inte gillar just den smaken.. Ge flaskan med en attityd av självklarhet och försök mentalt att ställa in dig på att hon självklart kommer att ätaTror hon behöver mer än att "bara" amma de andra måltiderna... Några tips på att lyckas med flaskan? Vi har provat flera olika, bla Tommy Tippee och MAM, men hon bara petar runt den med tungan...
Fungerar inget av detta skulle jag ha gått över till något annat än just flaskan. Självklart är välling i flaska oerhört smidigt men gillar inte barnet välling så är det inte mycket att göra. Några försök till tycker jag du kan göra. Tar olika lång tid för barn att prova nya saker, nya smaker och liknande.
Det verkar som att du ger mat ganska sent på kvällen, kan tänka mig att det är lättare för liten att lära sig en ny sak en piggare tid på dagen. Du skulle alltså kunna introducera flaskan vid mellisen kl 15 några dagar istället, när det fungerar börjar du även erbjuda flaskan som nattslurk och frukost.
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Mother-of-2
Hej!
Tack för svar och tips! Ska prova göra STORT hål (har tagit största nappen redan), och som du säger är det säkert bättre att prova mitt på dan efter en lång vila... ska prova det!
Olika sorter har vi redan provat (havre och majs, etc), provade ju även med ersättning under helamningsperioden, men det gick inte heller... Det kanske ligger i attityden av självsäkerhet, jag ska göra ett nytt försök! 
Tack igen!
Tack för svar och tips! Ska prova göra STORT hål (har tagit största nappen redan), och som du säger är det säkert bättre att prova mitt på dan efter en lång vila... ska prova det!
Tack igen!
Mother-of-2
låter bra
det kan ju vara så att hon inte förstår att hon behöver suga.. hon ser flaskan som nån konstig slags leksak.. i och med att du klipper upp hålet behöver hon inte suga och då kan vi utesluta att det är problemet
det kan ju vara så att hon inte förstår att hon behöver suga.. hon ser flaskan som nån konstig slags leksak.. i och med att du klipper upp hålet behöver hon inte suga och då kan vi utesluta att det är problemet
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.