Alfred snart 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ebba på landet

Re: Alfred snart 2 månader

Inlägg av Ebba på landet »

Puh, vilken natt...
Upp och vagna ett par gånger,koka vatten till ersättning och låta svalna sen mata och slutligen pumpa mina 2stenar till bröst, ena gången kl 1 andra kl 4. upp 6.30 för att mata en bebis igen som absolut inte ville ha någonting.
Humöret pendlar sannerligen mellan hopp och förtvivlan och mental kortslutning.

Det jobbiga är att både min sambo och mina egna föräldrar bor 30 mil bort så jag har ingen man kan gå hem och lipa en skvätt hos.
Just nu saknar jag dom väldigt.

Jag som hade tänkt att jag skulle amma riktigt länge för att han skulle få en så bra start i livet som möjligt men nu vet jag inte om jag orkar så länge till. Jag har också haft såriga bröstvårtor i flera veckor och det har precis läkt så nu trodde jag amningen äntligen skulle kännas lite bättre :cry:

Nåja, jag har iallafall 2 saker att vara glad för just nu; att vi tidigt investerade i en riktigt bra och svindyr bröstpump och att min kärlek just har sovit över 45 min skaven med en hel timme för första gången.
Snart har han alltså sovit en hel 2 timmars lur utan vagning. \:D/ =D> \:D/
Hur? Spotifyade Mozart och höjde på max :D

Läste någonstans att de små gillar Mozart, hum verkar stämma

Tack snälla rara för att ni skriver. Känns som sagt lite lättare när det finns andra som vet hur det kan vara.

Hoppas ni har en fin söndag :heart:
Prins Alfred född 040711
helamig

Inlägg av helamig »

Snart kommer allting kännas lättare. Det ÄR tufft i början. Som tur är bleknar dom jobbiga minnena och du kommer se tillbaka på tiden som härligt trots allt. Då är det dags för nästa :wink: :wink:

Det ligger ju så mycket känslor och funderingar i det där med amning. Jag läste någonstans att dom 3 första månaderna är viktigast och det har jag tänkt på många gånger. Det finns många med allergier som ammat länge och många utan allergier som ammat kort. Så gör vad du kan men ha inte dåligt samvete om du ger ersättning. Det viktiga är helheten. Att du/ni har det gott!

KRAM till dig!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ebba på landet

Tack snälla :wink:

Jo, det kan väl bara bli bättre.
Mjölkstockningen börjar ge med sig och jag ger amningen ett försök till.
Har ju iallafall ersättning hemma nu så jag kan ta till det om det inte blir bra.

Besök på bvc idag visade iallafall att han gått upp bra i vikt, och då kan han väl inte gärna få förlite mat iallafall.

Eftermiddagen har varit jobbig och nu har han skrikit nästan konstant i 1,5 timme. Vagnaroch vagnar men det hjälper inte.
Eftermiddags luren är alltid helt hopplös... jag kan inte få honom att sova på några villkor...
Vagningen funkar rättbra andra sovpass då han oftast somnar om tillslut

Övertrött??
Det är iallafall jag :?

Ska läsa lite i din tråd Hannah när jag får tid

Kram
Prins Alfred född 040711
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Ebba pâ landet :D

Välkommen hit och grattis till lille Alfred! :heart:
Ebba pâ landet skrev:Upp och vagna ett par gånger,koka vatten till ersättning och låta svalna sen mata och slutligen pumpa mina 2stenar till bröst, ena gången kl 1 andra kl 4. upp 6.30 för att mata en bebis igen som absolut inte ville ha någonting.
Ett litet tips är att förbereda pâ kvällen och fixa tvâ termosar, en med varmt och en med kallt (kokt avsvalnat) vatten och sâ blanda i kända proportioner när det blir dags för nattmâl. Nâgra (ganska mânga 8) ) dyrbara minuter kan vinnas! Har du provat, som videunge :heart: sa, att pumpa ur brösten bara lite innan han fâr dia, sâ att bröstet inte är för spänt?
Det är verkligen inte kul med mjölkstockning, jag vet, och det är verkligen inte skönt att pumpa ömma bröst, men tömmer man dem inte nâgorlunda blir det bara värre. För mig gick det bättre att handpumpa om jag "masserade loss" mjölksjöarna först, alltsâ masserade hela bröstet och liksom lossade mjölksjöarna (massera frân sidan och in mot bröstet). Inte sâ lätt att förklara, men inte svârt när man väl fâtt in tekniken. :D
Ebba pâ landet skrev:Eftermiddags luren är alltid helt hopplös... jag kan inte få honom att sova på några villkor...
Vagningen funkar rättbra andra sovpass då han oftast somnar om tillslut
Sista luren är allra oftast den som strular mest. Man kan fuska lite och ta den i sjal eller sele, eller rullande vagn, om man känner att det spârar ur. Tveka inte att lägga tidigare för natten, trött är man redan efter dagen som gâtt och har man dessutom sovit dâligt pâ sista passet sâ är övertröttheten inte lângt borta. Och dâ är det svârt att somna! :?
Ebba pâ landet skrev:Ska läsa lite i din tråd Hannah när jag får tid
=D> :heart: :D Sâ är forumet när det är som bäst. Det finns guldkorn i alla trâdar, läs gärna runt! (och glöm inte favoriterna här inne pâ Späda och Smâ :heart:)

:heart:
Ebba på landet

Hej Sarisparis :D och mycket tack för att du engagerar dej i min tråd!

Det är så skönt att få lite stöttning av er alla därute...

Mjölkstockningen har äntligen släppt. massa pumpning, värme och massage. Tack Sarisparis för alla tips.

Amningen ärdock fortfarande ett problem. Det fyllda bröstet är lika jobbigt som förut och det tar inte många minuter inan lillkillen tröttnar på att äta här och blir tvärilsk.
Börjar nu med dett lätta 2ggr med rap och kör bara 1 gång på det svåra, sen ger jag en slatt till på detta innan sodags för att vara säker på att han blir mätt. Inte inom tidsramen alltså men jag är säker på att han inte slutar äta för att han är mätt utan för att det är jobbigt. Sen kommer ju massa rap och en ihållande hicka, därav den långa pausen.

Sen är det ju dethär med daglurarna. Han skarvar alltid och är näst intill omöjlig att få att somna om... är detta något som växer bort med tiden?
Ska jag låta honom vråla eller vagna konstant?

Har velat lite fram och tillbaka och nu har jag nog äntligen hittat ett schema som passar rättså bra

7-8.45 vaken
8.45-10.45 sova
10.45-12.45 vaken
12.45-14.45 sova
14.45-16.45 vaken
16.45-17.30 sova
17.30-20.00 vaken
20.00 sova natt ( äter 01 och 04 då jag ställer klockan)

Funderar på att skippa att ställa klockan och se när han vaknar självmant nattetid. Skulle vilja få bort ett av målen under natten.
Vet inte om han är redo för det än dock.

Allt för nu, måste vagna :?
Prins Alfred född 040711
Ebba på landet

Oj, vad mycket stavfel det blir när man ska hinna skriva på kort tid :? nåväl, så e det när man har en liten kille som går från noll till hundra på 1 sec när han sover och sedan vaknar och börjar skrika.

Har märkt att han somnar om igen när jag drar igång dammsugaren... den kan ju inte gärna gå brevid honom hela sovpasset ut, då blir han väl hörselskadad??
Konstigt, men så fort jag stänger av den vaknar han... har ni med varit med om detta?

Hannah...
Jag har läst i din tråd och din situation verkar vara mycket lik min, jag känner igen mej i det mesta förutom att du verkar ha ett betydligt tystare barn.... :D , och så har du ju ett barn till förståss :D
All cred till dej, jag tycker att det är jobbigt som det är att få ihop mina dagar, men det kommer att gå bra, bara ni hittar ert sätt att styra dagen. :heart:

Jag undrar, du fick en del råd om att vagna väldigt sparsamt och svara kort... tycker du att detta har funkat för dej?

Hur går det med din amning? har det blivit bättre? Har du någon uppfattning om din faktiska amningstid/mål, utan skötning och annat?

Jag fattar det som att din kille bara äter 1 gång/natt, är detta något du jobbat på eller har han velat ha det så självmant?

Alfred knorrar också under nätterna, men inte i samma utsträckning som hos dej. Jag tror iallafall att han sover och kanske drömmer...

Jag skulle även behöva ett råd.
Föräldrargruppen drar igång nu i nästa vecka och vi ska ses 10-12 varje tisdag. Detta klyver ett sovpass och går in i ett vakenpass och jag känner på mej att det kommer att bli riktigt struligt om jag måste väcka för att sätta i bilen och sen ut och helst somna om efter en halvtimme, det kommer aldrig att funka att få honom att somna om... Dessutom e han så fasligt skrikig att jag tycker att det är väldigt jobbigt att ta med honom på olika saker. Känner på mig att han nog kan skrika och hålla låda under hela träffen.
Känner att jag inte alls har lust att gå.
Samtidigt vill jag inte att det ska begränsa oss och jag tänker också att det kan vara bra att få lite råd och stöd. Dessutom bor vi lite avlägset så vi träffar inte så många och därför kan det vara bra att komma iväg lite.
Tyvärr var föräldragruppen på tok för stor under graviditeten då vi var 40 mammor :!: :!: och jag tycker att det är jobbigt om vi är så många...
Puh, jobbigt.

Vad tycker ni, bör man gå på detta?

Over and out
Ebba
Prins Alfred född 040711
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Ebba,

säger som de andra; det är svajigt i början och det kommer bli bättre framöver.

Deklofi har en suverän salva till bröstvårtorna, sök på nätet, jag hade inte kunnat amma utan den. Använde den de två första månaderna och sen behövdes den inte längre, hade aldrig några sår på bröstvårtorna. Så jag rekommenderar den varmt.

Om du ska gå på föräldrargruppen eller ej kan du bara svara på själv. Jag skulle gått första gången och sen funderat på om det vore något för mig eller ej. Om det blir lite kluddigt en dag men sovtiderna så är det inte hela världen.

Att ha husljud på när barnet sover är ett måste på dagarna tycker jag. Våra små har sovit i vagnen som stått mitt i huset som är pyttelitet och de har sovit riktigt gott. Så dammsug, ha radion eller tv:n på, prata i telefon, sjung....

Skarvar brukar bli bättre med tiden, att låta honom ligga och vråla är ingen bra lösningen. Du kan vagna lite i förebyggande syfte när det är dags för en skarv, det har hjälpt vissa småttingar att lösa problemet. Mer mat påverkar också skarvandet positivt.

Jag har aldrig ställt klockan på natten, är nog för lat och hoppas in i det sista att småttingen ska sova över maten. Vilket de har gjort också. Så skippa klockan och sen får du kolla klockan när han vaknar, är det mattid så serverar du mat och är det sovtid får du vagna lite.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ebba på landet

Re: Alfred snart 2 månader (nu snart 6 mån)

Hej igen.

Längesedan sist och livet har varit som en bergochdalbana minst sagt.
Jag har kört på enligt standardmodellen sedan jag hittade hit, då A var 2 mån med blandat resultat.
Ett tag gick det rättså bra men sedan blev det kaos, runt 4 mån med uppvak på nätterna var 45 min efter kl 1...
Jag och lille A var som två vrak fram tills i förra veckan då jag var tvungen att rannsaka migsjälv och situationen för att hitta en lösning.
Insåg att jag verkligen börjat rucka på tiderna, mest eftersom det var så hiskeligt skönt när han väl somnade och sedan sov att jag för allt i världen inte ville väcka honom sedan.
Jag gjorde därmed ett nytt schema och bytte vagn mot spjälsäng.
Redan natt 1 blev det mycket bättre och jag läste frenetiskt i SHN boken.
Vi bestämde att vi skulle kura en helg i januari, efter alla julhelgerna men efter att ha läst på och eftersom vagningen inte längre kunde tillämpas började jag ramsa. Jag tyckte att det funkade och bestämde mej därför att gå all in och i onsdags natt tog jag därför bort nattmålet kl 4 och inledde kurning.

Jag skulle nu behöva lite råd.
Kl 22 tar vi upp honom för att ge flaska. Har gjort detta sen 3 mån då 01målet försvann.
Ska jag sluta med detta eller är det bättre att vänta lite då jag nyss tagit bort 4målet? för mycket på en gång?

Han sover vidare efter 22målet till någon gång runt 5 då han vaknar igen.
jag ramsar, buffar (försöker minimera detta) och ofta är han vaken en timme, en och en halv och somnar igen vid halv 7...
Ska jag ramsa då han bara ligger och pratar, gurglar eller ska jag invänta gråt/frustration?
Han pratar kanske i en halvtimme innan han blir sur/arg.

Daglurarna har strulat från dag ett och är omöjliga utan vagning.
Lägger alltid 15 min innan sov (marg kvart) så han får prata av sig. när det närmar sig sovtid och han inte alls tenderar att villja sova börjar jag vagna av och till tills han somnar... några tips? snart måste jag överge vagnen även dagtid då han är stor.
Har provat spjälsängen även dagtid men han har bara skrikit sig igenom sovpassen utan att somna, om jag inte buffar till han absolut sover....

Nu blev det sådär långt igen men jag hoppas att ni orkar läsa, trots julstress...

tack så länge!
ebba

övrig info: vid 5 mån dök 2 tänder upp och han har nu två risgryn i underkäken... :O)
han har aldrig använt napp så det finns inte heller med i bilden
Prins Alfred född 040711
videunge

Inlägg av videunge »

Hej Ebba och välkommen tillbaka :D

Det första jag tänker på, vad ÄTER lillen? :wink: En 5 mån ( hoppas att jag räknade rätt 8-[ ) behöver mycket mat, riktig mat. Inga verktyg fungerar riktigt bra om man inte är tillräckligt mätt. :roll: Har ni infört smakisar? Hur mycket, vad? HUr ser schemat ut nu?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ebba på landet

Hej Videunge! :O)

5 å en halv månad är han nu ja, stora killen. :D

Schema kommer här:
7.00 morgon
9.00 sova 45
9.45 vakna
12.00 sova 1,5
13.30 vakna
15.30 sova 45
16.15 vakna
19.00 sova natt

mat: 7, 10.30,13.30,16.30+slurk 18.00+flaska sovandes kl 22

kommentar schema: på 45 lurarna skarvar han ofta vid 30 min och jag måste vagna. 1,5 timmes luren skarvar ofta vid 45 och jag måste vagna en stund.
Han somnar aldrig själv till daglurarna utan måste prata av sig först, sedan ramsar jag vilket aldrig funkar dagtid och slutligen för att hålla schemat vagnar jag. bekreftelseramsar in i sömn. ( inte samma ramsa som nattetid)

När det gäller mat så ammar han 50% och får ersättning 50%
Eftersom jag vill inroducera mat genom att använda mig av BLW-metoden har jag väntat då jag först kan börja med detta vid 6 mån och han kan sitta själv.
Eftersom han börjar bli stor nog håller jag på att förberada inför detta med start vid nyår (6mån den 4 jan)
Om du inte har koll på BLW så betyder det att man intod. mat genom att dom själva får börja plocka och lära sig äta helt själva. Man skippar pureer och man ger greppvänliga bitar där de själv styr hur snabbt det går. man skedar altså inte bara in...
Detta är en lite långsam process men uppmuntrar till matglädje och jag har läst på rätt mycket och gillar filosofin som har många fördelar.
Jag är inte heller så positivt inställd till industriprodukter som välling och liknande och därför väntar jag på att introducera riktig mat.
Tänker dock börja göra egen havregröt med smör och introducera i dagarna...

feedback?

Tack för ditt engagemang [-o<
Prins Alfred född 040711
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Ebba, härligt med en liten Alfred- en sådan har jag också :D

Har hört talas om BLW-metoden och jag förstår absolut dess filosofi. Min erfarenhet med mina två "stora" barn, och andra barn jag mött här på forumet är att för att man skall sova gott, måste man vara mätt. En 5-6 månaders kan äta alldeles förskräckligt mycket mat :shock: Så jag kan nästan lova dig att problemet sitter där.

Jag kan inte säga hur du skall göra, var och en måste ha sin egen filosofi. Men du får väga barnaboksfilosofin (där mätt mage och fasta tider är det absolut grundläggande för en god sömn och bra dagar) mot dina tankar om matintroduktion och så får du hitta den väg som känns bäst för DIG! För attityden är ju det som avgör ändå, i slutändan.

Du vet om att man kan göra egen välling va? Skall finnas recept här på forumet :D

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Ebba på landet

Hej Blivandemamma.

Tusen tack för ditt svar.
Jo, jag är lite kluven ännu och jag anar att natt trasslet beror på detta.
Jag har ju kurat iallafall och därför valt att ha kvar flaskan kl 22 för att jag inte tror att han är tillräckligt mätt för en 12 timmars.
Nätterna har ju som sagt blivit mycket bättre och i morse vaknade han vid halv 6 och låg sedan kvar och sov+lite vaken om vart annat till 7 utan ramsa och utan att bli ledsen... småpratade mest och somnade om flera gånger... Mozart spelades på nerdervåningen :)

jag tror jag behåller flaskan 22 till han äter lite mer mat...

ska söka på välling här på forumet, tack för tipset!
Vad är en pangramsa och när används den?

ser att våra söner heter Alfred båda två :heart:
Prins Alfred född 040711
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!
Vi har kört den mycket populära vällingen som nya mamman tipsar om.

Bovetevälling, 2 flaskor

2 dl kallt vatten

1 nypa kanel

2 msk bovetemjöl

2 dl havremjölk

en klick kokos- eller rapsolja

Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars. Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!

Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!
Den är kanon kan jag lova. :wink: Iialla fall tycker lillskrutt det. Egen gröt går aldeldes utmärkt. Jag körde havregrynen i mixern i början, men det går också att smula dem lite med fingrarna. och så en rejäl klick smör i. Mums :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"