Dagslurar under resa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sömnlös_Rödabergen

Dagslurar under resa?

Inlägg av Sömnlös_Rödabergen »

Hej,

Nu är det tre veckor sedan vi började kura vår yngsta dotter på sju månader.
Hon har varit ett kolikbarn till hon var fem månader och är oerhört bestämt. Mycket mycket vilja.

Hon sover jättebra på natten och börjar sova bättre på dagslurarna. Men det är fortfarande väldigt mycket protester när hon ska läggas dagtid.
Hon sover 7-19 och har därefter sovtider 9.30, 12.00 och 15.15. Alla lurar 45 minuter.
Ibland kan hon skrika i 20 minuter av hennes 45 som hon ska sova.
Har ni några tips?
I början la vi henne alltid i vagnen, oavsett om vi var ute eller hemma men nu har vi börjat lägga henne i sängen även dagtid om vi är hemma, vilket vi märkt fungerar bättre. Hon sover i alla fall bättre, när hon väl somnar.

En annan sak som jag undrar över är nu inför julen.
Vi kommer åka iväg över julen och ska då köra 6 timmar dagtid. Antar att det är tänkt att hon ska sova samma tider som vanligt? Eller hur brukar ni göra? Måste vara det svåraste att få dem att vara vakna så länge i bilen.

Vi kommer bo hos min mans föräldrar, vi har ett eget rum där men inget som hon ska sova själv i. Hemma delar hon och storebror (2 år) rum och det fungerar bra.
Kan vi sova alla i samma rum en vecka över julen? Vad ska vi tänka på?

I januari ska vi åka utomlands två veckor och det är egentligen samma frågor jag har kring det.
- Hur gör man när tex planet lyfter kl 7 på morgon och hon ska egentligen vakna då?
- Hur gör man med läggning på planet? Hon har tex inte eget säte.
- På hotellet kommer hon ha egen säng men inte egent rum. Något att tänka på?

Tack för att ni finns som hjälp. Jag älskar Sova Hela Natten!
Nat

Re: Dagslurar under resa?

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Varmt välkommen, va roligt att du uppskattar SHN och att kurandet har gått så bra!

Nu till dina frågor:
Hon sover 7-19 och har därefter sovtider 9.30, 12.00 och 15.15. Alla lurar 45 minuter.
Ibland kan hon skrika i 20 minuter av hennes 45 som hon ska sova.
Jag tycker att sömnlur 2 och 3 ligger alldeles för nära inpå varandra, dessutom skulle jag hellre se en lång lur som sömnlur 2 och en kortare på eftermiddagen.
Jag hade nog lagt ett sömnschema enligt nedan:
07:00 Morgon
09:00 - 09:45 Sömnstund 1
12:00 - 13:30 Sömnstund 2
16:00 - 16:20 Sömnstund 3
19:00 Natt

Summa: 14 timmar och 35 minuter
Rekommenderad sömn för bäbisar 7-8 månader ligger på 14 timmar och 30 minuter http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

* Hur ser det ut med maten? kan du skriva upp ett fullständigt schema så kan vi kika på det tillsammans och lättare se var det brister (om det brister). Väldigt viktigt att maten är rätt placerad för att barnen ska vara lagom mätt hela dagen och natten igenom.

* Äter din dotter bra? alltså upplever du att hon är mätt?
Vi kommer åka iväg över julen och ska då köra 6 timmar dagtid. Antar att det är tänkt att hon ska sova samma tider som vanligt? Eller hur brukar ni göra? Måste vara det svåraste att få dem att vara vakna så länge i bilen.
Det finns flera olika sätt man kan lösa resor och liknande. Jag kommer nu att ge min syn på saken, (andra hjärtan får gärna fylla på med egna erfarenheter).
När vi reser någonstans ser vi alltid till att sonen får sova hela natten, alltså att resan inte börjar för tidigt och att vi är framme minst 45 minuter innan hans kvällsläggning. Dagslurarna bortser vi alltid ifrån när det är längre resor. Vi kör helt enkelt inte alls SHN under den resande dagen. Lillen får somna när han vill (om han vill) och han får äta ungefär som vanligt men ofta med små mellanmål när vi andra också behöver en paus för snacks. Han kan exempelvis få en skorpa att gnaga på trots att det inte är mellanmålstid eller kanske några russin. Vi ramsar inte, vi buffar inte under dagen. När vi kommer fram skyndar vi oss att inreda enligt SHN med eget rum till sonen, hyfsat mörkt, sen följer den vanliga nattningsrutinen. Dag 2 när vi alla vaknar kör vi stenhårt på SHN med allt vad det innebär av social delaktighet, minst två utevistelser etc. Dag 2 visar vi var skåpet ska stå helt enkelt :D

Vi har varit ute och rest med vårt barn en hel del efter att han kurades och vi upplever att kan man inte använda verktygen fullt ut så blir barnet bara förvirrat, bättre då att inte göra något alls och ta det som en icke-dag, med tänket "en dag är ingen dag två dagar är en vana".
Vi kommer bo hos min mans föräldrar, vi har ett eget rum där men inget som hon ska sova själv i. Hemma delar hon och storebror (2 år) rum och det fungerar bra.
Kan vi sova alla i samma rum en vecka över julen? Vad ska vi tänka på?
Men så trevligt att åka och hälsa på släkten. Inga problem med det, mörklägg med svarta lakan för fönster eller folie, skärma av barnets säng så att hon inte ser er, köp en bra resesäng som är lätt att fälla ihop, höga kanter och som är lagom stor (finns billiga på blocket). I övrigt kan ni räkna med många frågor första kvällen och kanske natten. Inga problem där inte, mamma står på vakt och är redo med bestämda lugnade ramsor. Vänta inte utan visa direkt att du står på vakt mot vargen.
I januari ska vi åka utomlands två veckor och det är egentligen samma frågor jag har kring det.
- Hur gör man när tex planet lyfter kl 7 på morgon och hon ska egentligen vakna då?
- Hur gör man med läggning på planet? Hon har tex inte eget säte.
- På hotellet kommer hon ha egen säng men inte egent rum. Något att tänka på?
- personligen brukar jag se till att boka flyg, tåg, bil som avgår så att vi kan ta upp sonen normal tid, men ibland går inte detta. Ja du tar helt upp honom kl 5 eller när ni nu behöver gå upp och gör glad gomorgon. Gör det så nära avfärd som möjligt, vällingen kanske kan drickas i bilen på vägen till flyget? Mysiga reskläder som lätt kan sovas i brukar vara praktiskt. Gosefilt eller snutte kan få följa med
- Läggning på planet är svårt. Jag förespråkar att man inte använder verktygen alls när man är på resande fot men man gör som man själv vill. Jag brukar göra så här:
- låter liten somna halvt om halvt i min famn, bäddar sedan på golvet under sätet framför med filt under och filt över, alltid mössa på liten då det drar på flygplansgolven. Be personalen om filtar. Ibland är personalen sjysta och ger ett extra säte när de ser att man har liten med, då bäddar du bara mellan er föräldrar. Om ni har riktig tur får ni en crib (vagga) och den fungerar super tycker jag.

Stort lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat

Inlägg av Nat »

Korrar mig själv
Självklart vill vi att alla användare av forumet (och inte bara hjärtan) skall bidra med egna erfarenheter, tips och tricks
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sömnlös_Rödabergen

Inlägg av Sömnlös_Rödabergen »

Hej igen,

Jag vet inte hur man citerar så jag försöker svara nedan så sammanhängande som möjlig :)

Ang sovtiderna så kan vi inte ha en sovtid kl 9 då vi lämnar på dagis precis då. Tyvärr måste jag ta med henne in pga placeringen av dagiset. Så därför har jag lagt första luren när vi kommit hem igen. Den första luren sover hon aldrig hela 45 minuterna.

Vårt hela schema ser ut som följer:
7.00 Väckning
7.15 Gröt
9.30 sov (45 min men brukar sova 25-30 min)
10.45 Hel burk med mat + frukt
12.00 Sov (här har vi nu låtit henne sova 60 min och sen väckt)
14.00 Ersättning 180ml
15.15 Sov (45 min men brukar bli 20-30 min)
16.45 Hel burk med mat + frukt
18.30 Välling 200ml
19.00 Sova för natten

Jag upplever att hon är mätt på detta. Hon åt inte alls så här mycket innan kuren. På långa vägar.

Om man ska ändra i det så kan vi inte äta el sova mellan 8.50-9.20 eller 15.00-15.15.
Vi bor mitt i stan och kan inte ha vagn ute/låta barnet sova kvar i vagnen/köra in vagnen hemma utan att hon vaknar.
Om man ska ändra i schemat, hur gör man då?

TACK för tipset med att inte ramsa på resdagen. Det låter som en bra och vettig plan.
Och mycket skönare för oss för jag tror hon kommer sova mer än 3 x 45 minuter i bilen.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Lägg gärna in dotternsfödelsedatum och kurdatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svar på dina inlägg.

Sömnen bör uppgå till 14,5 h som Nat har skrivit ovan.
Matintaget ser bra ut tycker jag men lurarna behöver styras upp.

Naturliga sömnpass är 5, 20, 45, 90 och 120, 360 minuter. Har hon 12 h natt finns alltså 2,5 h kvar till dagen. Jag skulle lägga in lurar om 45 min, 1,5 h och 20 minuter. Alternativt 20+120+20 min. Här hemma har vi haft 2 h lunchvila länge funkar fint och den luren finns oxå kvar längst, när kortlurarna försvinner justerar man lunchvilan till att ligga mellan 12-14. Eftersom det tycks vara lite stressigt på fm med dagis osv kanske 20 min räcker och liten erbjuds i stället 2 hela timmar till lunch.

Varför väcker ni på lunchvilan efter 60 min?
Sömnlös_Rödabergen skrev:Vårt hela schema ser ut som följer:
7.00 Väckning
7.15 Gröt
9.30 sov (45 min men brukar sova 25-30 min)
10.45 Hel burk med mat + frukt
12.00 Sov (här har vi nu låtit henne sova 60 min och sen väckt)
14.00 Ersättning 180ml
15.15 Sov (45 min men brukar bli 20-30 min)
16.45 Hel burk med mat + frukt
18.30 Välling 200ml
19.00 Sova för natten
Förslag:
7.00 Väckning (välling? kan ges direkt på morgonen kanske mysa lite i sängen)
7.15 Gröt (behövs i så fall inte)
8.15 (ca) frukost 2, så kan du skjuta på lunchen till 11.30 (eftersom fm-luren ligger förhållandevis sent bör lunchluren oxå läggas lite senare, ligger lunchen däremot för tidigt blir det nog tufft för liten att somna på halvfull mage)
9.30 sov 45 min
11.30 Hel burk med mat + frukt
12.30 Lur 1,5 h (60 min är inget naturligt sovpass)
14.30 Ersättning 180ml(+lite frukt kanske?)
16.00 lur 20 min
17.00 Hel burk med mat + frukt
18.30 Välling 200ml
19.00 Sova för natten

Förmiddagen går att bolla lite med, men en extra frukost eller mellanmål bör stoppas in om lunchvialn kommer lite senare, det blir för lång tid utan mat annars.

Hoppas du kan läsa ut något av schemat! :mrgreen: Tänk max 3,5 h mellan målen, undantag för nattslurken som kan komma en timme efter middagen om man så vill.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"