Resa bort, starta kur (10 månaders bebis)?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bebismys

Resa bort, starta kur (10 månaders bebis)?

Inlägg av bebismys »

Jag är mamma till en liten Elsa, drygt 10 månader. Från ca 6 veckor fram till att hon var 7 månader sov i stort perfekt (iaf med mina mått mätt). Somnade efter amningen (eller kanske rättare sagt under amningen), jag la ner henne och så sov hon ca 9-10 timmar i sträck. Vaknade, jag ammade lite och så somnade hon om. Har aldrig behövt långa nattningar eller långa amningar och på dessa 7 månader kan jag inte säga att jag var trött alls.
Men runt 7 månader så började det krångla mer... Fler uppvak och inte alls lika förutsägbart. Det som är lurigt är att hon vissa nätter kan sova väldigt bra (vakna max en gång och somna om nästan själv, ibland inte vakna alls), men andra nätter sova skruttdåligt (vakna flera gånger). Jag vill att hon ska få sova på nätterna nu! Och jag vill att jag ska vara utsövd så att jag orkar med dagarna. Elsa har två äldre syskon och jag vill inte att min trötthet ska gå ut över de.

Jag är påläst (fast ska läsa mera!) och extremt motiverad. Men så har jag läst om detta med att inte ändra så mycket under första tiden. Mina frågor är alltså;
På onsdag ska vi resa hela dagen (70 mil!). Fungerar det att låta barnet sova i bilbarnstolen? Eller måste jag vänta med kurningen tills vi kommer tillbaka till hemorten? Problemet då är att vi inte kan köra igång med detta förrän runt trettonhelgen (är borta en vecka, hemma ett par dagar och sedan bortrest en vecka till). Och det känns så långt att vänta.
Mamma till J född jun 05, I född jan 08 och E född feb 11
bebismys

Re: Resa bort, starta kur (10 månaders bebis)?

Inlägg av bebismys »

Undrar också om detta schema kan fungera:
7 God morgon
7.30 Amning/Frukost
9.15-10 Förmiddagssömn
11 Lunch
13-15 Eftermiddagssömn
15 Mellis
17 Middag
19 Amning
19.30 God natt

Jag har försökt få ihop det med tanke på övriga familjen och barnens skoltider. Blir det konstigt med lunch/mellis/middagstiderna? Sömntiderna vill jag helst inte ändra på då hon har dessa naturligt (speciellt eftermiddagssömnen vill hon sova så länge).
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen hit!

Klart ni ska kura :D Men jag måste göra dig "besviken" och be er att vänta tills ni kommit hem igen. Kuren skall utföras i lugn och ro och man ska absolut inte utsättas för att ta sina dagslurar etc i bilbarnstol etc.

Det kan vara en anspänning för en själv att kura oxå , så av den anl är det oxå skönt om man kan vara hemma hos sig själv och slipper en massa frågor från familj och kompisar avs det man gör. Och barnet behöver DEFINITIVT stabilitet och lugn och ro eftersom det är så mkt som händer under dessa dgr.

Så hav tålamod :D Desto bättre kommer resultatet att bli, jag lovar! Och du/ni hinner dessutom läsa på ÄNNU mer fram tills dess.

Men schemat ser jättefint ut :D ! Man ska anpassa efter barnets behov - har man en tröttis kan man absolut bjuda på lite mer sömn , ff a på den långa luren på em. Jag skulle dock vilja flagga för att ni bjuder på gröt el välling som kvällslurk, så att det blir riktigt proppat i lilla magen :D . :!: Och frukosten behöver ni inte vänta med i en halvtimme efter att hon stigit upp, utan bjud på den direkt, och även där - gröt el välling (amma kan du göra vid sidan om, men är man 10 mån behöver man definitivt MER än så till frulle och kvällslurk) Gärna en rejäl dos plommon - eller kiwipuré till frukost oxå, det håller magen i trim under dagen :thumbsup: och man slipper bajskalas efter läggdax.

Välkomna tillbaka när ni drar igång! Vi finns här!

/Sanna
bebismys

Inlägg av bebismys »

Tack för svar! Även om det känns så segt att vänta tills vi kommer hem får det bli så. Känner verkligen inte för några halvmesyrer. Och då hinner jag som sagt läsa på mer och bli bättre förberedd.
Men du har rätt i att vi säkert skulle få frågor av släkten... Och de skulle säkert lägga sig i också.
Appropå kvällsmat är jag ju helt knasig (eller trött av sömnbrist...). Självklart får hon gröt också! Både till frukost och till kvällsmat. Ammar före eller efter, beror på vad hon verkar vilja.
Tack igen!
Återkommer om jag har några frågor.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
Välkommen åter!
bebismys

Inlägg av bebismys »

Efter en riktigt dålig dag (känner Elsa på sig att något är i görningen?) har jag tillbringat massor av tid till att läsa på om metoden.
Jag vill verkligen att det ska fungera, men kan inte låta bli att bli väldigt upprörd av vissa berättelser, om barn som har gråtit så mycket att sängkläderna är helt blöta, om barn som somnat sittandes, etc. :(
Vet inte vad jag skulle göra om det blev så. Är då detta fel metod för mig och min dotter? Jag VILL att det ska vara rätt, för i teorin tror jag på den.
Bilr väldigt tacksam för input! Jag är inte ute efter att debattera metoden alltså, utan vill bara bli mer övertygad.
Kurdatum bestämt till den 4 januari.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej bebismys och välkomen hit.

Om jag skulle känna mig orolig för att kuren inte skulle passar mig och min familj så skulle jag passa mig för att kura. För att det ska funka så måste man som förälder tro till 110 % att det är rätt för just oss.

Så tyvärr kan jag varken avråda eller övertyga dig om att du ska kura eftersom du måste känna efter hur det känns i ditt hjärta och vad din magkänsla säger är rätt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Lycka till oavsätt vad du bestämmer dig för.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag håller med Ida.

Att man själv är påläst och känner sig säker i det man gör minimerar risken för att man ska hamna i situationer som känns jobbiga för en själv.

Det är iaf min erfarenhet efter att ha kurat 2 egna barn och peppat folk både här samt privat.

:D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Du skriver att du är påläst och jag förmodar att du inhämtat din kunskap i Internationella SHN. Bra! :thumbsup:
Då vet du också att SHN är mer ett "helt tänk" än en metod som innebär "gör si så blir barnet tyst och somnar på 2 sekunder". Barn är olika i sina personligheter men alla är små människor av kött och blod som behöver sova. SHN handlar om att ge barnet de bästa förutsättningarna för att sova, somna själv och somna OM själv om man vaknar. Förutsättningarna för god sömn är LUGNET och SÄKERHETEN, det är vad du ska ge ditt barn med hjälp av de verktyg som beskrivs i boken. DU tar ledningen och visar!

Jag instämmer med föregående talare du måste göra SHN till din kur och ditt tänk om det ska funka.

Och du, 8) att somna sittandes, kan vara en nog så bekväm ställning att somna i när man är riktigt trött, även om jag personligen föredrar att sova liggandes. :wink: Då tycker jag att det är tråkigare om man som liten måste somna vid matbordet i tallriken för att man är så himla trött och inte får sova som folk om nätterna.

Lycka till, vi finns här för dig om du vill!

Jenny :sleep: :sleep: :heart: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
bebismys

Inlägg av bebismys »

Tack för era synpunkter. Jag tar det verkligen till mig och inser att jag måste läsa ännu mera. Om (när) vi genomför det vill jag verkligen vara helt trygg i varför jag gör detta och ge Elsa SVAR. Vill absolut inte förvirra henne utan göra detta så smärtfritt som det går
I dag sov hon perfekt (precis de tider som vi har tänkt att hon ska ha), men på kvällen drog det ut på tiden och hon blev övertrött. Jag ska ju inte göra kuren förrän efter Nyåret (då vi är bortresta), men har ni något tips som jag kan göra tills dess (tänkt kurstart 4 januari)? Så att hon somnar iaf lite enklare? (om jag skriver i fel forum då, så får ni säga till mig). Vi håller schemat som vi skrivit, hon äter mycket (mat och sedan gröt), busar med brorsorna. Ja, allt är bra tills vi går in och jag ska lägga henne. Ammar och försöker lägga ner i sängen. Då vaknar hon till och blir pigg och så drar det igång. Ingen annan av mina barn har blivit så.

Tack igen för detta forum och för ni som engagerar er!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Då har du lite extra tid att läsa på! :wink: läs gärna lite extra i frågor och svar delen där finns många guldkorn. Sid 35-37 samt 184-185 och epilog från Gastsjön, sist i boken, kanske ger dig lite mer kött på benen om du tvekar.

Fram till kurstart gäller mycket mat, 4 rejäla mål + nattslurk samt dagslurar i förhållande till nattsömnen och det antal timmar dottern behöver, gärna på tider som ni tänker ha sen. Mer om schemat finns i bokens verktygslåda. SKRATTA mycket innan ni ska sova, dag som natt. MEN börja inte använda några andra verktyg innan kurstart, då kan det resultera i att de är verkningslösa när ni väl sätter igång och lugnet ska etableras!

God jul och välkommen tillbaka sen!

Små godingar ställer många frågor, men alla ska ha samma svar "På natten sover man såååå gott och det finns inget farligt i sängen eller rummet, VI vaktar här utanför :mrgreen: "

Jenny :santa:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

By the Way.... Du har nyaste varianten av SHN va? Internationella SHN?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
bebismys

Inlägg av bebismys »

Ja, jag har den nya SHN boken. Nej, intuitivt har det känts som att man absolut inte ska använda några verktyg (det måste ju göra barnet helförvirrat) som finns i boken.
Som det är nu får hon inte sina timmar på dygnet (vilket gör mig stressad). Problemet är att hon inte somnar i tid på kvällen, och natten bara blir ca 10,5-11 timmar. På dagen sover hon väldigt bra. Jaja, jag försöker göra det bästa av situationen nu och laddar inför 4 januari!
(Skrattet är det dock ingen brist på. Med två storebrorsor som avgudar henne och älskar att busa så är det enkelt!)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: Det här kommer att gå bra det!
Tycker du verkar ha ett bra utgångsläge. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
bebismys

Inlägg av bebismys »

Vad gullig du är, jag hoppas att det kommer att gå bra.
Jag känner ju att hon inte mår bra av att inte komma till ro. Och då måste jag hjälpa henne med det, på ett så enkelt och smärtfritt sätt som möjligt.
Sedan ska jag ta itu med stortbrorsornas insomning, som ganska länge har blivit alltför sen också. Men det tar jag när detta har ordnat sig.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"