Ensamstående mamma som vill kura.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ann1ka

Ensamstående mamma som vill kura.

Inlägg av Ann1ka »

Jag har en son på snart 7 månader som är den underbaraste unge men som inte vill sova. Jag har precis läst igenom SHN för första gången och känner att detta kommer att rädda mig, men-och det är ett rätt stort men. Jag har ingen som kan hjälpa mig att genomföra detta, inte just nu iaf. Kanske efter årsskiftet men jag måste få ordning på sömnen nu då jag är helt slut psykiskt. Jag gråter på nätterna av ren utmattning när Elvin vaknar en gång i timmen eller mer.
Klarar man ut att göra detta själv? Anna skriver i boken att man ska vara två så att den som kurar på natten kan sova på dagen. Finns det någon med erfarenhet?

Tack på förhand
Annika
Mamma Annika med Elvin född 2011-05-22
Kursstart 2011-12-14
Manfred10

Re: Ensamstående mamma som vill kura.

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Grattis till ett bra beslut! =D>

Sonen vill nog inget hellre än sova, men har inte rätt förutsättningar för det. :wink:

Jag kurade själv, det var förstås inte det lättsammaste jag har gjort men det fungerade bra. :) du sover ju å andra sidan inte på nätterna nu heller och måste ändå klara av dagarna. :wink: har man rätt fokus och inställning "Vi ska få det SÅ mycket bättre" så är det klart att det går. Se till att vara PÅLÄST och ha strategin klart för dig så är du en bra bit på väg! Det är all in som gäller! :wink:

Ett litet tips... har du någon som kan vara med en stund på dagarna? ta med sonen ut på promenad exempelvis, så att du får sova då.

Skriv sedan in sonens födelsedatum och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur för att det ska vara lättare att svart på dina inlägg.

Tills du bestämt kurstart, klura på ett schema! hur ser dagarna ut? Och se till att mata på med så mycket mat som liten vill ha. :D Och LÄS, LÄS, LÄS igen!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!
Jag är inte ensamstående men jag kurade helt själv och det gick bra! Bokade inte in något under kuren utan fokuserade bara på den. Lycka till!!!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Jag har satt igång nu. La en glad bebis 20:30, han blev lugn efter lite gnäll 20:41. Nu gråter han o skriker men inte så hysteriskt som jag hört honom göra innan så jag sitter här o väntar på "orkanen"

:shock:
Kursstart 2011-12-14
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Vilket fint beslut du har tagit i och med att kura ditt barn, ni kommer snart att få sova och då blir livet väldigt mycket enklare.

Självklart är det svårare om man är ensam i en kur men det är absolut utan tvekan möjligt. Och dessutom kanske man skulle tillägga att det torde vara ändå viktigare som ensamstående mamma att få sömnen att fungera för att både mor och barn skall orka med vardagen, så tänker jag iallafall. Är man två kan man pina sig i genom de första åren med liten eller ingen sömn, men är man ensam vårdnadstagare finns inte den återhämtningen på samma sätt och en kur tycker jag då är alldeles ypperlig.
La en glad bebis 20:30, han blev lugn efter lite gnäll 20:41. Nu gråter han o skriker men inte så hysteriskt som jag hört honom göra innan så jag sitter här o väntar på "orkanen"
Bra att han är lugnare än vad han brukar, antar att du buffade och ramsade när den lille ställde sina frågor?

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Natt 1 gick över förväntan, han somnade av sig självt innan jag hann påminna lr bekräfta, vaknar 22:32-jag lägger snabbt tillrätta, buffar, Elvin blir lugn 22:34 så jag ramsar mig ut. 22:36 ger jag bekräftelse x4-tystnad.
00:31 gnäller Elvin, jag skyndar in o lägger tillrätta, buffar 4x3, han somnar när jag ramsar mig ut så jag ger en snabb bekräftelse i dörren o då är klockan 22:36
05:44 vaknar han igen, jag är snabbt på plats o ger bekräftelse, ramsar mig ut lite tidigare än jag eg vill, han klagar men inte så farligt. Får dock hålla på att påminna fram till 06:37 då jag snabbt går in o lägger tillrätta, ramsar mig ut. 06:40 bekräftar jag o Elvin somnar. Han skrek inte upp sig nåt märkvärdigt under denna timme.
08:30 väcker jag med glada miner, han är så trött att han ser ut som en liten kines.
Har lite problem med middagsluren men han somnar tillslut, eftermiddagsluren vill han inte veta av så han får en 5 minutare lite senare.

Natt 2 lägger jag en glad men trött bebis. Ger besked-buffar 4x6, ramsar mig ut när han är mjuk i kroppen men fortfarande pratar lite. 20:33 ger jag bekräftelse o han somnar.
Smyger in med en filt 20:43 o då har han vänt sig o ligger upptryckt i ena hörnet.
21:41 klagar han lite, påminner o bekräftar fram tills 21:57-tystnad. Smyger in med en filt igen 22:08 o då har han tryckt upp sig mer i hörnet.
23:35 vaknar han o frågar, somnat själv 23:38
00:24 vaknar han o frågar, 00:25 somnar han igen.
01:57 gnäller han, tystnar 02:01.
03:03 frågar han igen. 03:09 går jag in o lägger snabbt tillrätta-han är inte särskilt ledsen men han sover bättre på mage-gjorde jag fel? Han tystnar 03:11
07:28 vaknar han o pratar, låter glad. 07:52 gnäller han upp sig, påminner 07:54 utan effekt. Bekräftar 07:55 trots lite prat. Han klagar igen 08:06, 08:09 tystnar han, hostar lite o somnar 08:15
Använder en reservkvart o låter honom sova till 08:45 då jag väcker honom glatt, han är trött o gosig o vill mysa. Han är glupsk till frukost, bankar i bordet efter mer mat.
10:30 går min kompis ut med honom för hans lur o han somnar direkt.
Fortsättning följer :wink:

Tycker ni att jag gjort några stora fel? Är det något jag bör tänka på? Tacksam för respons :D

Annika
Kursstart 2011-12-14
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker du jobbat jättebra. Lungt och concist. Tänk på att det är ramsan som skall göra jobbet i natt. Annars fortsätt på den lugna fina bana ni är inne på.

I natt får du om du vill slumra på madrass utanför dörren. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Jag lyckas inte få honom att somna vid hans eftermiddagslur, vagnar honom men han bara skriker. Samma igår. Luren ska bara vara 20 minuter o nu ska man ju inte ändra något står det-känner att den nog hade behövt vara längre. Tips på vad jag ska göra? Han tar även god tid på sig vis middagsluren :|

Annika
Kursstart 2011-12-14
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan tänka mig att det blir lite svårt för honom om han promeneras vissa tider men andra gånger skall sova genom vagning. Kan du inte ta en prommenad sista luren den faller strax bort i alla fall så han i alla fall får en lugn vila? Min son sov allt från 0-5-20 min i denna ålder på denna luren. Men vilan var skön för oss båda.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Om det är okej att ändra så kan jag absolut testa det :) Vill också berätta att Elvin fick eget rum, slutade med napp och får nu bara bröstet en liten sväng på kvällen-all denna förändring på en gång när jag började kuren och det går hur bra som helst.
Lade honom 20:30 idag, gav besked, ramsade mig ut. Det blev tyst direkt så jag gav bekräftelse nästan direkt. Han pratade lite 20:35 och 20:37 blev det tyst. Klockan är nu 23:07 och han har inte sagt ett ljud än :D
Kursstart 2011-12-14
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Måste skryta över min duktiga unge :D

Han sov från 20:30-06:00! Fick trixa lite i en timme innan han somnade om. Sen fick JAG väcka en trött och mysig bebis 8:30. Jag är så glad!
Kursstart 2011-12-14
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra! :D Nu har du fått konkreta "bevis" på att han KAN! Och du gör ett fantastiskt jobb som utför detta arbete helt på egen hand =D>

Men du - hur ser ert schema ut? 20.30 är lite för sent att bli lagd tycker jag :wink: 20.00 är det senaste vi brukar rekommendera för de små. Men kör på uppgjort schema så länge du kurar+ är i uppföljningsveckan...

/Sanna
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Jag har tagit ett schema direkt ur boken som jag tycker passar oss :wink:
Kursstart 2011-12-14
Ann1ka

14e natten och jag lyckas inte, snälla hjälp!

Inlägg av Ann1ka »

Ligger och lyssnar på min son som vaknar för andra gången i natt. Läggningen var hysterisk idag, han skrek och spände sig och ville inte läggas tillrätta. Jag har inte buffat sen andra natten men idag var jag tvungen för att få honom lugn. Läggningarna brukar gå bra, vissa kvällar är han lite grinig och tystnar inte på en gång men efter ca 10-15 min. Men Elvin har inte sovit en hel natt sen jag började kura. Att han vaknar till och pratar lite tänker jag är normalt, men alla andra som skriver verkar ha barn som sover knäpptyst i 12 timmar. Mellan 4 och 7 på morgonen vaknar han och i morse var det omöjligt att få honom att somna om. Ett problem är att han börjat bajsa på morgnarna, jag byter i sängen och pratar inte men måste tända en liten lampa för att se vad jag gör. Det ska tilläggas att jag inte tagit upp honom skrikandes eller för tidigt någon gång. Sedan så beskriver alla hur glada deras små barn är, Elvin är arg och ledsen större delen av EM/kvällen och så har det varit ett tag. Jag har slutat amma och tagit bort nappen-kanske har det blivit för mycket för honom? Jag följer schemat på exakta minuten. Uppföljningsveckan var lugn men sen nu har det varit lite rörigt några dagar då vi farit iväg för att träffa min sons pappa, vi bor hos mina föräldrar denna vecka så alla kvällar ser likadana ut, dock har det nog varit lite för mycket intryck på dagarna. Men detta som jag beskriver med grinig bebis, uppvaknandet osv har hållt på i princip hela tiden.

Snälla jag behöver hjälp, att göra detta själv är så otroligt påfrestande så jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag inte får det att funka.
Kursstart 2011-12-14
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Vi håller oss till en tråd gällande samma barn. Det blir lättare för oss som vill hjälpa om vi har all info på ett ställe.

Du, när jag läser igenom din tråd så ser jag inte att det kommit till någon ramsdiskussion någon gång. Känner du att ramsan är etablerad? Vilket den nu skall var i ert läge. Han ropar efter säkerhetet här- då skall du också ge den i form av ramsa.

Elvin är trött nu, han får fortfarande inte sova ordentligt. Jag efterlyser ( precis som frk Carlsson) efter ert schema. Du skriver att du tagit ett schema från boken som "passar oss"- schemat skall passa Elvin. Verkar vara en alldeles för sen läggning för honom! Du skall tillbaka på banan - ta ledningen nu och styr denna skuta i hamn. Nu lägger du ledningen på Elvin, som är alldeles för liten för att ha den. Boosta upp attityden- nu ska här sovas, basta!

Så- ta nu och starta på natt 2 i lathunden. Ni måste få till en ramsdiskussion. Då får du ramsa ner honom så du känner att det "tar" dvs går ner sig i frågandet- behöver inte bli knäpptyst. Kan bjuda på extraverser- kanske x6 , x8 eller t.om x12 du SKA nå med ramsan. Möt honom hans frågande- och få honom att lyssna. Ös på med REJÄLA husljud. han ska veta att du finns där och att du har annat för dig just nu. Du skall enbart gå in vid dunderkriser!

Bajsar han på morgonen så skall du såklart byta-men sätt lampan utanför rummet istället. Ge katrinplommon till lunch (päron och kiwi är också lösande för magen) så att maskineriet sköter sig på dagen.

Jag har en känsla av att du trafikerar alldeles för mycket. Håll dig på utsidan och gör ditt jobb- hålla vakten. :mrgreen:

Vi här är inte intresserade vad Elvin har för sig- att han är grinig och trött det kan jag ju verkligen förstå. Vad vi är intresserade är vad DU har för dig. Odla ramsan till er bästa vän- det är den som får SHN-kuren att fungera. Det gör man genom att använda den. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"