Ensam kurare
Re: Ensam kurare
Jag tycker schemat ser bra ut, visst har jag uppfattat dig rätt att du lägger en kort lur vid 9.20 och lunchlur på 2 h vid 12.30?
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ja det är väl tanken även om 2 h känns långt borta just nu men det är bara i med attityd igen och köra på 
Det enda jag tänker på är att då faller matschemat lite eftersom jag har haft Mellis kl 14. Har du något bra förslag på det?
Nina
Det enda jag tänker på är att då faller matschemat lite eftersom jag har haft Mellis kl 14. Har du något bra förslag på det?
Nina
Mini 110329
halloj,
Va härligt att det verkar gå så bra för dig =D>
Gällande schemat:
07:00 Godmorgon
07:00 välling
08:00 andra frukost (tycker jag du kan ta bort helt i och med att hon inte verkar hungrig efter en rejäl frukost kl 7)
9:00 - 9:20 Tupplur 1 (skulle jag haft kvar ett bra tag till, hon är ju så liten ännu)
10:30 lunch (lade lunchen 30 min tidigare i och med att du kanske tar bort den 2.a frukosten)
12:30 till 14:00 middagslur (1 1/2 timme och så höjer du till 2 timmar när du tar bort förmiddagsluren)
14:00 Mellis
17:00 Middag
18:30 nattslurk
19:00 sova natt (lägg 18:50 så får hon sina 10 minuters insomningstid)
Vad tror du om detta?
Va härligt att det verkar gå så bra för dig =D>
Gällande schemat:
07:00 Godmorgon
07:00 välling
08:00 andra frukost (tycker jag du kan ta bort helt i och med att hon inte verkar hungrig efter en rejäl frukost kl 7)
9:00 - 9:20 Tupplur 1 (skulle jag haft kvar ett bra tag till, hon är ju så liten ännu)
10:30 lunch (lade lunchen 30 min tidigare i och med att du kanske tar bort den 2.a frukosten)
12:30 till 14:00 middagslur (1 1/2 timme och så höjer du till 2 timmar när du tar bort förmiddagsluren)
14:00 Mellis
17:00 Middag
19:00 sova natt (lägg 18:50 så får hon sina 10 minuters insomningstid)
Vad tror du om detta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack
Det ser ut som ett riktigt bra schema! Ska fundera lite på hur jag ska göra med frukost två men eftersom hon inte äter så mycket då så ska jag kanske testa att ta bort den. Just nu som det ser ut i mitt liv så passar dock lunch kl 11 bättre för då brukar jag luncha med henne. Får klura lite och se hur jag ska göra. Stort tack för hjälp med förslag och idéer! Är så glad att ni finns
kram nina
Det ser ut som ett riktigt bra schema! Ska fundera lite på hur jag ska göra med frukost två men eftersom hon inte äter så mycket då så ska jag kanske testa att ta bort den. Just nu som det ser ut i mitt liv så passar dock lunch kl 11 bättre för då brukar jag luncha med henne. Får klura lite och se hur jag ska göra. Stort tack för hjälp med förslag och idéer! Är så glad att ni finns
kram nina
Mini 110329
Hon sover ju 12 h natt, så 2 h borde hon väl klara...
Om du har 12h-20 min-1,5 h får hon lite för lite sömn. En del kör med 45 min+1,5 h. Väljer du 1,5 h lunchlur bör du nog lägga 45 min på förmiddagen.
Väljer du 2 h lunch och 20 min fm-lur kan det se ut så här.
7.00 Välling
9.00-9.20 (alt.9.20-9.40) vila
10.30 lunch (vill du behålla 2a frukosten, med lite småplock, smörgåsbitar kanske...kan du skjuta på lunchen till 11 el 11.30)
12.30-14.30 vila
14.30 mellis
17.30 middag
18.30 (alt 18.45) nattslurk
19.00 godnatt
jenny
Om du har 12h-20 min-1,5 h får hon lite för lite sömn. En del kör med 45 min+1,5 h. Väljer du 1,5 h lunchlur bör du nog lägga 45 min på förmiddagen.
Väljer du 2 h lunch och 20 min fm-lur kan det se ut så här.
7.00 Välling
10.30 lunch (vill du behålla 2a frukosten, med lite småplock, smörgåsbitar kanske...kan du skjuta på lunchen till 11 el 11.30)
12.30-14.30 vila
14.30 mellis
17.30 middag
19.00 godnatt
jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej,
Nya frågor
Vi kämpar på med våra dagslurar men ibland är det svårt att få till middagsluren och hon vaknar alldeles för tidigt. När detta sker är det en kamp att få henne att hålla till kvällen och hon somnar nästan vid middagen. Ska man bara ge fem minutaren då eller kan man lägga in en em lur när middagsluren blir för kort?
Sen undrar jag lite över vällingen till nattslurken. Jag kör fortfarande på sex månders milda havrevälling och har lite ersättning och rapsolja i men undrar om jag ska byta upp mig till en åtta månaders välling? Har dock hört att fullkornsvälling som sätter igång magen kan indikera vakentid (enligt en på BVC). Anledningen att jag frågar är att min lilla tjej var vaken mellan 1-3 i natt och jag började undra om hon var lite hungrig.. Hade ätit allmänt dåligt under dagen
Sen undrar jag lite hur ni har lagt upp på timmarna fram till middagsluren då jag märkt att de enda gånger hon sovit bra är när vi varit på öppna förskolan innan. Verkar som när min snart nio månader får för lite stimulans så sover hon bara en kortis. Jag har läst i barnaboken om social delaktighet mm och undrar lite hur ni lägger upp timmarna innan långluren?
Blev tre frågor
kram
Nya frågor
Vi kämpar på med våra dagslurar men ibland är det svårt att få till middagsluren och hon vaknar alldeles för tidigt. När detta sker är det en kamp att få henne att hålla till kvällen och hon somnar nästan vid middagen. Ska man bara ge fem minutaren då eller kan man lägga in en em lur när middagsluren blir för kort?
Sen undrar jag lite över vällingen till nattslurken. Jag kör fortfarande på sex månders milda havrevälling och har lite ersättning och rapsolja i men undrar om jag ska byta upp mig till en åtta månaders välling? Har dock hört att fullkornsvälling som sätter igång magen kan indikera vakentid (enligt en på BVC). Anledningen att jag frågar är att min lilla tjej var vaken mellan 1-3 i natt och jag började undra om hon var lite hungrig.. Hade ätit allmänt dåligt under dagen
Sen undrar jag lite hur ni har lagt upp på timmarna fram till middagsluren då jag märkt att de enda gånger hon sovit bra är när vi varit på öppna förskolan innan. Verkar som när min snart nio månader får för lite stimulans så sover hon bara en kortis. Jag har läst i barnaboken om social delaktighet mm och undrar lite hur ni lägger upp timmarna innan långluren?
Blev tre frågor
kram
Mini 110329
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Hur ser ert nuvarande schema ut? Vid 9 månader kan det vara dags att skära ner lite på sömnen. Hur ligger maten innan middagsvilan? Min Loppa vill ha maten så nära inpå vilan som möjligt. Vi äter lunch kl 12, toppar med välling 12.30- sover klockan 13.
Hmm, är en som skriker efter arbete och utevistelse.
. En typisk förmiddag ser ut så här hemma hos oss: Loppan väcks och käkar efter en stund gröt, vi har en lugn och fin frukoststund tillsammans där vi båda äter länge och väl. Sedan städar vi efter frukosten. Loppan hjälper till såklart. Röjer upp i köket- kanske sorterar/viker tvätt,dammsuger, byter sängkläder ( hushållsarbete helt enkelt, som behöver göras
) Sedan går vi ut- kanske handlar en snabbis- men en timma utomhus- Loppan sitter både i vagnen och kommer ut och går. ( på eftermiddagen är hon nästan enbart ute och går och pillar med diverse saker hon hittar på längs vägen.) Sedan kommer vi in och förbereder lunch- Loppan hjälper till med det hon har lust till- annars pillar hon med sitt. Vi äter i lugn och ro- toppar med välling.Loppan hjälper till att diska upp. Mamma pustar ut i soffan- Loppan pillar med sitt, sedan busar vi och skrattar och lägger Loppan. Det är en typisk dag- sedan finns det såklart undantag- öppna förskolan efter frukost- eller ärende med bil, hälsa på en vän etc. För att sova gott måste man ju också vara trött- och det blir man genom att vara ute och få hjälpa till hemma.
LilloppansMamma
Hur ser ert nuvarande schema ut? Vid 9 månader kan det vara dags att skära ner lite på sömnen. Hur ligger maten innan middagsvilan? Min Loppa vill ha maten så nära inpå vilan som möjligt. Vi äter lunch kl 12, toppar med välling 12.30- sover klockan 13.
Om jag förstår dig rätt, så har någon på BVC sagt att fullkornsvälling kan medföra att barnet håller sig vaken på natten?? Jag började med fullkornsvälling vid dryga 6 månader. Jag fasade lugnt och försiktigt ut den gamla vällingen med den nya. Nemas problemas-.magen hängde med fint och hon sov gott på nätterna.Nina71 skrev: Sen undrar jag lite över vällingen till nattslurken. Jag kör fortfarande på sex månders milda havrevälling och har lite ersättning och rapsolja i men undrar om jag ska byta upp mig till en åtta månaders välling? Har dock hört att fullkornsvälling som sätter igång magen kan indikera vakentid (enligt en på BVC). Anledningen att jag frågar är att min lilla tjej var vaken mellan 1-3 i natt och jag började undra om hon var lite hungrig.. Hade ätit allmänt dåligt under dagen![]()
Nina71 skrev: Sen undrar jag lite hur ni har lagt upp på timmarna fram till middagsluren då jag märkt att de enda gånger hon sovit bra är när vi varit på öppna förskolan innan. Verkar som när min snart nio månader får för lite stimulans så sover hon bara en kortis. Jag har läst i barnaboken om social delaktighet mm och undrar lite hur ni lägger upp timmarna innan långluren?
Hmm, är en som skriker efter arbete och utevistelse.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Ja det var en dam på BVC som pratade om att vara försiktig med fullkorn eftersom det sätter igång magen
Jag får lite olika bud här när jag frågar runt då det för vissa har funkat bäst med att ha kvar havrevällingen och andra tycker att dom sover bättre på fullkornsvälling. Jag får testa lite och blanda ut havrevällingen med fullkornsvällingen och se vad min lilla tjej tycker.
Jag fick ganska nyligen hjälp av er att ändra schemat då hon började vakna för tidigt och nu ser det ut enligt följande:
07 Välling
08 Frukost två
09-09:20 vila (här blir jag osäker eftersom i boken verkar man ha kvar 45 minutaren ganska länge fast råd från er var 20 min och det kanske i och för sig får henne att sova bättre på middagsluren!?)
11 Lunch
12:30-14 Vila 1,5 (denna har jag fortfarande svårt att få till och undrar om man de gånger hon vaknar för tidigt och inte somnar om ska ge henne en 20 min på em? De första dagarna körde jag stenhårt på att bara ge henne 5 minutare men det blev för plågsamt för stackars lilla hjärtat
14 Mellis
17 Middag
19 Natt
Jag måste som sagt få till lite mer stimulans och social delaktighet innan middagsluren. Får ta mig ut en sväng innan lunchen så hon får en dos av frisk luft. Det är lite svårt bara att göra saker då hon inte går ännu och att åka vagn ger väl inte så mycket stimulans men vi får hitta på något
Kram kram
Jag fick ganska nyligen hjälp av er att ändra schemat då hon började vakna för tidigt och nu ser det ut enligt följande:
07 Välling
08 Frukost två
09-09:20 vila (här blir jag osäker eftersom i boken verkar man ha kvar 45 minutaren ganska länge fast råd från er var 20 min och det kanske i och för sig får henne att sova bättre på middagsluren!?)
11 Lunch
12:30-14 Vila 1,5 (denna har jag fortfarande svårt att få till och undrar om man de gånger hon vaknar för tidigt och inte somnar om ska ge henne en 20 min på em? De första dagarna körde jag stenhårt på att bara ge henne 5 minutare men det blev för plågsamt för stackars lilla hjärtat
14 Mellis
17 Middag
19 Natt
Jag måste som sagt få till lite mer stimulans och social delaktighet innan middagsluren. Får ta mig ut en sväng innan lunchen så hon får en dos av frisk luft. Det är lite svårt bara att göra saker då hon inte går ännu och att åka vagn ger väl inte så mycket stimulans men vi får hitta på något
Kram kram
Mini 110329
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Tycker det låter klokt att blanda vällingsorterna ett tag. Jag har aldrig hört något sådant på mitt BVC. Men klart fullkorn ger ju lite mer att arbeta med-men är man varsam och tittar så magen hänger med så ska det inte vara några bekymmer.
Schemat ser bra ut. Kanske är din skrutta är lik min Loppa? Min Loppa vill ha maten så nära inpå som möjligt inpå middagsluren. Hon käkar klockan 12 och vi toppar med välling 12.30 och kl 13 sover hon.
Inte behöver man gå inte för att komma ut.
Låt henne sitta i vagnen och ta ut henne på gräsmattor, sandlådor, ängar whatever- och krypa omkring. Det behöver inte vara så avancerat.
Bara man får komma ut och få frisk luft och få undersöka allt det där nya och fantastiska, som jag och du har vant oss vid.
Loppan har undersökt saker från sin vagn också- grenar, buskar, lyktstolpar, husfasader etc etc.
LilloppansMamma
Tycker det låter klokt att blanda vällingsorterna ett tag. Jag har aldrig hört något sådant på mitt BVC. Men klart fullkorn ger ju lite mer att arbeta med-men är man varsam och tittar så magen hänger med så ska det inte vara några bekymmer.
Schemat ser bra ut. Kanske är din skrutta är lik min Loppa? Min Loppa vill ha maten så nära inpå som möjligt inpå middagsluren. Hon käkar klockan 12 och vi toppar med välling 12.30 och kl 13 sover hon.
Inte behöver man gå inte för att komma ut.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
om jag ska senarelägga lunchen lite så kanske jag ska börja med att skjuta på frukost nr 2..eller vad tror du? Kankse räcker att jag flyttar fram allt en kvart? Ja det är väl så att man måste prova sig fram helt enkelt 
Jag hade smugit in två frågor i schemat också som du nog missade
Gulligt om du orkade kolla på dessa också
Står inom parantes bakom lur 1 och lur 2.
Tack!
kram
Jag hade smugit in två frågor i schemat också som du nog missade
Tack!
kram
Mini 110329
Hej!
Så här svarade jag dig angående schemat...
och kanske toppa med välling som lillaLoppansmamma säger.
Så här såg mitt förslag ut:
Jenny
Din fundering stämmer...Nina71 skrev:09-09:20 vila (här blir jag osäker eftersom i boken verkar man ha kvar 45 minutaren ganska länge fast råd från er var 20 min och det kanske i och för sig får henne att sova bättre på middagsluren!?)
Manfred10 skrev:Om du har 12h-20 min-1,5 h får hon lite för lite sömn. En del kör med 45 min+1,5 h. Väljer du 1,5 h lunchlur bör du nog lägga 45 min på förmiddagen.
Som ditt schema ser ut nu så får hon ju egentligen för lite sömn, så vill du ha 3 lurar kan du ge 20 minuter på eftermiddagen. Annars är mitt svar öka lunchluren till 2h och satsa på mycket social delaktighet så hon får arbeta liteNina71 skrev:(denna har jag fortfarande svårt att få till och undrar om man de gånger hon vaknar för tidigt och inte somnar om ska ge henne en 20 min på em? De första dagarna körde jag stenhårt på att bara ge henne 5 minutare men det blev för plågsamt för stackars lilla hjärtat
Så här såg mitt förslag ut:
Är hon i alla fall supertrött till kvällen kan du med fördel använda dig av marginalkvarten och lägga 18.45.Manfred10 skrev:Väljer du 2 h lunch och 20 min fm-lur kan det se ut så här.
7.00 Välling
12.30-14.30 vila
14.30 mellis
17.30 middag
19.00 godnatt
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack snälla Jenny för att du förtydligar till denna snurriga mamma
Nu hänger jag med 
Fick faktiskt till 45 min på fm och lyckades få henne att somna om efter ordinarie uppvak mitt under middagsluren
Helt annan tjej när hon fick sova det hon skulle sova mycket piggare och gladare och orkade på ett annat sätt på kvällen även om hon var riktigt trött nu innan 19
Visst kan man ha 45 och 1,5 en dag och sen om man tex måste iväg och bara ger henne 20 min på förmiddagen då ge 2 h vid middagslur?
Otroligt tacksam för er!
Kram
Fick faktiskt till 45 min på fm och lyckades få henne att somna om efter ordinarie uppvak mitt under middagsluren
Visst kan man ha 45 och 1,5 en dag och sen om man tex måste iväg och bara ger henne 20 min på förmiddagen då ge 2 h vid middagslur?
Otroligt tacksam för er!
Kram
Mini 110329
Hej!
Klart att du KAN göra så... ibland
. Men det bästa för dottern är ändå att ha fasta tider som utgångspunkt och så har du marginalkvartarna att tillgå om det krisar någongång.
Jag talar mig varm för 2 h luren mitt på dagen, SÅÅÅ skönt med en LÅÅÅNG vila. För er båda
Då hinner ni kanske med ett och annat ärende på förmiddagen och kan se fram emot långvilan då man håller sig på hemmaplan eller fixar en resesäng om man är borta så att liten får bästa förutsättningar för att sova. Den luren ligger sen kvar ett bra tag framöver.
Jenny
Klart att du KAN göra så... ibland
Jag talar mig varm för 2 h luren mitt på dagen, SÅÅÅ skönt med en LÅÅÅNG vila. För er båda
Då hinner ni kanske med ett och annat ärende på förmiddagen och kan se fram emot långvilan då man håller sig på hemmaplan eller fixar en resesäng om man är borta så att liten får bästa förutsättningar för att sova. Den luren ligger sen kvar ett bra tag framöver.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903