Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av videunge »

Åh vilken härlig rapport :thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
tjugohundraelvabebis

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Gårdagen flöt på så fint. Det var en riktigt glad och pigg kille jag hade att göra med. Mat åt han massor av så att det pyste över ordentligt.
Så kom natten. Jag hade ställt klockan, men det tog eld ordentligt.

Första gången vaknade han 00.20 och förde ett himla oväsen.
Mat åt han ganska mycket av vid 22- tiden men jag erbjöd mat ändå. Den spottade han bara ut.
Sedan var det dags igen då han vaknade kl 02.50. Samma visa då.
Mellan 02.50 och 06.00 vaknar han många gånger och tar sig ton så det blir till att släcka några små bränder.
Kl 06 fick han för sig att det var dags att göra morgon, men där höll jag inte alls med. Det blev 20 minuters ryckande i vagnen innan han gav med sig och insåg att det nog skulle gå att sova lite till. Under ytterligare 10 minuter blev det några snabba uppvak men då räckte det att skaka lite lätt i vagnen så somnade han om och från kl 06.30 sov han som en stock men då väckte jag honom kl 07 och gjorde morgon som planerat.
Då gick det fortfarande trögt med maten. Mycket spottande, men han höll sig vaken 1,5 timme.
Resten av dagen har jag haft att göra med en rätt trött kille, och det är väl inte så konstigt om man får för sig att man ska vara vaken på natten :roll:

Nu blir det spännande att se hur pass "rolig" natten blir.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

Oj oj, vilken tråkig natt för er båda :shock: :?
tjugohundraelvabebis skrev:Kl 06 fick han för sig att det var dags att göra morgon, men där höll jag inte alls med
Jag förstår dig :lol:

Jag måste bara säga att jag tycker att du jobbar på jättefint! Livet är svajigt med så här små människor, och om ett tag kommer du att ha igen allt arbete :D

Så här års, när det är mörkt och trist, är det extra viktigt att nya bebisar får dagsljus under dagtid. Då ställer melatoninet in sig i kroppen och ökar chansen att han fattar att det är natt på natten :wink: :lol: Gärna frisk luft också! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis

Jag måste bara säga att jag tycker att du jobbar på jättefint! Livet är svajigt med så här små människor, och om ett tag kommer du att ha igen allt arbete
Jag hoppas då det. Man märker ju att det går åt rätt håll om man jämför med sjukhustiden. Sedan är det väl som med allt annat att det går lite upp och ned.
Så här års, när det är mörkt och trist, är det extra viktigt att nya bebisar får dagsljus under dagtid. Då ställer melatoninet in sig i kroppen och ökar chansen att han fattar att det är natt på natten Gärna frisk luft också!
Två gånger om dagen sover han ute. Första luren ute på balkongen och andra luren under promenad.
Jag har sällan suffletten uppfälld. Den används enbart om det regnar eller blåser förfärligt mycket så jag hoppas att han får sin dos av dagsljus.
Sedan har vi det väldigt ljust inomhus tack vare gigantiska fönster så de gånger han sover inne parkeras vagnen intill ett fönster.

Dagen började bra här hemma, men sedan spårade det ur.
Han åt väldigt bra och var glad och pigg.
Vi upptäckte en stor, lila och fluffig kudde som han tyckte var väldigt spännande och sedan var det bokhyllans tur att upptäckas. Mycket att titta på.
Han brukar inte ligga på rygg så mycket då jag inte tycker att det verkar finnas något som är så särskilt utvecklande, men idag så lade jag honom på en filt på bordet och skruvade fast en snurrande mobil. Det var tydligen väldigt intressant och den lilla tittade med stora ögon.
Så helt plötsligt lät han konstigt och rätt var det var så sprutade det kräk åt alla håll och kanter över halva vardagsrummet.
På det viset har han aldrig kräkts förut :shock:
Kanske blev han yr av att se hur det snurrade?
Han blev väldigt förvånad och ledsen och jag fick klä av och bada en bebis som var totalt nerdränkt av kräk.

Efter det har han knappt velat äta något alls.
Det blir lite småsnuttande men det som kommer in i munnen spottar han ut. När han tycker att han har snuttat klart kniper han ihop den lilla munnen och totalvägrar mer. Trugar jag så kommer ett avgrundsvrål som inte är av denna värld.
Inte säger han till att han vill ha mer mat heller, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Den lilla magen måste ju ha blivit tom och då borde den ju vara hungrig och vilja fyllas på.

Han lades för att sova kl 16 men jag vet inte om det blev så mycket sova. Massor med små bränder som skulle släckas.

Han skulle väckas vid 17.30 och förhoppningsvis vilja ha påfyllning då men då han är omöjlig att väcka istället. Jag försökte såklart utnyttja det och ge mat i sömnen men den lilla munnen kan knipa åt bra.
Efter alla väckningsförsök blev han väldigt ledsen och det enda som hjälpte var att lägga ner honom på mage och då sov han vidare som att inget hade hänt.
Nu sover han fortfarande och jag tänkte att han får sova till 20.30 och sedan vara vaken till 22.30. Förhoppningsvis äter han bra då.
Hur natten ter sig vågar jag inte sia om, men hur det än blir så är det nya tag i morgon bitti som gäller.

Något jag undrar över är hur ni andra sysselsätter era små.

Freddy är en ganska allvarlig bebis som inte är så lättroad.
Det krävs ganska "mycket" för att han ens ska röra en min.

En babysitter har vi, men han är ju inte intresserad av leksakerna så då känns det meningslöst att sätta honom i den. Då kan han lika gärna ligga på mage på en filt. Fast det är han inte så förtjust i. Inte för att han protesterar, men han tenderar att slockna ganska omgående.
Däremot gillar han att ligga på min mage och ta spjärn med sina fötter i mina händer och på så vis klättra upp på min axel. Där pustar han ut och sedan vill han göra om det massor med gånger. Jag har försökt att göra samma sak då han ligger på en filt men det är inte alls intressant. Tydligen är jag det bästa underlaget än så länge.
Att dansa till musik är också rätt okej. Det blir då inga protester i alla fall.
Att upptäcka saker är rätt skoj. Det kan röra sig om olika föremål. Tex en tavla, en kudde, en möbel osv.
När jag lagar mat vill han gärna vara med och då så nära maten som möjligt. Han ser med stora ögon på när jag rör om i grytor osv och när det börjar lukta mat fäktas det med armarna och smackas med munnen samtidigt som han gör konstiga ljud (eeehhhmmmm, aaaahhhmmm). Så låter han aldrig annars.
Ett blivande matvrak kanske?

Utöver det vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på. Det känns nämligen som att hans dagar inte är tillräckligt intressanta för det blir ju en del tid över under vakenpassen nu när han slukar maten på ½ timme.
Jag har försökt att ta med honom ut för att titta på saker men när det blir för ljust kniper han ihop ögonen. Säkert lika ljuskänslig som mig :(
Han är med då jag plockar, städar och diskar men iakttar då från filt på golvet eller bänken intill.
Jag har väl försökt att dra av någon sång också och den enda jag minns från min barndom är "tänk om jag hade en liten liten apa..." och jag vet inte om det var sången eller min röst med det var INTE populärt :roll: :oops:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

tjugohundraelvabebis skrev:Två gånger om dagen sover han ute. Första luren ute på balkongen och andra luren under promenad.
Jag har sällan suffletten uppfälld. Den används enbart om det regnar eller blåser förfärligt mycket så jag hoppas att han får sin dos av dagsljus.
Sedan har vi det väldigt ljust inomhus tack vare gigantiska fönster så de gånger han sover inne parkeras vagnen intill ett fönster.
Toppen! :D
tjugohundraelvabebis skrev:Han blev väldigt förvånad och ledsen och jag fick klä av och bada en bebis som var totalt nerdränkt av kräk.
Vi har också haft såna här dagar när aptiten är liten och kräket frekvent :? Det är inte mycket att göra förutom att erbjuda mat. Ratas det så ratas det, och om det bara handlar om någon enstaka dag så skulle jag inte oroa mig. Försök få till lite vettiga sovpass trots att liten inte ätit så bra, och ta nya tag nästa dag.
tjugohundraelvabebis skrev:Något jag undrar över är hur ni andra sysselsätter era små.
Med så här små människor kan man snacka en liten stund, och de får ut massvis av det trots att de inte ger mycket till gensvar :roll: Men det händer mycket på några få veckor, även på den här fronten! :D Försök leva på som vanligt och låt honom hänga med och iaktta. Vissa vakenpass kanske han får nöja sig med att titta på när du sitter framför datorn eller äter. De små brukar vara tillfreds när de känner att man är genuint upptagen av något :D
tjugohundraelvabebis skrev:Jag har väl försökt att dra av någon sång också och den enda jag minns från min barndom är "tänk om jag hade en liten liten apa..." och jag vet inte om det var sången eller min röst med det var INTE populärt
En framtida medlem i IDOL-juryn kanske :lol: Nä då, han undrade nog bara vad du gjorde, eller så hamnade en rap på tvären :wink: Med andra ord är det nog inget att dra några slutsatser av.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis

Med så här små människor kan man snacka en liten stund, och de får ut massvis av det trots att de inte ger mycket till gensvar Men det händer mycket på några få veckor, även på den här fronten! Försök leva på som vanligt och låt honom hänga med och iaktta. Vissa vakenpass kanske han får nöja sig med att titta på när du sitter framför datorn eller äter. De små brukar vara tillfreds när de känner att man är genuint upptagen av något
Pratar gör vi massor. Eller iaf jag. Är en riktig glapptrut :wink:
Han lyssnar mest och blänger så att han ser riktigt förgrymmad ut.

Natten till idag var inte allt för hemsk och dagen har inte heller varit fy skam. Jag känner mig nu säker på att han skulle klara av att hoppa över det tidiga nattmålet och jag vet att han kan somna om trots att han har vaknat och ropat efter mat. Jag har ju redan vagnat honom lugn då han har bett om mat vid udda tider under natten och det har ju gått utmärkt.
Så i natt kör vi!
Eller jag...
Sambon är lite blödig när det gäller skriket och har svårt att koppla bort.
Visst känns det i hjärtat ibland men jag kör då en liten tankebana för att få in mig på rätt spår igen.
Jag föreställer mig att jag sitter vid ratten i bilen och har honom i stolen bredvid mig. Han skriker men på vägen där jag kör får man inte stanna. Jag ser ingen bil så egentligen borde jag ju kunna stanna men jag gör det inte. Dels för att det kan hända något men också för att även om ingen olycka inträffar får det stoppet konsekvenser i form av förlorad tid, och det är just konsekvensen som hindrar mig från att ta upp honom.

Skulle jag lyfta ur honom ur vagnen dör ingen av det, men då kommer vi heller inte vidare.
Jag har försökt att överföra det tänket på honom men det biter inte riktigt.

Någon vidare sömn för egen del är väl inte att räkna med i natt, men nog krävs det lite mer än sömnbrist för att man ska bli golvad och ens fundera på att ge upp.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

Heja heja =D>

Det var en jättebra metafor det där med bilkörandet.
tjugohundraelvabebis skrev:Skulle jag lyfta ur honom ur vagnen dör ingen av det, men då kommer vi heller inte vidare.
Det här var så bra att jag förmodligen kommer att stjäla det framöver! Hoppas det är ok? [-o<

:heart:
tjugohundraelvabebis

Tetz skrev:Heja heja =D>

Det var en jättebra metafor det där med bilkörandet.
tjugohundraelvabebis skrev:Skulle jag lyfta ur honom ur vagnen dör ingen av det, men då kommer vi heller inte vidare.
Det här var så bra att jag förmodligen kommer att stjäla det framöver! Hoppas det är ok? [-o<

Självklart är det okej :)

Natten gick över förväntan. Jag behövda vagna totalt ca 5 minuter. Resten kunde han reda ut själv så det blev massor med sömn för mig
Jag sov så djupt att jag inte ens hörde klockan som var ställd på strax före 04, men han vaknade inte då utan sade istället till strax före 05 att han var lite hungrig och då serverade jag mat och sedan somnade han om och väcktes kl 07.

Det gick säkert så smidigt för att han redan vet att när vagnen dras igång så är det sömn som gäller. Jag har ju tjuvstartat lite med vagningen under hans dagslurar så han slapp väl den extra förvirringen.
Kan tänka mig att om det hade varit obekant för honom så hade han säkert först undrat var maten var, sedan varför jag gjorde som jag gjorde, vad det handlar om och slutligen hade han säkert undrat varför ingen hörde på honom och gjorde som han sa.
Hela den biten slapp vi nu. Tacksamt!

Det var samma sak med buffningen när han sov i spjälsängen. När jag rapar honom gör jag på ett sätt som är väldigt likt buffningen och det får honom lugn och avslappnad på två röda.

Han kanske var mer redo än mig att ge upp det tidiga nattmålet :wink:
Eller så luras han bara och ger igen tiofalt kommande natt istället.
Det återstår att se.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken härlig läsning, superfint jobbat!! =D> =D> =D>
tjugohundraelvabebis

SaraMilana skrev:Vilken härlig läsning, superfint jobbat!! =D> =D> =D>
Tack så mycket :D

Även den här natten gick över förväntan trots att det tog ett par minuter längre att få hejd på ropet.
Han vaknade inte först kl 02.20 men innan kl 02.30 sov han.
Sedan var det dags igen kl 03.30 tyckte han, men några drag på vagnen så sov han vidare till kl 04 då jag väckte honom.

Hur gör ni andra med larmet när det är minusgrader vid utomhuslur?
Jag ville inte lägga honom på rygg igår så jag använde larmet ändå men lade själva dosan i liggdelen under filtarna nedanför hans fötter och där är det ju varmt och ombonat.
Visst, man ser inte hur det blinkar men det är ju inte alls svårt att lyfta på locket och kika under filten. Då slipper man dessutom störa barnet som man kanske hade gjort om man hade börjat pilla på händerna osv för att få ett livstecken.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

tjugohundraelvabebis skrev:Självklart är det okej :)
:thumbsup:
tjugohundraelvabebis skrev:Hur gör ni andra med larmet när det är minusgrader vid utomhuslur?
Hmm, läste jag inte någonstans att någon hade samma fundering :-k Ska kolla runt lite och se om jag hittar något bra svar! :D

tjugohundraelvabebis

Gårdagen började väl som vanligt ganska bra med mat och sömn.
Sedan vet jag inte riktigt vad som hände men den lilla var omöjlig att hålla vaken mellan 14-16 då han ska vara vaken och äta.
Där fick jag lov att ge upp och låta honom sova men det innebar att han sov från kl 12-17.30 med bara några minuter vaken. När jag tog upp honom vid 17.30 var han också väldigt svårväckt och öppnade inte sina små ögon först efter en timme.

Naturligtvis blev det då en rätt knölig natt med många uppvak men då var jag benhård. Det var natt och det var sova som gällde.
Naturligtvis kan jag inte tvinga honom till att sova, men jag kan ju göra mitt bästa för att hjälpa honom till sömn och få rätsida på dygnet. Jag tog därför inte upp honom och roade/matade när han låg vaken och frustrerad i vagnen.

Att det blev så dumt med sömn igår tror jag beror på att utomhusluren blev dålig.
Det var nämligen inte alls så kul att sova då tyckte han trots att han var trött. Jag kände så att han var varm, vilket han var då jag kände i nacken och på händerna. Efter 1,5 timmars kämpande tog jag in honom då det var dags för mat och upptäckte att han var dyngsur och iskall på magen.
Det gjorde mig väldigt förvånad för blöjan var torr. Övre delen av dynan i vagnen var väldigt blöt. Har det något med larmet att göra?
I morse när jag tog upp honom var han också blöt och det var inte kiss.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag skulle nog köra på alla underhållningsknep jag kan om liten vägrar vara vaken på dagen, för att slippa vakna nätter. Men det där har ni nog snart rätat upp igen! Man kan ju inte, som du skriver, göra mer än att erbjuda förutsättningarna för god sömn.

Är liten blöt om magen är det ju svårt att sova såklart. Men jag undrar vad det skulle kunna vara om inte blöjan har läckt? Även om det bildas kondens när larmet ligger under blir det ju inte sjöblött. Jag skulle kunna tänka mig att kisset kan hamna utanför med en liten pojkbebis. Flickbebisar är väl lite mer, vad ska jag säga, träffsäkra? ;) Min lilla var också blöt om magen ett tag (dock på nätterna) när blöjan läckt och då insåg jag att det var dags att gå upp i blöjstorlek.

tjugohundraelvabebis

Min underhållningstaktik duger tydligen inte för den lille herrn.

Jag ser till att det är extra ljust, saker att se på och höra på, skuttar omkring lite käckt med honom i famnen, klär av honom, baddar ansiktet med en våt tvättlapp, pratar, sjunger, lägger honom plant på rygg, killar lite under fötter och i händer osv men ibland vägrar han att öppna de blå och piggna till.
Vad mer kan jag göra för att väcka honom?

Det visade sig att det var larmet som gjorde att det blev så blött i vagnen. För att vara säker kontrollerade jag extra noga att jag hade lagt saker och ting på rätt plats vid blöjbytet. Efter att han hade sovit var han lika blöt som han har varit de senaste dagarna och då lyfte jag på madrassen och plattan (använder bara den ena än så länge) och under plattan var det en stor våt fläck på träskivan. Blöjan var torr och det luktade absolut inte kiss. Annars brukar det lukta så fort han har kissat.
För en vecka sedan gick jag upp till strl 2 på blöjorna då ettan är för liten, men trean skulle vara alldeles för stor då han fortfarande är liten till storleken med sina knappa 4 kg.

Undrar även lite över nätterna.
Sista kvällsslurken fick han vid 22 igår och sedan vaknade han kl 01 men då räckte det med ett vagndrag för att söva om.
Sedan var det dags kl 02.20 och då var det också lika lätt.
Kl 03 var det desto svårare. Då fick jag lov att hålla på i en timme och har nu blåsor i händerna igen. Jag hann till och med få riktigt onda tankar om att drämma in barnvagnen i väggen och så vill jag aldrig mer känna igen.
Han verkar vilja vakna omkring kl 03 och är då rejält hungrig. Jag har dragit ut på det och inte gett honom mat först kl 04, för om han får den tidigare vaknar han kl 05-06 och vill äta frukost då.
När jag drar ut på det till kl 04 händer det ju att han piggnar till under väntan och då har han svårt att komma till ro efteråt.
Det känns lite som att välja mellan pest eller kolera.
Antingen tidigarelägger jag nattmålet till kl 03 och gör morgon tidigare vilket innebär att jag är helt död under dagen eller så står jag ut med skriket mellan kl 03-04 och får dessutom en konsekvens i form av att han piggnar till och får svårt att somna om vilket innebär ännu mer skrik och säkerligen fler blåsor i händerna.
Som det är nu blir den tidiga morgonsömnen väldigt upphackad och jag vet inte hur länge till jag känner mig tillfreds med det.
Finns det några "genvägar"?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Är det bara när han sover utomhus som det blir blött? I så fall tänker jag att vagnen skulle behöva isoleras mer underifrån. Det är när kall luft möter varm som det bildas kondens. Fast det här förklarar ju inte att det var blött UNDER larmplattan.... aaah, måste fundera vidare... :-k

Att han är hungrig på natten kan vara en följd av att han sover så mycket dagtid och då kanske missar en del mat. Försök med alla tänkbara medel hålla honom vaken och ge honom så mycket mat det går. Tycker du jobbat på bra med underhållningen, men det kan ta ett par dagar att vrida dynget rätt igen! Läs om nattklubb i Barnaboken i kapitlet Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra sova.
Barnaboken skrev:Efter tre dygns metodisk kur enligt Standardmodellen är nattklubben ur världen. Men de tre dygnen behövs!

Otålighet hör inte hemma i spädbarnsvård. Inte ens Rom byggdes på en dag.
Och så ett varningens ord. Har man vagnat så att man får blåsor i händerna har man vagnat alldeles för mycket (been there, done that). Då går det inflation i vagningen och det tappar sin verkan. Det finns några bra länkar under Svar på vanliga frågor - läs här först, under rubriken Barnet skriker vid läggdags!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"