Javisst! Kan vänta tills hela konkarongen ramlar av av sig självt.Krisse skrev:Jag har för mig att detta diskuterades tidigare i din tråd att ni ville vänta
Hyperemesis Gravidarum
Re: Hyperemesis Gravidarum
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Hej Luvisen!! Och megagrattis så klart till att du ska få en till liten! (jag vågar inte skriva grattis till själva graviditeten i sig som ju verkar allt annat än rolig...)
(jag har inte varit inne på forumet på år och dag - nästan i alla fall - men när jag såg att du är gravid igen så var jag ju bara tvungen att läsa och skriva lite!)
Jag har inte läst igenom hela tråden
och det ska man väl när man ska besvara kanske, så ursäkta mig om jag skriver nåt som du redan har koll på....
(nåt om att de ska ta blodprov eller hur det nu var), men när sen K-vit sprutan åkte fram (och de sa faktiskt till innan !!!
) så ropade jag NEJ!!!!!! och hann sen, lite mer stillsamt, förklara att en sådan vill vi inte ha, tack!
MEN du måste vara lite alert och med, och kolla att det blir som du tänkt dig. Visst, man skriver ett brev och de läser det, förutsätter jag, men man måste ändå vara helt med (eller kanske pappan kan vara det om du skulle vara för medtagen) och lägga in veto där det behövs.
Den enda "påföljden" vi fick (om man kan säga så, missförstå mig rätt) var att barnläkaren kom och ville försäkra sig om att vi visste vad vi gjorde som sa nej till K-vit, och om vi visste konsekvenserna för det. (BM vid återbesöket sa "ja men det är ju inte så viktigt, man gör ju som man vill med det" om att vi hoppat över K-vit)
Vad gäller moderkakan (inte för att du bett mig berätta
, men för att det kan vara olika från gång till gång) nu sista förlossningen så fick jag ingen värk alls då moderkakan ska komma ut, så de tryckte och drog och bad mig krysta
och då kom den ju ut iaf (första 2 ggr fick jag rejäla krystvärkar då). Och ursäkta detaljer och oombedd info
.
Så ett litet tips: dykmetoden. (nackdelen med den är väl att man ser inte ut att ha så ont som man har, och man verkar inte ha kommit så långt i förlossningsarbetet som man har, så risken finns att barnmorskan på förlossningen inte tror på att man är helt öppen och har krystvärkar när man kommer in till förlossningen
... Men det är väl kanske samma med profylaxmetoden? )
Och till sist: lycka till!!
Kram!! Um Musab
(jag har inte varit inne på forumet på år och dag - nästan i alla fall - men när jag såg att du är gravid igen så var jag ju bara tvungen att läsa och skriva lite!)
Jag har inte läst igenom hela tråden
Jag skrev helt enkelt i förlossningsbrevet att jag önskar sen avnavling och ingen K-vit injektion. Avnavlingen blev väl kanske så där 2 sek senare än vanligtLuvisen skrev:Det andra är att jag denna gg vill att den nyfödda inte ska klampas omedelbart utan jag önskar SEN avnavling (dvs tills navelsträngen slutat pulsera helt, det kan ta ett tag...) och att slippa K-vitamin injektion.
Den enda "påföljden" vi fick (om man kan säga så, missförstå mig rätt) var att barnläkaren kom och ville försäkra sig om att vi visste vad vi gjorde som sa nej till K-vit, och om vi visste konsekvenserna för det. (BM vid återbesöket sa "ja men det är ju inte så viktigt, man gör ju som man vill med det" om att vi hoppat över K-vit)
Vad gäller moderkakan (inte för att du bett mig berätta
Så ett litet tips: dykmetoden. (nackdelen med den är väl att man ser inte ut att ha så ont som man har, och man verkar inte ha kommit så långt i förlossningsarbetet som man har, så risken finns att barnmorskan på förlossningen inte tror på att man är helt öppen och har krystvärkar när man kommer in till förlossningen
Och till sist: lycka till!!
Kram!! Um Musab
Hej! Kul att du tittar in och tackar för gratulationer!Ummusab skrev:Hej Luvisen!! Och megagrattis så klart till att du ska få en till liten!
Absolut! Jag har fått äkta hälft att läsa på flr ggr om SEN avnavling och K-vitaminet samt peppat honom om att han MÅSTE hålla stenkoll så inte peanger flyger fram av bara farten-Ummusab skrev:MEN du måste vara lite alert och med, och kolla att det blir som du tänkt dig. Visst, man skriver ett brev och de läser det, förutsätter jag, men man måste ändå vara helt med (eller kanske pappan kan vara det om du skulle vara för medtagen) och lägga in veto där det behövs.
Tack för ombedd info!Ummusab skrev:Vad gäller moderkakan (inte för att du bett mig berätta , men för att det kan vara olika från gång till gång) nu sista förlossningen så fick jag ingen värk alls då moderkakan ska komma ut, så de tryckte och drog och bad mig krysta och då kom den ju ut iaf (första 2 ggr fick jag rejäla krystvärkar då). Och ursäkta detaljer och oombedd info .
De drog i moderkakan första gg på mig också, så den grejen har jag varit med om redan... Hua! Det var inte skönt!
Tanken är ju att de ska låta moderkakan tömas helt (tar ca 20 min) så barnet får ALLT blod och sedan att kakan då lossnar av sig självt när den drar ihop sig(typ skrumpnar)- sorry about the details.
Ja...Wilsby pratar också om att dyka när det är dags för att krysta... Jag tyckte jag lyckades med det sista krystningen jag gjorde och då gick det fort och gjorde inte ont... Så jag hoppas jag kan upprepade det... Det vore ju juste. Ja, hur BM uppfattar saken varierar nog väldigt, det kan nog bli lite hipp som happ. Det är ju trots allt på utsidan.Ummusab skrev:Så ett litet tips: dykmetoden. (nackdelen med den är väl att man ser inte ut att ha så ont som man har, och man verkar inte ha kommit så långt i förlossningsarbetet som man har, så risken finns att barnmorskan på förlossningen inte tror på att man är helt öppen och har krystvärkar när man kommer in till förlossningen ... Men det är väl kanske samma med profylaxmetoden? )
Tack!Ummusab skrev:Och till sist: lycka till!!
Kram tebax!
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Vi finns här.Luvisen skrev:Det är skönt att veta att man har cyperrymden med sig!![]()
SM rookie
SM rookie
Hej hallå,
Nu har vi fått lite försmak på det hela... Jag fick en fruktansvärd yrsel förra veckan, precis som en karusell och kaskad kräkningar. Brr!
Fr kl 7 till 14.30 höll det på...!
Sedan pkte vi till SÖS för att kolla att allt var ok. Det var det. Ingen aning om vad det hela handlade om. Iaf fick vi komma till förlossningslokalerna och fast jag ansträngde mig så kunde jag inte få mina axlar att slappna av.
Jag märkte det inte först men hel plötsligt så fick jag för mig att göra lite andningsövningar för jag hade ont här och var och då märkte jag att axlarna var fastklistrade under öronen...
Äkta hälft fick massera så de kom rätt igen.... Tänk att det psykologiska kan spela in så mkt hur man reagerar!
Efter detta har jag läst och läst om förlossningar- normala sådana för att verkligen bli till freds med tanken. Avslappningsövn också förstås men jag måste våga tro mer på att jag faktiskt kan föda...! Hmm!
I allt mitt läsande stötte jag på Ina May Gaskin- är det ngn här som läst eller känner till henne? Är nyfiken.
Värme!
Nu har vi fått lite försmak på det hela... Jag fick en fruktansvärd yrsel förra veckan, precis som en karusell och kaskad kräkningar. Brr!
Fr kl 7 till 14.30 höll det på...!
Efter detta har jag läst och läst om förlossningar- normala sådana för att verkligen bli till freds med tanken. Avslappningsövn också förstås men jag måste våga tro mer på att jag faktiskt kan föda...! Hmm!
I allt mitt läsande stötte jag på Ina May Gaskin- är det ngn här som läst eller känner till henne? Är nyfiken.
Värme!
SM rookie
SM rookie
No one? Tydligen inte. Samma med Wisdom Birth då, ingen som hade den erfarenheten heller. De låter så himla bra om man nu kan få till en riktigt bra förlossning MEN det finns ju inga garantier....! Attans!Luvisen skrev:I allt mitt läsande stötte jag på Ina May Gaskin- är det ngn här som läst eller känner till henne? Är nyfiken.
Forts träna då...
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Nej, jag har aldrig hört talas om nâgon av dem. Nej, nâgra garantier kan man ju inte fâ tyvärr.Luvisen skrev:De låter så himla bra om man nu kan få till en riktigt bra förlossning MEN det finns ju inga garantier....!
Hur mâr du nu?
Inte så bra. Järnvärdet är i botten och sockret alldeles för högt. Så nu äter jag nässelpulver och mat med mkt järn. Jag försöker låta bli Colan men det är så svåååårt. jag mår så himla illa flr dgr i veckan och inget annat hjälper...Sarisparis skrev:Hur mâr du nu?
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Men fy vad orättvist saker och ting kan vara. Nâgon mâtta pâ illamâende borde det ju vara.
Vad i colan är det som fâr dig att mâ lite bättre? Skulle det gâ att fuska med nâgon osockrad variant eller är det nâgot annat dumt i den dâ?
Jag är inne och kikar lite pâ din trâd inne pâ IAHPforumet ibland och jag blir sâ imponerad. Vilken otroligt ambitiös mamma du är, lilla ärtan har ett underbart liv som väntar!
Hoppas att illamâendet tar en liten paus lagom till jul.

Vad i colan är det som fâr dig att mâ lite bättre? Skulle det gâ att fuska med nâgon osockrad variant eller är det nâgot annat dumt i den dâ?
Jag är inne och kikar lite pâ din trâd inne pâ IAHPforumet ibland och jag blir sâ imponerad. Vilken otroligt ambitiös mamma du är, lilla ärtan har ett underbart liv som väntar!
Hoppas att illamâendet tar en liten paus lagom till jul.
Ingen aning, det är säkert ngt kemiskt jox som de inte vill säga vad det är. Ingen vet ju vad Colan egentligen innehåller i detalj. Min BM sa att jag inte var ensam om denna erfarenhet av Colan. Det verkar dock inte vara just sockret då eftersom andra söta drycker mest smakar pest...Sarisparis skrev:Vad i colan är det som fâr dig att mâ lite bättre? Skulle det gâ att fuska med nâgon osockrad variant eller är det nâgot annat dumt i den dâ?
När jag inte druckit Cola på ngr dgr och verkligen hållit mig så får jag en hemsk metallsmak i munnen... :-& Vad kan det vara i det där bruna vattnet? Hua hua, det kanske man inte vill veta. Jag hoppas nu bara att jag kan finna ngt slags driv att klara mer illamående eftersom jag inte vill att Ärtan ska bli alldeles darrig efter allt socker när Ärtan väl kommer ut i världen. Det känns taskigt.
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Har du testat Cola Light och/eller de andra varianterna som jag inte vet vad de heter pâ svenska?Luvisen skrev:Det verkar dock inte vara just sockret då eftersom andra söta drycker mest smakar pest...![]()
Nej, jag tycker att vanligt socker är bättre än aspartam...så jag undviker light produkter...BM sa att all läsk oavsett om det var light eller inte hade samma effekt på bebben...
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Ja, det har du nog rätt i.
Fasiken sâ besvärligt för dig. #-o
Du fâr väl trösta dig med att du i alla fall kommer att veta att uppskatta att "bara" vara lite normalt december-trött nästa âr vid den här tiden.
Och att fâ fira jul med tvâ smâ fina barn. 
Bon courage, som fransmännen säger!

Du fâr väl trösta dig med att du i alla fall kommer att veta att uppskatta att "bara" vara lite normalt december-trött nästa âr vid den här tiden.
Bon courage, som fransmännen säger!
Merci beaucoup!
:santa:
Jag kom på en sak jag skulle vilja fråga... det är ju bra att röra på sig så man har ngt flås kvar när det är dags för förlossning. Är det ngn gympa eller övning man kan göra hemma som är bra? Känner att jag börjar bli stel i lederna... Balansbrädan kommer jag knappt upp på längre- balansen är helt kass nu...
Jag kom på en sak jag skulle vilja fråga... det är ju bra att röra på sig så man har ngt flås kvar när det är dags för förlossning. Är det ngn gympa eller övning man kan göra hemma som är bra? Känner att jag börjar bli stel i lederna... Balansbrädan kommer jag knappt upp på längre- balansen är helt kass nu...
SM rookie
SM rookie