SCHEMAFRÅGA! Ändra från tre dagslurar till bara en???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Villespappa

SCHEMAFRÅGA! Ändra från tre dagslurar till bara en???

Inlägg av Villespappa »

Hej!
Jag har ett litet SCHEMADILEMMA som jag hoppas kunna få hjälp och tips med!

Min dotter Hedda är sju månader nu och kurades när hon var fyra månder. Vi har en tvåårig son som också är SHN-kurad.
Tvååringen Ville går på dagis tre dagar i veckan och sover då efter lunchen, ca 12-13,30. De dagarna han är hemma gör vi likadant och det passar bra med Heddas middagssömn. Hon har haft ungefär samma schema sedan vi kurade henne, vi har ändrat matinnehållet en del men sovtiderna har varit desamma. Hon sover tre gånger om dagen.

6,30 God morgon och gröt
8,45-9,30 SOVA när vi lämnar på dagis
11,30 Lunch
12-13,30 SOVA
14 Hämta på dagis
15 Mellis
16-16,45 SOVA
17,30 Middag
19 God natt och välling

Här är dilemmat!
Jag känner att det är FÖR MYCKET MED TRE DAGSOVNINGAR för lilla fröken.
Med sonen var det en naturlig förändring att gå över till förmiddag+eftermiddagssov när han var i Heddas ålder. Men nu är det två barn att ta hänsyn till och med tanke på att Ville sover efter lunchen så kan jag ju inte ha ett barn som sover 10-12 och sen 15-16 och en som sover 12-13,30. Då kommer vi ju aldrig utanför dörren...

ÄR MIN 7-MÅNADERSTJEJ FÖR LITEN FÖR ATT BARA SOVA EN GÅNG PER DAG?

Hur har ni med syskon gjort?

Jag vet att Anna Wahlgren rekommenderar 5- och 20-minuterslurar. Hur går det till egentligen? Ibland har Hedda svårt att komma till ro och då har det ju gått en kvart innan hon ens somnat. 5 minuter… Då måste man ju somna så fort man lägger huvudet på kudden?! Några tips?

Tacksam för tips och råd och kloka ord!
frk Carlsson

Re: SCHEMAFRÅGA! Ändra från tre dagslurar till bara en???

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Heddas pappa!

Vad schysst att ni bjudit bägge barnen på sömn :D och att det funkar bra för er.

Vi har alltid kört med 3 lurar/dag vid 7 mån, ngt annat har aldrig vart aktuellt för oss. Lillasyskonet har kunnat sova i vagnen ute på fm när vi andra varit ute och samma visa om vi vart ute på em. På långa vilan har vi alltid sett till att stanna inne och vila stora som små, käka mellis och sen ge oss iväg :D

Ja, hon är för liten för att bara ha en dagslur! Men två lurar/dag kan funka. Här kan du se lite andra tänk kring alternativ, om det kan vara till ngn hjälp:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

(scrolla ner till andra inlägget av Torsmamma)

Ha det gott!
/Sanna
Villespappa

Inlägg av Villespappa »

Tack för svar!

Ok, om vi siktar på 2 sovtider, hur viktigt är det att sömnschemat är "symetriskt" över dagen? Om vi säger att hon klarar hela förmiddagen vaken, och sen sover 12-13,30/14 och kanske 16-16,45.
Tycker ett barn att det blir ojämnt? Ska det vara lika mycket vakentid mellan varje sovtid?

Hur många timmar i stöten tycker ni att era barn orkar vara vakna? Små 7-8-månaderssmåttingar....
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Hej och hå. ibland är det ett litet meck att få ihop scheman med flera barn. :roll: Jag tror inte att en liten 7-8 mån klarar hela fm utan en liten lur. Har man dessutom så mycket sov på em så tror jag att man blir övertrött innan man kommer dit och läggningarna strular. Samt att det blir svårt att somna för natten. Då är det bättre att antingen ha båda lurarna tidigare eller ( det vanligaste) ha en kort lur på fm och en längre mitt på dagen.

Sen undrar jag vad det är som gör att du upplever att det är " för många lurar" Ni ligger fint till sömnmässigt. 14,5 h är det som rekommenderas. Om liten börjar ha svårt att komma till ro så kan det ju också vara 8 mån ångesten som är i antågande? bara en tanke. Med tanke på att ni har 11,5 h natt så blir det ju ännu långre vakenpass med bara två lurar. MEd ditt förslag så hamnar ni på för lite sömn på dagen. I så fall behövs 2 st 1,5h lurar.

När vår liten var 7-8 mån så körde vi på

07.15 vakna och frukost

9.15-10 sova 45
11 lunch
12-13.30 sova 1,5
14.30 mellis
15.45-16.05 sova 20 min
17.30 middag
18.45 nattslurk
19.15 sova

Då blir det lite kortare lurar att få till :wink:

Kram :heart: