Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av SaraMilana »

videunge skrev:Så nu funderar jag på att sy en egen vagnsinsats till den som är lagom bred så liten får plats med sina ben också. Jag återkommer med resultat i så fall. :wink: Det borde inte vara så svårt tycker jag.
Nu blir jag jätteimpad! Vet att du syr en del, men att sy en vagninsats!! Vill verkligen hör hur det går! :D

Jag funderar också på en liten "vagnlurkur", att sova i säng är ju sååå skööönt. Men man blir aningens låst vid hemmet! Kul att "uppkörningen" gick bra! :lol: =D>

:heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Däremot är det snudd på för trångt i vangen. Vi har två. Den ena är lagom lång och den andra är lagom bred... :evil: Så nu funderar jag på att sy en egen vagnsinsats till den som är lagom bred så liten får plats med sina ben också. Jag återkommer med resultat i så fall. :wink: Det borde inte vara så svårt tycker jag.
=P~ =P~ =P~ Jag är också på g med ett liknande projekt! 8) Har en madrass till en vagga som inte används, och den ska få agera botten. Men kanterna vet jag inte riktigt hur jag ska stadga upp.... Med avklippt liggunderlag kanske! Hur har du tänkt konstruera?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej sykompis :wink:

Jo jag har funderingar på att göra fack i sidorna som man kan sätta in en plywoodskiva i typ och sen kardborreband. Har man fyra fack så borde det bli skapligt stadigt. då kan man lätt ta ut dom och tvätta själva tyget. tänkte också sy i ringar i botten så man kan fästa selen samt fästanordning på utsidan. typ :roll: Och så en skiva i botten, vadderad förståss med en gammal madrass. Anledningen till att det behöver vara så stadigt är att den beräknas få sticka ut lite utanför där underredet slutar om ni hänger med. Skall ta tagi det bara jag får klart 3 beställda julklänningar. :D I bland slåss projekten på symaskinen. Tur att jag är mammaledig :lol: Men jag tror att det här kan bli jättebra när det blir klart och då kommer han kunna fortsätta att vara magsovare ett tag till.

Återkommer!

Skall nog passa på att justera schemat också. 12-1,5-20. Lille herrn håller konsert varje morgon nu. I och för sig sött att bli väckt av babysång men jag föredrar att han sjunger när det inte är natt. :lol: Ojoj oj liten börjar bli stor. Hur gick det här till? :shock: :heart:

I går fick han lära sig ett nytt ord. Nö!

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Jag är grymt imponerad av din skicklighet i syväg =D> . Om man själv var så händig. Jag är glad att jag tagit upp stickning men det får nog räcka för mig :lol: .
/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Anledningen till att det behöver vara så stadigt är att den beräknas få sticka ut lite utanför där underredet slutar om ni hänger med.
Ah, jag förstår. Min vagn är tillräckligt lång, men lite för "öppen" (en sulky som jag tänkt använda som sovvagn). Så jag behöver bara lite stadga för mysigheten, inte ren funktion.

Men jäkla smart tänkt med uttagbara skivor! =D> Den idén snor jag rakt av 8) De kladdar ju onekligen, det där småfolket :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

HEj på er. :D

vi lever i en tid av frustration här hemma. Liten SKA bara gå men det vill sig inte lika bra som han vill. 6-7 steg max går det innan man landar på den blöjvadderade bakdelen. Han svär långa eder åt mig när det inte vill sig som om det skulle vara mitt fel :roll: Vi har en väldigt målmedveten liten man och vi hade samma bekymmer när det var krypdags. Han ger sig inte förrän det blir som han vill. Skam den som ger sig. Så det blir väl som vi sa att han har gett sig attan på att gå in på 10 mån kontrollen :lol: Den är på torsdag btw.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er igen :D

alltså jag vill bara bolla lite. Frustrerade 1-åringar har man ju hört talas om, att livet kan bli lite besvärligt ( minst sagt!) när man håller på att lära sig gå. Visst borde denna frustration kunna komma redan på Kotten som nu är knappt 10 mån och håller på och tragglar med att kunna gå? 8 mån ångesten har vi klarat av. Den varade i 1 vecka sen var dt bra med det. Jag menar det är väl själva gåendet som kan bli frustrerande? Vi har en liten som börjar storgråta emellanåt och ibland bara verkar förbannad på allt, till att vara allmänt gnällig. Schemat känns bra och mat får han i massor. Låter det rimligt att det är det där utvecklingssteget som spökar?

Jag tänker :-k

:arrow: Lugn mamma som håller på rutiner
:arrow: Låta honom lösa mycket av kriserna själv, inte nödvändigtvis plocka upp hela tiden. Utan vara på golvet mycket med honom när jag gör saker
:arrow: Massa utevistelse
:arrow: Mer avancerade uppgifter här hemma. Får börja inse att han är stor kille som vill få göra mer, men i den här " mellanåldern" har jag lite idetorka ibland. han vill ju faktiskt få vara aktiv och inte bara " hänga med". Förslag? 8-[

Låter det bra? Andra tankar?

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag tror du tänker helt rätt! Eller i alla fall har du samma tankar som jag :mrgreen:
videunge skrev:Låter det rimligt att det är det där utvecklingssteget som spökar?
Ja. Man ska ju sluta vara bebis och det kan vara lite omvälvande, speciellt eftersom man inte ännu vet hur jäkla kul det är att vara ettöring! :D

Tänk, om några månader kommer han att knalla omkring och vara sådär fantastiskt nöjd med sig själv och tycka att han är världens festligaste typ 8) "Kolla, jag kastade skon i toaletten! Taadaaa!" :wink:

Din plan låter väldans bra :D Jag hade också svårt med delaktighetsaktiviteter när min stora var i den åldern. Detta var mitt äss i rockärmen: Diskmaskinen var vansinnigt spännande och efter middagsluren var det märkligt nog ofta så att den behövde tömmas, och i den var det bara ofarliga/okrossbara saker :wink: 8) Typ alla smörknivar och hela mammans Tupperware-kollektion.
videunge

Inlägg av videunge »

Ha ha Underbart Tetz! :heart:

Diskmaskin blev det idag och lillen kom på att man kunde ge skedarna fint till mamma. fick drösvis med tack och var efter tio skedar stennöjd! =D> :lol: Blir aldeldse varm när man får vara team så där. även omd et bara var i 5 min är så länge. Det här skall det bli mer av.

En fråga ang aptiten. Vet ju att det kan minska sen runt året, kan det bli så redan som nu vid 10 mån? Märker att lillen äter mindre än innan? Matmammas oro kommer lite. Kooommer han att sova då #-o :roll: Ja ni har hört den förr, ja. :roll:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jasså, du får skedarna fint du? Här samlar Loppan på skatterna från diskmaskinen. De skall inte alls placeras i besticklådan, de skall spridas- gärna i andra lådor och små skrymsel :shock: :lol:

Här märkte jag minskad aptit strax innan 10 månader. Fick börja ransonera på "mutorna". Havregrynsgröten som hon ätit sedan hon var 4 månader ratades. Det där löste sig ganska smidigt ändå- hon bantade mellanmålet. Nattslurken vart en period något större- så den fyllde ju sin funktion- att fylla upp eventuella missar. Men nu så har allt stabiliserat sig, så att säga. Men hon sov som en gris på natten ändå. Håjaja vad jag nojade över nattsömnen- hon kommer ju inte alls sova gott ju. Men det gjorde hon. :wink:

Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Blir aldeldse varm när man får vara team så där. även omd et bara var i 5 min är så länge. Det här skall det bli mer av.

Matintaget hos min stora minskade också vid 10 mån. Men så vägde hon 11 kg då också sedan flera månader.... :lol: Sömnen får vara måttstock tycker jag. Sover lille O så är allt bra, lixom 8)
LilloppansMamma skrev:Här samlar Loppan på skatterna från diskmaskinen.
"Skatter från diskmaskinen" - vilket underbart uttryck! Det adopterar jag på studs! :D
videunge

Inlägg av videunge »

Vad goa ni är :heart:

Lillemannen går mer och mer. Rekordet är 10 steg =D> minsan.Mycket stolt liten kille vill jag lova. I går var vi till et nyöppnat lekland. Inte alls i närheten av busfabriken men rätt lagom med en 3 och en 1åring. Storasyster klättrade runt som en apa och Olof försökte glatt han med. Det var ju såna där bra "trappor" upp iklätterställningarna. En lutande madrass med halvmånekuddar på ni vet. HELT perfekta att klättra på tyckte olof och kröp glatt upp med 10 åringar... :shock: Vadderade trappor gjorde att han äntligen lårde sig att backa ner för en kant. han kör nu ner handen för stup, fint och försiktigt. om han inte når ner då så kör han ner en fot :lol: Behöver jag tillägga att det krävdes enorma mängder mat efteråt och marginal på luren... :roll: :lol:

Idag har vi haft granplockning i vår skog. Vi har ett vindskydd och där samlades vi totalt 4 familjer med totalt 9 ungar mellan 1 och 10 år och försökte välja ut den allra finaste granen. Vi hittade en jätefin. Sen grillade vi korv. Olof fick sin ogrillad. Han verkar tycka att det är lite jobbigt när de blir så heta. Sova i vagnen gör man ju skönt också när träden susar och snön faller. Jag hade sytt ylleunderställ till barnen så de slapp frysa, men det var inte i närheten av förra årets äventyr. Då pulsade vi i flera dm djup snö en kilometer. Hem fick barnen åka fyrhjuling. Kallt som bara den. Men mysigt var det. Och minsann, såg vi inte en skymt av tomten borta i skogen, där han gick med röd luva och en stor säck på ryggen :wink:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vilken lycklig familj! God Jul på er! :santa: :heart: :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Vill bara säga att vi är i ungefär samma fas som ni. Maten har minskat något och det är lite frustration över att inte kunna gå så mycket som man vill.
Men mitt knep är att ta till diskning för hand, oj, oj, räkna med att det blir blött men kul är det :lol: . Upp med liten på en pall och sätt dig själv bakom så att du har så bra kontroll att han inte landar utanför pallen i det intensiva diskandet :D .

Passar på att önska en God Jul också.

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
videunge

Inlägg av videunge »

God Jul :santa: :heart:

Liten har gått i ide :shock: vet inte om han växer eller något men senaste veckan har vi fått ha schemat 12-1,5-1,5 :shock: :shock: :lol: Ja ja, bara han är nöjd så. och ja jag väcker... sen att min 10 mån sover som en liten 6 mån är väl inte så mkt att bråka om 8-[ Jag menar han sover ju ialla fall.

Han har på allvar börjat vilja ha plockmat nu. så vi försöker öka mängden även om det mesta hamnar på golvet, men övning ger ju färdighet. Det jag saknar mest är vettigt bröd. det är jättesvårt. men vi exprimenterar vidare. Dr fr allergimottagningen skulle ringa i veckan så får vi se hur vi skall gå vidare. Det är ju bara att hoppas att eländet växer bort.

Dagen har spenderats med att vi vuxna gick på julotta aldeldes själva eftersom barnen sov över hos farmor. Dom hade sovit jättebra. vaknade 10 min innan väckning av att storan behövde gå på toa. Det är första natten för liten utan föräldrar =D> Den som däremot inte sov gott var den ömma farmodern, men det kan jag ju inte göra så mycket åt. :roll: :lol: Men härmed kan jag få förklara sonen för en säker sovare. Vagn i skogen, husvagn, hos farmor ( utan riktig mörkläggning) Det går finemang! =D> :heart: Resten av dagen ute i vindskydd med att grilla korv och julklappspapper. Och tror ni inte att vi hittade kantareller också :shock: :lol: Skumt väder i år.

Julkram :santa: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"