Hej alla kära!
Det är ju fantastiskt vad det gör att få formulera ett problem inför kloka vänner - sen få svar och ta sig en funderare.
Efter lite samtal och funderingar så kom vi fram till ett helt åtgärdspaket

:

tala med förskolan och be dom att hjälpa henne att klä sig själv Innan vi kommer (och se det fungerade som en dans

) och storebror blir förbered av sina förskolärare, värda sin vikt i guld, så han står och klär sig själv med dom andra "tidiga" barnen.

mer arbete för Lilla L så hon inte hinner tänka på trassel. När vi skärskådade oss själva så fann vi att storebror vid denna ålder stekte prinskorv med mormor. Lilla L har ännu alltför enkla sysslor och har därför snöat in på Pippifilm. Decembertrötta föräldrar får skärpa sig och dra igång alla möjliga projekt vid 07.15 som tvätt, disk, legobyggen och dammsuga hallen

.

vill man gå utan kläder så får man. Efter diverse funderingar så ser jag helt klart att all form av tvång/press/absolut stopp för den här damen är en strid som blir för långdragen för allas vår hälsa. För hon vill bestämma över detta själv. Och hon bestämmer så lite ännu. Och kan så lite och så mycket

Däremot så har mamman stoppat all form av irritation i en låda och skickat den långt bort (tack för hjälpen vänner!) och går ut genom dörren efter en - blott en fråga! - här är overallen, ska du du ta på den själv eller vill du ha hjälp?. Vid ett bestämt NNEEEJJ! så kliver vi ut i snöblandat regn endast iförd blöja

och ett kvarter senare så är vi Helt överens om att mamman är helt Tokig som Glömt att sätta på Overallen. Och då är det ingen hejd på hur mycket mössor, overaller och vantar man behöver.

mer delaktighet för storebror. Pappan i hemmet (som har eftermiddags och kvällsskiftet) har involverat sonen i mer matlagning och sysslor. Och ju mer han jobbar och ju mindre lillasyster skriker desto rarare blir dom mot varandra - det kom som ett brev på posten, dvs efter 3 dagar

.

mamman och pappan är nu överens om strategin så det är samma bemötande varje gång. Jag (vi) hade ogenomtänkt haft två olika sätt att bemöta det hela, vilket skapade förvirring. Pappan tålamod till en viss punkt och sen på med hela rasket och iväg med skrikande barn och jag tålamod och sen iväg med naket barn...
Pappan har dessutom haft extrakurs med Lilla L i hur man klär på sig med applåder vid varje ben i rätt byxa

och mamman leker tittut och Envisas med att ha byxor på huvudet på morgonen.
Och i övrigt bort med extra mellis och tidigarelägga middagen till gamla tiden dvs 17.00 och sen lite lek och sen ett rejält pass av att läsa bok och dricka välling och kramas och busa.
Det känns som det löser sig. Och kära Anna - du har rätt. Humor och Samarbete (mellan alla parter) löser de flesta fnurror. Och vissa personer behöver känna vädret på kroppen för att acceptera att det är vinter
(Jag menar - det Hade ju kunnat blivit Sommar över natten elller hur!! man måste ju kolla...)
Clara