Förtidigt född, vilket åldersfack tillhör hon?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
krisberg

Förtidigt född, vilket åldersfack tillhör hon?

Inlägg av krisberg »

Hej, Jag startade en annan tråd tidigare och rekommenderas se över dessa men hittade inte riktigt rätt. Jag känner mig osäker inför svaren för de 2månaders och de 4månaders. Min är nämligen 4mån men 6v förtidigt född och då kanske bör betraktas som en 2,5-3mån. Jag har precis snubblat över SM och får inte riktigt grepp på det alls. Hur gör jag vid nattläggning, min har nämligen lärt sig att spjälsängen inte alls är nå kul (skriker/gnäller/maskar sig), och vagna är inget alternativ så jättenappen är framme ihop med timslånga vaggningar i famnen. Väl somnat allt mellan 22-0.00 sover hon gott till i snitt kl. 09.00 med ca 1-2 nattamningar. Vi har inga fasta tider, hon styr allt själv för att hon ska få äta tillräckligt för tillväxtens skull så jag kan inte alls slå upp ett typ-schema som jag sett andra gjort.

Problemet jag upplever är kvällsångesten med gnäll, skrik och trista timmar av vaggning. Dagarna kan jag lägga henne med lättare vaggning i spjälsängen eller på vagnpromenaderna, dock lättväckt om man slutar diska/slutar promenera. Eftermiddagarna kan vara likväl soliga som vidriga men kvällsdimman startar någonstans efter 18 då jag upplever en viss trötthet men hon somnar inte. (Vill ej låta henne sova på mage, hon trivs dock mycket bra på sidan).

Vill ha en korrekt schema - vilken ålder bör jag följa och hur exakt bör jag få henne att somna trevligt både dag och natt? Buffra? Ramsa? Hur?

Har beställt boken, ska läsa den också men vill ha konkreta tips härifrån eftersom jag inte kan riktigt placera vår förtidigt födda i "rätt ålders fack". Tack!
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
SaraMilana

Re: Förtidigt född, vilket åldersfack tillhör hon?

Inlägg av SaraMilana »

Varmt välkommen hit och stort grattis till lilla dottern! :D :heart:

Jag läste i din tråd på kurforum att du fick rådet att räkna din dotter som 2,5 månader, vilket jag tycker verkar vettigt. Bättre att ligga lite lägre, tänker jag, tills du märker om hon orkar mer.

Barnaboken är en riktig guldgruva! Med den i ryggen kan du med varsam men stabil hand styra upp dotterns tillvaro på ett lugnt och tryggt vis. Medan du väntar på boken kan du läsa bland Svar på vanliga frågor - där hittar du info om standardmodellen, hur man gör ett schema, hur man hjälper barnet att komma till ro med buffning, ramsan etc.

Att styra upp dagen efter ett schema med fasta måltider betyder inte att barnet får mindre mat, utan kanske till och med tvärtom. Det vi vill undvika är småsnuttande med en skvätt här och en skvätt där. Då blir sömnen ofta lidande och det slutar inte helt ovanligt i sådant kvällstrassel som du beskriver! :? Med 3,5-4 timmar mellan målen hinner barnet få upp en god aptit och äter ordentligt för att sedan sova gott. :D

Läs vidare lite så bollar vi vidare sen!

:heart:
krisberg

Inlägg av krisberg »

Tack för ditt svar! Jag läser vidare på tipsad länk.

Fråga; Jag såg de olika "scheman", min verkar vilja komma upp i 17h/dygn. Eller snarare - hon vill inte vara vaken längre än 1,5-2h i taget och sover gärna längre än 45min... Ska jag avbryta sömnen på dagen per dessa minutrar som ni anger för att spara timmarna till natten? Fungerar verkligen dessa små barnen på detta vis? Hur kommer det sig att ni anger dessa minutrar, är det något magiskt med dem? Och sist, vad räknar jag ifrån - att jag lagt henne och börjat buffra eller från att jag ser att hon slutat sprätta?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej krisberg och varmt välkommen hit! :D

Jag tycker att ni ska satsa pâ att fâ till en skön SM-rytm (standardmodellen) istället för att stirra er blinda pâ minutrar hit och dit. Satsa - sträva mot, men tvinga inte - pâ tvâ timmar vaken och tvâ timmar sov. Orkar hon inte mer än 1,5 timme sâ lägg och sover hon fortfarande efter tvâ timmar sâ väck. Lite i taget sâ kommer ni att fâ ordning pâ dagarna och när ni fâr in 4 SM-mâl per dag sâ brukar allt kännas mycket mer lätthanterligt. :wink:
krisberg skrev:Hur kommer det sig att ni anger dessa minutrar, är det något magiskt med dem?
:lol: Nej, inget magiskt, men 45 minuter är ett mycket klassiskt sömnpass och mânga smâ vaknar till av sig själva efter just 45 min. Din lilla tjej verkar inte vara nâgon skarvare (skarvare = bebis som vaknar i sömnskarvar, alltsâ efter t ex 45 minuter) sâ det är bara att tacka och ta emot. :heart:
krisberg skrev:Och sist, vad räknar jag ifrån - att jag lagt henne och börjat buffra eller från att jag ser att hon slutat sprätta?
Sâ länge ni jobbar pâ att fâ in rytmen sâ kan du klocka tvâ timmar frân att hon somnat (blivit lugn och tyst, vi mammor ska ju inte stâ och hänga över de smâ som ska sova sâ vi fâr nöja oss med att räkna den tid dâ barnet har FÖRUTSÄTTNINGARNA för att sova.

Läs pâ om standardmodellen här.

krisberg

Inlägg av krisberg »

Hej och Tack!

Denna vecka (fortfarande utan boken) har jag försökt skapa sömnschema utefter hennes egna viljor och behov och det blev typ 12-45-2-45-20. Matningen får jag inte till så värst utan det rullar på med varannan timme. Kvällen lyckas vi lägga henne med något "krig" på 10-30min men sen söker hon mat igen efter 1h, samt kl 01/04 på natten (sover 20-08). Hon gråter över flaskan så nån ersättning lyckas jag inte ge kvällstid (testat flera varianter på flaskor, nappar, ersättning samt egna mjölken men vägrar), så hungern på kvällen/natten är ju ett stående problem. Samt hur jag praktiskt går tillväga med buffrandet (har gått över till att brutalt vagga spjälsängen, funkat okej men hon skriker sig utmattad inför kvällsläggning - känns inte bra!) och själva läggningen.

Boken har anlänt, ska hämta den och lusläsa! Tack för tips och länk!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Jag tror att det är hunger som gör att kvällsläggningen stökar. Att hon äter så ofta på dagarna tyder också på att hon inte får i sig tillräckligt för att sedan sova gott. Fortsätt läsa i Barnaboken och fundera över hur du kan jobba på den fronten :D
krisberg skrev:Samt hur jag praktiskt går tillväga med buffrandet (har gått över till att brutalt vagga spjälsängen, funkat okej men hon skriker sig utmattad inför kvällsläggning - känns inte bra!) och själva läggningen.
Nej, det låter inte roligt för varken henne eller er :( Ni behöver hitta ett sätt att lugna henne, och att gunga spjälsängen brukar inte funka (Vyssan Lull-tassar eller?). Har du kollat in filmklippen där Anna W buffar?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
krisberg

Inlägg av krisberg »

Hallå. Får jag bara säga; Vilka nedrans fina flickor ni alla är som svarar mig. Jag vet att mitt problem med tösa är så minimalt jämf med andras bebisar men ett problem som ändå sliter på mig.
STORT TACK!! Smack!

Jag vill nog också gissa på maten är det grundliga problemet. Jag ska testa en till napp och se om hon vågar sig på flaskan (igen) för om hon tar den ihop med att jag ger mer sällan (och då kanske mer fokuserat och mer mängd) kanske hon nöjer sig på kvällen så det blir trevligare. Hon är alltså arg. ARG.

Jag brukar lugna henne ibland med att vagga i famnen en stund, det kan hjälpa ihop med buffrandet direkt efter om hon tillåter. Men blir hon superarg och då en pinne är det närapå omöjligt. Ja, jag har sett filmerna men vill nämligen inte ha mage utan testar sidoläge/rygg. Jepp har tassar, vaggar rätt brutalt - kan påminna lite om vagna. Är det fel kanske? Jag har fått låna en gammal barnvagn att ha i lägenheten (för balkongvila). Funderar starkt över att använda den på kvällarna i hennes rum, men hon sover ju så gott väl somnat efter någon timme i sin säng (förutom allt ätande efter midnatt då). Är det värt tycker ni?

Imorgon är jag ett med boken. Bebis får klara sig själv ;)
Kram!
krisberg

Inlägg av krisberg »

krisberg skrev:...om hon vågar sig på flaskan (igen) för om hon tar den ihop med att jag ger mer sällan amning enligt SM...
- menade jag.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
krisberg skrev:Vilka nedrans fina flickor ni alla är som svarar mig. Jag vet att mitt problem med tösa är så minimalt jämf med andras bebisar men ett problem som ändå sliter på mig.
STORT TACK!! Smack!
Ja, detta forum är helt fantastiskt, jag kan inte annat än att hålla med! :D :heart: Jag vågar knappt tänka på hur vårt liv sett ut utan Barnaboken och forumet. Och när man väl är frälst vill man ju gärna vara med och sprida ordet! ;)
krisberg skrev:Jag brukar lugna henne ibland med att vagga i famnen en stund, det kan hjälpa ihop med buffrandet direkt efter om hon tillåter. Men blir hon superarg och då en pinne är det närapå omöjligt. Ja, jag har sett filmerna men vill nämligen inte ha mage utan testar sidoläge/rygg. Jepp har tassar, vaggar rätt brutalt - kan påminna lite om vagna. Är det fel kanske? Jag har fått låna en gammal barnvagn att ha i lägenheten (för balkongvila). Funderar starkt över att använda den på kvällarna i hennes rum, men hon sover ju så gott väl somnat efter någon timme i sin säng (förutom allt ätande efter midnatt då). Är det värt tycker ni?
Jag tycker att du ska ta ledningen över läggningarna. Fram med attityden och tala om hur man gör när man sover. Sluta dutta och vagga och ge rejäla besked istället! :D Jag röstar absolut på att använda vagn istället, vaggningen låter rätt brutal. :lol: Min lilla sov i vagn tills hon hade satt 12-timmarsnätterna, först då hade vi spjälsängspremiär. Är vagnen bara hyfsat rymlig så kommer hon sova jättegott i den också!

krisberg

Inlägg av krisberg »

Åh tack! Ikväll stoppade vi henne i vagnen. Hon var rätt pigg och åt gott på handen medan jag vaggade. Några småprotester i 20min sen somnade hon. Oroade mig för den värsta som kommer efter en timme, men hej - vilken semester! Vi gick visst in ofta men hon tystnade snabbt och somnade om lugnt.

Lyckan att slippa höra min tjej gråta och skrika sig till sömns! Som tidigare - somnat om efter "kriget" och gett sig för kvällen. Helt fantastiskt! Hon kommer kräva mat vid 01 och 04/05. Bästa vore ju 02 så det kom precis mitt i natten, eller vid 04 enligt boken. Ska jag vagna henne en timme där vid 01 då så hon börjar ta 1st måltid istället för 2,3 st? Hon är väldigt trött vid 01 och tar bara ett bröst ändå.

PS! :D Tog flaskan ikväll!! Lite tveksam men insåg att jag bytt napp (Medela Calma dinapp) så hon sög åt sig. Ska testa min egna morgonmjölk i den imorgonkväll - för att se om hon suger åt sig mer glatt.

Jag har fått boken och ska lusläsa den vid varje lucka. En undran bara. Du skrev att du vagnat tills de sov 12h. Hur gamla var dem då? Lät du dem själva ta hel natt eller "tränade" du in det då? Eftersom min sover mestadels nätterna (förutom att hon just nu äter lite ofta) kan jag då vagna henne för att lyfta över henne till sängen vid amning eller blir det otryggt för henne?

Tack igen!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Fint jobbat där med läggningen!! =D>

Ang nattmål så ska ju en 2- till 3-månaders klara sig på ett, förutsatt att tillräckligt med mat serveras dagtid. Upplever du att hon är hungrig där vid 01-02 eller vaknar hon av gammal vana?

Själv är jag alldeles för trött nattetid, så jag orkade aldrig rodda med nattmålen. :D Jag satsade allt krut på dagarna istället. Men när liten själv började sova över nattmålen så vagnade vi några gånger på morgonkvisten, när det kändes alldeles för sent för att äta. Och så tyckte jag det var praktiskt att köra ut med vagnen ur sovrummet när det var matdags för att slippa störa pappan så mycket, då kunde jag rulla in en mätt och sovande bebis sen.
krisberg skrev:Eftersom min sover mestadels nätterna (förutom att hon just nu äter lite ofta) kan jag då vagna henne för att lyfta över henne till sängen vid amning eller blir det otryggt för henne?
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar här...? :-k

krisberg

Inlägg av krisberg »

Tack!

Ja, hon har väl alltid vaknat mellan 4-6h mellanrum för mat så kanske vana, men jag tar ju gärna det säkra före och ger mat. Fått för mig att för tidigt född kanske beh en slurk på natten extra lång tid. Fånigt kanske? Vet ju inte om hon verkligen är hungig svårt att säga... Skulle vilja dra ihop till en eller hoppa över första iaf tills hon blir "4 mån", alltså 1månad till.

Dumma är nog att jag är så osäker på om hon verkligen är mätt sen dagens mål, jag har jättesvårt att förstå SMs måltid. Jag läser och förstår punkt 1-7 som tar 1,5h för sen vila 2,5h detta för nyfödd. Men det håller ju inte nu när hon betraktas som 3mån eftersom hon inte sover 2,5h utan allt mellan 20min till 2h. Vad jag menar är alltså; metoden 1-7 ska det inte nu vara under 30-60min 4ggr/dagen + kvällsslurk? Förutom att man lägger henne på sista insomningsslurken punkt 7? Hittar inte info om detta i åldern i boken :(. För inte ska jag behöva kränga fram bröstet en ggn/h?

Kämpar vidare med ersättning och flaska, hon blir verkligen jättearg när hon måste ta den. Pumpat ut lite och ska testa "smaken" samt överväger välling. För tidigt?

Kl är tidig morgon och jag rullat lite nu. Sista kvarten har hon knorrat, vridit sig lite och snaskat på handen - allt i sömnen, ska jag rulla även då tills hon blir knäpptyst?

Hehe, strunta i sista frågan. Jag vill nog så gärna att hon sover i spjälsängen men efter ett par nätter i vagnen så kan hon gott stanna där till 12h-nätterna. Hade lite för bråttom där bara.

Tack!!!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
krisberg skrev:Fått för mig att för tidigt född kanske beh en slurk på natten extra lång tid. Fånigt kanske?
Vet inte hur det är med för tidigt födda, men om du räknar efter korrigerad ålder borde det ju vara samma som för vilken bebis som helst?
krisberg skrev:Jag läser och förstår punkt 1-7 som tar 1,5h för sen vila 2,5h detta för nyfödd. Men det håller ju inte nu när hon betraktas som 3mån eftersom hon inte sover 2,5h utan allt mellan 20min till 2h. Vad jag menar är alltså; metoden 1-7 ska det inte nu vara under 30-60min 4ggr/dagen + kvällsslurk? Förutom att man lägger henne på sista insomningsslurken punkt 7? Hittar inte info om detta i åldern i boken :(. För inte ska jag behöva kränga fram bröstet en ggn/h?
Nej, du tänker helt rätt! Punkt 6-7 hoppar du över nu, när liten istället får somna själv. Låt punkt 1-5 ta (max) 1 h och lägg sedan till ett pass med social delaktighet eller utevistelse eller något annat skojigt! :D
krisberg skrev:Kämpar vidare med ersättning och flaska, hon blir verkligen jättearg när hon måste ta den. Pumpat ut lite och ska testa "smaken" samt överväger välling. För tidigt?
Många här inne har infört välling mellan tre och fyra månader! Men ta det lite försiktigt så att magen hänger med, börja med att blanda i 25% välling i ersättningen och öka gradvis. Majsvälling är mildast mot magen.
krisberg skrev:Kl är tidig morgon och jag rullat lite nu. Sista kvarten har hon knorrat, vridit sig lite och snaskat på handen - allt i sömnen, ska jag rulla även då tills hon blir knäpptyst?

Hehe, strunta i sista frågan. Jag vill nog så gärna att hon sover i spjälsängen men efter ett par nätter i vagnen så kan hon gott stanna där till 12h-nätterna. Hade lite för bråttom där bara.
Svarar på sista frågan ändå! ;) Att knorra lite, vrida på sig och böka runt får man göra, det tillhör litens privatliv. Så ingrip inte förrän det verkligen behövs! Kanske somnar hon om på egen hand om hon får chansen. Stoppa i öronproppar om du har svårt att låta bli att lyssna på småljud. ;)

krisberg

Inlägg av krisberg »

Tack va kul! Nu har jag äntligen fått kläm på det, sista som återstår är bara att genomföra det. Jag låter henne äta 1-2ggr några v till, tills hon helt klart får extra på kvällen. Tack för tips och tack - stort!! - för din vägledning! Jag kommer återkomma med mer frågor framöver.

Bamsekram!!
krisberg

Inlägg av krisberg »

Så! Nu har jag gett upp. Min 4,5månaders vann trots att jag läst både ena och andra boken samt på webben. Jag har brutit ihop och kom upp igen och bröt ihop igen. Insett att 1) Jag missat detta med måltiderna enligt standardmodellen och lade till det 2) vagnade fel så hon somnade ihop med rullingen 3) fick vagna om från början 4) får en bebis som KONSTANT somnar arg och ledsen 5) får VERKLIGEN inte till detta med vilan under dagen för det blir ett jättekonstig lång vakenperiod mellan 16-20 (!) pga av allt bråk och det slutar med att hon är omöjligt att få på gott humör.

FAN! Jag är helt slut. Förstörd. Arg. Ledsen. Trött.

MEN måste tillägga. Efter att vi bråkat nog dagar/kvällen har hon lyckats sova igenom mestadels av natten, vaknat någon ggn men lätt att somna om, samt spökar ibland på vargtimmen. Ger mat 1-2ggr, hon bestämmer ca när och hur ofta/mycket. Det är ju bra. Eh...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"