Men nu vaknade hon för några minuter sedan, jag gick in och buffade kort, ramsade ut och in i köket och började skramla, då tystnade hon och fick bekräftelse. Ska jag fortfarande buffa?? Eller ska ramsan ha tagit över nu?
Kurstart på måndag
Re: Kurstart på måndag
Det gick faktiskt rätt så bra att lägga henne till långa vilan också, jag trodde först att det skulle gå åt pipan för hon skrek upp sig riktigt rejält, men efter andra buffomgången ramsade jag mig högt ifrån hennes rum in i vardagsrummet och började skramla med disk, då tystnade hon... fantastiskt!
Men nu vaknade hon för några minuter sedan, jag gick in och buffade kort, ramsade ut och in i köket och började skramla, då tystnade hon och fick bekräftelse. Ska jag fortfarande buffa?? Eller ska ramsan ha tagit över nu?
Hur ska jag göra nästa vila? tänkte ta den i vagn, ska jag vagna eller bara ramsa?
Mamma till Tea, född 11-05-27
Kursstart 11-12-05
Kursstart 11-12-05
Hej!
Vad jag kan se är du inne på 1a dagen. Den är att betrakta som första natten, alltså är det ok att buffa i sängen och vagna i vagnen!
Lycka till i natt! Ha lathunden till hands och läs på mellan varven!
Jenny
Vad jag kan se är du inne på 1a dagen. Den är att betrakta som första natten, alltså är det ok att buffa i sängen och vagna i vagnen!
Lycka till i natt! Ha lathunden till hands och läs på mellan varven!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Okej, vad bra! Men om jag har förstått det rätt så ska det vara fokus på ramsan ikväll och inatt, och buffning och vagning blir kristilldelning? För jag tycker inte det känns som att ramsan tar än. Vid em-vilan fick jag vagna ett par gånger och varje gång jag ramsade började hon skrika helt hysteriskt... Är det ok att buffa ikväll också om det inte fungerar med ramsan?
Kursstart 11-12-05
Kursstart 11-12-05
Rätt uppfattat!
Rom bygdes inte på en dag, i natt börjar det märkas att ramsan tar.
Läs och begrunda:
Rom bygdes inte på en dag, i natt börjar det märkas att ramsan tar.
Läs och begrunda:
Lycka till!internationella SHN sid 157 skrev:Andra natten:
Nu går nattningen betydligt snabbare. Skriv upp och jämför!
Pass på bara så du inte buffar en sekund längre än nödvändigt. Det gäller att inte fastna i ”buffningsträsket”. Nu börjar lille Gustav nämligen tycka om på allvar att bli buffad och skulle gärna se att du höll på med det både länge och väl. (Varför inte hela natten?) Ta honom ur den villfarelsen! Bara vid det effektiva beskedet i samband med den glada läggningen ska han nu buffas. Övrig verksamhet ska helt inriktas på ramsan.
Men inte heller med den får du fastna. Lägg lock på överkoncentrationen, schasa ut alla orosvargar och gå bort från dörren!
Från och med andra natten är buffandet att betrakta som kristilldelning. Och då menar jag KRIS. Buffa så kort och effektivt det någonsin är möjligt och så absolut sällan som går. Helst ska ramsan ta över helt denna andra natt.
Efter första natten är det inte nödvändigt att buffa eller ramsa tills barnet är helt tyst. Det är inte farligt eller fel att vara arg – vilket förmodligen är vad Gustav blir med (o)jämna mellanrum nu.
Efter första natten ska du också börja med att ramsa, aldrig med att gå in, när barnet vaknar efter att ha sovit. Men avvakta först, lyssna noga! När du är på vippen att trots allt gå in och buffa – då är rätta tiden att ramsa.
Lille Gustav ska också klara av att somna om själv, någon gång, utan att du gör någonting alls – du hinner inte ens börja ramsa, förrän det är tyst igen. Strålande!
Det som gäller i natt är alltså ramsan, påminnelseramsan som påminner om beskedet som gavs. ”Det är natt, och du ska sova så gott, vargen kommer inte och tar dig, jag håller vakt så att ingenting ont kan hända dig, du kan vara alldeles lugn” säger den till röstläge och tonfall. Som naturligtvis ska anpassas, precis som du gjorde första natten, till barnets sätt att fråga, så att svaren ”tar”.
Glöm bara inte bekräftelseramsan! Under denna andra natt ska bekräftelseramsan inte följas av protester, är meningen. Så upprepa vid behov, tills den verkligen får sista ordet.
Eftersom nu all trafik upphör, kommer du att bekymra dig över hur han ligger, egentligen. Ovanpå täcket? Fryser han?
När han sovit i tio minuter – inte tjugo – kan du snabbt smita in och kasta på honom en extrafilt. Förmodligen ligger han hopknölad på tvären vid ena änden ... Låt honom ligga så! Ta inga risker nu.
I morgon natt redan kan du snabbt lyfta honom rätt i sängen, om det skulle behövas (efter tio minuter, inte tjugo), utan att han märker det.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ja just det! Vi blev lite sena idag tyvärr så 20.00 hamnade ett glatt barn i sängen, nåja hon var så himla trött så det va svårt att få till ett riktigt glatt barn men vi gjorde vårt bästa! Jag lade tillrätta och buffade kort, så fort jag slutade började hon skrika HÖGT! Jag ramsade ut och gjorde ljud i köket och försökte avvakta... Tillslut var jag tvungen att ramsa x4, ingen förbättring, avvaktade lite innan jag ramsade igen, denna gången x8, ingen reaktion, försökte avvakta lite till och gick och skramlade i köket men till slut var jag tvungen att gå in och buffa
Jag buffade kort och ramsade ut, och så gick vi igenom samma procedur igen... Känns inte alls som att ramsan tar nånting. Tillslut gick jag in och buffade lite till, ut med ramsan och bort från dörren, gick och höjde volymen på tvn och efter en liten stund var det tyst, 20.14 gav jag bekräftelse x4. För mycket buffande? Det kändes mest som om hon skrek ännu högre när jag ramsade...
Jag kom och tänka på en sak, OM hon vaknar och somnar om själv utan ramsa, ska man bekräfta efteråt då eller bara vara tyst??
Jag kom och tänka på en sak, OM hon vaknar och somnar om själv utan ramsa, ska man bekräfta efteråt då eller bara vara tyst??
Kursstart 11-12-05
Kursstart 11-12-05
-
frk Carlsson
Det var väl bra agerat! Precis så "får" du ju göra inatt, men ramsan ska vara det du anv i första hand.Frissie skrev:Jag lade tillrätta och buffade kort, så fort jag slutade började hon skrika HÖGT! Jag ramsade ut och gjorde ljud i köket och försökte avvakta... Tillslut var jag tvungen att ramsa x4, ingen förbättring, avvaktade lite innan jag ramsade igen, denna gången x8, ingen reaktion, försökte avvakta lite till och gick och skramlade i köket men till slut var jag tvungen att gå in och buffaJag buffade kort och ramsade ut, och så gick vi igenom samma procedur igen... Känns inte alls som att ramsan tar nånting.
Vanligtvis så låter man ju barnet bara vara om det somnar om av sig själv, men såhär tidigt i kuren hade jag nog gett bekräftelsen isånnafall, eftersom det är just NU som ramsan etableras och hon måste kunna koppla ihop den med sitt eget agerande, tänker jag. På samma sätt som man ger bekräftelsen när de somnat m h a ramsan.
Kör på i samma fina stil hela natten lång =D> . Hon behöver dig fortfarande, så var lyhörd! Inget fel med det. Är man för "loose" såhär tidigt så kan det ist resultera i att man aldrig lyckas etablera ramsan eftersom LUGNET aldrig satt sig.
/Sanna
Hej hej!
Natten gick rätt så bra tycker jag! Hon somnade efter en kvart på kvällen sen gick det så här:
2.43 gnölar lite men tystnar snabbt av sig själv, bekräftar x4
3.15 gnölar, avvaktar lite, gnölar högre och högre, jag ramsar x4, då börjar hon skrika, jag ramsar x4 och går ut i köket och stökar runt. Eftersom hon bara skriker högre går jag in och buffar, ut med ramsa x4 som hon tystnar av mot slutet.
3.18 tyst, bekräftar x4
3.24 piper till men tystnar igen, bekräftar x4
3.52 gnäller lite så jag ramsar utanför dörren, hon tystnar på 2a versen så jag drar ihop med bekräftelsen, 3+1
3.54 piper lite men tystnar själv, bekräftar x4
5.07 gnyr lite, tystnar själv, bekräftar x4
5.09 gnyr lite, går ovh grejar och skramlar i köket, tystnar
6.58 gnäller lite, ramsar x4, ett gny sen tyst, bekräftar x4
6.59 gnäller lite till, avvaktar, tystnar, bekräftar x4
7.30 Glatt gomorgon
Så jag kände mig hoppfull imorse men första vilan 9.30 gick inte alls bra... Jag la henne på rygg i vagnen 9.30 och vagnade några tag och ramsade bort, hon började skrika HÖGT med en gång, jag avvaktar lite och skramlar i köket men skriket lugnar inte ner sig. Så jag ramsar igen, högt, men det går inte fram, jag avvaktar och ramsar en vända till, till slut vagnar jag tills hon lugnat ner sig och ramsar bort, HÖGT hysteriskt skrik igen. Jag avvaktar och ramsar ett par gånger till, känns inte som hon lugnar ner sig nåt så till slut vagnar jag igen, ramsar bort och sätter på mozart, 9.48 är det tyst och jag ger bekräftelse. 10.05 vaknar hon igen och skriker hysteriskt, jag ramsar, gör ljud, ramsar, avvaktar o.s.v. som ovan, vagnar nån gång, inget hjälper! 10.20 vagnar jag tills hon är lugn och tar snabbt upp henne, vet att man inte ska ta upp när de är ledsna men det kändes inte som om något jag gjorde hjälpte och vilan va ju egentligen över 10.15.
Jag är orolig för att hon ska va hungrig eftersom det, som ja skrivit tidigare, är väldigt svårt att få i henne något annat än bröstmjölk. Inte ens välling, gröt eller ersättning går. Vi har testat att göra tjock gröt och välling, lite tunnare, spätt ut med bröstmjölk o.s.v. men det går inte. Hon kniper ihop munnen, vänder bort ansiktet och börjar till slut skrika. Igår försökte jag få i henne mat vid alla målen, det enda jag lyckades med var mangopuré vid lunch, och sen har hon fått amma. Funderar på om vi kanske ska vänta med kuren tills hon börjat äta bättre, nu när hon är så trött på dagarna är det ännu svårare att få i henne nåt...
Natten gick rätt så bra tycker jag! Hon somnade efter en kvart på kvällen sen gick det så här:
2.43 gnölar lite men tystnar snabbt av sig själv, bekräftar x4
3.15 gnölar, avvaktar lite, gnölar högre och högre, jag ramsar x4, då börjar hon skrika, jag ramsar x4 och går ut i köket och stökar runt. Eftersom hon bara skriker högre går jag in och buffar, ut med ramsa x4 som hon tystnar av mot slutet.
3.18 tyst, bekräftar x4
3.24 piper till men tystnar igen, bekräftar x4
3.52 gnäller lite så jag ramsar utanför dörren, hon tystnar på 2a versen så jag drar ihop med bekräftelsen, 3+1
3.54 piper lite men tystnar själv, bekräftar x4
5.07 gnyr lite, tystnar själv, bekräftar x4
5.09 gnyr lite, går ovh grejar och skramlar i köket, tystnar
6.58 gnäller lite, ramsar x4, ett gny sen tyst, bekräftar x4
6.59 gnäller lite till, avvaktar, tystnar, bekräftar x4
7.30 Glatt gomorgon
Så jag kände mig hoppfull imorse men första vilan 9.30 gick inte alls bra... Jag la henne på rygg i vagnen 9.30 och vagnade några tag och ramsade bort, hon började skrika HÖGT med en gång, jag avvaktar lite och skramlar i köket men skriket lugnar inte ner sig. Så jag ramsar igen, högt, men det går inte fram, jag avvaktar och ramsar en vända till, till slut vagnar jag tills hon lugnat ner sig och ramsar bort, HÖGT hysteriskt skrik igen. Jag avvaktar och ramsar ett par gånger till, känns inte som hon lugnar ner sig nåt så till slut vagnar jag igen, ramsar bort och sätter på mozart, 9.48 är det tyst och jag ger bekräftelse. 10.05 vaknar hon igen och skriker hysteriskt, jag ramsar, gör ljud, ramsar, avvaktar o.s.v. som ovan, vagnar nån gång, inget hjälper! 10.20 vagnar jag tills hon är lugn och tar snabbt upp henne, vet att man inte ska ta upp när de är ledsna men det kändes inte som om något jag gjorde hjälpte och vilan va ju egentligen över 10.15.
Jag är orolig för att hon ska va hungrig eftersom det, som ja skrivit tidigare, är väldigt svårt att få i henne något annat än bröstmjölk. Inte ens välling, gröt eller ersättning går. Vi har testat att göra tjock gröt och välling, lite tunnare, spätt ut med bröstmjölk o.s.v. men det går inte. Hon kniper ihop munnen, vänder bort ansiktet och börjar till slut skrika. Igår försökte jag få i henne mat vid alla målen, det enda jag lyckades med var mangopuré vid lunch, och sen har hon fått amma. Funderar på om vi kanske ska vänta med kuren tills hon börjat äta bättre, nu när hon är så trött på dagarna är det ännu svårare att få i henne nåt...
Kursstart 11-12-05
Kursstart 11-12-05
-
LilloppansMamma
Hej!
Förstår att det känns tungt just nu. Så hon vill inte käka alls på dagarna? Där går jag bet tyvärr, har själv ett matvrak.
Någon som har erfarenhet kring barn som inte gillar smakisar?
Här finns toppenläsning kring smakisar:
Smakisar
Grunden till god sömn är just en mage som är mätt nog att klara sig 12 timmar utan mat.
LilloppansMamma
Förstår att det känns tungt just nu. Så hon vill inte käka alls på dagarna? Där går jag bet tyvärr, har själv ett matvrak.
Här finns toppenläsning kring smakisar:
Smakisar
Grunden till god sömn är just en mage som är mätt nog att klara sig 12 timmar utan mat.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nej, det är svårt det här med mat! Igår trodde jag att det höll på att vända, på frukosten fick jag i henne en hel del katrinplommon och lite gröt (mer än vanligt i alla fall), sen gick lunch och mellanmål mindre bra men till middag fick vi i henne både matpuré och mangopuré. Men imorse bara tokvägrade hon och skrek och gnydde, och jag vill ju inte hålla på och tvinga henne och förstöra matupplevelsen helt, då kommer hon väl aldrig vilja äta... Jag har testat både det ena och det andra, plockmat framför henne, skedar och grejer som hon kan pilla med, skratta och hålla på, hon får kladda hur mycket hon vill, ofta har hon mat i hela ansiktet, hela händerna och på bordet framför henne, men det verkar inte hjälpa.
Vi har i alla fall fortsatt kura och det går framåt hela tiden, inatt vaknade hon 22.45 - somnade då om efter ramsa och skrammel i köket, 23.40 - gnäller lite men somnar om igen, själv, 6.38 - vaknar och gnölar, jag gör lite ljud i köket och då somnar hon. Dagslurarna går lite upp och ner, ibland sover hon hela utan problem och ibland vaknar hon mitt i. Så jag vet inte om man ska tolka det som att hon är tillräckligt mätt eftersom hon ändå sover såpass bra nu?? Fast det är ju mest bröstmjölk hon får i sig och precis som du skrev, LilloppansMamma, så står det ju också i smakislänken att mat är en förutsättning för god sömn. Finns det någon som kan komma med ett bra råd om hur jag ska göra? Fortsätta kura eller inte?
SEn undrar jag också, nu är vi inne på fjärde dagen och då ska man ju kunna dra ihop ramsan med bekräftelsen. Nu till fm-vilan tystnade hon under ramsan så jag drog ihop med bekräftelsen, men när jag tystnade så började hon gnälla lite, jag gick och gjorde ljud i köket och satte på lite Mozart efter en stund. Efter nån minut var det tyst igen, ska jag ge en ny bekräftelseramsa här då??
Kram //Frida
Vi har i alla fall fortsatt kura och det går framåt hela tiden, inatt vaknade hon 22.45 - somnade då om efter ramsa och skrammel i köket, 23.40 - gnäller lite men somnar om igen, själv, 6.38 - vaknar och gnölar, jag gör lite ljud i köket och då somnar hon. Dagslurarna går lite upp och ner, ibland sover hon hela utan problem och ibland vaknar hon mitt i. Så jag vet inte om man ska tolka det som att hon är tillräckligt mätt eftersom hon ändå sover såpass bra nu?? Fast det är ju mest bröstmjölk hon får i sig och precis som du skrev, LilloppansMamma, så står det ju också i smakislänken att mat är en förutsättning för god sömn. Finns det någon som kan komma med ett bra råd om hur jag ska göra? Fortsätta kura eller inte?
SEn undrar jag också, nu är vi inne på fjärde dagen och då ska man ju kunna dra ihop ramsan med bekräftelsen. Nu till fm-vilan tystnade hon under ramsan så jag drog ihop med bekräftelsen, men när jag tystnade så började hon gnälla lite, jag gick och gjorde ljud i köket och satte på lite Mozart efter en stund. Efter nån minut var det tyst igen, ska jag ge en ny bekräftelseramsa här då??
Kram //Frida
Kursstart 11-12-05
Kursstart 11-12-05
Hejsan,
Jag tänker som så att hungern brukar komma i en fin korrelation med att sömnen ökar upp, MEN det tar olika lång tid för olika barn. Man får betänka att vissa barn knappt sovit alls på kanske 6-7 månader och har då en hel del att hämta igen innan de så att säga är ikapp på sömnkontot. Innan de nåt fram till att känna sig helt utvilade kan det vara svårt att få igång någon vidare aptit. Precis som att många vuxna äter för lite eller för mycket när de är utmattade fungerar det på samma sätt för barn och bäbisar.
Du är nu inne på fjärde dagen av kuren, jag tycker det är alldeles för tidigt för att räkna med att barnet skall vara piggt och utvilat och ha en enorm aptit. Det kan ta många veckor innan aptiten är på topp och innan barnet så att säga kommit ikapp och kan nå sin fulla kapacitet både vad gäller den motoriska förmågan och den intellektuella.
Med det i bakhuvudet kan man fortfarande såklart göra sitt bästa för att erbjuda mat och göra matstunden till en trevlig del av de dagliga rutinerna.
Jag tycker du redan nu gör en hel del men jag skriver en lista nedan på lite generella tips gällande maten.
* Ge inte mellanmål bara för att barnet äter dåligt under de "riktiga" måltiderna, snarare tvärtom, ett barn som äter dåligt under middagen borde absolut inte ha ett litet mål 2 timmar innan då det kan minska ner den redan ganska snåla aptiten
* Låt barnet äta själv och mata när det behövs
* Prova att endera mosa maten om du nu ger i för stora bitar eller tvärtom, om du nu ger mosad mat prova att ge större bitar
* lägg inte maten i en stora hög på tallriken utan placera ut färggranna klickar så ser det mer aptitligt ut
* ge gärna en liten smörgås och grönsaker i större bitar till huvudmålen (lunch och middag)
* Testa med bär och frukt även om de är sura och mosa inte utan lägg fram en liten tallrik med lite blandade bär i, mums tycker många bäbisar även om vi vuxna tycker det är lite surt
Sen är vi olika, både barn och vuxna, vissa vill äta stora portioner och vissa är små i maten men båda grupperna kan självklart sova gott för det. Kanske är den lilla liten i maten, inget mer med det då. Du erbjuder hon väljer om hon vill äta
Lycka till
Jag tänker som så att hungern brukar komma i en fin korrelation med att sömnen ökar upp, MEN det tar olika lång tid för olika barn. Man får betänka att vissa barn knappt sovit alls på kanske 6-7 månader och har då en hel del att hämta igen innan de så att säga är ikapp på sömnkontot. Innan de nåt fram till att känna sig helt utvilade kan det vara svårt att få igång någon vidare aptit. Precis som att många vuxna äter för lite eller för mycket när de är utmattade fungerar det på samma sätt för barn och bäbisar.
Du är nu inne på fjärde dagen av kuren, jag tycker det är alldeles för tidigt för att räkna med att barnet skall vara piggt och utvilat och ha en enorm aptit. Det kan ta många veckor innan aptiten är på topp och innan barnet så att säga kommit ikapp och kan nå sin fulla kapacitet både vad gäller den motoriska förmågan och den intellektuella.
Med det i bakhuvudet kan man fortfarande såklart göra sitt bästa för att erbjuda mat och göra matstunden till en trevlig del av de dagliga rutinerna.
Jag tycker du redan nu gör en hel del men jag skriver en lista nedan på lite generella tips gällande maten.
* Ge inte mellanmål bara för att barnet äter dåligt under de "riktiga" måltiderna, snarare tvärtom, ett barn som äter dåligt under middagen borde absolut inte ha ett litet mål 2 timmar innan då det kan minska ner den redan ganska snåla aptiten
* Låt barnet äta själv och mata när det behövs
* Prova att endera mosa maten om du nu ger i för stora bitar eller tvärtom, om du nu ger mosad mat prova att ge större bitar
* lägg inte maten i en stora hög på tallriken utan placera ut färggranna klickar så ser det mer aptitligt ut
* ge gärna en liten smörgås och grönsaker i större bitar till huvudmålen (lunch och middag)
* Testa med bär och frukt även om de är sura och mosa inte utan lägg fram en liten tallrik med lite blandade bär i, mums tycker många bäbisar även om vi vuxna tycker det är lite surt
Helt rätt, mätt mage = god sömn, men och då menar jag MEN med stora bokstäver, ett barn som ännu inte är färdigkurat är trött ohhh så trött och orkar inte äta enorma mängder ännu. Det får du acceptera. Successivt blir hon piggare och piggare och orkar större portioner.så står det ju också i smakislänken att mat är en förutsättning för god sömn
Sen är vi olika, både barn och vuxna, vissa vill äta stora portioner och vissa är små i maten men båda grupperna kan självklart sova gott för det. Kanske är den lilla liten i maten, inget mer med det då. Du erbjuder hon väljer om hon vill äta
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .