Ensam kurare
Re: Ensam kurare
De flesta har problem med vargtimmarna men det är oavsett om de har 10, 11 eller 12-timmars nätter. Att ha 12-timmars nätter och istället kunna dra ner lite på dagssömnen har jag snarare märkt vara en lättnad för många då just sömnen på natten ofta är den som faktiskt fungerar bäst när barnen är kurade.
Tycker helt klart ni ska köra på 12-timmars nätter. Schemat borde inte innebära några konstigheter alls:
07 Välling
08 Frukost nr 2 tillsammans med mig
09 Sova 45 min
11 Lunch
12 Sova 1,5
14 Mellis
17 Middag
18:30 välling
19 sova (lägg henne att sova kl 18:50 så får hon 10 min på sig för insomning)
Angående att du lägger henne inne tycker jag det låter bra, lite större barn brukar ofta ändå inte kunna sova längre än en timme ute i vagn.. Ge inte upp utan fortsätt ha kvar målet på 1 1/2 timme så kommer ni att hamna där förr eller senare. Det var faktiskt ändå inte länge sedan ni startade ert arbete.
Tycker helt klart ni ska köra på 12-timmars nätter. Schemat borde inte innebära några konstigheter alls:
07 Välling
08 Frukost nr 2 tillsammans med mig
09 Sova 45 min
11 Lunch
12 Sova 1,5
14 Mellis
17 Middag
18:30 välling
19 sova (lägg henne att sova kl 18:50 så får hon 10 min på sig för insomning)
Angående att du lägger henne inne tycker jag det låter bra, lite större barn brukar ofta ändå inte kunna sova längre än en timme ute i vagn.. Ge inte upp utan fortsätt ha kvar målet på 1 1/2 timme så kommer ni att hamna där förr eller senare. Det var faktiskt ändå inte länge sedan ni startade ert arbete.
Antar att du först ramsar och när den inte tar så går du in och tar upp? eller? förklara gärna lite närmare hur situationen ser ut härmen samtidigt svårare att få henne att sova vidare när hon vaknar så då har jag hämtat henne.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Det är sant jag är fortfarande rookie på det här
Och hon är duktig som sover så bra vilket är ENORM skillnad från innan
Måste erkänna att när hon vaknat på dagarna har jag hämtat henne utan att ramsa då jag velat fånga henne innan hon blir ledsen. Provade en period att väcka henne lite tidigare så att hon skulle få förtroende tillbaka att jag sköter hennes sömn men det hjälpte inte. Just nu är det lite åtta månaders rörigt och tänder mm så det kanske också spökar.
kram kram
Måste erkänna att när hon vaknat på dagarna har jag hämtat henne utan att ramsa då jag velat fånga henne innan hon blir ledsen. Provade en period att väcka henne lite tidigare så att hon skulle få förtroende tillbaka att jag sköter hennes sömn men det hjälpte inte. Just nu är det lite åtta månaders rörigt och tänder mm så det kanske också spökar.
kram kram
Mini 110329
kom på att jag har en till fråga
När hon enstaka fall som i morse vaknar tidigt och jag tillslut får ta upp henne lite tidigare ska jag då ge välling direkt (vilket jag gjorde kl 06:15) eller egentligen vänta till 07? Resten av tiderna höll vi förutom lite marginalkvartar på vilorna då hon var vaken till och från sen 04:30 så dagen har varit lång 
Mini 110329
hej,
Tycker att du bestämmer dig för att ta tag i dessa småproblem nu nån gång i helgen och verkligen kör stenhårt på att sätta även detta.
Du vet ju att ramsan tar och fungerar för er båda så det finns ingen anledning att den inte skulle fungera även på denna lur.
När hon vaknar innan dagsluren är slut, svarar du med en snabb ramsa. Vänta sedan in hennes reaktion. Är hon inte upprörd så gör du ingenting. Blir hon ledsen så väntar du 2 minuter och ramsar sedan igen (lugnt, tryggt men ändå besämt). Vänta in hennes nya frågor. Hon kanske här börjar rumstera om och blir lite förbannad. Låt henne bli det och försök ignorera. Sätt på lite husljud och försök att inte överlyssna henne. Blir hon ledsen är du snabbt framme med en ny ramsa. Högt och ljudligt deklarerar du att "NU SKA VI SOVA FÖR ALLA BÄBISAR BEHÖVER SOVA". Vänta in hennes svar, ramsa inte för ofta, 2 min mellan gångerna är lagom (vid gråt).
Kom ihåg att inte verktyga om hon blir arg, ramsa heller inte om hon jollrar eller pratar.
Ökar gråten och blir hysterisk (inte så troligt men ändå) då är det dags för buffa. Det kommer troligtvis inte att ske, MEN om det gör det så vet du att du har buffning att tillgå som faktiskt fungerar.
Tror de kommer gå finfint de här!!!!
Förstår hur du tänker här men grejen är att hon på det sättet inte kommer att lära sig att sova längre och hon får således inte fullt så många timmar som hon behöver för att bli riktigt riktigt utsövd. Du har nåt så långt så de finns egentligen ingen anledning att "snubbla på mållinjen"Måste erkänna att när hon vaknat på dagarna har jag hämtat henne utan att ramsa då jag velat fånga henne innan hon blir ledsen
Tycker att du bestämmer dig för att ta tag i dessa småproblem nu nån gång i helgen och verkligen kör stenhårt på att sätta även detta.
Du vet ju att ramsan tar och fungerar för er båda så det finns ingen anledning att den inte skulle fungera även på denna lur.
När hon vaknar innan dagsluren är slut, svarar du med en snabb ramsa. Vänta sedan in hennes reaktion. Är hon inte upprörd så gör du ingenting. Blir hon ledsen så väntar du 2 minuter och ramsar sedan igen (lugnt, tryggt men ändå besämt). Vänta in hennes nya frågor. Hon kanske här börjar rumstera om och blir lite förbannad. Låt henne bli det och försök ignorera. Sätt på lite husljud och försök att inte överlyssna henne. Blir hon ledsen är du snabbt framme med en ny ramsa. Högt och ljudligt deklarerar du att "NU SKA VI SOVA FÖR ALLA BÄBISAR BEHÖVER SOVA". Vänta in hennes svar, ramsa inte för ofta, 2 min mellan gångerna är lagom (vid gråt).
Kom ihåg att inte verktyga om hon blir arg, ramsa heller inte om hon jollrar eller pratar.
Ökar gråten och blir hysterisk (inte så troligt men ändå) då är det dags för buffa. Det kommer troligtvis inte att ske, MEN om det gör det så vet du att du har buffning att tillgå som faktiskt fungerar.
Tror de kommer gå finfint de här!!!!
Tack söta du! In med lite ny attityd och ta tag i det igen
Såg du min sista fråga i ett separat mail!?
kram kram
kram kram
Mini 110329
oj nä den såg jag faktiskt inte
Jo jag tycker som så att om du ger henne välling för tidigt på morgonen kommer det att bli för mycket rutin kring det alldeles för tidiga uppvaket. Hon kommer med största sannolikhet fortsätta att vakna den tiden och då inte bara för att hon är pigg och ganska utsövd utan även för att hon blir hungrig då. Vänjer man sig att äta en viss tid dag efter dag kommer man att fortsätta vara hungrig den tiden. Hon kommer således lättare att vakna för tidigt på morgonen om du ger henne mat den tiden.
Ex. om du ger henne mat kl 3 varje natt under 2 veckor kommer hon även natt 15 vakna kl 3 och vilja ha mat. Människor är vanedjur och det gäller för både stora och små. Våra kroppar fungerar helt enkelt så.
Kontentan av mitt resonemang är att du håller ut tills den tiden det är tänkt att hon ska äta.
Kram
Jo jag tycker som så att om du ger henne välling för tidigt på morgonen kommer det att bli för mycket rutin kring det alldeles för tidiga uppvaket. Hon kommer med största sannolikhet fortsätta att vakna den tiden och då inte bara för att hon är pigg och ganska utsövd utan även för att hon blir hungrig då. Vänjer man sig att äta en viss tid dag efter dag kommer man att fortsätta vara hungrig den tiden. Hon kommer således lättare att vakna för tidigt på morgonen om du ger henne mat den tiden.
Ex. om du ger henne mat kl 3 varje natt under 2 veckor kommer hon även natt 15 vakna kl 3 och vilja ha mat. Människor är vanedjur och det gäller för både stora och små. Våra kroppar fungerar helt enkelt så.
Kontentan av mitt resonemang är att du håller ut tills den tiden det är tänkt att hon ska äta.
Kram
och ditt schema borde kunna se ut så här:
07.00 Välling
08.00 Frukost nr 2 tillsammans med mig
09.00 Sova 45 min (sova vagn eller inne)
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 (sova inne)
14.00 Mellis
16.00 sova (vagn eller inne)
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 sova natt
07.00 Välling
08.00 Frukost nr 2 tillsammans med mig
09.00 Sova 45 min (sova vagn eller inne)
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 (sova inne)
14.00 Mellis
16.00 sova (vagn eller inne)
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 sova natt
!
Hej,
Då var det jag igen
Har lite schema frågor. Vi har nu fått till 12 timmars nätterna och det fungerar strålande med 19-07 har de senaste tre nätterna fått väcka lilla hjärtat på morgonen. Helt otroligt! Är så tagen över att detta fungerar och kommer för alltid vara tacksam för att jag gjorde detta för mig själv och för min dotter. Det vi fortfarande kämpar med är dagsluren mitt på dagen och jag ligger nu och läser SHN boken och Anna skriver att barn brukar signalera när det är dags att ändra schemat och jag undrar om det kanske är det som är problemet. Hon sover nu 19-07 och sen nästa lur 45 min vid kl 09 och sen vid kl 12 blir det 45 min fast tanken är 1,5 h och sen kl 16 provade jag 20 min men eftersom hon inte fick till dagsluren mitt på dagen trots detta så får hon nu 45 min där och då fungerar nätterna som bäst.
Så hon sover alltså 14 h och 15 min totalt vilket tex Tor 9 månader i boken gör. Nu är hon ganska nyligen fyllda 8 månader men detta verkar funka..dock lite gnälligt när jag väcker på sista luren så jag blir lite osäker. Vill gärna ha tillbaka den längre på dagen så nu vet jag inte om jag ska testa att köra på 20 min på fm och sen 1,5 h och 20 min kl 16 eller om jag ska jobba vidare med att ha kvar 45 min på fm!? När tar man bort kvällsluren?
Det som händer på luren vid 12 är att hon alltid vaknar tidigare och jag får henne inte att somna om. Har provat både i vagn och i sängen.. Jag kanske inte alltid ger allt för att få henne att somna om men det är så svårt när hon vaknar och ställer sig på alla fyra i vagnen och kikar fram på sidan
Idag gav jag mig fasiken på att få till det lite längre vid 12 luren (i sängen) men först var hon förbannad över att lägga sig och hade svårt att somna in och sen vaknade hon redan efter 30-40 min och var ledsen. Jag ramsade och då blev hon bara mer ledsen försökte med tillrättaläggande och buffning men det var tvärkört så då satt jag mig ner vid sängen för att få henne att sluta gråta innan jag tog upp henne och det funkade i alla fall
Det är verkligen en process och jag funderar på hur jag ska göra med schemat. Kämpa vidare eller ändra!?
Tack på förhand!
kram
Då var det jag igen
Så hon sover alltså 14 h och 15 min totalt vilket tex Tor 9 månader i boken gör. Nu är hon ganska nyligen fyllda 8 månader men detta verkar funka..dock lite gnälligt när jag väcker på sista luren så jag blir lite osäker. Vill gärna ha tillbaka den längre på dagen så nu vet jag inte om jag ska testa att köra på 20 min på fm och sen 1,5 h och 20 min kl 16 eller om jag ska jobba vidare med att ha kvar 45 min på fm!? När tar man bort kvällsluren?
Det som händer på luren vid 12 är att hon alltid vaknar tidigare och jag får henne inte att somna om. Har provat både i vagn och i sängen.. Jag kanske inte alltid ger allt för att få henne att somna om men det är så svårt när hon vaknar och ställer sig på alla fyra i vagnen och kikar fram på sidan
Tack på förhand!
kram
Mini 110329
Hej!
Skönt att det funkar så bra med nätterna! Sömnbehovet vid 8 månader är 14,5 h. 12 h natt ger ytterligare 2,5 h på dagen.
Det här känner jag igen!
Jag tycker det verkar som det är dags för 2 lurar och dröjer det nog inte länge förrän det blir bara en lur
! Nu ligger fm-lur och lunch för nära varandra tycker jag.
Jag skulle ge 20 min på fm 9.00 (eller 8.45 om hon är en tröttis) och sedan lägga lunchvila 12.30-14.30. När sedan fm-luren försvinner flyttar du lunchluren till 12-14 (i sängen).
När det började krångla så här för oss ändrade jag hela schemat till en lur. 12-14, 2 h härlig sömn! men min son var kanske en månad äldre.
Det tar 3+7 dagar för det nya schemat att sätta sig. Viktigt med attityden här! 8) mycket mat och utevistelse hjälpte mig och sonen vid övergången men sen sov han sååå sköönt! och jag hade 2 h helt för mig själv mitt på dan, inte så dumt det heller.
Den här tråden "hör egentligen" till SM-barn (Standardmodellen) men jag tycker den är så tydlig och klar så här kan du någ hitta inspiration för ett nytt schema. Scrollar du ner hittar du 8 månader, men läs gärna hela
schema
I SHN-boken på sid 102-112 står en del om din "åldersperiod".
Jenny
Skönt att det funkar så bra med nätterna! Sömnbehovet vid 8 månader är 14,5 h. 12 h natt ger ytterligare 2,5 h på dagen.
Det här känner jag igen!
Jag tycker det verkar som det är dags för 2 lurar och dröjer det nog inte länge förrän det blir bara en lur
Jag skulle ge 20 min på fm 9.00 (eller 8.45 om hon är en tröttis) och sedan lägga lunchvila 12.30-14.30. När sedan fm-luren försvinner flyttar du lunchluren till 12-14 (i sängen).
När det började krångla så här för oss ändrade jag hela schemat till en lur. 12-14, 2 h härlig sömn! men min son var kanske en månad äldre.
Det tar 3+7 dagar för det nya schemat att sätta sig. Viktigt med attityden här! 8) mycket mat och utevistelse hjälpte mig och sonen vid övergången men sen sov han sååå sköönt! och jag hade 2 h helt för mig själv mitt på dan, inte så dumt det heller.
Den här tråden "hör egentligen" till SM-barn (Standardmodellen) men jag tycker den är så tydlig och klar så här kan du någ hitta inspiration för ett nytt schema. Scrollar du ner hittar du 8 månader, men läs gärna hela
schema
I SHN-boken på sid 102-112 står en del om din "åldersperiod".
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack snälla för tips och länkar
Idag var värsta dagen hittills och det känns verkligen dags för schema ändring. Hon är en piggelin och var så förbannad när jag skulle lägga henne på dagslurarna. Nattningen var stökig men nu sover hon i alla fall
Har haft lite matproblem på sista tiden också så det har varit stökigt på alla fronter. Lilla prinsesan har helt tröttnat på burkmat och att bli matad så nu får hon väldigt mycket plockmat som hon älskar att pilla med. Mycket rån avakado och igår ägg som slinker ner men mycket hamnar förstås på golvet
Så jag har drygat ut med välling eller ersättning eftersom jag blir så osäker på hur mycket hon får i sig.
Jag bollar över schemat som det kan se ut vid ändring om ni tror att det kan bli bra.
19-07 natt
07:00 välling
08 Frukost med mig men får bara i sig lite rån... Blir osäker på om jag ska ha kvar denna fast samtidigt blir det lite långt till lunch!? Ska läsa lite mer om standarmodellen och se om jag får några tips. Har ni erfarenhet om detta med två frukostar!?
Får se om jag ska lägga in FM lur här vid 09:20 då hon efter de senaste 12 timmar nätterna har varit så pigg
11:00 lunch
12 el 12:30 middagslur på 2 h
14 Mellis
17 Middag
18:30 nattslurk
19 natt
kram
Idag var värsta dagen hittills och det känns verkligen dags för schema ändring. Hon är en piggelin och var så förbannad när jag skulle lägga henne på dagslurarna. Nattningen var stökig men nu sover hon i alla fall
Har haft lite matproblem på sista tiden också så det har varit stökigt på alla fronter. Lilla prinsesan har helt tröttnat på burkmat och att bli matad så nu får hon väldigt mycket plockmat som hon älskar att pilla med. Mycket rån avakado och igår ägg som slinker ner men mycket hamnar förstås på golvet
Jag bollar över schemat som det kan se ut vid ändring om ni tror att det kan bli bra.
19-07 natt
07:00 välling
08 Frukost med mig men får bara i sig lite rån... Blir osäker på om jag ska ha kvar denna fast samtidigt blir det lite långt till lunch!? Ska läsa lite mer om standarmodellen och se om jag får några tips. Har ni erfarenhet om detta med två frukostar!?
Får se om jag ska lägga in FM lur här vid 09:20 då hon efter de senaste 12 timmar nätterna har varit så pigg
11:00 lunch
12 el 12:30 middagslur på 2 h
14 Mellis
17 Middag
18:30 nattslurk
19 natt
kram
Mini 110329
-
LilloppansMamma
Hej!
Jag har en tvättäkta piggis härhemma.
Vi har också haft två frukostar här. Men vid 9 månader hände det något med aptiten- speciellt på morgonen.
Min Loppa är en stadig bit och har alltid varit tidigt med allt. Så aptiten dalade på morgonen när åtta-mån ångesten dragit förbi. Inte ville hon ha välling med en gång på morgonen heller
. Typ: "mamma låt mig njuta av denna nya vackra dag". Hon är alltid på ett strålande humör när hon vaknar på morgonen och är verkligen så lycklig över att en ny dag nalkas. Så nu har vi gröt+ smörgås vid halv 9 ( går upp vid 8 ).
Sedan tycker jag att man ska vara ganska generös med fm.vilan kan du inte tänka- förutsättning för sömn? Om jag inte missminner mig så var din skrutta född i mars va? Lite i det tidigaste laget att bara ha en lur. Fm-luren här hos oss varierade kraftigt ett tag. Ibland sov hon hela, ibland var det snack och joller, ibland en 5 minutare, ibland förbannad osv osv.
Hur fungerar det att skeda in lite mat samtidigt som hon får plocka med sitt? Jag kan tipsa om Loppans favoriter här: fiskbullar, pannbiffar ( idag fick hon av våra med västerbotten- ost i, MUMS!
) pastaskruvar, fetaost, majs, ris-gärna klibbigt. Ofta kan jag skeda på i början utan plockisar- för att ta fram dem så hon får plocka själv. Skorpa kan vara toppen att ha också- det kör jag om vi är iväg någonstans.
Vissa dagar blir bara pannkaka, tålmodet flyger åt ena hållet och det glada humöret åt det andra. Jag har haft och har fortfarande sådana dagar ibland. Mammor är fantastiska- men vi kan inte vara helgon jämt.
Äsch man får ha skit-dagar bara man kommer upp på banan igen. Jag har ett exempel från i eftermiddags. Loppan sover gott på middagsvilan- jag väcker henne i vanlig ordning. Hon var inte klar ,tydligen, idag med sömnen.
Jisses, iallafall vi äter mellis- och hon blir vrålförbannad, en smörgås fastnar i gommen
. Hon blir rädd och arg- håjajjaja tålamod, tålomod. Det där humöret liksom hängde kvar hela måltiden- hejsan hoppsan vilken lust man har att pracka på ungen kläder. Knappat en favoritsyssla.
På med kläder, håjaja, tålamod, tålomod- UT- och mamma och Loppan tänker och känner- ahhhhhh häääärligt. Lugn och ro och lek i snön som fallit i
Göteborg. Loppan äter snö för första gången. Lycka- och jag har fyllt på med tålamod inför nästa gång jag känner att det är motigt att gå ut. Svammel svammel
. Iallafall, jag vet hur det är när man känner att ALLT strular, men bara man tänker process och laddar med lite tålamod så blir saker och ting sakta men säkert bättre.
LilloppansMamma
Jag har en tvättäkta piggis härhemma.
Sedan tycker jag att man ska vara ganska generös med fm.vilan kan du inte tänka- förutsättning för sömn? Om jag inte missminner mig så var din skrutta född i mars va? Lite i det tidigaste laget att bara ha en lur. Fm-luren här hos oss varierade kraftigt ett tag. Ibland sov hon hela, ibland var det snack och joller, ibland en 5 minutare, ibland förbannad osv osv.
Hur fungerar det att skeda in lite mat samtidigt som hon får plocka med sitt? Jag kan tipsa om Loppans favoriter här: fiskbullar, pannbiffar ( idag fick hon av våra med västerbotten- ost i, MUMS!
Vissa dagar blir bara pannkaka, tålmodet flyger åt ena hållet och det glada humöret åt det andra. Jag har haft och har fortfarande sådana dagar ibland. Mammor är fantastiska- men vi kan inte vara helgon jämt.
Göteborg. Loppan äter snö för första gången. Lycka- och jag har fyllt på med tålamod inför nästa gång jag känner att det är motigt att gå ut. Svammel svammel
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack för era härliga och informativa inlägg
Idag var verkligen en dag som jag kände var TUNG
Men vi är alla människor
Tack för mat tips hoppas att aptiten ska komma tillbaka när jag varierar lite. Kan förstå att burkmat blir lite trist
Hon föddes sent i mars så hon blev åtta månader 29/11. Hon är pigg och tidig gällande de motoriska idag ställde hon sig upp av sig själv och tog ett steg och var överlycklig
Underbart att se hennes glädje!
Sen jag kurade henne är hon så underbart glad och älskar livet. Allt som står i boken om att hur folk tycker att man har ett sånt snällt barn som aldrig gnäller stämmer nu
Visst har hon dåliga dagar men jösses när jag tänker på våra första sex månader av skrik vakenhet och vanmakt så känns det som ingenting
Vi testar med nytt schema och kanske återkommer med lite funderingar
kram
Tack för mat tips hoppas att aptiten ska komma tillbaka när jag varierar lite. Kan förstå att burkmat blir lite trist
Sen jag kurade henne är hon så underbart glad och älskar livet. Allt som står i boken om att hur folk tycker att man har ett sånt snällt barn som aldrig gnäller stämmer nu
Vi testar med nytt schema och kanske återkommer med lite funderingar
kram
Mini 110329