Följande har vi hittills åtgärdat:
(Första halvtimmen sitter hon i och för sig och SKRIKER gällt att jag ska gå bort; grymt frustrerad över att jag hindrar henne att klättra ur.
Jag jobbar på med min dator och säger "nattinatti sov så gott" till olika befallningar; Vatten, byta gosedjur etc.( Vattnet ligger redan i droppfri mugg i sängen i händelse att hon är törstig).
Kudden och täcket kastar hon ut och vill ha tillbaka, likaså sin docka som hon brukar sova med. Hon brukar faktiskt få en enda chans att få tillbaka dem. Efter det säger jag att man får sova utan om man kastat ut dem. (sen stoppar jag om henne när hon somnat.)
Efter en halvtimme lugnar hon ner sig och håller på och finular i sängen och såsmåningom lägger hon sig ner.
Lämna min post kan jag emellertid inte göra under minst ytterligare 30minuter tills hon somnat. Går jag bort någon sekund bara så har hon klättrat ur på nolltid och då börjar vi om lite. Detta händer också så fort jag stänger dörren, så det går inte heller.
Ebba kurades när hon var 13 månader men har varit en säker sovare och har nog således tappat ramsan, även om jag brukar säga den när jag går ut ur rummet varje kväll. Säger den ändå med magstöd när jag går ut med hopp om att den ska sätta sig (svaret blir: ”Näeh sov så gott”
Jag har även minskat ner på middagssömnen, sedan 3 dagar tillbaka, från 2h till 1,5h, så nu sover hon natt 19:30-07 (11,5h) och 1,5h lur mellan 12 och 13:30 .
Enligt SHN boken är det ju för tidigt att minska ner, men jag såg på forumet här att en del barn kan behöva dra ner vid tidigare ålder. Har däremot än inte sett någon skillnad, men det tar väl ett tag kanske?
Anledningen till minskningen är att hon sedan några månader tillbaka tagit minst 45 min på sig att somna om kvällen.
Vi är nu inne på 5e dagen och det känns som att vi står still just nu. Första kvällen höll vi på i 3 timmar, så andra kvällens timmeslånga läggning var ju ett framsteg.
Hälsningar Sofie