Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Mick.3

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av Mick.3 »

CarolaE skrev: Skyddseffekten är för mig irrelevant utan det är risken för biverkning(ar) som är intressant.
Om du inte är intresserad av skyddseffekten, varför frågar du då om det finns studier på skyddseffekt?
CarolaE skrev:Min åsikt är, jag upprepar, att risken att drabbas av svåra biverkningar, men för livet och död av barnsjukdomar är mindre än riskerna jag tar om jag vaccinerar!
Vi kör alltså MED säkerhetsbälte :wink:
Det är upprinnelsen till hela denna tråd!
Mina barns säkerhet är viktigast!
Håller helt med om att barnens säkerhet är viktigast, förhoppningsvis finns det ingen som tycker annorlunda här.

Måste ändå få säga att jag inte riktigt förstår hur du tänker. När jag ser på detta med vaccinering så jämför jag två situationer: den ena är att barnet inte är vaccinerat, vilket då innebär att det inte finns någon risk från en vaccinering, men att det å andra sidan finns risker med de sjukdomar som barnet kan få.

Den andra situationen är att barnet blir vaccinerat, vilket innebär att risken från sjukdomen minskar i och med att vaccinet ger immunitet, men då finns också en risk från själva vaccineringen.

När jag jämför dessa två situationer måste jag förstås ta med risken att insjukna, risker om barnet insjuknar, risken vid vaccinering, och den skyddseffekt som vaccinet ger. Allt detta är olika beroende på vilken sjukdom och vilket vaccin det är frågan om.

Om man väger ihop detta utan att bry sig om den skyddseffekt vaccinet ger, så blir det ju så att nackdelarna med vaccinering överväger. I vaccineringssituationen får man då risken från vaccineringen PLUS risken från sjukdomen. Men är det verkligen rimligt att jämföra på det viset?
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

Videunge och Stilla, välkomna in i tråden :wink:
Det är bara bra att det finns olika åsikter, eller hur?
Det för oss som individer och samhället framåt, bara positivt.

Eftersom min åsikt är att vacciner drabbar de mest utsatta i samhället, våra barn, har vi egentligen samma ståndpunkt fast vi utgår från olika sätt att se på saken.

Självklart måste biverkningarna ställas mot risken att a) insjukna i sjukdomen på naturlig väg samt b) få allvarliga biverkningar av samma sjukdom.

Skillnaden mot de miljögifter och dyl. vi utsätts för dagligen, och som i sig förmodligen har långtida effekter vi ännu inte vet om, är att i vaccin så INJICERAS gifter, virus, vävnad och celler från andra arter (kyckling t.ex!) direkt in i det späda barnets blodomlopp. Alla de yttre system kroppen har för att försvara sig mot obehagligheter förbigås helt.

Kritiskt tänkande och fakta har legat till grund för vårt beslut, läs gärna WHOs vaccin- och sjukdomsstatistik varvat med medicintidningar och en skvätt myndighetsrapporter så kommer man ganska snart fram till, om man nu har de kritiska glasögonen på sig, att det i vår civiliserade del av världen inte finns ett särskilt stort behov av några vaccin över huvud taget.
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
Mick.3

Inlägg av Mick.3 »

CarolaE skrev:Kritiskt tänkande och fakta har legat till grund för vårt beslut, läs gärna WHOs vaccin- och sjukdomsstatistik varvat med medicintidningar och en skvätt myndighetsrapporter så kommer man ganska snart fram till, om man nu har de kritiska glasögonen på sig, att det i vår civiliserade del av världen inte finns ett särskilt stort behov av några vaccin över huvud taget.
Räknar du Frankrike som en civiliserad del av världen?
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

I den civiliserade världen, ja frankrike inräknat, har vi idag ett sätt att leva som gör att barnsjukdomar inte är ett stort hot mot vår hälsa. Kampen mot virus är oändlig och det kommer nya hot mot människan hela tiden. Antibiotikaresistenta baktierier är, i mina ögon, ett långt större hot än t ex barnsjukdomar. Att mixtra med vårt immunförsvar kommer inte att hjälpa någon av oss i framtiden, det är min åsikt. Att vi ska vara solidariska mot varandra, absolut! Men eftersom det finns två sidor på detta mynt och det beror på hur man ser på saken har ingen av oss helt rätt eller helt fel.

Min mamma tog svininfluensavaccinet för att vara solidarisk på sin arbetsplats och har idag två livslånga och livshotande sjukdomar på grund av vaccinet (ja, detta är bekräftat av läkare och nej, det är inte narkolepsi)

Jag anser att jag är solidarisk och ser till den STORA gemenskapen i det mesta jag gör!
Äter ekologiskt och KRAV-märkt, köper det mesta på Second Hand och antikaffärer, återvinner och sopsorterar, åker väldigt lite bil osv. Ska vi gå in på disskusion kring solidarietet och "the greater good" så finns det väldigt många ämnen att ta upp. :roll:

Kanske ska vi bara se och acceptera att vi har olika åsikter så får framtiden utvisa vem av oss som har "rätt". :-k
Mick.3

Inlägg av Mick.3 »

Om vi inte vaccinerade mot mässling i Sverige, skulle sannolikt ungefär 100 barn varje år dö, eller få bestående hjärnskador, i sviterna av sjukdomen. Vi vet att det är så i de mässlingsutbrott som inträffar i Europa idag och som inträffat under det senaste årtiondet.

Hur många är då det? Uppemot tio gånger fler än antalet barn som drunknar.

Om man anser att barnsjukdomarna inte är ett hot mot vår hälsa, så borde man då rimligtvis inte heller anse att drunkning är ett hot mot vår hälsa. Men hur många av oss lämnar småbarn obevakade vid poolen eller stranden?
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

Mick.3 skrev:Om vi inte vaccinerade mot mässling i Sverige, skulle sannolikt ungefär 100 barn varje år dö, eller få bestående hjärnskador, i sviterna av sjukdomen. Vi vet att det är så i de mässlingsutbrott som inträffar i Europa idag och som inträffat under det senaste årtiondet.
 Nu måste jag be dig att förtydliga detta uttalande.
Specificera antalet döda barn och antalet barn med bestående hjärnskador och hur du kom fram till denna siffra?
Mick.3

Inlägg av Mick.3 »

Det är siffror som kommer från den här debattartikeln i DN.
Mats Reimer i DN skrev:Även i europeiska länder är det vanligt att barn med mässling blir så sjuka att de behöver läggas in på sjukhus, och komplikationer är inte sällsynta. Hos enstaka välnärda och tidigare helt friska barn, ungefär ett per tusen, orsakar mässlingvirus en allvarlig hjärninflammation med stor risk för hjärnskada eller till och med död. En promille kan låta som en liten risk, men det betyder att om vi inte alls vaccinerade kan man befara att bortåt 100 svenska barn varje år skulle dö av mässling, eller överleva fast med svåra handikapp.
Reimer har antagligen räknat med att i princip samtliga svenska barn skulle få mässlingen förr eller senare om ingen blev vaccinerad, vilket är sannolikt eftersom mässlingen är mycket smittsam. De som råkar ut för allvarliga komplikationer av mässling är ungefär en på tusen, och det föds cirka 100 000 barn i Sverige varje år. Då kommer det att handla om 100 barn per år. Andelen en på tusen förekommer på många ställen och bekräftas också av hur det sett ut i nyliga mässlingsutbrott i Europa, bland annat det som nu pågår i Frankrike.
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

Mick.3 skrev:Det är siffror som kommer från den här debattartikeln i DN.
Så din kommentar och slutsats är hämtad från en debattartikel där en enskild läkare framför sin personliga åsikt om Vidarkliniken utan källhänvisningar eller referenser?!
Enskilda åsikter är såklart intressanta men räcker inte för mig i denna svåra frågeställning.

...”bortåt 100 svenska barn varje år skulle dö av mässling, eller överleva fast med svåra handikapp”
Först och främst är det som så att 1/1000 rapporterade mässlingfall får symtom på hjärninflammation (rapporterade fall! betänk då att de symptom som kan vara hjärninflammation ofta inte rapporteras alls, detta gör att 1/1000 är högt räknat).
Dessa rapporterade fall klassas som ”neurologiska komplikationer med god prognos” – alltså utan risk för bestående men.

Än en gång – osäkerheten kring vacciner och dess faktiska biverkningar är grunden till vårt beslut. Vi fann även att biverkningsrapporteringen och det beslutsunderlag som används när ett vaccin släpps ut på marknaden är under all kritik.

Nedan ger jag ett axplock av information vi vägt in i vårt beslut:

Biverkningar av vaccin:

Risken för kliniskt bevisade biverkningar av vaccinet kan likställas med risken för bestående men av mässlingen.

MPR-vaccinet M-M RVAXPRO:
”Andra mindre vanliga biverkningar har rapporterats varav en del var allvarliga. Dessa inkluderar allergiska reaktioner, krampanfall och hjärninflammation (encefalit)”.

Vad betyder då ”mindre vanlig”?
Jo att risken är ≥1/1 000, ≤1/100
Exempel på övriga ”vanliga” och ”mindre vanliga” biverkningar av vaccinet, observera att jag INTE tagit med dokumenterade biverkningar ≥1/10 000, ≤1/1000:
Nasofaryngit, övre luftvägsinfektion eller virusinfektion, ledsmärta och/eller svullnad (som kan vara övergående eller kronisk), rinnorré, diarré eller kräkningar, mässlingliknande hudutslag eller andra hudutslag, urtikaria (nässelfeber), Guillain-Barré (förlamande nervsjukdom), ovanlig blödning eller ovanliga blåmärken i huden, svullnad av testiklarna, nässelfeber, allergiska reaktioner, krampanfall m.m.

Informationen är kopierad direkt från FASS!

Ej vaccinkritiska medicinska sidor i USA har följande information:
Severe Problems (Very Rare)
Several severe problems have been reported following MMR vaccine, and might also happen after MMRV.... problems such as:
- Deafness.
- Long-term seizures, coma, lowered consciousness.
- Permanent brain damage.
http://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/sid ... ts.htm#mmr

Biverkningsrapportering:

För att kliniskt hitta och säkerställa en biverkan som förekommer 1 gång på 10 000 människor skulle studien behöva innefatta 30000 personer för att med 95% säkerhet hitta biverkan.

Ge mig en enda studie med 30 000 personer!

Inte allt för svårt att dra slutsatsen att det finns ett stort mörkertal kring tillfälliga och permanenta biverkningar då biverkningsrapporteringen är bristfällig, de kliniska studierna för små, ingen studie med placebo i kontrollgrupp och rapporteringskravet enbart sträcker sig två år efter vaccinering.

”Läkemedelsverket vill uppmana till fortsatt rapportering av anmärkningsvärda reaktioner i samband med vaccination”
Hur många får information vilka biverkningar som finns och hur man ska rapportera dessa vid vaccinering?!

”När nya läkemedel blir godkända är bara de vanligaste biverkningarna kända från de studier som läkemedelsföretagen gjort på en utvald grupp patienter och friska frivilliga försökspersoner. Kunskapen om mer ovanliga biverkningar är ofta mycket begränsad.”

Behöver jag ens kommentera detta?

Aluminium:

Oxford journals har flera vetenskapliga artiklar beträffande aluminium och kopplingen till en ny neurologisk sjukdom kallad macrophagic myofasciitis (MMF) som ger muskelsmärta och kronisk trötthet och där en tredjedel av patienterna utvecklar en autoimmun sjukdom, såsom MS och ALS. 100% av MMF-patienter hade vaccinerats och flertalet studier bekräftar att aluminiumet i vaccinet är orsaken till sjukdomen!
Studien visar både på att aluminiumhydroxid finns kvar i kroppen på mycket lång sikt och att en pågående lokal immunreaktion detekterats hos patienter med systemiska symtom i direkt anslutning av vaccination.

"...these results firmly establish that aluminium hydroxide-containing vaccines represent the direct cause of the MMF lesion.”

Citat Smittskyddsinstitutet. ”Aluminiumföreningar (aluminiumhydroxid eller aluminiumfosfat) ingår som ett adjuvans i de flesta bakteriella vacciner...för att höja vaccinets förmåga att stimulera kroppens antikroppsbildning. Om aluminiumföreningen togs bort skulle vaccinet förlora en del av sin effekt.”

Det är bevisat att vaccin innehållande aluminium orsakar sjukdomar och detta redan i början av 2000-talet!
Varför fortsätter vi injicera aluminium i våra kroppar?

Läkemedelsverket:

Under 2008 gjordes sammanlagt 4 739 biverkningsrapporter, visar en sammanställning av Läkemedelsverket.

Statistiken toppas av två vacciner, Tetravac och Infanrix, som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn.

Information om Pandemrix på Läkemedelsverkets hemsida så sent som 2010
”De vanligaste biverkningarna har varit lokala reaktioner vid injektionsstället samt influensaliknande symtom. Totalt har cirka 430 biverkningsrapporter klassificerats som allvarliga. Under perioden har 27 dödsfall inrapporterats från sjukvården och för fyra (!) av dödsfallen kan ett samband med vaccinationen inte uteslutas.
De inrapporterade biverkningarna avviker inte märkbart mot vad man har sett i de kliniska prövningar som föregick godkännandet av vaccinet, frånsett allergiska reaktioner och vissa neurologiska biverkningar som varit vanligare än förväntat.

– Med tanke på hur många som har vaccinerat sig i förhållande till antalet allvarliga biverkningar som rapporterats bedömer vi att säkerheten med vaccinet är betryggande, säger Ingemar Persson, professor vid Läkemedelsverket.”

Hur kan man uttala sig om att säkerheten är betryggande när minst fyra personer dött till följd av vaccinering!
Självklart behöver jag inte ens nämna narkolepsi och den våg av allvarliga biverkningar som nu strömmar in.
http://liveteftersprutan.blogspot.com/

Innehåll i barnvacciner:

M-M RVAXPRO
Levande, försvagat mässlingvirus, påssjukevirus och rödahundvirus
som är framställt på kycklingfoster och mänsklig lungvävnad (humana diploida lungfibroblaster)
Sorbitol, natriumfosfat, kaliumfosfat, sackaros, hydrolyserat gelatin, medium 199 med Hanks salt, Minimum Essential medium, Eagle (MEM), natrium-L-glutamat, neomycin, fenolrött, natriumbikarbonat, saltsyra, natriumhydroxid.

INFANRIX
...aluminiumhydroxid (Al(OH)3), aluminiumfosfat..

TETRAVAC
...aluminiumhydroxid (uttrycks som Al3+), formaldehyd, 2-fenoxyetanol...

Jag har svårt att motivera mig till att spruta in detta direkt i blodet på mitt lilla barn.
Det är något som säger stopp men beslutet är mer välgrundat än att det känns fel att ge bland annat natrium L-glutamat (E621!) och aluminum intravenöst.

Ställ risk mot risk!

Nu drar vi inte riktigt samma slutsatser, vilket är konstaterat många gånger i denna tråd.
Vi har, som jag tidigare nämnt, lagt 10 månader av funderingar, kritiskt tänkande och försök till studier i ämnet. Vi ställde frågor som hur vacciner fungerar, vad innehåller de, varför finns de, vilken effekt har respektive vaccin (biverkningar, skydd, hur länge skyddet varar, vad händer när/om skyddet försvinner, samhällsekonomiska effekter mm), motiveringar från läkemedelsindustrin, föräldrars ojämna kamp mot dessa (fler och fler får nu stora skadestånd i bl a USA då det bevisas om och om igen att deras barn fått allvarliga biverkningar av vacciner), rapportering från media och den bild som ”målas upp” kontra verkligheten, biverkningsrapportering osv.

Vill poängtera att jag och min man tänkte och resonerade precis som dig, videunge och Stilla innan vi rejält satte oss in ämnet.
Mick.3

Inlägg av Mick.3 »

CarolaE skrev:
Mick.3 skrev:Det är siffror som kommer från den här debattartikeln i DN.
Så din kommentar och slutsats är hämtad från en debattartikel där en enskild läkare framför sin personliga åsikt om Vidarkliniken utan källhänvisningar eller referenser?!
Nej, inte enbart en debattartikel, men jag tyckte Reimer uttryckte sig väl. Som jag sa så förekommer andelen en på tusen på flera ställen. ECDC säger 1-3 dödsfall på tusen:
ECDC om mässling skrev:The most common complications of measles are: otitis media (7–9%), pneumonia (1–6%), diarrhoea (8%), post-infectious encephalitis (1 per 1000 to 2000 cases), and subacute sclerosing panencephalitis (SSPE), which affects 1 per 100 000 cases.

Case fatality is 1–3 per 1000 cases and highest in those younger than five years of age and among immunocompromised individuals. Pneumonia accounts for six out of ten measles associated deaths.
Det här bekräftas också av hur det sett ut i mässlingsutbrott i Europa på senare tid, och även hur det sett ut här i Sverige i de fåtal fall vi haft, så jag ser ingen anledning att tvivla på ECDCs uppgifter här.

Som du sa själv tidigare i tråden, så har vi nu ökande problem med resistenta bakterier på grund av överanvändning av antibiotika. Eftersom lunginflammation är en vanlig komplikation till mässling, och behandlas med antibiotika, så kan man fundera på vad som skulle hända om vi inte vaccinerade, och en resistent bakterie som angriper lungorna slog följe med mässlingsviruset.

Som jag ser det så är det helt klart så att det finns vissa risker med att få mässlingen, vi vet ganska väl hur det ser ut vid mässlingsepidemier. Vi vet också att om vi inte vaccinerar så blir det mässlingsepidemier med 2-5 års mellanrum, och i princip alla skulle få mässlingen före tjugo års ålder.

Så frågan är då hur risken med vaccinering förhåller sig till risken vid vaccinering. Att det finns en sån risk är klarlagt, USAs Institute of Medicine har utvärderat detta och kommit fram till att mässlingsvaccinet (MPR på svenska, MMR på engelska) kan orsaka hjärninfektion (encefalit) hos patienter med försämrat immunförsvar, och också feberkramper, anafylaktisk chock och tillfälliga ledsmärtor. Däremot orsakar det inte autism eller diabetes.

Vad är det som talar för att risken med MPR-vaccinet är ens i närheten av risken vid mässling? Inga siffror jag sett tyder på det?

(Du tar också upp andra sjukdomar och vaccin, men eftersom jag tycker det blir för oöverskådligt om man talar om allt på en gång så föreslår jag att vi tar detta med mässling först.)
CarolaE skrev: ...”bortåt 100 svenska barn varje år skulle dö av mässling, eller överleva fast med svåra handikapp”

Först och främst är det som så att 1/1000 rapporterade mässlingfall får symtom på hjärninflammation (rapporterade fall! betänk då att de symptom som kan vara hjärninflammation ofta inte rapporteras alls, detta gör att 1/1000 är högt räknat).
Enligt ECDC så blir det hjärninflammation för ett av 1000-2000 fall av mässling. Hur mörkertalet ser ut är inte lätt att veta. Mässling är rapporteringspliktigt men kan förväxlas med andra sjukdomar. Hur det ligger till med underrapportering av hjärninflammation vet jag inte, men om det underrapporteras så borde väl den riktiga andelen snarare vara större än mindre?
Dessa rapporterade fall klassas som ”neurologiska komplikationer med god prognos” – alltså utan risk för bestående men.
Var har du sett det? Vad jag vet så är prognosen vid viral hjärninflammation (som alltså inte går att behandla med antibiotika) att 25% dör, 25% får bestående men, och 50% så småningom återhämtar sig utan men.
Biverkningar av vaccin:

Risken för kliniskt bevisade biverkningar av vaccinet kan likställas med risken för bestående men av mässlingen.
Är det rimligt att jämföra å ena sidan biverkningar med å andra sidan bestående men?

Rimligare vore väl att jämföra risken för bestående men i båda fallen, eller risken för (bi)verkningar i båda fallen? Och det senare är ju ganska ointressant, eftersom vi vet att mässling alltid ger verkan.
MPR-vaccinet M-M RVAXPRO:
”Andra mindre vanliga biverkningar har rapporterats varav en del var allvarliga. Dessa inkluderar allergiska reaktioner, krampanfall och hjärninflammation (encefalit)”.

Vad betyder då ”mindre vanlig”?
Jo att risken är ≥1/1 000, ≤1/100
Exempel på övriga ”vanliga” och ”mindre vanliga” biverkningar av vaccinet, observera att jag INTE tagit med dokumenterade biverkningar ≥1/10 000, ≤1/1000:
Nasofaryngit, övre luftvägsinfektion eller virusinfektion, ledsmärta och/eller svullnad (som kan vara övergående eller kronisk), rinnorré, diarré eller kräkningar, mässlingliknande hudutslag eller andra hudutslag, urtikaria (nässelfeber), Guillain-Barré (förlamande nervsjukdom), ovanlig blödning eller ovanliga blåmärken i huden, svullnad av testiklarna, nässelfeber, allergiska reaktioner, krampanfall m.m.

Informationen är kopierad direkt från FASS!
Jag tror du övertolkar när FASS skriver "mindre vanlig". Om man tittar i produktinformationen för vaccinet, så sägs det där att risken för encefalit och encefalopatier, är en på tre miljoner doser (vilket grundar sig på rapportering efter 400 miljoner doser under 25 år).

Risken för Guillain-Barré vid vaccination är okänd.
Ej vaccinkritiska medicinska sidor i USA har följande information:
Severe Problems (Very Rare)
Several severe problems have been reported following MMR vaccine, and might also happen after MMRV.... problems such as:
- Deafness.
- Long-term seizures, coma, lowered consciousness.
- Permanent brain damage.
http://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/sid ... ts.htm#mmr
Det ser ut som följder av encefalit, vilket är ungefär tusen gånger vanligare vid mässling än vid vaccination.
Biverkningsrapportering:[/b]

För att kliniskt hitta och säkerställa en biverkan som förekommer 1 gång på 10 000 människor skulle studien behöva innefatta 30000 personer för att med 95% säkerhet hitta biverkan.

Ge mig en enda studie med 30 000 personer!
Vi vaccinerar ungefär 100 000 personer mot mässling varje år i Sverige. Om det fanns en biverkning som drabbade tio personer per år som följd av vaccination så borde den synas i statistiken.
Inte allt för svårt att dra slutsatsen att det finns ett stort mörkertal kring tillfälliga och permanenta biverkningar då biverkningsrapporteringen är bristfällig, de kliniska studierna för små, ingen studie med placebo i kontrollgrupp och rapporteringskravet enbart sträcker sig två år efter vaccinering.
Om du drar slutsatsen att det finns ett stort mörkertal, så har du väl ingen bra grund för det? Det du säger härovan betyder ju att vi i värsta fall inte vet, inte att det verkligen finns ett mörkertal. Vad är det som talar för att det verkligen finns ett mörkertal?

Som jag ser det så borde eventuella allvarligare biverkningar synas i statistiken. Om vi tar ditt tidigare exempel med en hypotetisk biverkning som drabbar 1 på 10 000, så blir det alltså 100 fall på en tioårsperiod. Det borde man kunna se.
”Läkemedelsverket vill uppmana till fortsatt rapportering av anmärkningsvärda reaktioner i samband med vaccination”
Hur många får information vilka biverkningar som finns och hur man ska rapportera dessa vid vaccinering?!
Det ska sjukvårdspersonalen veta. Jag har förresten länge tyckt att vi borde ha ett nationellt system och register för biverkansrapporter, och då inte bara vaccinrelaterade.
Aluminium:

Oxford journals har flera vetenskapliga artiklar beträffande aluminium och kopplingen till en ny neurologisk sjukdom kallad macrophagic myofasciitis (MMF) som ger muskelsmärta och kronisk trötthet och där en tredjedel av patienterna utvecklar en autoimmun sjukdom, såsom MS och ALS. 100% av MMF-patienter hade vaccinerats och flertalet studier bekräftar att aluminiumet i vaccinet är orsaken till sjukdomen!
Studien visar både på att aluminiumhydroxid finns kvar i kroppen på mycket lång sikt och att en pågående lokal immunreaktion detekterats hos patienter med systemiska symtom i direkt anslutning av vaccination.

"...these results firmly establish that aluminium hydroxide-containing vaccines represent the direct cause of the MMF lesion.”

[...]

Det är bevisat att vaccin innehållande aluminium orsakar sjukdomar och detta redan i början av 2000-talet!
Varför fortsätter vi injicera aluminium i våra kroppar?
Jag sökte på pubmed om "macrophagic myofasciitis", och bilden är splittrad. Huruvida sjukdomen verkligen orsakas av aluminiumbaserade adjuvans ser inte ut att vara så säkert som du säger.

Men även om det vore bevisat att det finns en sån biverkan från t ex MMR-vaccinet, så är det ju frågan om en mycket ovanlig sjukdom. Menar du att risken för MMF är av samma storlek som risken att dö eller få hjärnskador som komplikation av mässling? Vad jag kan förstå så är den mycket, mycket mindre.
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

Först undrar jag om det är någon annan på detta forum som orkar läsa denna följetong :?:
Om inte så kan vi flytta vår diskussion till PM.

Jag upprepar, eftersom vi ser på detta ämne olika och med olika perspektiv kan vi raljera och vända på siffror i oändlighet.
Inte ens vetenskapen och dess företrädare är eniga så vi kommer nog inte att bli det heller :wink:

Jag svarar gärna på dina kommentarer här på forumet men vill först veta om det är någon som läser med intresse?! 8)

Nu ska jag göra i ordning mig och mina barn för att åka till mormor och morfar då jag och min man :heart: ska gå på Lena PH \:D/
Stilla

Inlägg av Stilla »

Göm er inte! Jag tror vi är flera som läser.
videunge

Inlägg av videunge »

jag läser också!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag läser ocksâ och imponeras verkligen av er (bâda) som faktiskt vet vad ni tycker. Jag tycker att detta är ett oerhört svârt ämne, pest eller kolera liksom... :? .
Stilla skrev:För MIG som INDIVID kan det vara bättre att låta bli att utsätta mig för vaccin. Risken att jag ska bli utsatt för sjukdomens smitta är ju minimal så länge de flesta andra är vaccinerade och friska.

För OSS som SAMHÄLLE är det bättre med vaccin. För att hålla sjukdomarna borta och för att skydda dem som av någon anledning INTE KAN TA VACCIN av orsaker som andra sjukdomar, allergier osv.
Hâller helt med Stilla i det här, men tycker att det är fruktansvärt att man som förälder faktiskt spelar rysk roulette när man vaccinerar. Jag har legat sömnlös mânga timmar och funderat pâ detta. Mina barn vaccineras, men inte med lätt hjärta, dâ de för att kunna börja skolan mâste vara vaccinerade (skolstart vid tre ârs âlder här).

Alla vill vi barnens väl, det râder det väl ingen tvekan om. Ibland sâ mâste man kanske acceptera att man helt enkelt tycker olika, att man tolkar saker och ting olika. I det här svâra ämnet är ju ingenting svart eller vitt.

Tack för en sansad debatt med otrolig fokus pâ research och faktiska argument. Jag uppskattar verkligen den här trâden, även om det inte är direkt uppmuntrande läsning.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp vi är många som läser och följer. Jag vet flera som inte är medlemmar som också följer.

Så fortsätt gärna denna fina sakliga argumentation. Jag förväntar mig inte att någon av er kommer att rulla över och säga "du har rätt" men förhoppningsvis hjälper tråden många som funderar på detta med vaccinering. :D

Så fortsätt ni gärna i er fina ton. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve

Inlägg av Fauve »

Jag läser med stort intresse!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"