Här ska kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lykke

Re: Här ska kuras!

Inlägg av Lykke »

Tack snälla du, nu känner jag mig lite bättre igen!
Jag vet, och Annas ord bläddras förbi för mitt inre att det inte är synd om henne, att det är ok att vara arg och att det är jag, jag med alla vapen och disciplin som ska få bort elaka vargen, men ibland skar sig hennes skrik. Men du har rätt, frågor frågor frågor och nu ska säkerheten etableras.
Natten hittills har gått bra, förutom just läggningen som gick så fort igår. Återkommer med med uppdateringar.
Haha ja, jag undrade först va 'spika upp hunden' var? Trött mammahjärna kopplade inte så det var tur att förklaringen kom. Lovar att det inte ska ske, sitter annars med boken hela tiden och läser om och om igen.
Lykke 110515
Nat

Inlägg av Nat »

gomoron!

du verkar ju ha fått fina råd här, framförallt det där om att spika upp hunden då :shock: :mrgreen:

Fram med attityden och tänk stark och lugn mamma så kommer det här att gå finfint!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tänkte uppdatera om natt 2.
19.00 lägga, beskedet, hon blir ledsen, buffar tills hon bara gnyr, inte helt lugn, tror jag hade fastnat där då. Ramsar ut.
19.10 ramsar x4, paus, ramsar x6, ingen respons, fortsätter gråta, inget gallskrik som igår natt dock.
19.21 ramsa x4 in buffa x8 ramsa ut, gråter, gör husljud och musik, hon gillar Mozart :thumbsup:
19.40 ramsar x8, några bestämda, ingen omedelbar respons men hon lugnar sig lite efter ett tag
19.45 tystnar en stund, gråt igen, lugnare dock
19.47 tystnar
19.48 bekräftar
21.49 gnyr, somnar om själv
22.49 vaknar till och gråter lite, avvaktar lite sen ramsa x4
22.50 bekrätelse
03.20 gnyr lite, somnar om utan ingripande
04.30 vaknar och gråter, ramsa x4 och lite Mozart
04.35 tystnar
04.36 bekräftelse
04.38 lite gråt, tystnar och somnar om själv
04.56 gnyt, tystnar och somnar om själv
06.58 vaknar, tar upp henne innan hon börjar gråta, GOD GLAD morgon!

Tyckte det gick bättre i natt, fick tom några timmars sömn. Det svåra är dock själva läggningen, hon blir och är arg en bra stund innan hon somnar, sedan under natten gick det ju väldigt bra måste jag själv få säga, få ingripanden från mig.
Fr.o.m. nu är det slutbuffat, hoppas ramsan tar bättre ikväll.
Dagslurarna går bra hittills. Hon brukar gråta lite först, några min sen somnar hon, en öur grät hon 15 min men det är ändå ok tycker jag.
Laddar för natt 3, hoppas på några fler timmars sömn inatt!
Lykke 110515
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Låter som en helt normal och ganska bra natt! Bra jobbat!!
Tycker du kan vara snabb in med en trygg ramsa och inte vänta när den lilla gråter i och med att ni bara är 2 dar in i kurandet. I övrigt finner jag inget att säga om er natt.

Precis som du skriver är det slutbuffat nu, ramsan skall ta över helt och buffa och vagna bara vid verklig panik. Du trycker nu alltså bara lätt över den lilla kroppen i form av en kort solfjäder och går sen med snabba bestämda steg ut ur rummet samtidigt som du ramsar med ryggen mot barnet. Du stänger sedan dörren och fortsätter ramsandet från andra sidan dörren.

Lycka till nu!!
Lykke

Inlägg av Lykke »

Hej och tack för svaret. Du menar ramsa tidigare där vid läggning när hon gråter? Inte vänta 10 min? Om jag känner att ramsan inte tar ska jag göra en paus då och sedan ramsa igen, då kanske x6 el 8?
Lykke 110515
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Du menar ramsa tidigare där vid läggning när hon gråter?Inte vänta 10 min?
Exakt, ramsa direkt! 10 minuter är alldeles för länge enligt min mening. Så här tidigt i kurandet vet hon ännu så länge inte vad som gäller eller vad du sysslar med så det krävs snabba trygga svar.
Om jag känner att ramsan inte tar ska jag göra en paus då och sedan ramsa igen, då kanske x6 el 8?
Du ramsar tills den lilla endera somnar eller blir tyst och lugn. Det finns inget maxtak hur många gånger du ramsar. Så länge hon är ledsen står du kvar på din vakt och ramsar. När hon är nöjd kan du känna dig nöjd med ditt jobb och lägga dig och läsa eller vad du vill göra :D Tar det ramsa * 45 så tar det ramsan * 45, inget mer med det. Om du tar upp ett barn som gråter skulle du ju inte lägga ner det igen bara för att det gått exempelvis 20 minuter utan du tröstar barnet tills det är lugnt och nöjt. På samma sätt ramsar du tills ditt barn är lugn och trygg eller somnar (helst både och) :mrgreen:
Lykke

Inlägg av Lykke »

Dagarna rullar på här hemma och hittills har lillan sovit bättre och bättre för varje natt. Tredje natten gick så här:
19.00 läggning, beskedet, kort solfjäder ramsa ut, gråt, står kvar vid dörren och ramsar flera gånger tills hon lugnar sig och somnar
19.19 tyst
19.20 bekräftelse
22.18 gnyr och gråter lite, ramsa x4, tyst, lite gnäll, ramsa x6
22.22 bekräftelse
07.00 glad god morgon!

Tack Nat för tipset om att ramsa lite mer när hon gråter vid läggningen, det kändes mycket bättre och efter det tycker jag att hon tar emot ramsan bättre.
När vi skulle väcka henne efter den långa luren hittade vi henne i fotändan av sängen på rygg! Kan det kanske vara därför hon vaknade till flera gånger? för att hon hamnat på rygg? Denna natt kan man in och vända va efter 10 min?
Lykke 110515
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ni jobbar ju på superbra :D

Att de råkar hamna lite här och var i sängen är ingen fara :lol: alla har vi våra egna favoritsovställningar :lol: Visst är det OK att titta till 10 min efter insomning, men mitt heta tips är ändå att försöka låta henne vara helt och hållet.AW skriver ju, att det som händer efter att man lämnat sovrummet faktiskt tillhör privatlivet :wink: .

Om du tror att hon snurrar och har sig så är ett bra tips för att förebygga detta att ni gymnastiserar på dagtid så mkt som det går, så slipper hon göra det på nätterna :D Låt henne ligga på rygg på golvet och öva på att snurra runt på mage och tillbaka. Använda roliga och intressanta grejer som lockbete och vill du hjälpa till så drar du i lilla armen, och så tror hon att hon tog sig runt själv helt enkelt :wink:
Flera små pass/dag rekommenderas. Hade själv vändningscirkus om nätterna med min son i vintras och det tog ca 3 v så hade vi arbetat bort den m h a daglig "gympa" :D och en stooor portion ATTITYD från min sida.

"Behöver" du vända henne efter att hon somnat så gör du på samma sätt, dvs "drar runt" gnm att ta tag i armen, får runt henne och sen går du ut, tyst. Som att du aldrig var inne :D Men jag skulle ju som sagt råda dig att du höll dig borta så mkt det bara går. Det är lätt annars att vargarna kommer svansandes...

/Sanna
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tack frk Karlsson, väldigt bra tips!
Har läst lite, eller ganska mycket, på sidan och blir lite fundersam om vi gör rätt på dagen vid lurarna. Hon sover inne i sin säng och jag har gjort samma som på natten innan, alltså första dagen buffade jag+ ramsa och husljud, andra dagen mindre buff ramsa osv och idag tredje dagen bara ramsa. Är det rätt gjort? Nu somnade hon på 3 min på em luren, det blir så sakterliga kortare och kortare tid =D> :thumbsup:
Lykke 110515
Lykke

Inlägg av Lykke »

Frk Carlsson ska det ju såklart stå :?
Lykke 110515
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Lykke skrev: jag har gjort samma som på natten innan, alltså första dagen buffade jag+ ramsa och husljud, andra dagen mindre buff ramsa osv och idag tredje dagen bara ramsa. Är det rätt gjort? Nu somnade hon på 3 min på em luren, det blir så sakterliga kortare och kortare tid =D> :thumbsup:
Snyggt jobbat =D> Helt rätt!

:thumbsup:
Lykke

Inlägg av Lykke »

Fjärde natten sov hon fr 19.10-07.00!!!!
Jag hörde henne sedan 2 ggr under natten men hon gnydde bara till kort och sedan var det tyst.
Dock gråter hon fortfarande så fort vi lämnar rummet med ramsan. Står utanför och ramsar ganska ofta tills hon somnar, ibland känns det som om den tar, ibland inte alls. Är det dags att ta några kliv bakåt snart med ramsandet? Tycker det står hela tiden i boken att man ska släppa på överkoncentrationen och för att hon ska kunna göra framsteg måste vi göra 'baksteg'.
Lykke 110515
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> =D> Härlig läsning!

Jag tycker ni kan backa med ramsan nu. Är hon arg när ni ramsar ut eller ledsen? MYCKET skratt hela vägen ner i sängen :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: och sen glad och trygg ramsa ut. Fortsätt sen med era viktiga hussysslor! Lyssna och bekräfta från nedervåningen (eller vart ni befinner er i förhållande till dotterns rum).

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lykke

Inlägg av Lykke »

Då backar vi något inför natten. Jag tycker hon låter mest arg, ibland ledsen men då ramsar jag direkt.
Jag tror vi får jobba lite på skrattet till go natt, vi har svårt att få henne att skratta högt och framförallt i 10-15 min. Inte ens kittlas funkar på henne, hon bara spänner sig och grymtar typ. I förrgår lekte vi polis och tjuv och det gillade hon skarpt och skrattade högt. Vi har kört det idag också men då var det inte lika kul, måste tydligen vara nya grejer varje dag. Sen har vi skrattat tills läggning, inte inne i rummet, fel av oss och det får vi börja med bums. Nu ska jag läsa lite om skrattet och få lite inspiration!
Tack för svaret!
Lykke 110515
Lykke

Inlägg av Lykke »

Finns det någon tråd om skrattet? Med tips då alltså?
Har kommit på några frågor ang livet efter dessa 11 dagar, hoppas någon kan svara.
Det närmar sig ju jul och vi ska ta oss fr Göteborg till Värmland, en bilresa på ca 3 1/2 timma. Hur gör man då med sömn och mat? Kurandet kommer då att ha pågått i 16 dagar.
Hur gör man när man är bortbjuden och kommer vara kvar efter läggdags? Lägger man vanlig tid och sedan får man väcka när man ska åka hem och sedan lägga igen när man är hemma? Är det för tidigt att göra så efter 17 dagars kurande?
Hon har ju även sovit alla sina lurar i sin säng, hur får man det att fungera om hon ska sova i vagnen någon gång? Tänker om man tex är på stan el bara ute när en lur ska tas, lite nervös över hur det ska gå!

Det var nog allt för nu, jätte tacksam för svar, tips och råd.
Lykke 110515
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"