ramsan fungerar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mossa

ramsan fungerar inte

Inlägg av Mossa »

Jag började för en dryg vecka sedan att kura vår son på 3½ månad. Han har aldrig eg. haft problem med sömnen. Somnat själv har han alltid gjort, fast med napp som nu är borttagen. Han har lagts för natten kl 20 och har sovit till 3-5-tiden då han fått mat och sedan sovit till 7-8. Dagslurarna har också funkat bra, men blivit något sämre och han har dagtid slattat mycket, vilket gjorde att jag ville genomföra kuren, innan det brakar löst fullständigt, och för att vi ska vara redo när det är dags att införa 12-timmars natt. Att genomföra kuren har därför inte varit något större problem, vilket kanske gjort att vi tagit lite lätt på det. Det som inte fungerar är ramsan. Vi får inte den att ta. Nu vaknar han alltid kl 3 och jag vill inte ge honom mat förrän tidigast 4. Han somnar om på 15-30 min, men det krävs alltid att göra solfjädern 2-3 gånger, så det känns som vi fastnat. Han sover forfarande i vårt sovrum så det där med att stå i dörröppningen mm har inte riktigt gått att applicera. Vi tycker att han är lite liten för att ha eget rum än, men vi har kanske fel. Nästa gång han vaknar och skriker vilket är någon gång mellan 4 och 5.30 får han mat. Jag har inte brytt mig om att lägga in detta i schemat eftersom den snart ska bort. Vore det bättre att ställa klockan och ge honom mat kl 4 (han sover numera från 19.30.

Han har 6 måltider dagtid och 1 på natten, för att han ska kunna vara med och äta med oss i största möjliga utsträckning. Han får enbart ersättning och dricker det han vill ha på 10 min, sen är han nöjd, men verkar alltid superhungrig vid nästa mål, även om han inte får i sig jättemycket. Enligt bvc får han absolut inte äta någon mat, kanske möjligtvis ett kryddmått av nåt, även om han tycker det är jättegott med mat och gärna skulle vilja äta massor. Har ni några tips? Han har varit lite hård i magen på sistone, vilket kan ha bidragit till att han varit lite strulig med maten. Vi gav honom katrinplommonpuré till hans stora förtjusning, men det får vi absolut inte ge honom enligt bvc, hoppas nu att mesmör gör bättre nytta.

Hur ska vi gå vidare??
LilloppansMamma

Re: ramsan fungerar inte

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Lägg gärna in hans schema, så vi har något konkret att kika på och fundera utifrån. Men 6 måltider+ nattmål känns lite mycket. med 5 måltider+ nattslurk ( vid 4 månader slopar man det sista nattmålet som är kvar) är att rekommendera.

Sedan angående maten. Jag personligen förstår inte varför man inte ska ge liten mat- en liten som dessutom tydligt visar att han vill ha rejäl mat. En kurning som det ser ut nu med ingen rejäl mat på dagen och med nattmål är inte att föredra. Vid kurning så hade jag tagit bort nattmålet, men då ser jag helst också att barnet är över 4 månader och fått börja med smakisar. Jag kan inte råda dig vidare här, om du inte själv tar ställning till hur du vill göra med införandet av mat och vad BVC säger till dig. Jag kan bara utgå från mig själv och hur jag gjorde- jag började med smakisar när Loppan var 3,5 månad- Ett par veckor senare så var vi uppe i hyfsade portioner två gånger dagligen, lunch och middag. Allt skedde lugnt och fint och på hennes vilkor. Magen hängde med fint och nattsömnen därefter. :wink:

Får jag fråga varför ni inte fick ge katrinplommonspuré? Någon annan som har något klokt att tillägga till detta? :heart:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Jag flikar också in med att ramsan inte bör användas som verktyg innan 4 månader helt enkelt för att mindre barn söker ansiktet till rösten. Så jag råder också att vänta lite och börja med riktig mat. Om det är standardmodellen, som vi kör med mindre barn, du är ute efter så kan jag gärna flytta in dig på forumet " späda barn och små" :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej och tack för era synpunkter. Så det är därför inte ramsan fungerar...

Nu är det precis en vecka tills han blir 4 månader. Att ge sig på standardmodellen nu känns lite overkill, när jag är inläst på hur sova-hela-natten metoden ser ut. Vad sägs om att hoppa ramsan och bara lägga tillrätta och göra solfjädern när han vaknar, det brukar fungera bra. och införa ramsan om någon vecka? eller blir det för mycket halvmessyr då? ska jag vänta med att införa 12-timmars natt tills han äter lite riktig mat, så att han inte blir för hungrig?

Jag ska prata med bvc igen och höra vad de säger om mat, men det känns fånigt att inte få ge honom när han suktar längtansfullt efter våra tallrikar och blir tokig om det bara är d-droppar på skeden, han vill ha avocado, pannkaka eller vad som helst.

Jag får överväga antalet måltider. Han är paniskt hungrig efter 2½ timme. och då vänta så mycket längre känns svårt, men det blir kanske lättare när han får äta lite riktig mat.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag har inte läst hela din tråd, det skall jag erkänna - men min spontana känsla gällande de senaste två inläggen och med tanke på prinsen ålder så gör så här:

Vänta med kur tills han äter riktig mat i större utsträckning. Som du säger själv verkar han redo för det. Inför gröt, välling och snälla puréer till lunch och middag. Gröt till frukost och eftermiddagsmellis, fyll på med bröstmjölk i utfasningen. Ge gärna i babysittern, kanske kan den stå på matbordet så är han med liksom. Den måste stå stadigt - måste jag tillägga. :)

Ester har varit med oss vid våra alla middagar, vid bordet enda sedan hon kunde sitta i sin b-sitter.

Vänta med ramsan tils/om du kurar - ing halvmesyrer. Helt riktigt. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

TIllägg:

Attityden av självklarhet och glädje skall prägla matstunderna, man har trevligt när man äter, pratar och njuter av maten. Smaka även du på hans mat, med egen sked så klart, njut tillsammans.

:thumbsup:
//Anna
Mossa

Inlägg av Mossa »

Tack för all respons. Jag tycker det är fantastiskt att få hjälp på det här sättet. All heder till er!

Ang. katrinplommonkrämen ni undrade över var det enligt henne att betrakta som mat och därför uteslutet. Jag har nu pratat med min ord. bvc-sköteska och fått betydligt mer tillfredsställande svar. Jag är bara rädd att jag kommer att ge honom för mycket direkt. Han kan äta massor, frågan är om hans mage pallar det.

En fråga till om maten. Nu äter han med ett intervall om 2½-3 timmar dagtid. Ofta kan tyckas, men då är han verkligen vrålhungrig, ändå kan det vara svårt att få i honom mjölk så han fatiskt blir mätt. Vad ska jag göra. Ger jag honom mat oftare gör vi inget annat än äter och det blir småslattande konstant.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej! :D

Tycker att det låter som min lilla som verkligen var vrålhungrig :shock: När det äntligen vankades riktig mat så verkade han säga "VARFÖR har du inte sagt att det finns sån här mat?????!"
När liten får in tekniken kan man ganska snart öka på mängden, det verkar behövas :wink: HUr länge har ni hållit på att ge riktig mat? Ge hela tiden lite mer så ni snart kommer upp i mängd. magen mår bättre och klarar sig bättre om den får mat lite mer sällan så den hinner vila så målet är att ha 3,5-4h mellan målen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Ps vi började med smakisar vid 3 mån och som 4 mån åt liten en tallrik gröt med blåbärspure, halv banan, pure till lunch och kvällsmat plus en hel del ersättning och kvällsvälling. så man kan öka rätt snabbt dvs :roll: :lol:

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Mossa

Inlägg av Mossa »

Nu har jag börjat ge lite större smakportioner, han älskar det och han har ett mycket bättre allmänhumör, nu när han verkar bli lite mättare.

Nu fyller han 4 månader inom 1 vecka och snart är också den mätta magen redo att sova hela natten så så småningom är det dags att göra omstart på kuren. Även om allt egentligen fungerar riktigt bra.

Det schemat vi använder nu känns ganska bra, han har börjat få svårt att sova hela middagspasset utan att vakna till, och han vaknar ofta till vid 3-tiden, men det brukar inte vara så svårt att få honom att somna om. Han har ganska tätt mellan måltiderna, dels är han så hungrig så han vill inte vänta en sekund längre, men det blir nog bättre nu när han börjar äta lite mer, dels äter familjen middag kl 18 och då känns det ganska viktigt för oss att han sitter med och äter med oss.

7.30 vakna
7.45 äta
9.00-9.45 sova
10.00 äta
11.30-11.50 sova
12.30 äta
13.30-15.00
15.30 äta
17.15-18.00 sova
18.00 middag med familjen
19.15 nattslurk
19.30 sova för natten
4.30 äta

Har ni några förslag på förändringar inför kuren?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Härligt att ni kommit igång med smakisarna, det gör under för de små liven och deras goda sömn. :wink:

Jag antar att nattmålet ryker när ni sätter igång med kuren? Sedan har jag fundering kring den sista vilan. Den kommer väldigt sent. Liten är bara vaken 1,5 timma innan han skall sova för natten? Är det 4 lurar på den dag? Är det långluren du syftar på när du skriver 13.30-15?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mossa

Inlägg av Mossa »

Nu är jag lite sur. Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg och när jag skulle skicka det hade jag blivit utloggad och all text försvann, suck. Får försöka komma ihåg vad jag skrev och börja om.

Imorgon är lilleman 4 månader och om en vecka har vi tänkt att börja om kuren. Jag är peppad, men jag har några frågor jag går och grunnar på.

Vad är det som säger att han är redo nu när han inte var det för 3 veckor sedan? Då tog ju inte ramsan. Ska jag vänta lite längre för säkerhets skull?

Eg. sover han jättebra, framförallt om nätterna. Ikväll la jag honom 19.15 och han har inte sagt ett knyst. Kl. 4.30 väcker jag honom för mat. I natt vaknade han ett par gånger innan dess. Skrek, men inte hysteriskt, några minuter och somnade sedan om av sig själv, likadant vid 6-tiden. Dagslurarna innebär ofta lite skrik men somnar inom 5-10 min. 1½timmasluren är svårast eftersom han vaknar efter 1 h, glad och nöjd, för att sedan kinka fram till 17.15-luren.

Kommer ramsan att funka efter redan 2 dygn när han redan sover så bra? Ramsan behöver ju inte användas så ofta. För visst ska man inte ramsa när han somnar om av sig själv. Och störta in vid minsta pip, som det är beskrivet natt ett, känns bara som ett störningsmoment. Hur ska jag tänka här. Det känns viktigt att få ramsan att funka, för att ha att ta till när man är borta, eller när allt inte riktigt är som vanligt.

Är det dumt att lägga in ett 2 h sovpass, när det idag är svårt att sova mer än 1 h?

Varför ska det vara helt beckmörkt? Jag upplever att han är lite mörkrädd och att han både somnar och somnar om lättare när det finns en lite lampa tänd.

Jag vill gärna att han sover ute i vagnen på 2h-luren, men eftersom han måste ha mkt kläder på sig och han är väldigt stor för sin ålder upplever jag att det kan bli lite trångt. Är det då bättre att förpassa den sovstunden till sängen och ta de andra lurarna ute? Om det är för dåligt väder ute tar jag då luren i vagnen inne eller i sängen?

Är det ok att ta dagslurarna i bilen på väg någonstans? Kan vara svårt att hålla honom vaken när man kör.

Om man inte får honom att somna om utan han är uppe i varv när sovtiden är slut, vad gör man då? Känns fel att ta upp en arg bebis.

Mitt reviderade schema är

7.30 vakna
7.45 mat (gröt + ersättning)
9.15-10 sova
11 mat (ersättning)
12-14 sova
14 mat (pure + ersättning)
16.15-17 sova
17 mat (frukt + ersättning)
19 mat (gröt + ersättning)

Är det ok att börja med nya schemat redan nu, förutom nattmålet som jag behåller tills kuren startar. Eftersom han blir mättare nu vill jag ha lite färre måltider och med 3 sovpass, som han hade när han var mindre, tror jag kommer att göra gott, framförallt på hans eftermiddagshumör som idag är lite kinkigt.

Vore tacksam för nya svar, ni är fantastiska.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Det händer såpass mycket med utveckling och mognad den här första tiden, alla tider i och för sig men... , så han kommer vara mer redo än för 3 veckor sen. Om du inte väntar ännu längre med att kura. Anna Wahlgren förekspråkar ju att man kurar tidigast vid fyra månaders ålder.

Jag tycker du borde införa ännu mer fast mat innan du kurar, särskilt som han är stor för sin ålder som du skriver. Mer puré vid lunch, gärna grönsakspuré. Byt gärna ut ersättningen på kvällen mot välling. Det gjorde vi före fyra månaders ålder med vår dotter.

Sen kan du gott köra på schemat nu direkt, tre lurar är minimum vid denna ålder. Beckmörker är jätteviktigt, synintrycken skall bort. Han är inte mörkrädd, han vet väl inte vad det är... :roll: :wink: Lampor förvirrar bara och därmed blir ingen skillnad mot sömn och vakenhet, visst?

Jättebra att ha långlur i sängen, de andra i vagn eller ute stillatående. Vi har haft alla lurar i sängen eftersom det passade oss bäst här. Ute har vi varit varje vakentid i snart tre år... hihi.

Ramsan används ALLTID vid varje läggning, och vid behov vid vissa uppvak som kräver det. Inte annars, som du skriver. Vid en regelrätt kur skall man in vid första pip och buffa till sömns, utan ramsa samtidigt så klart. Sen tar ramsan över mer och mer. Detta är till för att definitivt sätta tryggheten i att vara kvar i sin säng.

:D
//Anna
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej

Nu var det superlänge sedan jag gjorde ett inlägg. Nu fyller grabben 1 år om en vecka. Han har blivit kurad och han har sovit jättebra med några få undantag, men är man beredd att genast göra någonting åt det brukar det ordna sig innan det blir ett problem. Men nu behöver vi hjälp.

Tills för 1-2 veckor sedan hade vi följande schema:

19.30 - 7.30 Natt
7.30 Välling
7.45 Smörgås m familjen
9.15 Frukt
9.45 - 10.15 Sova i vagn
12 Lunch m familjen
13-14-30 Sova i säng
15.15 Gröt
18 Middag m familjen
19.10 Välling

Det fungerade jättebra tills det började strula på alla sovningar. Han ville inte ligga still i vagnen på fm han skulle stå upp, så vi fick övergå till att sova inne, vilket funkade hyggligt. Han vaknade tidigare på em-luren, fick svårare att somna på kvällen och vaknade för tidigt.

Efter mycket funderingar övergick vi till att sova 1 gång per dag. Det funkade i början men efter en vecka var det katastrof. Han sov inte längre än 45 min-1 tim (gick inte på nåt sätt få honom att somna om) och vaknade tidigare på morgonen och var så trött jämt. Kinkig på ett sätt jag aldrig sett honom eftersom han alltid sovit så mycket.

Igår gick vi tillbaks till 2 lurar, 20 min på fm. Han sov gått i ren utmattning på fm, sov 1 h 20 min på em och det tog mer än ½ timme för honom att somna på kvällen och han vaknade 6.30 och började med jämmer sedan mer och mer paniskt skrik. Han kunde inte på nåt sätt lugna ner sig, till slut var jag bara tvungen att ta upp honom 7.20. Jag vet att man inte ska göra så, men ...

Idag är han på förfärligt humör. På sista tiden har han inte heller velat ha någon frukt på fm (nu får han smörgås och det funkar tydligen bra) och ätit väldigt mycket till middag och kvällsvälling och varit superhungrig på välling på morgonen.

Vi har kommit ur spår och behöver hjälp. Det är så tråkigt att se vår solstråle just nu.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Först vill jag skriva att det är jättevanligt att små filurer kring året är lite frustrerade. Läs gärna de här trådarna för lite inspiration:

:!: Bara skrik! Jag blir galen!
:!: 11-månaders med temperament...

De handlar just om frustration hos små kring året.

Sedan tänker jag att det bästa sättet att komma upp på rätt spår igen är att vara konsekvent. Bestäm dig för ett schema och sedan är det bara att köra på det. Det viktiga är inte att han sover varje minut som han ska, utan det viktiga är att han får förutsättningarna att göra det :wink: .

Ibland hamnar man i svackor. Allt kan inte rulla på helt perfekt alltid. Men det som är så bra är att man lätt kan ta sig ur svackorna genom att visa barnet att allt faktiskt är som vanligt ändå. Att börja felsöka hit och dit brukar oftast bara leda till frustration från båda håll så det bästa är för det mesta att agera som att allt är precis som vanligt. Då brukar man komma ur svackorna ganska fort.

Angående de tidiga morgnarna så funderar jag först på hur ni har det med mörkläggningen? Och sedan undrar jag om du har någon "taktik" för hur du bemöter de tidiga uppvaken? Kanske införa en väckarklocka som bestämmer när morgonen börjar :wink: ?
Läs gärna HÄR och HÄR

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"